Datarajoitettuja liittymiä Elisalle

Tuote: Puheliittymät

Hei.



Minusta on väärin, että Elisan hintataso on jatkuvasti liittymissä noussut. Nekin ihmiset, jotka eivät käytä dataa suurkuluttajan verroin, maksavat kaikki verkkonne kapasiteettilaajennukset ym. Otetaan esimerkki. Matti hankkii 29,90 maksavan 4G 50M:n 26,90 eurolla vuodeksi ja käyttää sillä kotikäytön takia 300 Gt dataa kuukaudessa. Liisa taas ostaa liittymän lähinnä puheliittymäksi ja tarvitsee nopeutta satunnaiseen isoon latailuun työn takia tien päällä - mutta dataa onkin vain 15 Gt kk. Petteri hommaa saman liittymän ja eläkkeellä ollessaan ei ehdi liittymää käyttämään kuin 2 Gt:n verran, sillä hänellä on vuokraan kuuluva kotinetti, ja tarvitsee nettiä mukana vain harvoin karttoihin, HSL-lippujen tilaamiseen ja someen.



Kaikki nämä asiakkaat maksavat samat 26,90 vuoden ajan.



Elisa ei kohtele kaikkia asiakkaita tasapuolisesti, sillä uskotaan rajattomuuteen, mutta samalla unohdetaan että kuka ne verkon parannukset maksaa. Liisa ja Petteri, vaikka he eivät käytä verkkoa kovin raskaasti ja puhettakin kertyy viesteineen vain kourallinen. Kyseinen toiminta koskee toki kaikkia operaattoreita, ja tuota "kilpailijaa" ei täällä saa mainita, mutta sieltä saa 4 Gt:n verran yhteen simmiin joka maksaa n. 5,90 euroa. Miksi Elisa ei voi palvella meitä liittymiä vähän käyttäviä. Ihmiset, jotka mielellään ottaisi sen 50 megaa, mutta 70 prosenttia halvemmalla - vastineeksi hinnanalennukselle asetettaisiin dataraja vaikkapa 4 Gt viidellä eurolla.



Moni perustelee asiaa rajattomuudella, kuten teidän moderaattori, "meillä ei ainakaan tarvitse dataa laskea". Se nyt ei lohduta ihmistä, joka ei sitä dataa laske muutenkaan ja jää joka kk alle 4 Gt. Siirtoja ko. yhtiöön kyllä yritetään jarruttaa Elisalla kaikin keinoin. Entä jos te ihan oikeasti loisitte vastaavan konseptin myös teille - varmaan lähtisi numeronsiirtojen määräkin laskemaan luonnollisella tavalla vai mitä? Tiedättekö miksi paremmalle puoliskolle edes lähdetään?



Toivon pikaista elvytystä Suomen mobiilimarkkinoille. Jokaiselle jotakin.



Nyt on nimittäin niin, että peruskäyttäjä kustantaa hevijuusereiden kapasiteetin, mutta meitä vähän käyttäjiä ei vain viitsitä muistaa alennuksella. Sillä me emme saa teidän verkkoja tukkoon.



Tuokaa meille liittymät, jotka palvelevat meitä. Enkä usko olevani ainoa tässä asiassa.



Mitä Elisa aikoo tehdä tänään, että kaikki olisivat teillä tyytyväisiä huomenna.



Muutos palvelisi kaikkia, sillä hevijuusereille olisi jatkossakin hyvin kalliita kaiken kattavia 4G-liittymiä ilman minkäänlaista rajaa. Jos sitä tarvitsee, niin on valmis kustantamaan.
Minusta on väärin, että Elisan hintataso on jatkuvasti liittymissä noussut. Nekin ihmiset, jotka eivät käytä dataa suurkuluttajan verroin, maksavat kaikki verkkonne kapasiteettilaajennukset ym.



Toivon pikaista elvytystä Suomen mobiilimarkkinoille. Jokaiselle jotakin.



Nyt on nimittäin niin, että peruskäyttäjä kustantaa hevijuusereiden kapasiteetin, mutta meitä vähän käyttäjiä ei vain viitsitä muistaa alennuksella. Sillä me emme saa teidän verkkoja tukkoon.



