Skip to main content

Nyt kun monet viranomaiset, tietoturva-asiantuntijat  ja pankit suosittelevat siirtymistä käyttämään tunnistatumiseen mobiilivamennetta kaikkiin muihin kuin pankkiasiointiin, eikö olisi aika jo Elisankin tarjota mobiilivarmenne maksuttomasti asiakkailleen.

Vaikuttaa jotenkin kummalliselta, miksi Elisa kokee tarvetta rahastaa ominaisuudella, joka nykypäivänä koetaan olevan käytännössä yksi merkittävimmistä perusoikeuksista/vaatimuksista sähköisesssä asioinnissa, varsinkin kun tietty kilpailija tarjoaa tämän toiminallisuuden maksutta. 🤔

Tästähän on aikaisemminkin käyty keskustelua, mutta nyt kaikkien palvelunestohyökkäysten johdosta tämä toiminnallisuus on noussut merkittävämpään asemaan tunnistautumisessa. 😮

 

 

 

 

Juuri hiljan luin jostain että ei se mobiilivarmennekaan ole kaiken autuaaksi tekevä ja satavarma. Joku tietoturva-asiantuntija niin sanoi. En vaan nyt ulkoa muista että missä siitä oli juttua.


Juuri hiljan luin jostain että ei se mobiilivarmennekaan ole kaiken autuaaksi tekevä ja satavarma. Joku tietoturva-asiantuntija niin sanoi. En vaan nyt ulkoa muista että missä siitä oli juttua.

Joo ei se mobiilivarmenne tekniikaltaan ole sen varmempi kuin pankkitunnistuskaan , mutta mobiilivarmenteella ei ole kytköstä pankkiin (lue = raha-asioihin).

Tässä Traficomin kommentti:

Vaikka mobiilivarmenne tuo merkittävää lisäturvaa pankkitunnusten rinnalle, sekään ei ole täysin pomminvarma ratkaisu.

– Meidän näkökulmastamme valvovana viranomaisena pankkitunnistusmenetelmät ja mobiilivarmenne ovat yhtä turvallisia. On todella vaarallista, jos tuudittautuu turvallisuudentunteeseen, että mobiilivarmennetta käyttämällä on täysin turvassa, koska se ei pidä paikkaansa, Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin Kyberturvallisuuskeskuksen erityisasiantuntija Petteri Ihalainen sanoi äskettäin.


Muutaman vuoden päästä tulee EU:n digitaalinen identiteettilompakko joka todennäköisesti korvaa mobiilivarmenteen, kun ei voi olla monta tommosta samaa päällekkäin. Se ei ole taloudellisesti järkevää kun mobiilivarmentees se tunnistautuminen maksaa joka kerta kun me teemme sen tapahtuman. Vaikka me kuluttajat ei makseta sitä niin sen maksaa yritys jolla on kyseinen palvelu käytössä. Eli se on kulu yrityksille mutta siitä pääsee eroon kun toi EU:n digitaalinen identiteettilompakko otetaan käyttöön.


Muutaman vuoden päästä tulee EU:n digitaalinen identiteettilompakko joka todennäköisesti korvaa mobiilivarmenteen, kun ei voi olla monta tommosta samaa päällekkäin. Se ei ole taloudellisesti järkevää kun mobiilivarmentees se tunnistautuminen maksaa joka kerta kun me teemme sen tapahtuman. Vaikka me kuluttajat ei makseta sitä niin sen maksaa yritys jolla on kyseinen palvelu käytössä. Eli se on kulu yrityksille mutta siitä pääsee eroon kun toi EU:n digitaalinen identiteettilompakko otetaan käyttöön.

Se jää nähtäväksi mitä tapahtuu 2026 eli mitä palveluita jää ja mitä poistuu. Toisekseen ei se EU:n digilompakko auta tämän hetkiseen tilanteeseen , vaan ehkä sitten tulevaisuudessa.


Muutaman vuoden päästä tulee EU:n digitaalinen identiteettilompakko joka todennäköisesti korvaa mobiilivarmenteen, kun ei voi olla monta tommosta samaa päällekkäin. Se ei ole taloudellisesti järkevää kun mobiilivarmentees se tunnistautuminen maksaa joka kerta kun me teemme sen tapahtuman. Vaikka me kuluttajat ei makseta sitä niin sen maksaa yritys jolla on kyseinen palvelu käytössä. Eli se on kulu yrityksille mutta siitä pääsee eroon kun toi EU:n digitaalinen identiteettilompakko otetaan käyttöön.

Mobiilivarmenteen sekä pankkitunnisteen käyttö julkishallinnon palveluissa kustannetaan tällä hetkellä verovaroin. DVV maksaa Telialle 3,1 eurosenntiä joka tapahtumasta ja Telia tilittää enintään 3,0 eurosentiiä sille yritykselle, jonka tunnustautumista on käytetty.

EUn sähköinen tunnistautuminen kustannetaan ja ylläpidetään verovaroin, mutta sen käytöstä ei tilityksiä yrityksille tehtäne.

https://dvv.fi/-/digi-ja-vaestotietovirasto-rakentaa-suomalaisten-kayttoon-digitaalisen-identiteettilompakon-lompakkosovelluksen-avulla-voi-hoitaa-asioita-koko-eu-alueella

Eiköhän mobiilivarmenteen maksuttomuutta sekä Elisan että DNAn osalta ole toivottu sen parikymmentä vuotta kun se on ollut käytössä, mutta ei ole toteutunut. Tuskin kumpikaan sitä näille kahdelle viimeiselle vuodelle toteuttaa edes hyvän tahdon elkeenä?


Uusi ideaEi toteuteta


Asiasta onkin tullut aiemmin jo toivetta, ja näillä näkymin tilanne on sellainen että jatketaan samalla linjalla miten nytkin. Katsotaan kuitenkin mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Alla vielä aiempi avaus aiheeseen liittyen:

 


Nordean ongelmien takia mobiilivarmenteen kysyntä on hypännyt rutkasti, joten operaattorit ovat tyytyväisiä kun rahaa tulee lisää ovista ja ikkunoista. Lisäksi varmenteen käyttö pankkitunnisteen sijasta kasvattaa myös tuottoja.

Lypsävää lehmää ei kannata teurastaa.