Skip to main content
Ei toteuteta

Datarajoitettuja liittymiä Elisalle

Tuote:Puhelinliittymät
  • 15. maaliskuuta 2019
  • 62 kommenttia
  • 3454 katselukerrat

Oliko tästä hyötyä?
Näytä ensimmäinen kirjoitus

62 kommenttia

  • 0 kommenttia
  • 27. marraskuuta 2019
Sartsu kirjoitti:

Me haluamme aktiivisesti palautetta liittymistämme ja niiden sisällöstä jotta voimme jatkossa kehittää sisältöjä 🙂 Ikävä kuulla, että koette ettei toimintamme ole tasa-arvoista, emme tällaista kokemaa tietenkään halua välittää kenellekään. Haluamme tarjota asiakkaillemme kattavan valikoiman erilaisia liittymiä ja tarjoukset niiden osalta voivat myös vaihdella.

Kattavan valikoiman vain Huoleton tyyppisiä liittymiä, joissa joutuu maksamaan palveluista joita ei käytä.

Tarkka 100/150M oli oiva liittymätyyppi käyttäjille, jotka ovat heivanneet tekstiviestien lähettämisen bittiavaruuteen ja joiden puhekäyttökin on rajallista (mutta sitä kuitenkin on) ja usein yritysnumeroihin. Näin ollen dataliittymä ei voi olla vaihtoehto.

Esim omalla kohdalla yhdenkään kuukauden Tarkka 100M-liittymän lasku 24,90 €/kk + puhelut ja viestit ei ylitä Huoleton 150M-liittymän 12 kk tarjoushintaa 29,90 €/kk. 100M riittää , 150M ei sekään ole tuon 5 €/kk arvoinen. Missä pihvi, muussa kuin rahastuksessa?

Liittymätyypin vaihto ei meidän taloudessa enää ole mahdollista Elisalla.

 


Forum|alt.badge.img+5
  • Keskustelun aloittaja
  • Entinen OmaYhteisön jäsen
  • 969 kommenttia
  • 27. marraskuuta 2019

Nimenomaan, et rikastu koskaan jos maksat tyhjästä.

Vaikka ideani on vedetty vessasta alas, en luovuta. Hyvä jos ette tekään. Keskustelu jatkukoon. On erilaisia tarpeita, mutta Elisa ei halua ottaa huomioon. Megan tarkka on hyvä joillekin, mutta jotkut haluavat käytön mukaan vaikkapa 100 megan netin. Mistä sellainen Elisalta? Elisa ei tarjoa sitä, koska kyseinen asiakas joutuu valitsemaan huolettoman 100 megalla.

On ajan kysymys milloin Elisalta loppuvat maksavat asiakkaat liitymien kallistuessa.

Ihmisillä on se tietty piste, ja nyt ollaan aika lähellä sitä.

Nyt soi Bioweapon - Future Of Noize (Original Mix).


Forum|alt.badge.img+15
  • Älykkö
  • 1136 kommenttia
  • 27. marraskuuta 2019

Kerro nyt meille kaikille mistä tämä Elisa-vihasi kumpuaa. Ei Elisalta maksavat asiakkaat mihinkään lopu, kuten ei muiltakaan operaattoreilta. Mielestäni jokaisen käyttäjän tulee asettaa tavoitehinta mitä on valmis liittymästä maksamaan. Itselläni se on parin kympin hujakoilla ja sillä saa hyvän rajattoman liittymän operaattorien kampanjoista. Eikä tarvi olla huutelemassa foorumeilla.

 

Ei se pinkin operaattorin liittymä valikoima kummoinen ole.

 


  • 0 kommenttia
  • 28. marraskuuta 2019
wellu_76 kirjoitti:

Kerro nyt meille kaikille mistä tämä Elisa-vihasi kumpuaa. Ei Elisalta maksavat asiakkaat mihinkään lopu, kuten ei muiltakaan operaattoreilta. Mielestäni jokaisen käyttäjän tulee asettaa tavoitehinta mitä on valmis liittymästä maksamaan. Itselläni se on parin kympin hujakoilla ja sillä saa hyvän rajattoman liittymän operaattorien kampanjoista. Eikä tarvi olla huutelemassa foorumeilla.

 

Ei se pinkin operaattorin liittymä valikoima kummoinen ole.

 

Jokaisen käyttäjän pitäisi asettaa hinta/laatusuhde ensisijaiseksi. Laatuun ei kuulu maksaa palveluista, joita ei tarvitse.


Forum|alt.badge.img+5
  • Keskustelun aloittaja
  • Entinen OmaYhteisön jäsen
  • 969 kommenttia
  • 28. marraskuuta 2019

Missä se Elisa-viha on? Tässä langassa toivotaan Elisalta vaihtoehtoja asiakkaille. Rajattomien pakettien asiakkaat maksavat kuitenkin hevijuusereidenkin käyttöä. Erona vain se, että hevijuuseri käyttää 10 Gt päivässä ja normaali käyttäjä 1 Gt päivässä, sitten vielä peruskäyttäjä joka käyttääkin 100 Mt päivässä jos sitäkään. Seuraavaksi voidaan aloittaa puheesta. Huoleton 4G:ssä maksaa saman verran puhluista ja viesteistä käytti sitä minuutin, 100 minuuttia tai 10 000 minuuttia kuukaudessa. Viestit samaan tapaan, enemmän on saman verran laskussa.