Tuokaa meille liittymät, jotka palvelevat meitä. Enkä usko olevani ainoa tässä asiassa.



Mitä Elisa aikoo tehdä tänään, että kaikki olisivat teillä tyytyväisiä huomenna.



Muutos palvelisi kaikkia, sillä hevijuusereille olisi jatkossakin hyvin kalliita kaiken kattavia 4G-liittymiä ilman minkäänlaista rajaa. Jos sitä tarvitsee, niin on valmis kustantamaan.


No tästä on helppo olla samaa mieltä. Tosin tämä trendi ei ole vain Elisalla , vaan myös muut suuret operaattorit ovat seuranneet perässä , valitettavasti.



Aiemmin mm. Telialla oli datarajoitettuja liittymiä , joiden hinta oli kohtuullsesti 10€/kk tai vähän yli riippuen datarajasta , vaan eipä ole enää uusmyynnissä. Elisalla ei ole tarjota kuin ikivanhaan tekniikkaa perustuvia latausliittymiä , joilla hinnaksi pienellä netinkäytöllä tulee ehkä noin 15€/kk.



Siis tarvetta kyllä olisi hintaluokassa 10...15€/kk ja 4G-verkossa toimiville liittymille , joissa netin nopeus olisi kuitenkin vähintään 20 Mbit/s.
Kyllähän Elisa varmaan tienaa paremmin nykyisillä rajattomilla liittymillä. Ja uskollisilla vanhoilla asiakkailla.
Kyllähän Elisa varmaan tienaa paremmin nykyisillä rajattomilla liittymillä. Ja uskollisilla vanhoilla asiakkailla.

Niinpä ainakin siihen saakka , kun asiakkaat siirtyvät toisille operaattoreille. Ei asiakasuskollisuus ole enää mikään etu.
Kyllä.



20 megan nopeusrajattu ja datarattu 4G vaikkapa 10 Gt, 2.5 Gt EU - 9,90 euroa.

10 megan nopeusrajattu ja datarajattu 4G vaikkapa 5 Gt, 1.25 Gt EU - 4,90 euroa.



On kohtuutonta, että myydään vain 100-600 megan liittymiä, joiden vähimmäislupaus on 5M. Kaikilla ei ole tarvetta esitellä huippunopeuksia muille, vaan tarkoitus on käyttää liittymää olennaiseen, jolloin pieni dataraja ei pauku samana viikkonakaan - vaan sen paukkumiseen voi kestää jopa yli kuukausi. Minä en ymmärrä mihin tämä tietoliikenne on mennyt, kalliimpaa ja enemmän. Osta heti 600 megan 4G ja saa vain 6,02 Mbps täyteen hintaan.



Miten on huomioitu Elisalla peruskäyttäjät. Esim. tarkka 1m perus on hyvä, mutta siinä on nopeusleikkuri, enemmin ottaisin nollan perään nopeuteen ja sitten rajoitus siirtomäärään. Rajoituksen ylittyessä liittymä voisi hidastua 1 tai 2 megaan nopeudesta riippuen.



Hienoa jos tämä saa kannatusta. Me tarvitaan muutosta.
Minulla on työpuhelimessa kilpailevan firman liittymässä 5 Gt/kk datapaketti. Jos se jostain syystä joskus menisi täyteen, uuden samankokoisen datapaketin hinta on 2 € +alv. Nopeus on 21M (4g), joka on aika sopiva puhelimen käyttöön ja myös yhdelle läppärille jaettavaksi.

Puheluihin ja viesteihin on tarjolla erikokoisia paketteja.



Jotain tuollaista kaipaisin myös yksityispuolelle.



Milloinkahan Reilu-tyyppiset liittymät tulisivat uudelleen muotiin?
Minulla on työpuhelimessa kilpailevan firman liittymässä 5 Gt/kk datapaketti. Jos se jostain syystä joskus menisi täyteen, uuden samankokoisen datapaketin hinta on 2 € +alv. Nopeus on 21M (4g), joka on aika sopiva puhelimen käyttöön ja myös yhdelle läppärille jaettavaksi.

Puheluihin ja viesteihin on tarjolla erikokoisia paketteja.



Jotain tuollaista kaipaisin myös yksityispuolelle.



