Skip to main content
Ratkaistu muuten

eSIM-aktivointi OmaElisassa ilman verkkopankkitunnistautumista poikkeustilanteissa (esim. puhelinvarkauden sattuessa)

Tuote:Puhelinliittymät
  • July 15, 2025
  • 4 kommenttia
  • 98 katselukerrat

Haluan tuoda esiin kehitysehdotuksen liittyen tilanteisiin, joissa asiakkaan puhelin on varastettu tai kadonnut – ja liittymän palauttaminen toimintaan on estynyt nykyisten tunnistautumiskäytäntöjen vuoksi.

Nykyinen ongelma:

Tällä hetkellä eSIMin tilaaminen ja käyttöönotto OmaElisa-palvelussa vaatii vahvaa tunnistautumista verkkopankkitunnuksilla. Tämä on yleisesti perusteltua, mutta puhelinvarkaustilanteissa aiheuttaa ongelman:

  • Asiakkaalla ei ole puhelinta eikä aktiivista SIM-korttia
  • Ilman SIMiä asiakas ei saa tekstiviestivarmennuksia
  • Ilman tekstiviestivarmennusta ei pääse verkkopankkiin
  • Ilman verkkopankkia ei saa uutta eSIMiä käyttöön

Tässä syntyy digitaalinen umpikuja, jossa asiakas ei voi itse ratkaista tilannettaan. Tämä voi tapahtua kotimaassa, ulkomailla tai syrjäseudulla, jossa Elisan myymälä ei ole helposti saavutettavissa.

Kehitysehdotus:

Elisa voisi mahdollistaa vaihtoehtoisen, kevyempään tunnistukseen perustuvan tavan aktivoida eSIM tilapäisesti OmaElisassa, kun asiakas ilmoittaa kadonneesta puhelimesta.

Ehdotukseni:

  1. Tilapäinen eSIM voidaan aktivoida kevyellä tunnistuksella (esimerkiksi asiakasnumero, syntymäaika, aiemmat laskutiedot, sähköpostivarmistus)

  2. Tämän jälkeen asiakkaalla olisi rajoitettu aika (esimerkiksi 24 tuntia, enintään 7 päivää) tehdä vahva verkkopankkitunnistautuminen, joka vahvistaa eSIMin pysyvyyden ja liittymän jatkokäytön

  3. Jos vahvaa tunnistautumista ei tehdä annetussa ajassa, liittymä suljetaan automaattisesti tai rajoitetaan

Hyödyt:

  • Asiakas saa liittymän nopeasti käyttöön kriittisessä tilanteessa
  • Pankkitunnukset ja muut palvelut voidaan palauttaa käyttöön nopeammin
  • Elisa täyttää vahvan tunnistautumisen vaatimukset aikarajalla
  • Palvelu olisi korvaamaton erityisesti matkustaville tai syrjäseudulla asuville

Toivon, että tämä ehdotus herättää keskustelua ja että Elisa voisi harkita tällaisen toimintamallin kehittämistä.

Jos muilla on vastaavia kokemuksia tai näkemyksiä, kuulisin niistä mielelläni.

August 13, 2025

Ilman kaksivaiheista tunnistautumista Omaelisaan pääsee kirjautumaan sähköpostiosoitteella & salasanalla. Yleisesti ottaen suosittelemme tietoturvasyistä käyttämään kaksivaiheista tunnistautumista, mutta halutessaan sen saa pois Omaelisasta kohdasta Omat tiedot → Tunnukset.

Keskustelu käynnissäRatkaistu muuten

4 kommenttia

Forum|alt.badge.img+16
  • Tietopankki
  • July 16, 2025

Miksi verkkopankkiin kirjautumiseen tarvitaan jokin tekstiviestivarmennus? Itselläni on kolmen eri pankin verkkotunnukset ja yksikään ei pyydä vahvistusta tekstareilla, vaan käytän sovellusta. Toki tämä sovellus pitää olla asennettuna vähintään kahteen eri laitteeseen.