Lainaan vielä uudelleen erästä viestiä DNA-foorumilla:

Olet oikeassa, että kaikki liittymät ovat samanlaisia, eikä palvele niitä jotka käyttävät dataa vähän. Joka ikinen operaattori haluaa saada jokaiselta nuo 29-39 €/kk. Ihan sama käytätkö dataa 1 Mt vai 10 Gt päivässä. Ja vaikka olisi töitä, niin se ei tarkoita, että pitäisi maksaa tyhjästä. Et rikastu koskaan, jos maksat turhasta. Samoin internet on peruspalvelu, sitä tarvitsevat niin työttömät, eläkeläiset kuin opiskelijatkin. Ilman nettiä et voi nykyään varata edes lääkäriaikaa tai hakea tuita Kelasta. Ja on kohtuutonta vaatia mummolta tai työttömältä 39 €/kk kuukausimaksuja vaikka he tarvitsevat nettiä vain pankki ja Kela palveluihin. Eikä tarvitse rajattomia datayhteyksiä ja huikeita nopeuksia. Oppisitte vähän laskemaan kaikki. Muissa prepaid liittymissä ongelmana on se, että he veloittavat päivähinnan datasta, 0,99€/päivä. Eli jos haluat ostaa vaikka bussilipun, niin lipun hinnan lisäksi joudut maksamaan vielä ylimääräisen euron datasta. Vaikka dataa ei mene lipun ostoon edes megatavua. Ja jos joka päivä kännykä käyttää dataa edes megatavun, niin kuukausihinnaksi tulee jo 30€/kk, sama Telia prepaidissa vain 0,30€!

Ei se ole enää vaihtoehto, jos on vain yksi vaihtoehto, HUOLETON.

Toki myös DNA:lla pyritään myymään huolettomia kuin Teliallakin, mutta jos luet lainauksen, niin eräällä Prepaidilla voi käyttää liittymän nettiä vaikka päivittäin ja maksaa siitä €0,30 kk.

Nykyään liittymiä tehdään käveleville Androideille valitettavasti.


Forum|alt.badge.img+15
  • Älykkö
  • 1136 kommenttia
  • 28. marraskuuta 2019

Operaattori voi haluta 29-39 €/kk mutta ei se saa kuin alle 20 €/kk koska enempää en halua sille antaa. Tällä hinnalla sitten valitaan operaattori, toki painoarvoa pitää antaa liittymän toimivuudelle. Jos operaattori myy jollekkin toiselle saman liittymän kalliimmalla, ei se vaikuta minuun ja liittymän käyttööni mitenkään. En oikein ymmärrä tuota tyhjästä maksamista. Jos ostat paikallisliikenteen kuukausilipun, niin silloinkin maksat tyhjästä. Et todennäköisesti istu bussissa 24/7 nauttimassa kuukausilipun rajattomasta käytöstä. 

Kyllä se eläkeläisellä/työttömällä/sairaalla/yh/ynnä muilla ryhmillä tuo 0,99 € päiväveloitus tulee äkkiä täyteen kun vähän uutisia tai säätilaa puhelimesta katsoo prepaidia käyttäessä. 


Forum|alt.badge.img+5
  • Keskustelun aloittaja
  • Entinen OmaYhteisön jäsen
  • 969 kommenttia
  • 28. marraskuuta 2019
wellu_76 kirjoitti:

Operaattori voi haluta 29-39 €/kk mutta ei se saa kuin alle 20 €/kk koska enempää en halua sille antaa. Tällä hinnalla sitten valitaan operaattori, toki painoarvoa pitää antaa liittymän toimivuudelle. Jos operaattori myy jollekkin toiselle saman liittymän kalliimmalla, ei se vaikuta minuun ja liittymän käyttööni mitenkään. En oikein ymmärrä tuota tyhjästä maksamista. Jos ostat paikallisliikenteen kuukausilipun, niin silloinkin maksat tyhjästä. Et todennäköisesti istu bussissa 24/7 nauttimassa kuukausilipun rajattomasta käytöstä. 

Kyllä se eläkeläisellä/työttömällä/sairaalla/yh/ynnä muilla ryhmillä tuo 0,99 € päiväveloitus tulee äkkiä täyteen kun vähän uutisia tai säätilaa puhelimesta katsoo prepaidia käyttäessä. 

Totta, millään ei ole lopultakaan mitään merkitystä.

Minulla sattuu olemaan se rajaton vuosilippu busseihin, mutta kun työssä käyn, niin se on pari matkaa - yksi aamulla ja toinen illalla. Välillä kolmas matka kauppaan ja takaisin, tai sitten ihan tuttaville, viikonloppuisin muutama meno kaupunkiin. Maksan siis aina jollain tavalla turhasta.

Toisaalta en ole ainoa. Me myös maksamme turhasta ruoasta, jota menee ruokahävikkinä. Me maksamme turhasta asumisesta, koska töiden takia emme ehdi asunnoissamme asumaan. Maksamme Netflixistä ja Elisan Aitiosta, vaikkemme ehdi paljoa katselemaan. Meille myydään todella paljon rajatonta, mutta raja onkin meissä - emme millään ehdi nauttia 50 megan kotinetistä tarpeeksi että se kattaisi kokonaisuudessaan siitä maksamamme hinnan. On ihmisiä, jotka eivät ehdi netissä oleilemaan. On työtä, on vastuuta, on lapsia kodissa, ja koira hoidettavana. Meille tehtyjä rajattomia iloja ei ehditä pureskelemaan rajattomasti.

Siksi pitäisikin siirtyä järkeen vähän niin kuin kaikessa.

Rajattomissa bussilipuissa selkeä raja - esim. maksimissaan kolme vaihdollista matkaa päivässä ja hintaa alemmaksi. Mobiilinetissä vain 1 Gt päivässä, tai hevijuusereille kalliimalla 3 Gt päivässä, ja sitten oikein suolaiseen hintaan kokonaan rajaton. Toki on työttömiä ja vanhuksia, jotka paljon käyttävät nettiä, mutta moni vanhus istuu television ääressä ja katselee radiota. Toki on niitä nörttimummuja olemassa, joille Spotify on tuttu. Tuolloin Prepaid ei ole hyvä valinta.

Mutta koska lopulta ei ole mitään merkitystä, niin tuskin tälläkään ketjulla.

Elisan laiva on kuin iso pörssiyhtiö, joka valitettavasti ajattelee osakkeenomistajia. Nimellisesti huomioidaan asiakkaat, koska ilman niitä ei olisi osakkeenomistajia. Nykyaikana valitettavasti, katsellaan isompiin asioihin, ja tästä syystä kansanedustajille tavallinen kansalainen on hyödyllinen vain siihen asti, kunnes kyseinen edustaja tulee valituksi virkaansa. Jos tulet taas operaattorin asiakkaaksi, niin olet tärkeä tuloaikana, mutta sen jälkeen enää vasta lähtiessä...