Milloinkahan Reilu-tyyppiset liittymät tulisivat uudelleen muotiin?


Äläpä muuta viserrä. 😉



Itselläni on kilpailijan datarajoitettu yksityisliittymä. Data 100Mbit/s , 5 GB/kk ja puhelut sekä viestit käytön mukaan. Meikäläisen käytöllä laskut pyörii 15€/kk paikkeilla. No uusmyynnissä tällaisia ei enää ko. operaattorilla ole.



Liittymä on toiminut erinomaisesti niillä paikoilla , missä käytän pääasiassa. Tuo 5 GB raja ei ole täyttynyt vielä kertaakaan , vaan hädin tuskin saan dataa käytettyä 2..3 GB/kk. Datanopeudetkin ovat ihan riittäviä ja vaihtelevat 30 ...70 Mbit/s välillä , kun Elisan verkossa nopeudet ovat täällä vain 5...15 Mbit/s.



Siis Elisan pitäisi pudottaa hintojaan reilusti sekä vähintään tuplata nopeudet saadakseen allekirjoittaneen asiakkaakseen.
taidan jättää äänestämättä koska operaattori voi löytää kiertokonsteja



ironia alkakoon:

tämä idea on erinomainen, tuodaan noin 5-20GB datakaton nykyisiin liittymiin ja maksamalla esim +8€/kk lisää niin saa rajattoman. kuinkakohan nopeasti tulee hyväksytty tälle idealle.

:ironia päättyy.



eikös tele/hurina operattorilla ollut jotain tällaista, riipuen ajasta 3€ tai 6€ lisää hintaa.
Ehdotukseni ei missään nimessä ole sellainen, että kaikille datarajat.



Olisi edelleen vapaus valita haluaako halvemmalla saman liittymän, mutta datarajalla, vai haluaako kaiken rajattomana. Ei ole optimaalista että 4G-verkkoja vähän käyttävät maksavat saman verran kuin ne, jotka käyttävät mobiilidataa samanhintaisella liittymällä 10, 25, 125 tai jopa 1 000 kertaa enemmän. Sama voisi sanoa puheesta ja viesteistä, rajat niihinkin.



Eri asiakas maksaa saman verran käytti puhetta 1 min, 100 min tai 10 000 min.



Epäreilua ja kohtuutonta liittymää vähän käyttäviä kohtaan.
Pistin tätä ideaa nyt eteenpäin, mutta kuten keskustelussakin on käynyt ilmi niin trendi on ollut vähän näitä rajattoman käytön liittymiä kohti. Mutta viety kuitenkin toivetta eteenpäin! 🙂
Toistaiseksi jatkamme liittymävalikoimassa rajattomilla liittymillä. Elisalla haluamme tarjota liittymiä huolettomalla käytöllä, jossa ei tarvitse miettiä rajoja tai määräaikaisuuksia 🙂 Vähempään mobiilinettikäyttöön meillä on tarjolla Mobiililaajakaista Tablet -liittymä, jossa käyttöveloitus tulee vuorokausien mukaan.
Toistaiseksi jatkamme liittymävalikoimassa rajattomilla liittymillä. Elisalla haluamme tarjota liittymiä huolettomalla käytöllä, jossa ei tarvitse miettiä rajoja tai määräaikaisuuksia 🙂 Vähempään mobiilinettikäyttöön meillä on tarjolla Mobiililaajakaista Tablet -liittymä, jossa käyttöveloitus tulee vuorokausien mukaan.

Niinpä.



Tämä ei kyllä yhtään yllätä. Elisalla ei ole yhtään kohtuuhintaista 4G-liittymää älypuhelimeen. Siis sellaista , jossa olisi vähintään 20 Mbit/s netti ja hinta alle 20 €/kk. No onneksi kilpailijoilla on. Nuo mobiililaajakaistat eivät oikein riitä , kun ei ole puhepalvelua.



