Roskapostisuodatin pitäisi uusia kokonaan


Viime kesänä Elisan Webmailin käyttöliittymä uudistettiin ja roskapostin asetukset siirrettiin Oma Elisasta Webmailin puolelle. No hyvä niin , mutta itse suodattimelle ei kasvojen kohotusta tehty siinä yhteydessä , ymmärtääkseni.

Tuosta käyttöliittymän uudistusksesta  alkaa olla kohta puolisen vuotta ja edelleen täällä postin osalta se suurin ärtymystä aiheuttava ongelma on roskapostisuodattimen toimimattomuus viestien perusteella.

Siis minusta olisi aika uudistaa koko suodatin , koska tämä nykyinen ei ole toiminut oikeastaan kymmeneen vuoteen. Muissa postipalveluissa suodattimet ovat paljon paremmassa jamassa , joten voisitteko Elisalla ottaa muista mallia ja tuoda asiakkaillenne ihan oikeasti toimivan roskapostisuodattimen , kun koko posti on kaiken lisäksi maksullinen. Jotakin vastinetta pitäisi saada niille rahoille , kiitos!

No hupsista taas.

Voisiko modet korjata otsikkossa olevan kirjoitusvirheen , kiitos!


Roskapostiin tehdään viikottain säädöksiä ja tiukennuksia, että selvimmät tapaukset saataisiin kitkettyä pois. Ihan aiheellinen on kuitenkin nostaa “kissaa pöydälle” ja keskustella aiheesta. Mitäs muut ovat mieltä?
 
Uusi ideaKeskustelu käynnissä
 

Roskapostiin tehdään viikottain säädöksiä ja tiukennuksia, että selvimmät tapaukset saataisiin kitkettyä pois. Ihan aiheellinen on kuitenkin nostaa “kissaa pöydälle” ja keskustella aiheesta. Mitäs muut ovat mieltä?
 
Uusi ideaKeskustelu käynnissä
 

Tuota tarinaa olen kuunnellut vuosikausia ja lopputulos ei ole kovin paljon siitä muuttunut. En oikein usko , että nykyisen suodattimen softassa on edes mahdollista tehdä sellaisia asetuksia , jotka purisivat paremmin roskapostiin.

Kun kerran muiden postipalvelun tarjoajien suodattimet toimivat paremmin , niin niissä se “moottoriosa” toimii luotettavammin ja monipuolisemmin. Elisan suodatin ei paikkaamalla juurikaan parane , vaan koko koodiperusta pitäisi uudistaa.


Silloin kun Elisa käänsi roskapostisuodatuksen kaikille asiakkaille päälle, kävin sen hyvin nopeasti kääntämässä pois.

Oikeat postit kun löytyivät roskalaatikosta ja roskapostit tulivat inboxista. Elisan roskapostisuodatus toimii siis niin huonosti, ettei sitä voi käyttää.


taidan antaa äänen tälle, vaikka en ole ostelemassa elisan sähköpostia. mutta 4.99€/kk hinta kyllä antaisi ymmärtää että roskat pitäisi saada kuriin. itsellä on ilmainen joka ei ole google:lta tai microsoft:lta ja roskaposti on erittäin harvoin ongelma.

 


Testailin tuota Elisan suodatusta laittamalla yhteen osoitteeseeni toisen osoitteeni estolistalle ja lähetin jälkimmäisellä testiviestin ensinmainittuun. No kyllä se viesti meni suoraan roskapostiin ja kun otin eston pois , niin se meni oikein saapuneisiin.

No se oli ihan perusmuotoinen viesti ja silloin suodatin toimii. Roskapostittajat sen sijaan käyttävän monin tavoin muokattuja viestejä ja niihin Elisan suodatin ei reagoi oikein , jos reagoi ollenkaan.

Siis jotakin radikaalia pitäisi Elisan filtterille tehdä.

Huomasinpa myös sellaisen ilmiön , että jos vastaanottavassa laatikossa on edelleenlähetys ilman kopionjättöä päällä , niin Elisan roskapostisuodatus ei reagoi viesteihin ollenkaan ihan riippumatta onko suodatus päällä vai ei. No se ei ole minulle ainakaan mikään haitta , kun tarkoitukseni on , että sinne Elisan laatikkoon ei pitäisi siinä tapauksessa mitään jäädäkään.


Ongelma on se, että spammaajat vaihtavat kokoajan sitä lähetysosoitettaan.  Spammi-filtterin teko on siis lähes mahdotonta, kun pitäisi reaaliaikaisesti pysyä ajantasalla näistä osoitteista, ja avainsanoista.

