Skip to main content
Pidetään mielessä

Laskutukseen kehitysehdotus

Tuote:Puhelinliittymät
  • 18. helmikuuta 2025
  • 17 kommenttia
  • 551 katselukerrat

Laskutukseen kaivattaisiin kerran kuukaudessa (eli 12 kertaa vuodessa) laskun tilalle eri vaihtoehtoja, kuten 2-6 kertaa vuodessa laskutus, jolloin palvelut laskuttuisivat isommalla koontilaskulla esim. 3 kk ajalta kerralla (4 kertaa vuodessa) tai 2 kk ajalta kerralla (6 kertaa vuodessa).
 

Kiinnitetty vastaus

24. helmikuuta 2025

Näin yleisesti kommentoituna, niin Elisan laskuilla tapahtuu melko paljon muutoksia esimerkiksi liittymän käyttömaksuja (palvelu- ja yritysnumerot laskutus) ja uusien palveluiden ja niiden irtosanomisia (suoratoistopalvelut) - jonka puolesta on hyvä, jos laskut lähetetään kuukausittain.  Toki on myös tilanteita ja palveluita, johonka pitempi laskutusväli sopisi hyvin. Elisalla on esimerkiksi tietoturva-palveluissa mahdollista tilata vuositilaus tällä hetkellä. 

Oliko tästä hyötyä?

17 kommenttia

Forum|alt.badge.img+9
  • Avulias
  • 135 kommenttia
  • 18. helmikuuta 2025

En kannata koska se saattaa aiheuttaa sen minkä  esim Tampereen sähköverkko vai mikä lie onkaan  eli laskuttaa sähkön siirron 3 kuukauden välein 

 en tykkää yhtään siittä laskut  pitää tulla kerran kuussa  helpompi sunnitella menojaan  .


Jaakop
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+12
  • Elisalainen
  • 376 kommenttia
  • 18. helmikuuta 2025

Tervetuloa OmaYhteisön joukkioon ​@Karmikko ja kiitos ehdotuksesta! 😊 Onko muut kaipailleet tällaista useamman kuukauden laskutusväliä, tai koetteko hyödylliseksi?


Jaakop
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+12
  • Elisalainen
  • 376 kommenttia
  • 18. helmikuuta 2025
Uusi ideaKeskustelu käynnissä

Forum|alt.badge.img+1
  • Kommentaattori
  • 43 kommenttia
  • 18. helmikuuta 2025

Kannatetaan.


  • 952 kommenttia
  • 18. helmikuuta 2025
mmalinen kirjoitti:

En kannata koska se saattaa aiheuttaa sen minkä  esim Tampereen sähköverkko vai mikä lie onkaan  eli laskuttaa sähkön siirron 3 kuukauden välein 

 en tykkää yhtään siittä laskut  pitää tulla kerran kuussa  helpompi sunnitella menojaan  .

Aloituksessa haetaan erilaisia vaihtoehtoja, ei nykyisen ainoan vaihtoehdon korvaamista toisella ainoalla vaihtoehdolla. Monelta sähkö/siirtoyhtiöltäkin onnistuu laskuttaa asiakkaan valinnan mukaisesti 12, 6 tai 4 kertaa vuodessa.


Forum|alt.badge.img+9
  • Avulias
  • 135 kommenttia
  • 18. helmikuuta 2025
kv36 kirjoitti:
mmalinen kirjoitti:

En kannata koska se saattaa aiheuttaa sen minkä  esim Tampereen sähköverkko vai mikä lie onkaan  eli laskuttaa sähkön siirron 3 kuukauden välein 

 en tykkää yhtään siittä laskut  pitää tulla kerran kuussa  helpompi sunnitella menojaan  .

Aloituksessa haetaan erilaisia vaihtoehtoja, ei nykyisen ainoan vaihtoehdon korvaamista toisella ainoalla vaihtoehdolla. Monelta sähkö/siirtoyhtiöltäkin onnistuu laskuttaa asiakkaan valinnan mukaisesti 12, 6 tai 4 kertaa vuodessa.

tiedän mutta laitoin mielipiteeni  ettei elisa vaan viisaudessaan muuta käytäntöään et laskutusrytmiä harvennetaan  pakosta  kun kai elisalle siittä kuluja tulee enemmän    mitä useammin laskutetaan .


sakarialanne
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+24
  • Elisalainen
  • 3820 kommenttia
  • 18. helmikuuta 2025

Jos laskun summa on pieni eli maksimissaan muutamia kymppejä, voisin mielelläni valita pidemmän laskutusvälin.

Toisaalta e-laskujen myötä laskuja ei tarvitse naputella tai “muistaa maksaa” niin sama vaikka tulisi päivittäin.


Forum|alt.badge.img+1
  • Kommentaattori
  • 34 kommenttia
  • 18. helmikuuta 2025
sakarialanne kirjoitti:

Jos laskun summa on pieni eli maksimissaan muutamia kymppejä, voisin mielelläni valita pidemmän laskutusvälin.

Toisaalta e-laskujen myötä laskuja ei tarvitse naputella tai “muistaa maksaa” niin sama vaikka tulisi päivittäin.