PS. Olisipa edes latausliittymissä 4G-vaihtoehtoja , mutta kun ei ole. 🤐
Suomennettuna: Haluamme pitää hintatason mahdollisimman korkeana, emmekä tarjota asiakkaan omaan käyttöön sopivaa liittymää. Ehdotammekin nyt puheliittymäkeskustelussa, nykyisenä älylaiteaikana, vähempään käyttöön datankäyttövuorokausiveloitteista tablet-liittymää, koska tiedämme että laitteet siirtää taustalla dataa päivittäin. Nyt jokainen älyää ottaa rajattoman liittymän jossa on myös puheominaisuus :)



---

No tiedossahan tämä oli, koska olisihan se nyt pörssiyhtiölle järjetöntä tietylle käyttäjälle 15€/kk liittymää jos saman käyttäjän voi ajaa maksamaan vähintään kymmenen euroa enemmän.
No tiedossahan tämä oli, koska olisihan se nyt pörssiyhtiölle järjetöntä tietylle käyttäjälle 15€/kk liittymää jos saman käyttäjän voi ajaa maksamaan vähintään kymmenen euroa enemmän.

Tai vaihtamaan operaattoria. 😊
HÖH.



Tosi laimeaa hei. Kaikki ei tarvitse huolettomuutta, kovalla rahalla, vaan on todellakin ihmisiä joille riittäisi esim. 10 megan mobiiliyhteys 100 min ja 100 sms paketilla 9,90 eurolla. Tiedonsiirtoon raja, minkä jälkeen nopeus tippuu vaikka puoleen megaan. Elisa tavoittelee valitettavasti voittoa ja kalliimpaa halutaan myydä, joten en usko että hintojen nousu pysähtyy.



Valitettavasti Elisalla ei ole vaihtoehtoja, jos haluaisin siirtää liittymää laajakaistan kanssa samalle firmalle. Elisa ampuu itseään jalkaan, kun ei tarjoa kohtuukäyttöön liittymiä. Sen sijaan tykätään myydä mielikuvia jopa 300 megan liittymistä, jotka eivät toimita puoliakaan missään. Samalla kuitenkin yritetään savustaa kilpailijat pois, jotka edes yrittävät tuoda vaihtelua.



Erään operaattorin asiakkaille Elisa tarjoaa huippuliittymiä lähes ilmaiseksi esim. 2,90 € kk, mutta jos et satu olemaan tämän kilpailijan asiakas, et saa tuollaisia alennuksia. Elisa ei ole tasa-arvoisesti asiakkaitaan kohteleva yritys ja jos ko. kilpailija savustetaan grillissä - niin Elisa nostaa sen jälkeen hintaa. Olen todella pettynyt päätökseenne ja tulen muistamaan sen kun seuraavan kerran alan kilpailuttaa liittymiä. Kaiken ei tarvitse olla rajatonta, peruskäyttäjät huomioon!
Me haluamme aktiivisesti palautetta liittymistämme ja niiden sisällöstä jotta voimme jatkossa kehittää sisältöjä 🙂 Ikävä kuulla, että koette ettei toimintamme ole tasa-arvoista, emme tällaista kokemaa tietenkään halua välittää kenellekään. Haluamme tarjota asiakkaillemme kattavan valikoiman erilaisia liittymiä ja tarjoukset niiden osalta voivat myös vaihdella.
Luuletko että Elisaa kiinnostaa asiakkaat? Se on jo monta vuotta sit todettu että asiakkaat ei kiinnosta mutta raha kyllä ja osakkeenomistajat. Ne vain pääsee bilettää ku ne saa joka vuosi suuremman ja suuremman osingon.
Luuletko että Elisaa kiinnostaa asiakkaat? Se on jo monta vuotta sit todettu että asiakkaat ei kiinnosta mutta raha kyllä ja osakkeenomistajat. Ne vain pääsee bilettää ku ne saa joka vuosi suuremman ja suuremman osingon.