En käsitä tätä keskustelua datarajoitetuista liittymistä. Tietoliikenne yhteyksien merkitys tulevaisuudessa vain kasvaa haluamme tai emme.  Suurimman kuorman operaattoreiden verkoissa aiheuttaa videopalvelut youtube yms.  Dataliikenteen määrä ei kuitenkaan tule pienenemään, koska kaikki yhteiskuntamme palvelut ovat riippuvaisia tietoliikenneverkoista. Esimerkiksi tv-uutiset joita katsotte televisiosta liikkuvat tietolliikenneverkossa.  

Tulevaisuudessa operaattoreilla tulee olemaan kaksi pääasiallista tapaa liittää asiakkaansa verkkoon valokuitu tai mobiililiittymä. Minkä verran sitten yksittäisten asiakkaiden datakäytöllä on ylipäänsä tulevaisuudessa merkitystä operaattorin verkkojen toiminnalle aika näyttää? Tie jossa myydään hitaita ja tiedonsiirtomäärältään rajattuja liittymiä on kuljettu loppuun. Tietoliikenneyhteydet tulevat olemaan yhtätärkeitä tulevaisuudessa, kuin vesi ja sähkö.  

Terveys ja koulutus palvelut tulevat menemään verkkoon kokonaan. Taisi tällä viikolla olla juttu, että kokonaisen ammattitutkinnon voi suorittaa verkossa.  Keskustelu tapahtuu reaaliaikaisten videoyhteyksien avulla. 

Onpahan hurjemmat spekulaatiot viitanneet siihen, että lääkärinvastaanottokin voisi tapahtua suojatulla videoyhteydellä. Ja näinhän nyt jo tapahtuu ainakin työterveyshuollossa osassa maata. Näissä mobiiliverkoissa on käyttäjiä, joille mobiili on ainoa mahdollisuus valokuituyhteyden puuttuessa. Kun yhteiskunnan perusinfrastruktuuri siirtyy verkkoon luo se myös operaattoreiden tarjoamille verkkoyhtyeksille korkeammat laatuvaatimukset, kuin ennen. Kansalaisilta ei edes kysytä haluammeko digitaalisia palveluja vai emme. Niitä tulee jokatapauksessa. Elisalla Telialla Dnalla saattaa kassakaapissa olla laskelma siitä kuinka suureksi tietoliikenneverkkojen palvleukapasiteetin on tulevaisuudessa yllettävä. Voisivatko operaattorit sijoittaa liikevoitoistaan suuremman osan verkkojen parantamiseen ja maksaa sijoittajalle vähemmän on hankala kysymys.


Forum|alt.badge.img+15
  • Älykkö
  • 1136 kommenttia
  • 21. tammikuuta 2020

Dataliikenne kasvaa, jostain luin aivan huimia lukemia. En nyt muista tarkkaan mitä ne oli mutta isoja lukuja. Täällä nettiyhteyksien kehitysmaassa on päädytty mobiili tekniikkaan kuiduttamisen sijaan ihan hinta syistä. Nyt jo 4G yhteydet oireilevat monessa paikkaa ruuhkan vuoksi. Operaattorit siis kaikki operaattorit myyjät näitä megahype nopeita liittymiä, joille taataan vain 5 M nopeus. Jossain vaiheessa tämä nopeudesta riippuvainen hinnoittelu ei vain enää toimi. Sen vuoksi datakatolla varustettu liittymä tarjoaa oikeasti sen mitä lupaa. Jos otat esim 60 GT paketin niin saat sen 60 GT. No, voihan joku operaattori kirjoittaa pienellä että taataan esim 15 GT mutta maksat 60 GT. Nyt nämä nopeuslupaukset ovat monelta osin tyhjiä lupauksia. Miten pitkään kuluttajat suostuvat maksamaan huonosta netistä. Luulen, että datskatolliset liittymät voi olla yllättävän lähellä. Kaksi ulkomaalaisomisteista operaattoria voivat tuoda datskatolliset hinnoittelun hyvinkin pian, koska näiden kotimaissa se on jo käytössä. Tämä on minun ennustus, joka voi olla ihan päin honkiakin.

 


Forum|alt.badge.img+5
  • Keskustelun aloittaja
  • Entinen OmaYhteisön jäsen
  • 969 kommenttia
  • 21. tammikuuta 2020

Ei ole televisiota. Kotona on kotikuitu, sillä katsellaan YouTubea.

Kyllä puhelimeen riittää 4 Gt. Jos käyttää sitä puhelimena.

Pokerisivut, sarjat, leffat, YouTube yms. kotiin jos katselee.

Nythän on niin että tekin ostatte 300 meg ja saatte 3 meg, niin olisi parempi että ostettaisiin ämpäreita. Ostat 30 Gt jossa taattu 30 Mb. Koska on dataraja, et ehkä lataa mitään turhan, speedtest, leffa, sarja yms. vaan kotona. Jos 4G antaa mitä luvataan datarajojen takia, sinun EI TARVI testata yhteyttä joka toinen minuutti.

Se vie kapasiteettia niiltä, jotka haluaa netillä jotain tehdäkin.

Jos haluaa rajatonta, ostaa mokkula/dataliittymän.


Forum|alt.badge.img+15
  • Älykkö
  • 1136 kommenttia
  • 21. tammikuuta 2020

Kaikilla ei ole saatavilla kuitua, koti tai kortteliversiona edes. Ja vaikka olisikin niin silti kituuttavat 4G yhteydellä. Meidänkin taloyhtiön saa kamo yhteyden mutta kyllä wifi skannauksen perusteella löytyy 4G mokkuloiden verkkojen nimiä. Puhelimeen ei riitä toimimaton 4G yhteys joka voi tippua jopa 3G puolelle. Älypuhelinta kun on tarkoitus käyttää muuhunkin kuin puhumiseen. Jos tarve on vain puhumista varten, kannattaa kyllä ottaa ei-älypuhelin monestakin syystä.


