Skip to main content
Kiinnitetty keskusteluTulossa

IPv6 Elisan kiinteisiin laajakaistoihin

Tuote:Netti
  • September 23, 2019
  • 558 kommenttia
  • 94877 katselukerrat

Näytä ensimmäinen kirjoitus

558 kommenttia

Forum|alt.badge.img+2
  • Kommentaattori
  • May 25, 2026

Mistähän vois nähdä, että kuuluisko tänne edes tulla vielä IPv6-osoitteet ja jos näin, niin mistä näkis, että tukeeko tuo mein kuituboxi sitä? Se on niin kiva, kun infotaan niin laadukkaasti asiakkaita… Ei ainakaan tuo pfSense näytä vieläkään saavan muuta, ko IPv4.

Saadaan IPv6 käyttöön kun käydään vaihtamassa kuitupääte uudempaan. Laitoin yksityisviestin sulle.

Jaa? Voisiko se olla siitä kiinni, katsotko minunkin tilanteeni (FTTH)? Olisi äärimmäisen mukavaa, jos Elisa julkaisisi edes jotain tietoa, esim. kuinka monta prosenttia eri tekniikoista on saatu IPv6-kykeneviksi ja millaisella aikataululla, niin osaisi edes jotain toiveita olla milloin homma alkaisi toimimaan. Kun yli 25 vuotta odotettu ja joka joulu jäänyt joululahja saamatta niin ei oikein tiedä kannattaako elättää toiveita vuonna 2030, 2050 vai 2100? Täytyyhän jollain edes jokin hihasta repäisty käsitys siitä olla, montako kymmentä vuotta homman maaliin saattamiseen todennäköisesti menee. Ymmärrämme kyllä, että kaikki nämä arviot pitää kertoa vähintään piillä tai 2*piillä sitten lopulta.


sakarialanne
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+25
  • Elisalainen
  • May 25, 2026

@Tzimmo sen verran katsoin, että nykyinen FTTH-yhteytesi on point-to-pointilla toteutettu ja IPv6-tuki tulee vasta kun alue on muutettu XGSPON:iksi.

Mikä on muutoksen aikataulu ? En halua tarkemmin arvioida kuin parin vuoden kuluessa. Kun muutos on ajankohtainen, saat siitä etukäteen tiedon. Keskuspään muutosten lisäksi asiakaspäässä vaihdetaan kuitupääte.


Forum|alt.badge.img

@sakarialanne olisiko mahdollista, että tarkistaisit tilanteen myös täällä? profiilissa tiedot. Kiitos jo etukäteen.


sakarialanne
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+25
  • Elisalainen
  • May 26, 2026

@sakarialanne olisiko mahdollista, että tarkistaisit tilanteen myös täällä? profiilissa tiedot. Kiitos jo etukäteen.

Sulla on kans tilanne, että nykyinen yhteys on point-to-pointia ja IPv6 tulee käyttöön vasta XGSPON-muutosten jälkeen. “Odotusaikasi” ei välttämättä ole “kahta vuotta” koska PON-verkkoa löytyy aika läheltä.


Forum|alt.badge.img+2
  • Avulias
  • May 26, 2026

@sakarialanne olisiko mahdollista saada näkemystä myös minun FTTH-liittymän IPv6 aikatauluun? Tuo on käsittääkseni point-to-point. Huom, minulla myös FTTB liittymä jossa IPv6 toimiikin mainiosti.


Forum|alt.badge.img+2
  • Kommentaattori
  • May 27, 2026

Tämä point-to-pointista XGSPONiin siirtyminen merkitsee ilmeisestikin sitä, että oma yhteyteni ei ole enää oma, vaan jaettu muiden kanssa, mikä aiheuttanee ainakin lisää latenssia? Kuinka paljon? Ja mitäs muuta seurauksia tästä muutoksesta on? Tuleeko nykyinen ilmeisesti “analoginen” kaapeli-TV signaali pysymään ennallaan vaiko esim. muuttumaan IPTV:ksi? Mahdollistetaanko muutoksen yhteydessä samalla yhteyden nopeuden nosto yli 1 Gbit/s ja jos niin mihin?


sakarialanne
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+25
  • Elisalainen
  • May 27, 2026

Tämä point-to-pointista XGSPONiin siirtyminen merkitsee ilmeisestikin sitä, että oma yhteyteni ei ole enää oma, vaan jaettu muiden kanssa, mikä aiheuttanee ainakin lisää latenssia? Kuinka paljon? Ja mitäs muuta seurauksia tästä muutoksesta on? Tuleeko nykyinen ilmeisesti “analoginen” kaapeli-TV signaali pysymään ennallaan vaiko esim. muuttumaan IPTV:ksi? Mahdollistetaanko muutoksen yhteydessä samalla yhteyden nopeuden nosto yli 1 Gbit/s ja jos niin mihin?

En osaa sanoa vaikutuksesta latenssiin. Kaapeli-tv pysyy ennallaan, jos se on jo kuidulla toteutettu. Jos se on koksipohjainen, siirretään se samalla kuidun päälle. Muutoksen yhteydessä tulee myös tarjolle 10GE-nopeudet.


Forum|alt.badge.img+2
  • Kommentaattori
  • June 2, 2026

 

Koska konfiguraatiosta on herännyt jonkin verran kysymyksiä ja keskustelua, tässä omia havaintojani Debian Linux -pohjaisen reitittimen käytöstä kotiverkossa.

Kiitos vinkistä käyttää WAN-interfacen .network-tiedostossa “WithoutRA=solicit”-asetusta. Sillä palasi IPv6 käyttöön, kun taloyhtiön palveluntarjoaja vaihtui pinkistä siniseksi.