Bilettäminen toki on kivaa toisinaan, mutta kyllä itse koen että näinkin iso firma kuin Elisa välittää aikalailla asiakkaista ja työntekijöistäänkin. Ja eihän mikään yritys menesty ilman asiakkaita (enkä itse voisi olla ylpeä työstäni jos en välittäisi asiakkaista) joten tottakai otetaan huomioon palautteet ja viedään asioita eteenpäin 😚


Luuletko että Elisaa kiinnostaa asiakkaat? Se on jo monta vuotta sit todettu että asiakkaat ei kiinnosta mutta raha kyllä ja osakkeenomistajat. Ne vain pääsee bilettää ku ne saa joka vuosi suuremman ja suuremman osingon.Bilettäminen toki on kivaa toisinaan, mutta kyllä itse koen että näinkin iso firma kuin Elisa välittää aikalailla asiakkaista ja työntekijöistäänkin. Ja eihän mikään yritys menesty ilman asiakkaita (enkä itse voisi olla ylpeä työstäni jos en välittäisi asiakkaista) joten tottakai otetaan huomioon palautteet ja viedään asioita eteenpäin 😚




En kyllä usko tota et välittää asiakkaista. Toki palautteet laitetaan eteenpäin mut ne jää siihen eikä niit toteuteta. Yleensä jos tänne annetaan idea niin yleensä se saa ei toteuta tai pidetään mielessä merkin. Sen takia ei kyl tee mieli antaa mitään ehdotusta kun noi menee mappi Ö:hön.
Itse olen myös enemmän kallellaan siihen suuntaan, ettei teletoimija juuri kuuntele asiakkaitaan. Osakekurssin kehitys on tärkeämpää. Tämä keskustelupalstakin on jäänyt rammaksi, koska liikesalaisuuteen vedoten suuri osa asiakkaiden kysymyksistä ja tiedusteluista jää vastauksetta.



Kommentillani edustan vain omaa mielipidettäni.
Itse olen myös enemmän kallellaan siihen suuntaan, ettei teletoimija juuri kuuntele asiakkaitaan. Osakekurssin kehitys on tärkeämpää. Tämä keskustelupalstakin on jäänyt rammaksi, koska liikesalaisuuteen vedoten suuri osa asiakkaiden kysymyksistä ja tiedusteluista jää vastauksetta.



Kommentillani edustan vain omaa mielipidettäni.


Äh, tottakai pyritään jutteleen mahdollisimman avoimesti. Ei meillä - sometiimillä - edes ole kaikkeen vastauksia ja tokikaan kaikki tieto ei kuulu kaikille, oli firma mikä tahansa. Hintoihin ei päästä vaikuttamaan, mutta muita juttuja viedään mieluusti eteenpäin 😚
OT: Mielestäni epäsuora tiedonvälitys onkin pulma tällä foorumilla, kun muistellaan vuosikymmenen takaista suorempaa tiedonkulkua ajalta ennen pörssiytymistä. Ilmeisesti kaikki lasikaton yläpuoliset tiedonannot kierrätetään lakimiehen kautta, ettei vain rikota pörssilainsäädäntöä ja vielä varmuuden vuoksi hyssytellään vähän lisää.



Palstalla esitetyillä kysymyksillä tai toiveilla ei aina ole suoraa relaatiota hinnoitteluun ja sen mekanismeihin, jotka pörssiyhtiö saa pitää piilossa. Taustajärjestelmiin ja resurssikapeikkoihin liittyvät seikat eivät ole mitään liikesalaisuuksia, joita ei voisi tällä palstalla myöntää ja kommentoida yleisellä tasolla. Vielä muutama vuosi sitten kommentoitiin sentään kuukausitasolla, miten oma.elisa-uudistus etenee ja minkälaisia toiminnallisuuksia olisi tulossa. Nyt ei tihku enää sitäkään vähää.