Wellu_76 otti esille tärkeän pointin kaikille ei ole tarjolla kuituyhteyttä. Joka on ongelma. Itse kysyin operaattorilta mitä tehdään niille asiakkaille, jotka eivät liity kuituun vastaus oli, käytä sitten mokkulaa. 

Uusi joidenkin operaattorien väite on, että 5g korjaa ongelman. Tätä epäilen. Korvaako mikään radioteitse toimiva yhteysvalokuitua? Pitäisikö markkinointi josta saa kuvan, että langaton yhteys olipa se puhelimessa tai tietokoneessa korvaisi kuidun kieltää? Tietysti verkkotekniikoista keskustelu Elisan mobiililiittymien yhteydessä voi olla yhtiölle haitaksi. 

 

Tietoliikennepalveluissa sovitetaan yhteen ristiriitaisia arvoja operaattorit pyrkivät tekemään maksimaalista tulosta ja asiakkaat haluavat saada edullista ja luottettavaa sekä nopeaa verkkoyhteyttä. 

 

Jos Suomessa olisi aikanaan tehty päätös kuiduttaa kokomaa esim. 16-vuotta sitten markkina olisi erilainen. Jään odottamaan haluaako Elisa kommentoida tätä ketjua jollakin tavalla. Mikä sitten on kohtuullinen hinta mobiilipalveluista? Maassa nimeltä Suomi jää jokatapauksessa osa-alueista kuituverkon ulkopuolelle. 


Patomiäs
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+22
  • Elisalainen
  • 2953 kommenttia
  • 22. tammikuuta 2020
wellu_76 kirjoitti:

Kaikilla ei ole saatavilla kuitua, koti tai kortteliversiona edes. Ja vaikka olisikin niin silti kituuttavat 4G yhteydellä. Meidänkin taloyhtiön saa kamo yhteyden mutta kyllä wifi skannauksen perusteella löytyy 4G mokkuloiden verkkojen nimiä. Puhelimeen ei riitä toimimaton 4G yhteys joka voi tippua jopa 3G puolelle. Älypuhelinta kun on tarkoitus käyttää muuhunkin kuin puhumiseen. Jos tarve on vain puhumista varten, kannattaa kyllä ottaa ei-älypuhelin monestakin syystä.

Tässä itseasiassa löytyy yksi suuri ongelma mobiiliverkkojen osalta mitä itse olen asiaa kohdannut. Vaikka kotiin olisi tarjolla kiinteä nettiyhteys, tekniikalla kuin tekniikalla, moni silti päättää säästää sen pari euroa kuussa ja ottaa ennemmin mobiiliyhteyden. Tässä kohtaa monesti lyödään kirves kiveen kodin nettiyhteyttä valitessa, sillä ensin ostetaan reititin ja liittymä joita lähdetään käyttämään, tuskaillaan yhteyden kanssa aikansa (usein useampi kuukausi) jonka jälkeen operaattoriin yhteyttä kun 100M liittymästä tuleekin vain 20M vaikka läpi mikä ei monihenkiselle perheelle välttämättä riitäkään enää streamauspalveluiden kanssa. Tilalle tarjotaan operaattorilta vaihtoa kiinteään, tähän toki uuden laajakaista-asiakkaan etu minkä myötä laajakaista itsessään ei paljoa eroa hinnassa mobiilista, mutta investoitavaksi tulee uusi modeemi ja vanhasta reitittimestä ei enää omiaan saa takaisin.

Itse koitan aina asiakkaille suositella kiinteää laajakaistaa kotiin mikäli on mitään viitettä että mobiiliyhteys ei välttämättä vastaakaan ihan asiakkaan odotuksia, toisinaan teknisesti perustellen asiakas ymmärtää kiinteän hyödyn, mutta toisinaan asiakas päättää asiasta lompakollaan ja valitsee mobiiliyhteyden, säästäähän siinä kuitenkin sen euron pari kuussa. Toki voi käydä hyvin, niinkuin monesti käykin, että mobiili toimii hyvin ja riittää käyttöön, mutta valitettavasti mobiiliverkkojen suhteen tilanne voi kehittyä ihan muutamassa kuukaudessakin että aiemmin hyvä verkko ruuhkautuu ja toimivuus ei enää vastaakaan toiveita.

Itsessään aiheeseen palatakseni, itse olen datarajattomien liittymien puolella. Harva ymmärtää käytännössä paljonko mikäkin vie dataa ja rajoituksien kera monelle voi tulla yllätyksenä kun jokailtaisen Netflix maratoonin myötä kuun seitsemäntenä päivänä tuleekin dataraja vastaan. Tästä seuraa vain turhaa vihastumista ja tuskastumista, ylimääräistä vaivaa kun koitetaan selvittää mikä kaikki dataa on syönyt ja paljonko. En kuitenkaaan siis itse näe että dataa rajoittamalla järkevillä rajoilla (esim 100Gt/kk) saataisiin merkittävää hyötyä hinnallisesti aikaiseksi. Toki on ihmisiä joille pienemmät datamäärät riittäisivät, mutta kuinka pitkään? Ylipäätään nettisivujen koko ja rakenne on muuttunut koko ajan huomattavasti raskaampaan suuntaan, siinä missä aiemmin optimoitiin kuvia rankalla kädellä ja muutenkin pidettiin sivustot mahdollisimman siisteinä ja yksinkertaisina, nyt on mainosbannereita, kuvia, videota, tyylittelyjä ynnä muuta jokainen sivu täynnä. Tämä lisää piilossa datan käyttöä jatkuvasti ja tämä ei ainakaan vähentymään tule, päinvastoin. Ihmisillä on myös koko ajan suuremmat odotukset kuitenkin siitä mitä nettisivujen tulisi olla, enää ei riitä perinteinen html sivusto vaan se koetaan kankeaksi ja karkeaksi.