En kyllä laittaisi Elisan(kaan) laskuja automaattiseen maksuun. On ne kyllä tarkistettava.

Jos lasku on jo maksettu ja huomaatkin siinä virheen niin se jää omaksi vahingoksi. Maksettu laskuhan tarkoittaa sen hyväksymistä. Luoja paratkoon jos laskutusväli olisi tuo yksi päivä!


  • 952 kommenttia
  • 19. helmikuuta 2025
juhanski kirjoitti:

En kyllä laittaisi Elisan(kaan) laskuja automaattiseen maksuun. On ne kyllä tarkistettava.

Jos lasku on jo maksettu ja huomaatkin siinä virheen niin se jää omaksi vahingoksi. Maksettu laskuhan tarkoittaa sen hyväksymistä. Luoja paratkoon jos laskutusväli olisi tuo yksi päivä!

Ehdollinen maksu on kätevä, kun velotettava summa on lähes kiinteä. Normaalin suuruinen lasku menee automaattisesti mutta poikkeava vaatii hyväksynnän.


  • 248 kommenttia
  • 22. helmikuuta 2025

Ennen vanhaan Radiolinja siirsi kertyneen maksun seuraavalle kuulle, jos laskutettavaa oli kertynyt alle jonkin summan (olikohan 10 vai 20 markkaa).


sakarialanne
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+24
  • Elisalainen
  • 3820 kommenttia
  • 22. helmikuuta 2025
fizban kirjoitti:

Ennen vanhaan Radiolinja siirsi kertyneen maksun seuraavalle kuulle, jos laskutettavaa oli kertynyt alle jonkin summan (olikohan 10 vai 20 markkaa).

En muista, mikä on minimilaskutusraja tänä päivänä, mutta kyllä sellainen on edelleen olemassa. 


  • 248 kommenttia
  • 22. helmikuuta 2025

Hinnat ovat vain nousseet siihen malliin, ettei alle minimin taida koskaan päästä. Ennen puhelinlasku tuli käytännössä muutaman kerran vuodessa, kun liittymän perusmaksua ei ollut. Nyt saman liittymän (johon en itse ole tehnyt, enkä halunnut muutoksia) perusmaksu taitaa olla jo 17e/kk...


sakarialanne
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+24
  • Elisalainen
  • 3820 kommenttia
  • 22. helmikuuta 2025

 

fizban kirjoitti:

Hinnat ovat vain nousseet siihen malliin, ettei alle minimin taida koskaan päästä.

Jos on useampia asiakasnumeroita ja palveluita, voi hyvinkin jäädä jonkun laskun summa sopivasti alle minimin.

 


Sokrates
  • 6337 kommenttia
  • 23. helmikuuta 2025
juhanski kirjoitti:

En kyllä laittaisi Elisan(kaan) laskuja automaattiseen maksuun. On ne kyllä tarkistettava.

Jos lasku on jo maksettu ja huomaatkin siinä virheen niin se jää omaksi vahingoksi. Maksettu laskuhan tarkoittaa sen hyväksymistä.

Juu ainahan ne laskut kannattaa tarkistaa. Jos jokin virhe laskussa on ja sen huomaa vasta maksamisen jälkeen , niin sitten vain yhyteyttä aspaan ja pyytää oikaisua. Toki vaivaahan asiasta koituu , mutta kyllä ne virheet yleensä korjataan hyvittämällä seuraavassa laskussa. No ainakin omalta osalta näin Elisa on toiminut.


Sokrates
  • 6337 kommenttia
  • 23. helmikuuta 2025
sakarialanne kirjoitti:
fizban kirjoitti:

Ennen vanhaan Radiolinja siirsi kertyneen maksun seuraavalle kuulle, jos laskutettavaa oli kertynyt alle jonkin summan (olikohan 10 vai 20 markkaa).

En muista, mikä on minimilaskutusraja tänä päivänä, mutta kyllä sellainen on edelleen olemassa. 

Näyttäisi olevan yritysasiakkaalla 20€ ja yksityisasiakkaalla 5€.

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/laskutus-maksaminen/laskun-maksaminen/


Anspandeemus
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+11
  • Elisalainen
  • 573 kommenttia
  • 24. helmikuuta 2025

Näin yleisesti kommentoituna, niin Elisan laskuilla tapahtuu melko paljon muutoksia esimerkiksi liittymän käyttömaksuja (palvelu- ja yritysnumerot laskutus) ja uusien palveluiden ja niiden irtosanomisia (suoratoistopalvelut) - jonka puolesta on hyvä, jos laskut lähetetään kuukausittain.  Toki on myös tilanteita ja palveluita, johonka pitempi laskutusväli sopisi hyvin. Elisalla on esimerkiksi tietoturva-palveluissa mahdollista tilata vuositilaus tällä hetkellä. 


Anspandeemus
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+11
  • Elisalainen
  • 573 kommenttia
  • 24. helmikuuta 2025
Keskustelu käynnissäPidetään mielessä

Osallistu keskusteluun