Tuo ei olisi paljosta kiinni. Mitään lupauksia aikatauluista en itse vaadi. Itseäni ketuttaa eniten se, että perustelu on tasoa viivästyy tai ei kommentoitavaa. Esimerkkinä voidaan käyttää tapausta: laskutusliittymästä latausliittymään.
Ja sen lisäksi noi Elisan työtekijät heittäytyy täl palstal tommoseks uhrautuneeks ja tekopyhäksi joka on tosi ärsyttävää.
Progressiivinen veloitus kaistan käytön mukaan olisi mielestäni parhain. Maksimiveloitus olisi kuitenkin sama kuin mitä nyt on näillä rajoittamattomilla liittymillä. Itse voisi sitten määritellä rajoittimet kaistan käytölle ja jos veloituskäyrä olisi jatkuva eli pikku hiljaa nousee kuukausiveloitus, niin sekin olisi erittäin hyvää joustoa asiakkaalle. Toki joku minimiveloitus kuukaudessa pitää olla ylläpidon takia, että operaattorille kannattaa tämä. Se pitäisi kuitenkin olla tyyliin pari euroa, jotta olisi kohtuullinen. Siihen vielä lisäätte nopeusluokatkin, mutta se voi olla vaikeampi tehdä voitolliseksi. Tähän soppaan voisi vielä lisätä esim. halvempaa "yökaistaa" eli veloituskäyrä elää linkkien ruuhkan mukaan. Kuitenkin niin, että "yökaista" ei olisi se ainoa kohtuullisen hintainen kaista, vaan bonusalennusta. Käsittääkseni operaattorille ei juurikaan maksa enempää, oli linkit tyhjäkäynnillä tai ruuhkaisia. Näin voisitte houkutella uusia asiakkaita käytämään sitä luppokaistaa ja saatte siitä lisää rahaa.
Progressiivinen veloitus kaistan käytön mukaan olisi mielestäni parhain. Maksimiveloitus olisi kuitenkin sama kuin mitä nyt on näillä rajoittamattomilla liittymillä. Itse voisi sitten määritellä rajoittimet kaistan käytölle ja jos veloituskäyrä olisi jatkuva eli pikku hiljaa nousee kuukausiveloitus, niin sekin olisi erittäin hyvää joustoa asiakkaalle. Toki joku minimiveloitus kuukaudessa pitää olla ylläpidon takia, että operaattorille kannattaa tämä.



Mielenkiintoinen ajatus , että käyttäjä voisi itsepalveluna määritellä liittymänsä nopeuden. 😊



Käytännössä tarkoittaisi sitä , että Oma Elisassa olisi se rajoitin valittavissa ja se sitten vaikuttaisi myös laskutukseen. En tiedä mitä kaikkea se vaatisi muuttamaan taustajärjestelmissä , mutta epäilen , että Elisa on aika haluton suuriin järjestelmämuutoksiin varsinkin , kun se ei toisi heille lisää rahaa. Nythän Elisa rahastaa ylisuurilla nopeuksilla , jotka ovat asikkaalle tarvetta kalliimpia.



PS. Kaiken lisäksi tämä ketju on jo merkitty kategoriaan "EI toteuteta".

DNA:n foorumilta kopsattu juttu.

https://tuki.dna.fi/org/dna-fi/d/kiitti-viti-uudistuksesta/

Olet oikeassa, että kaikki liittymät ovat samanlaisia, eikä palvele niitä jotka käyttävät dataa vähän. Joka ikinen operaattori haluaa saada jokaiselta nuo 29-39 €/kk. Ihan sama käytätkö dataa 1 Mt vai 10 Gt päivässä. Ja vaikka olisi töitä, niin se ei tarkoita, että pitäisi maksaa tyhjästä. Et rikastu koskaan, jos maksat turhasta. Samoin internet on peruspalvelu, sitä tarvitsevat niin työttömät, eläkeläiset kuin opiskelijatkin. Ilman nettiä et voi nykyään varata edes lääkäriaikaa tai hakea tuita Kelasta. Ja on kohtuutonta vaatia mummolta tai työttömältä 39 €/kk kuukausimaksuja vaikka he tarvitsevat nettiä vain pankki ja Kela palveluihin. Eikä tarvitse rajattomia datayhteyksiä ja huikeita nopeuksia. Oppisitte vähän laskemaan kaikki. Muissa prepaid liittymissä ongelmana on se, että he veloittavat päivähinnan datasta, 0,99€/päivä. Eli jos haluat ostaa vaikka bussilipun, niin lipun hinnan lisäksi joudut maksamaan vielä ylimääräisen euron datasta. Vaikka dataa ei mene lipun ostoon edes megatavua. Ja jos joka päivä kännykä käyttää dataa edes megatavun, niin kuukausihinnaksi tulee jo 30€/kk, sama Telia prepaidissa vain 0,30€!

Mielestäni tämä on edelleen ongelma, kun liittymän keskihinta on 20 eurossa.

Myydään ilmaa alkaen 5 megasta kaikissa liittymätyypeissä.

Ei mitään vastuuta ja datarohmuilla maksatetaan viisaasti käyttävien surffailut.