Sen mitä 5G tekniikkaa olen oppinut ymmärtämään ja tuntemaan, tarjoaa se jo nyt ja etenkin tulevaisuudessa ihan uudenlaisia mahdollisuuksia siihen että saadaan aiempaa toimivammat mobiiliyhteydet kaikille tarjolle. Tällä hetkellä näkisin että ollaan tekemässä mobiilipuolella vastaavaa hyppyä kuin mikä on ollut kiinteällä puolen ADSL→ VDSL2 tekniikan välillä, mahdollisesti jopa FTTH tasolle tulevaisuudessa mutta tätä en uskalla vielä allekirjoittaa vaan jään odottamaan tekniikan yleistymistä ja sitä että käytäntö näyttää toteen miten tuo hyppäys onnistuu :) 


Forum|alt.badge.img+5
  • Keskustelun aloittaja
  • Entinen OmaYhteisön jäsen
  • 969 kommenttia
  • 22. tammikuuta 2020

Mistä tämä sitten johtuu?

Ei se voi olla sattumaa, että niitä mobiili yhteyksiä myydään 50, 100, 150, 300, 600 ja 1000 Mb. Niin kuka ottaisi siinä 50 megan kiinteän alesta 24 kk, kun voi saada 300 megan yhteyden samaan hintaan ja saada parhaimmillaan 300 Mb laboratorio-olosuhteissa. Sitähän ei teilläkään kerrota, vaan mainostetaan niitä ISOJA lukuja, niin on yksi syy miksi kiinteitä ei oteta.

Datakatto ajaisi kiinteän omaavat asiakkaat kiinteän tilaajiksi.

Näin vapautuisi kaistaa “rajattomille mobiileille” sellaisille, joissa ei vahvistetusti ole kiinteää.

“Ylipäätään nettisivujen koko ja rakenne on muuttunut koko ajan huomattavasti raskaampaan suuntaan, siinä missä aiemmin optimoitiin kuvia rankalla kädellä ja muutenkin pidettiin sivustot mahdollisimman siisteinä ja yksinkertaisina, nyt on mainosbannereita jokainen sivu täynnä.”

Yksi sana. uBlock.


Forum|alt.badge.img+15
  • Älykkö
  • 1136 kommenttia
  • 22. tammikuuta 2020
Patomiäs kirjoitti:
wellu_76 kirjoitti:

Kaikilla ei ole saatavilla kuitua, koti tai kortteliversiona edes. Ja vaikka olisikin niin silti kituuttavat 4G yhteydellä. Meidänkin taloyhtiön saa kamo yhteyden mutta kyllä wifi skannauksen perusteella löytyy 4G mokkuloiden verkkojen nimiä. Puhelimeen ei riitä toimimaton 4G yhteys joka voi tippua jopa 3G puolelle. Älypuhelinta kun on tarkoitus käyttää muuhunkin kuin puhumiseen. Jos tarve on vain puhumista varten, kannattaa kyllä ottaa ei-älypuhelin monestakin syystä.

Tässä itseasiassa löytyy yksi suuri ongelma mobiiliverkkojen osalta mitä itse olen asiaa kohdannut. Vaikka kotiin olisi tarjolla kiinteä nettiyhteys, tekniikalla kuin tekniikalla, moni silti päättää säästää sen pari euroa kuussa ja ottaa ennemmin mobiiliyhteyden. Tässä kohtaa monesti lyödään kirves kiveen kodin nettiyhteyttä valitessa, sillä ensin ostetaan reititin ja liittymä joita lähdetään käyttämään, tuskaillaan yhteyden kanssa aikansa (usein useampi kuukausi) jonka jälkeen operaattoriin yhteyttä kun 100M liittymästä tuleekin vain 20M vaikka läpi mikä ei monihenkiselle perheelle välttämättä riitäkään enää streamauspalveluiden kanssa. Tilalle tarjotaan operaattorilta vaihtoa kiinteään, tähän toki uuden laajakaista-asiakkaan etu minkä myötä laajakaista itsessään ei paljoa eroa hinnassa mobiilista, mutta investoitavaksi tulee uusi modeemi ja vanhasta reitittimestä ei enää omiaan saa takaisin.

Itse koitan aina asiakkaille suositella kiinteää laajakaistaa kotiin mikäli on mitään viitettä että mobiiliyhteys ei välttämättä vastaakaan ihan asiakkaan odotuksia, toisinaan teknisesti perustellen asiakas ymmärtää kiinteän hyödyn, mutta toisinaan asiakas päättää asiasta lompakollaan ja valitsee mobiiliyhteyden, säästäähän siinä kuitenkin sen euron pari kuussa. Toki voi käydä hyvin, niinkuin monesti käykin, että mobiili toimii hyvin ja riittää käyttöön, mutta valitettavasti mobiiliverkkojen suhteen tilanne voi kehittyä ihan muutamassa kuukaudessakin että aiemmin hyvä verkko ruuhkautuu ja toimivuus ei enää vastaakaan toiveita.

Itsessään aiheeseen palatakseni, itse olen datarajattomien liittymien puolella. Harva ymmärtää käytännössä paljonko mikäkin vie dataa ja rajoituksien kera monelle voi tulla yllätyksenä kun jokailtaisen Netflix maratoonin myötä kuun seitsemäntenä päivänä tuleekin dataraja vastaan. Tästä seuraa vain turhaa vihastumista ja tuskastumista, ylimääräistä vaivaa kun koitetaan selvittää mikä kaikki dataa on syönyt ja paljonko. En kuitenkaaan siis itse näe että dataa rajoittamalla järkevillä rajoilla (esim 100Gt/kk) saataisiin merkittävää hyötyä hinnallisesti aikaiseksi. Toki on ihmisiä joille pienemmät datamäärät riittäisivät, mutta kuinka pitkään? Ylipäätään nettisivujen koko ja rakenne on muuttunut koko ajan huomattavasti raskaampaan suuntaan, siinä missä aiemmin optimoitiin kuvia rankalla kädellä ja muutenkin pidettiin sivustot mahdollisimman siisteinä ja yksinkertaisina, nyt on mainosbannereita, kuvia, videota, tyylittelyjä ynnä muuta jokainen sivu täynnä. Tämä lisää piilossa datan käyttöä jatkuvasti ja tämä ei ainakaan vähentymään tule, päinvastoin. Ihmisillä on myös koko ajan suuremmat odotukset kuitenkin siitä mitä nettisivujen tulisi olla, enää ei riitä perinteinen html sivusto vaan se koetaan kankeaksi ja karkeaksi.