Hätäkeino jonka keksin on laittaa *@* sinne estettyihin lähettäjiin (webmail käyttöliittymän rattaasta asetukset/sähköposti/Roskapostin esto/estetyt lähettäjät), ja alkaa poimimaan postilaatikostani niitä luotettavia lähettäjiä merkkaamalla ekaksi hiiren oikean valikon avulla vaikkapa kaikki ystävät ja kaverit luotetuiksi lähettäjiksi jne. 

Tämä keino on nyt viikonajan taannut sen, että yksikään uusi roskapostittaja ei ole saanut viestiään saapuneet -kansioon. Spammi -kansiota pitää toki määräajoin tarkkailla ja käydä sielä poimimassa mahdolliset luotettavat lähettäjät.

Huom. Spam - kansiossa viestit säilyy vain 14 päivää.

 


Elisan pitäs ottaa mallia Microsoftilta ja Googlelta kun heillä roskapostin suodatin on erittäin tehokas. Tietysti joitain yksittäisiä ei roskaposti viestejä joutuu roskapostikansioon tai sit suodattimen läpi menee roskaposti viesti postilaatikkoon mutta niitä voi opettaa kun siellä on painikkeet ei roskaposti ja ilmoita roskapostiksi niin se osaa jatkossa ettei viesti mene roskapostikansioon.

Tommonen ois kiva myös Elisalle saada et siel ois tekoäly joka tunnistaa roskapostin ja käyttäjät voi kouluttaa sitä noilla samoilla painikeilla kuten Outlookissa ja Gmailis on.


Hätäkeino jonka keksin on laittaa *@* sinne estettyihin lähettäjiin (webmail käyttöliittymän rattaasta asetukset/sähköposti/Roskapostin esto/estetyt lähettäjät), ja alkaa poimimaan postilaatikostani niitä luotettavia lähettäjiä merkkaamalla ekaksi hiiren oikean valikon avulla vaikkapa kaikki ystävät ja kaverit luotetuiksi lähettäjiksi jne. 

Tämä keino on nyt viikonajan taannut sen, että yksikään uusi roskapostittaja ei ole saanut viestiään saapuneet -kansioon. Spammi -kansiota pitää toki määräajoin tarkkailla ja käydä sielä poimimassa mahdolliset luotettavat lähettäjät.

Huom. Spam - kansiossa viestit säilyy vain 14 päivää.

Miksei sitä noinkin voi tehdä , mutta eipä se juurikaan eroa siitä , että ottaa koko suodatuksen pois päältä ja tuhoaa ne riskapostit. Kummassakin tapauksessa se valikointi pitää tehdä ihan itse.

No minä olen ratkaissut asian niin , että laitoin jo vuosia sitten Elisan laatikkoon viestien edelleenlähetyksen toiseen palveluun , missä on kunnollinen suodatus ja luen ne sieltä. Silloin sen Elisan suodatuksen kanssa ei tarvitse pelailla ja postiosoite on kuitenkin Elisan.


Elisan pitäs ottaa mallia Microsoftilta ja Googlelta kun heillä roskapostin suodatin on erittäin tehokas. Tietysti joitain yksittäisiä ei roskaposti viestejä joutuu roskapostikansioon tai sit suodattimen läpi menee roskaposti viesti postilaatikkoon mutta niitä voi opettaa kun siellä on painikkeet ei roskaposti ja ilmoita roskapostiksi niin se osaa jatkossa ettei viesti mene roskapostikansioon.

Webmailissa voi kyllä merkitä viestejä joko roskaksi tai sitten ei roskaksi. Eri asia on , että toimiiko suodatus siitä huolimatta oikein.

 

Tommonen ois kiva myös Elisalle saada et siel ois tekoäly joka tunnistaa roskapostin ja käyttäjät voi kouluttaa sitä noilla samoilla painikeilla kuten Outlookissa ja Gmailis on.

Tuommoinen koulutusominaisuus on kyllä myös Thunderbirdissä ja aika monessa muussakin ihan oikeassa postiohjelmassa.


Aina, kun joku ehdottaa parannusta Elisan palveluihin, se tarkoittaa samalla hinnannousua. Sen takia en ole valmis kannattamaan tätä ehdotusta. Toki samalla  myönnän, että minulla ei ole ollut kovin suurta ongelmaa roskapostin kanssa, ja toki  ymmärrän miksi muutosta halutaan.