Anspandeemus
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+11
  • OmaYhteisön moderaattori
  • July 16, 2025
Uusi ideaKeskustelu käynnissä

lasselusse
Forum|alt.badge.img+12
  • Tietopankki
  • July 17, 2025

Haluan tuoda esiin kehitysehdotuksen liittyen tilanteisiin, joissa asiakkaan puhelin on varastettu tai kadonnut – ja liittymän palauttaminen toimintaan on estynyt nykyisten tunnistautumiskäytäntöjen vuoksi.

Nykyinen ongelma:

Tällä hetkellä eSIMin tilaaminen ja käyttöönotto OmaElisa-palvelussa vaatii vahvaa tunnistautumista verkkopankkitunnuksilla. Tämä on yleisesti perusteltua, mutta puhelinvarkaustilanteissa aiheuttaa ongelman:

  • Asiakkaalla ei ole puhelinta eikä aktiivista SIM-korttia
  • Ilman SIMiä asiakas ei saa tekstiviestivarmennuksia
  • Ilman tekstiviestivarmennusta ei pääse verkkopankkiin
  • Ilman verkkopankkia ei saa uutta eSIMiä käyttöön

Tässä syntyy digitaalinen umpikuja, jossa asiakas ei voi itse ratkaista tilannettaan. Tämä voi tapahtua kotimaassa, ulkomailla tai syrjäseudulla, jossa Elisan myymälä ei ole helposti saavutettavissa.

Kehitysehdotus:

Elisa voisi mahdollistaa vaihtoehtoisen, kevyempään tunnistukseen perustuvan tavan aktivoida eSIM tilapäisesti OmaElisassa, kun asiakas ilmoittaa kadonneesta puhelimesta.

Ehdotukseni:

  1. Tilapäinen eSIM voidaan aktivoida kevyellä tunnistuksella (esimerkiksi asiakasnumero, syntymäaika, aiemmat laskutiedot, sähköpostivarmistus)

  2. Tämän jälkeen asiakkaalla olisi rajoitettu aika (esimerkiksi 24 tuntia, enintään 7 päivää) tehdä vahva verkkopankkitunnistautuminen, joka vahvistaa eSIMin pysyvyyden ja liittymän jatkokäytön

  3. Jos vahvaa tunnistautumista ei tehdä annetussa ajassa, liittymä suljetaan automaattisesti tai rajoitetaan

Hyödyt:

  • Asiakas saa liittymän nopeasti käyttöön kriittisessä tilanteessa
  • Pankkitunnukset ja muut palvelut voidaan palauttaa käyttöön nopeammin
  • Elisa täyttää vahvan tunnistautumisen vaatimukset aikarajalla
  • Palvelu olisi korvaamaton erityisesti matkustaville tai syrjäseudulla asuville

Toivon, että tämä ehdotus herättää keskustelua ja että Elisa voisi harkita tällaisen toimintamallin kehittämistä.

Jos muilla on vastaavia kokemuksia tai näkemyksiä, kuulisin niistä mielelläni.

 

en kannata. kuulostaa porsaan reiältä ovelille huijareille. tarkemmin ehkä myöhemmin.

 

seuraava ei ole loppuun ajateltu. voisiko poliisi-asemalta saada jonkun väliaikaisen ja kertakäyttöisen koodin, jota voisi käyttää elisalla. tietysti tämä edellyttää muutoksia poliisin toimintaan.

 

Miksi verkkopankkiin kirjautumiseen tarvitaan jokin tekstiviestivarmennus? Itselläni on kolmen eri pankin verkkotunnukset ja yksikään ei pyydä vahvistusta tekstareilla, vaan käytän sovellusta. Toki tämä sovellus pitää olla asennettuna vähintään kahteen eri laitteeseen.

jotkin pankit lähettää sms pohjaisia linkitys viestejä, esim tunnuslukulistoihin, jos mobiili appi tai vastaava ei ole käytössä, niin kuin voi olettaa tähän asiaan.

 


Jaakop
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+13
  • OmaYhteisön moderaattori
  • August 13, 2025
Ilman kaksivaiheista tunnistautumista Omaelisaan pääsee kirjautumaan sähköpostiosoitteella & salasanalla. Yleisesti ottaen suosittelemme tietoturvasyistä käyttämään kaksivaiheista tunnistautumista, mutta halutessaan sen saa pois Omaelisasta kohdasta Omat tiedot → Tunnukset.

Keskustelu käynnissäRatkaistu muuten