Sen mitä 5G tekniikkaa olen oppinut ymmärtämään ja tuntemaan, tarjoaa se jo nyt ja etenkin tulevaisuudessa ihan uudenlaisia mahdollisuuksia siihen että saadaan aiempaa toimivammat mobiiliyhteydet kaikille tarjolle. Tällä hetkellä näkisin että ollaan tekemässä mobiilipuolella vastaavaa hyppyä kuin mikä on ollut kiinteällä puolen ADSL→ VDSL2 tekniikan välillä, mahdollisesti jopa FTTH tasolle tulevaisuudessa mutta tätä en uskalla vielä allekirjoittaa vaan jään odottamaan tekniikan yleistymistä ja sitä että käytäntö näyttää toteen miten tuo hyppäys onnistuu :) 

Operaattorit ohjaa hinnoittelulla ihmiset 4G-verkon käyttäjiksi.

Nämä on nyt Elisan hintoja, mutta en epäile että kilpailijoilla tilanne olisi yhtään eri.

Omaan osoitteeseeni 250 M kaapelimodeemiliittymä maksaa 34,90 / 24 kk ja sen jälkeen 49,90. Vastaavasti 300 M 4G liittymä maksaa 29,90 / 12 kk ja sen jälkeen 31,90. Eli jos katsotaan lista hintoja, ero on aivan liian iso

100 M kaapelimodeemiliittymä maksaa 24,90 / 24 kk ja sen jälkeen 39,90 . 100 M 4G-liittymä 24,90 / 12 kk ja sen jälkeen 29,80. 

Kiinteissä liittymissä on todella iso hinnoitteluongelma. 


Forum|alt.badge.img+5
  • Keskustelun aloittaja
  • Entinen OmaYhteisön jäsen
  • 969 kommenttia
  • 22. tammikuuta 2020
wellu_76 kirjoitti:
Patomiäs kirjoitti:
wellu_76 kirjoitti:

Kaikilla ei ole saatavilla kuitua, koti tai kortteliversiona edes. Ja vaikka olisikin niin silti kituuttavat 4G yhteydellä. Meidänkin taloyhtiön saa kamo yhteyden mutta kyllä wifi skannauksen perusteella löytyy 4G mokkuloiden verkkojen nimiä. Puhelimeen ei riitä toimimaton 4G yhteys joka voi tippua jopa 3G puolelle. Älypuhelinta kun on tarkoitus käyttää muuhunkin kuin puhumiseen. Jos tarve on vain puhumista varten, kannattaa kyllä ottaa ei-älypuhelin monestakin syystä.

Tässä itseasiassa löytyy yksi suuri ongelma mobiiliverkkojen osalta mitä itse olen asiaa kohdannut. Vaikka kotiin olisi tarjolla kiinteä nettiyhteys, tekniikalla kuin tekniikalla, moni silti päättää säästää sen pari euroa kuussa ja ottaa ennemmin mobiiliyhteyden. Tässä kohtaa monesti lyödään kirves kiveen kodin nettiyhteyttä valitessa, sillä ensin ostetaan reititin ja liittymä joita lähdetään käyttämään, tuskaillaan yhteyden kanssa aikansa (usein useampi kuukausi) jonka jälkeen operaattoriin yhteyttä kun 100M liittymästä tuleekin vain 20M vaikka läpi mikä ei monihenkiselle perheelle välttämättä riitäkään enää streamauspalveluiden kanssa. Tilalle tarjotaan operaattorilta vaihtoa kiinteään, tähän toki uuden laajakaista-asiakkaan etu minkä myötä laajakaista itsessään ei paljoa eroa hinnassa mobiilista, mutta investoitavaksi tulee uusi modeemi ja vanhasta reitittimestä ei enää omiaan saa takaisin.

Itse koitan aina asiakkaille suositella kiinteää laajakaistaa kotiin mikäli on mitään viitettä että mobiiliyhteys ei välttämättä vastaakaan ihan asiakkaan odotuksia, toisinaan teknisesti perustellen asiakas ymmärtää kiinteän hyödyn, mutta toisinaan asiakas päättää asiasta lompakollaan ja valitsee mobiiliyhteyden, säästäähän siinä kuitenkin sen euron pari kuussa. Toki voi käydä hyvin, niinkuin monesti käykin, että mobiili toimii hyvin ja riittää käyttöön, mutta valitettavasti mobiiliverkkojen suhteen tilanne voi kehittyä ihan muutamassa kuukaudessakin että aiemmin hyvä verkko ruuhkautuu ja toimivuus ei enää vastaakaan toiveita.

Itsessään aiheeseen palatakseni, itse olen datarajattomien liittymien puolella. Harva ymmärtää käytännössä paljonko mikäkin vie dataa ja rajoituksien kera monelle voi tulla yllätyksenä kun jokailtaisen Netflix maratoonin myötä kuun seitsemäntenä päivänä tuleekin dataraja vastaan. Tästä seuraa vain turhaa vihastumista ja tuskastumista, ylimääräistä vaivaa kun koitetaan selvittää mikä kaikki dataa on syönyt ja paljonko. En kuitenkaaan siis itse näe että dataa rajoittamalla järkevillä rajoilla (esim 100Gt/kk) saataisiin merkittävää hyötyä hinnallisesti aikaiseksi. Toki on ihmisiä joille pienemmät datamäärät riittäisivät, mutta kuinka pitkään? Ylipäätään nettisivujen koko ja rakenne on muuttunut koko ajan huomattavasti raskaampaan suuntaan, siinä missä aiemmin optimoitiin kuvia rankalla kädellä ja muutenkin pidettiin sivustot mahdollisimman siisteinä ja yksinkertaisina, nyt on mainosbannereita, kuvia, videota, tyylittelyjä ynnä muuta jokainen sivu täynnä. Tämä lisää piilossa datan käyttöä jatkuvasti ja tämä ei ainakaan vähentymään tule, päinvastoin. Ihmisillä on myös koko ajan suuremmat odotukset kuitenkin siitä mitä nettisivujen tulisi olla, enää ei riitä perinteinen html sivusto vaan se koetaan kankeaksi ja karkeaksi.