Aina, kun joku ehdottaa parannusta Elisan palveluihin, se tarkoittaa samalla hinnannousua. Sen takia en ole valmis kannattamaan tätä ehdotusta. Toki samalla  myönnän, että minulla ei ole ollut kovin suurta ongelmaa roskapostin kanssa, ja toki  ymmärrän miksi muutosta halutaan.

Ei toi ole syy jarrutaa kehitystä. Ja väite taitaa olla puhdasta harhaluuloa. Aina on vaihtoehtoja olemassa joihin voi vaihtaa. Mutta se taitaa olla fakta, että sähköpostiliikenteessä viesteistä enemmistö on roskapostia kuin niitä ei roskapostiviestejä.


Aina, kun joku ehdottaa parannusta Elisan palveluihin, se tarkoittaa samalla hinnannousua.

Ei välttämättä. Onhan Elisalla nytkin suodatus , mutta se ei oikein toimi. Ei tarvitse kuin korjata toimimaton palvelu eikä ole tarvetta tuoda jotakin uutta. Siis nykyisellä hinnalla pitää saada toimiva tuote.


Aina, kun joku ehdottaa parannusta Elisan palveluihin, se tarkoittaa samalla hinnannousua.

Ei välttämättä. Onhan Elisalla nytkin suodatus , mutta se ei oikein toimi. Ei tarvitse kuin korjata toimimaton palvelu eikä ole tarvetta tuoda jotakin uutta. Siis nykyisellä hinnalla pitää saada toimiva tuote.

 

Enhän minä sitä vastusta, jos se saadaan noin toimimaan. Oma tuntuma vaan on se, että elisalla ei nykyään muuta tapahdu, kuin hintojen nousua. 


Aina, kun joku ehdottaa parannusta Elisan palveluihin, se tarkoittaa samalla hinnannousua. Sen takia en ole valmis kannattamaan tätä ehdotusta. Toki samalla  myönnän, että minulla ei ole ollut kovin suurta ongelmaa roskapostin kanssa, ja toki  ymmärrän miksi muutosta halutaan.

Ei toi ole syy jarrutaa kehitystä. Ja väite taitaa olla puhdasta harhaluuloa. Aina on vaihtoehtoja olemassa joihin voi vaihtaa. Mutta se taitaa olla fakta, että sähköpostiliikenteessä viesteistä enemmistö on roskapostia kuin niitä ei roskapostiviestejä.

 

Toki näinkin. Itse olisinkin jo vakavasti harkitsemassa sähköpostin vaihtoa, jos hinta tuosta kovin nousisi. 


Mutta se taitaa olla fakta, että sähköpostiliikenteessä viesteistä enemmistö on roskapostia kuin niitä ei roskapostiviestejä.

Juu näin on ollut jo kauan eikä ihan pieni ole se enemmistö. Tilastojen mukaan postiliikenteestä on noin 95% roskapostia.


Aina, kun joku ehdottaa parannusta Elisan palveluihin, se tarkoittaa samalla hinnannousua. Sen takia en ole valmis kannattamaan tätä ehdotusta. Toki samalla  myönnän, että minulla ei ole ollut kovin suurta ongelmaa roskapostin kanssa, ja toki  ymmärrän miksi muutosta halutaan.

Ei toi ole syy jarrutaa kehitystä. Ja väite taitaa olla puhdasta harhaluuloa. Aina on vaihtoehtoja olemassa joihin voi vaihtaa. Mutta se taitaa olla fakta, että sähköpostiliikenteessä viesteistä enemmistö on roskapostia kuin niitä ei roskapostiviestejä.

 

Toki näinkin. Itse olisinkin jo vakavasti harkitsemassa sähköpostin vaihtoa, jos hinta tuosta kovin nousisi. 

Se taas pitää kans muistaa että kehittäminenkään ei ole ilmaista, sekin maksaa kuin myös palvelun ylläpito. Ihmiset on totutettu saamaan asiat ilmaiseksi tai puoli-ilmaiseksi niin niillä ei koskaan tuu ajatelleeksi sitä, että palvelun ylläpitäminen kehitys maksaa, se ei oo koskaan ollu ilmaista. Varsinkaan omaa napaansa tuijottavat minäminäminä ihmiset on niitä jotka haluaa kaiken heti ja ilmaiseksi.

Roskaposti on kyllä todellinen ongelma kun suurinosa sähköpostiliikenteestä on sitä. Sen takia sitä vastaan pitää olla tehokkaat roskapostisuodattimet kuten Gmailissa sekä Outlookissa on. Roskapostiin pitää olla valmis ja torjua sitä. 