Sen mitä 5G tekniikkaa olen oppinut ymmärtämään ja tuntemaan, tarjoaa se jo nyt ja etenkin tulevaisuudessa ihan uudenlaisia mahdollisuuksia siihen että saadaan aiempaa toimivammat mobiiliyhteydet kaikille tarjolle. Tällä hetkellä näkisin että ollaan tekemässä mobiilipuolella vastaavaa hyppyä kuin mikä on ollut kiinteällä puolen ADSL→ VDSL2 tekniikan välillä, mahdollisesti jopa FTTH tasolle tulevaisuudessa mutta tätä en uskalla vielä allekirjoittaa vaan jään odottamaan tekniikan yleistymistä ja sitä että käytäntö näyttää toteen miten tuo hyppäys onnistuu :) 

Operaattorit ohjaa hinnoittelulla ihmiset 4G-verkon käyttäjiksi.

Nämä on nyt Elisan hintoja, mutta en epäile että kilpailijoilla tilanne olisi yhtään eri.

Omaan osoitteeseeni 250 M kaapelimodeemiliittymä maksaa 34,90 / 24 kk ja sen jälkeen 49,90. Vastaavasti 300 M 4G liittymä maksaa 29,90 / 12 kk ja sen jälkeen 31,90. Eli jos katsotaan lista hintoja, ero on aivan liian iso

100 M kaapelimodeemiliittymä maksaa 24,90 / 24 kk ja sen jälkeen 39,90 . 100 M 4G-liittymä 24,90 / 12 kk ja sen jälkeen 29,80. 

Kiinteissä liittymissä on todella iso hinnoitteluongelma. 

NIMENOMAAN. Juuri näin.

Sitten ollaan tässä oravanpyörässä eli ihmiset ohjataan kiinteästäkin hinnoittelulla mobiiliin, datakäyttö kasvaa, lisää kapasiteettia, datakäyttö kasvaa, lisää kapasiteettia… 5G… datakäyttö kasvaa, lisää kapasiteettia, datakäyttö kasvaa, lisää kapasiteettia… 6G… ja sitä rataa.

Kiinteä on oikein edullinen, jos sen saa talokaistana. Muut maksavat sitten “liikaa”.

Ei ihme että oravanpyörä pyörää mobiiliverkossa vuodesta toiseen.

Hankala siitä on asiakkaita syyttää, jos on itse myötävaikuttanut menekkiin.


Forum|alt.badge.img+15
  • Älykkö
  • 1136 kommenttia
  • 22. tammikuuta 2020

Näin yhden datankäytön kasvua kuvaavan kuvaajan ja se oli ekspotentiaalinen. Eli liikenteen kasvumäärä on huikea. 8K videokuva tulee lähivuosina ja se ei ainakaan vähennä dataliikennettä, vaikka pakkausteknologiat miten kehittyisi. Tosin täällä takapajulassa mennään SD-lähetyksillä pitkään ja HD on varmaankin lyömässä läpi pikkuhiljaa. Luulen, että operaattorit yrittävät parhaansa mukaan jarruttaa, jotta ihmiset eivät siirtyisi liian hyviin tarkkuuksiin tarjoamalla omia IPTV-palveluita, joihin on sisään leivottu eri sovelluksia. Operaattorit pyrkivät jälkijunassa paikkaamaan hidastuvaa 4G verkkoa, mutta myyjät myy nopeita liittymiä. Mitäs sitten kun ihmiset oikeasti suuttuvat surkeisiin nettiyhteyksiin ja kuitua ei realistisesti ole saatavilla, kun paukut on laitettu mobiiliverkkoihin.  Mielestäni operaattoreilla tulee olemaan isot tulonmenetykset, kun premium-liittymien (eli ns nopeiden) myynti ei lähdekkään vetämään hyvin. Se on vain jännä että datakatolliset liittymät toimivat hyvin muualla, mutta ei täällä. 


sakarialanne
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+24
  • Elisalainen
  • 3824 kommenttia
  • 22. tammikuuta 2020

Forum|alt.badge.img+15
  • Älykkö
  • 1136 kommenttia
  • 22. tammikuuta 2020

Ladymummo
Forum|alt.badge.img+4
  • Aktiivinen keskustelija
  • 83 kommenttia
  • 23. tammikuuta 2020

Mulla on niiiiiiinniiiin vanha liittymä, että siinä on datasiirto jotain parisataa KILOtavua. Mutta mulla on myös siinä niin vanha puhelinkin, ettei sillä toinna nettiin mennä.

Täydellisintä olisi liittymä, jolla ei mennä nettiin ollenkaan - kun EI sillä puhelimella tosiaankaan sinne ikinä mennä. Mutta kaikissa nyky liittymissä on ilmanmuuta hulppeat netti systeemit.

Olen ollut tyytyväinen tuohon ikuvanhaan Elisa-liittymään ( Kolumbushan se on alunperin ) … mutta nyt alkaa säännöllisesti kk-maksu nousta ja nousta. Hehkuttavat kuinka siihen KUULUU netin käyttö kotimaassa ja uutuutena myös 7 Gt datasiirtoa per kk.  Joo-o, mahtavaa - vaikka en sitä käyttäisi ikinä, niin siellähän se on silti hinnassa mukana.

Hinnannousua perustellaan sillä, että PAKKO nostaa liittymätyyppisi hintaa, koska puhelut sillä ovat olennaisesti ja pysyväisluonteisesti vähentyneet. ( lue: me halutaan lopettaa se ) Kehtaavat sitten vielä suositella vaihtamaan VIELÄ NOPEAMPAAN, vaikka vaihtoHALU olisi päinvastoin vielä hitaampaan.