Aina, kun joku ehdottaa parannusta Elisan palveluihin, se tarkoittaa samalla hinnannousua. Sen takia en ole valmis kannattamaan tätä ehdotusta. Toki samalla  myönnän, että minulla ei ole ollut kovin suurta ongelmaa roskapostin kanssa, ja toki  ymmärrän miksi muutosta halutaan.

Ei toi ole syy jarrutaa kehitystä. Ja väite taitaa olla puhdasta harhaluuloa. Aina on vaihtoehtoja olemassa joihin voi vaihtaa. Mutta se taitaa olla fakta, että sähköpostiliikenteessä viesteistä enemmistö on roskapostia kuin niitä ei roskapostiviestejä.

 

Toki näinkin. Itse olisinkin jo vakavasti harkitsemassa sähköpostin vaihtoa, jos hinta tuosta kovin nousisi. 

Se taas pitää kans muistaa että kehittäminenkään ei ole ilmaista, sekin maksaa kuin myös palvelun ylläpito. Ihmiset on totutettu saamaan asiat ilmaiseksi tai puoli-ilmaiseksi niin niillä ei koskaan tuu ajatelleeksi sitä, että palvelun ylläpitäminen kehitys maksaa, se ei oo koskaan ollu ilmaista. Varsinkaan omaa napaansa tuijottavat minäminäminä ihmiset on niitä jotka haluaa kaiken heti ja ilmaiseksi.

Roskaposti on kyllä todellinen ongelma kun suurinosa sähköpostiliikenteestä on sitä. Sen takia sitä vastaan pitää olla tehokkaat roskapostisuodattimet kuten Gmailissa sekä Outlookissa on. Roskapostiin pitää olla valmis ja torjua sitä. 

 

Ymmärrän tuon oikein hyvin. Kehittämistähän tässä käsittääkseni vaaditaankin, joka siis maksaa. Olen ollut tyytyväinen Elisan sähköpostiin, ja kuten sanottua itselläni ei ole suurta ongelmaa roskapostin kanssa toistaiseksi ollut. Jossain se raja kuitenkin menee ja onkin jokaisen oikeus tehdä asian suhteen, kuten parhaaksi näkee. 


Hätäkeino jonka keksin on laittaa *@* sinne estettyihin lähettäjiin (webmail käyttöliittymän rattaasta asetukset/sähköposti/Roskapostin esto/estetyt lähettäjät), ja alkaa poimimaan postilaatikostani niitä luotettavia lähettäjiä merkkaamalla ekaksi hiiren oikean valikon avulla vaikkapa kaikki ystävät ja kaverit luotetuiksi lähettäjiksi jne. 

Tämä keino on nyt viikonajan taannut sen, että yksikään uusi roskapostittaja ei ole saanut viestiään saapuneet -kansioon. Spammi -kansiota pitää toki määräajoin tarkkailla ja käydä sielä poimimassa mahdolliset luotettavat lähettäjät.

Huom. Spam - kansiossa viestit säilyy vain 14 päivää.

Miksei sitä noinkin voi tehdä , mutta eipä se juurikaan eroa siitä , että ottaa koko suodatuksen pois päältä ja tuhoaa ne riskapostit. Kummassakin tapauksessa se valikointi pitää tehdä ihan itse.

No minä olen ratkaissut asian niin , että laitoin jo vuosia sitten Elisan laatikkoon viestien edelleenlähetyksen toiseen palveluun , missä on kunnollinen suodatus ja luen ne sieltä. Silloin sen Elisan suodatuksen kanssa ei tarvitse pelailla ja postiosoite on kuitenkin Elisan.

Et vissiin ymmärtänyt. Tällä *@* - filtteröinti menetelmällä (eli laita tuo filtteröinti estettyihin lähettäjiin) sun ei tarvitse näppäillä mitään tuhotaksesi yhtäkään roskaviestiä. Koska kaikki spammi menee automaattisesti roskiin (jollet ole merkannut niitä luotettaviksi lähettäjiksi)  + ne  ‘Roskaposti’ -laatikon spammi-viestit siivoutuu itsestään roikuttuaan siellä sen 14 päivää. Ainoa näppäily on luotettavien lähettäjien määrittely. Eli paljon vähemmän näppäilyä ja säätämistä kaiken kaikkiaan. 

Tässä maksan oikeastaan vain siitä, että Roskapostilaatikko siivoutuu itsestään, ja siitä, että voin määritellä filtterin noin. Aika kallista. Muistan, että jo 90-luvulla pystyi unix-postilaatikoihin tekemään samat temput ilmaiseksi.

Näin pystyy tekemään esim. Louhi-palvelun postilaatikoihin ilmaiseksi. Kohta vaihdan sinne. Siellä on myös tukitiimi joka jopa vastaa, jos tulee ongelmia tai kysyttävää.

Nyt tuolla elisan chat -palvelussa on vain joku tyttö joka ei osaa oikein mitään. Hän linkkaa vain ohjeita, jotka olen jo ajat sitten löytänyt.


Ymmärrän tuon oikein hyvin. Kehittämistähän tässä käsittääkseni vaaditaankin, joka siis maksaa.

Elisan sähköposti on maksullinen tuote. Jos lukaisette sen aloitusviestin , niin siellä todetaan , että nykyiselle hinnalle pitää saada vastinetta.

Minusta on väärin rahastaa toimimattomalla palvelulla ja siksi suodattimen korjauskulut/uudistus kyllä pitää mennä palveluntarjoajan piikkiin eikä asiakkaiden.


Et vissiin ymmärtänyt. Tällä *@* - filtteröinti menetelmällä (eli laita tuo filtteröinti estettyihin lähettäjiin) sun ei tarvitse näppäillä mitään tuhotaksesi yhtäkään roskaviestiä. Koska kaikki spammi menee automaattisesti roskiin (jollet ole merkannut niitä luotettaviksi lähettäjiksi)  + ne  ‘Roskaposti’ -laatikon spammi-viestit siivoutuu itsestään roikuttuaan siellä sen 14 päivää. Ainoa näppäily on luotettavien lähettäjien määrittely. Eli paljon vähemmän näppäilyä ja säätämistä kaiken kaikkiaan.

Kyllä minä ymmärsin , mutta tilanteet on erilaisia eri asiakkailla. Minulle tulee vähemmän roskapostia kuin sitä oikeaa ja silloin tuosta mainitsemastasi menetelmästä ei itselleni juurikaan mitään hyötyä olisi.

No kuten olen edellä jo kertonut , niin ei minun tarvitse näppäillä Elisan postissa yhtään mitään , kun se on vain läpikulkupaikka enkä sieltä mitään lue.


Ymmärrän tuon oikein hyvin. Kehittämistähän tässä käsittääkseni vaaditaankin, joka siis maksaa.

Elisan sähköposti on maksullinen tuote. Jos lukaisette sen aloitusviestin , niin siellä todetaan , että nykyiselle hinnalle pitää saada vastinetta.

Minusta on väärin rahastaa toimimattomalla palvelulla ja siksi suodattimen korjauskulut/uudistus kyllä pitää mennä palveluntarjoajan piikkiin eikä asiakkaiden.

No, Elisa nostaa hintojaan, jos niin haluaa. Ei uudistuksia ole pakko tehdä nykyisillä hinnoilla. 


No, Elisa nostaa hintojaan, jos niin haluaa. Ei uudistuksia ole pakko tehdä nykyisillä hinnoilla. 

Mielenkiinnolla seuraan mihin tämä johtaa vai johtaako mihinkään. Toki palveluntarjoajalla on oikeus hinnoitella palvelunsa , mutta sillä no myös velvollisuus korjata toimimaton palvelu.

Minusta tässä ei ole kyse kehityksestä , vaan palvelun korjauksesta.


No, Elisa nostaa hintojaan, jos niin haluaa. Ei uudistuksia ole pakko tehdä nykyisillä hinnoilla. 

Mielenkiinnolla seuraan mihin tämä johtaa vai johtaako mihinkään. Toki palveluntarjoajalla on oikeus hinnoitella palvelunsa , mutta sillä no myös velvollisuus korjata toimimaton palvelu.

Minusta tässä ei ole kyse kehityksestä , vaan palvelun korjauksesta.

Tästä olen samaa mieltä. Mitä Elisa miettii, niin sitä ei tietysti tiedä kukaan. 


 Mitä Elisa miettii, niin sitä ei tietysti tiedä kukaan. 

Hyvä kysymys.

Toivottavasti ei mieti yhtä kauan kuin viime kesänä toteutuneessa uudistuksessa.

Tässä pari esimerkkiä asioista , joista toista ehdotin 8 vuotta sitten ja toista 4 vuotta sitten.

https://yhteiso.elisa.fi/ideas/saehkoepostin-edelleenlaehetyksen-asetukset-paremmiksi-458853

https://yhteiso.elisa.fi/ideas/saehkoepostin-roskapostisuodatus-ilmaiseksi-osaksi-kaikkia-postitilejae-513684

No eipä minulla mitään harhakuvia ole Elisan halusta ja kyvystä toteuttaa asiakkaiden toivomuksia.