Eli joko maksat turhasta tai maksat vielä enemmän turhasta, vaihtoehtona ei ole maksaa edes suunnilleen OMAN KÄYTÖN MUKAAN !!!

Kannatan/toivon/pyydän että puhelinta saisi edelleen käyttää vain puhelimena ja maksaa juuri siitä käytöstä.


Ladymummo
Forum|alt.badge.img+4
  • Aktiivinen keskustelija
  • 83 kommenttia
  • 23. tammikuuta 2020

>> Kyllä se eläkeläisellä/työttömällä/sairaalla/yh/ynnä muilla ryhmillä tuo 0,99 € päiväveloitus tulee äkkiä täyteen kun vähän uutisia tai säätilaa puhelimesta katsoo prepaidia käyttäessä.«

Ai eikö muka ole olemassakaan heitä, joille kännykkä on puhelin ja tietokone se nettiväline ?

Maailmassa on vielä hengissä ihmisiä, jotka ovat eläneet aikaa jolloin netti oli vain tietokonetta varten ja puhelin oli vain puhelin, jolla soitettiin puheluja ja lähetettiin tekstareita. On vielä elossa ihmisiä, joille puhelin ei ole kasvanut käteen ja jotka voivat olla pois netistä jopa päiviä. On ihmisiä, jotka ovat hankkineet kotinettinsä vuosia sitten, mutta eivät ole vielä keksineet liikkuvalle netille yhtä paljon tarvetta.

Itsellänikin on ollut kotona kiinteä-netti tietokonetta varten liki 20 vuotta ja käytän nettiä paljon, mutta vieläkään ei ole nettiä käytössä puhelimessa. Miksikö? Olen niin paljon kotona, että ehdin kyllä nettiin ihan tarpeeksi… jos käyn kaupassa, kylässä tai kulttuuririennoissa tai jossain vaan pois kotoa, ei minun ole PAKKO juuri silloin päästä nettiin, voin ihan hyvin mennä sinne vasta kun palaan kotiin. En myöskään pidä pikkiriikkisen näytön tiirailusta, JOS alkaa lisääntyä tarve päästä nettiin jossain pois kotoa ollessa… niin pidän läppärin tai tabletin mukana kuljettamista houkuttelevampana kuin kännykällä nettiin menoa.

Uskallan siis väittää, että on myös ihmisiä jotka maksavat kotinetistä, mutta eivät halua yhdessä sen kanssa maksaa enää liikkuvasta netistä, koska käyttö vielä niin vähäistä tai olematonta. Mutta heidät pakotetaan maksamaan mobiilinetistä silti.


Patomiäs
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+22
  • Elisalainen
  • 2953 kommenttia
  • 23. tammikuuta 2020

@Ladymummo löytyy meillä toki netitön vaihtoehto eli Tarkka Puhe valikoimista :) 


Forum|alt.badge.img+5
  • Keskustelun aloittaja
  • Entinen OmaYhteisön jäsen
  • 969 kommenttia
  • 23. tammikuuta 2020
Patomiäs kirjoitti:

@Ladymummo löytyy meillä toki netitön vaihtoehto eli Tarkka Puhe valikoimista :) 

Jonka hinta on lähes Premium-liittymän verran €7,90...


  • 0 kommenttia
  • 23. tammikuuta 2020
Informationsociety2030 kirjoitti:

Tietoliikenneyhteydet tulevat olemaan yhtätärkeitä tulevaisuudessa, kuin vesi ja sähkö. 

Ja olemme jo iäisyyden maksaneet sekä vedestä että sähköstä kulutuksen mukaan. Miksi emme siis voisi maksaa myös datasta kulutuksen mukaan? Silloin kustannus kohdistuu suoraan käyttäjälle todellisen käytön mukaan.

Toki moni maksaa vedestä tasapäistämisen mukaan, koska asuntokohtaisia mittareita ei ole, mutta niillä joilla on, he huomaavat hyvin pian, että kulutuspohjainen maksu on huomattavasti alle tasapäistetyn.

Siksi operaattorilta olisi ekoetu tarjota vaihtoehtona kulutustietoisille asiakkaille liittymän todellisen käytön mukaan, siis yhden Tarkka Tosi-liittymän. Tietenkään sitä ei saisi perus- eikä käyttöhinnoittelulla tappaa ennen syntymää. Jos tällaisen liittymän veloitus ylittää jonkun Huoleton-liittymän hinnan, niin silloin operaattori voisi tarjota liittymän vaihtoa, jollei käyttäjä itse huomaa.

Onhan se helppoa työntää vakihintaa joka kuukausi, mutta siinä laskussa on aina erittelyt, joten eiköhän tieteelliseltä koneelta onnistu useampikin kerto- ja yhteenlaskut?

 


lasselusse
Forum|alt.badge.img+12
  • Tietopankki
  • 693 kommenttia
  • 23. tammikuuta 2020

lähinnä @ladymummo mutta myös muutkin.

on noita älypuhelimia tultu käytettyy ja kauhisteltuukin. olen joskus miettinyt jos ottaisi vielä ihan oikean teknisen perusluurin tavallisia puheluita varten. operaattoreiden hinnat alkaa olla sellaisia tasolla kannattako ottaa edes operaattori-puheluita vastaan enää. ja sitten mistä sellaisen teknisen perusluurin saisi, jos siinä on jokin facebook tai ym sellaista niin se ei minun mielestä ole tekninen perusluuri. monet helppokäyttöiset luurit ovat android tai kai-os pohjaisia.

minun osalta voi kuitenkin sanoa että operaattoreille maksava asiakas ei ole lähdössä pois. meneekö palvelu puheen kautta vai liikkuvan netin. kun tällä hetkellä on tarve liikkuvalle netille.

on tuo 7.9€/kk hinta kuitenkin älytön puhe-liittymästä. kilpailijat tarjoaa sen etana-netin samaan hintaan vaikka siltikin on korkea.


Osallistu keskusteluun