Skip to main content
Ratkaistu muuten

Vikailmoituksen tekeminen

Tuote:Muut palvelut
  • February 29, 2024
  • 8 kommenttia
  • 146 katselukerrat

Forum|alt.badge.img+1

Taustaa:
Kaapeli-TV katkesi illalla Järvenpään Nummenkylässä. Elisan häiriökartan mukaan kaapeli-tv vikoja ei ole koko maassa, missään. Nettikin on tietenkin poikki, kun se tulee kaapelin kautta. Yritän sitten jättää vikailmoitusta aiheesta, mutta sellaista paikkaa, minne sen voi jättää, ei löydy. Joku omaguru, tai muu vastaava sanoo, että vika on sisäverkossa. Chatissa oikea ihminen sanoo että vika on sisäverkossa ja ettei Elisan verkossa ole ongelmia ja testasivat ja yhteys päätelaitteelle on hyvä.

Silti alueen muissa talouksissa on sama ongelma - eli teeveeseen ei tule signaalia ja netti poikki.

Toinen tai kolmas chat oli sitten sellainen, että kerroin että tilaamamme huoltomiehen lasku laitetaan Elisalle, jos vika onkin Elisan verkossa. Illalla päivystävän korjaajan tilaaminen kun ei ole ihan halpaa. Kysyin että eikö oikeasti ole mahdollista jättää vikailmoitusta ja ei kuulemma ole. Soittopyyntö voidaan jättää ja soittavat aamulla.

Ehdotus:
Mikäli yritys ei tunne oman verkkonsa statusta, ei siitä tulisi valehdella maksaville asiakkaille. On parempi sanoa, ettemme tiedä, kuin sanoa että vika on muualla.

Ehdotus 2:
Olisi kohtuullista jättää asiakkaalle mahdollisuus jättää vikailmoitus.
 

EDIT: 14.3.2024 // Muokattu otsikkoa kuvaavammaksi. -Burnett

March 1, 2024

Nettiyhteydestä asiakkaiden on mahdollista tehdä vikailmoitus OmaElisan kautta. Vikailmoitus onnistuu seuraavaa polkua pitkin: OmaElisa → Nettiyhteys →  Ongelmia yhteydessä?

Seuraavaksi aukeaa kysymyspatteristo ja etämittaukset, mihin pääsee vastailemaan ja riippuen lopputuloksesta, tulee mahdollisuus tehdä vikailmoitus. 

Jos etämittauksella yhteys näyttäisi toimivan, niin mahdollisuutta vikailmoituksen jättöön ei synny. Tällöin tulee ehdotus varata soittoaika, jotta tilannetta saadaan tarkemmin vielä käytyä läpi ja tarkastettua Elisan työntekijänkin puolesta yhteyden ongelmaa. 

​​​​​Pahoittelut @toinenJussi, jos koet tilanteen hankalaksi ja että sinulle olisi valehdeltu. Uskoisin, että tässä on huonosti kommunikoitu tilannetta tuon vikatilanteen osalta. 

8 kommenttia

Forum|alt.badge.img+1
  • Keskustelun aloittaja
  • Tulokas
  • February 29, 2024

Täsmennetään nyt vielä sitä asian kärkeä. Elisalta kerrottiin että yhteys päätelaitteelleni on hyvä ja vika on asiakkaan omassa sisäverkossa. Nyt 20:48 tuli tekstiviesti, jossa kerrotaan että alueella on häiriö, joka saadaan korjattua ehkä aamu kolmeen mennessä.

Kun asiakkaalle kerrotaan valheellisesti että vika on asiakkaalla, alkaa asiakas korjaamaan = aiheuttamaan kuluja. Tästä syystä valehtelu ei ole järkevin tapa ratkoa ongelmia - varsinkaan kun ne eivät edes silloin korjaannu. 


  • February 29, 2024

Kyllä siitä kaapeli tv:stäkin voi vikailmoituksen tehdä,

Ei vaan voi suoraan valita Kaapeli tv -vaihtoehtoa. (Kaapelinetin osalta voi valita

OmaElisassa häiriöilmoitukseen: Kiinteä laajakaista)

Iltasellahan asiakaspalvelunumero (010 190 240) on se paras/nopein vaihtoehto

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/

Soittakaa minulle Häiriöilmoitus(Muut)

 

Asiakaspalvelupuhelu:

010 190 240 (mpm/pvm)​ Numerossa voi tehdä vika/häiriöilmoituksen ympäri vuorokauden, vuoden jokaisena päivänä.

Omaelisassa:

Omaelisa /Asiakaspalvelu>Viestit ja ilmoitukset>Asiakaspalvelun viestit>

Uusi viesti>Häiriöilmoitukset>Muu palvelu

 


Forum|alt.badge.img+1
  • Keskustelun aloittaja
  • Tulokas
  • February 29, 2024

Nettisivut opastaa että nopein ja helpoin tapa on käyttää chattia. Chatissa kerrottiin ettei he voi tehdä vikailmoitusta, mutta voivat jättää soittopyynnön. Kerroin että en halua soittopyyntöä, vaan jättää vikailmoituksen, mutta sitä ei kuulemma voi jättää, voi vaan jättää soittopyynnön. En tiedä mitä tahoa Kimblez edustaa, mutta Elisan chatissa minua on näin tänään opastettu - usean chatin voimin. Ja jos tiedät asian paremmin, kuin Elisan edustajat, niin se kertoo ettei homma ole ihan hanskassa.


  • March 1, 2024

Eipä ne häiriöt valitettavasti sinne häiriökartalle usein päädy, jos ei ole laajempi tunnistettu ongelma. Kyllä itse olen hyvin usein tuosta heidän asiakaspalvelunumerosta soittanut ihan myöhäänkin illalla, ja kun jää linjoille niin tulee ilmoitus, että asiakaspalvelu on kiinni, mutta jos jää odottamaan niin puhelu siirtyy, että voi tehdä häiriöilmoituksen. Kaapelinetti ja TV itselläkin täällä, ja hyvin paljon on ollut ongelmia.

 

Eivät he siellä voi tuosta noin vain sanoa, että sisäverkon ongelma, ennen kuin asiaa lähdetään vähän tutkimaan. Vikahan saattaa olla, että esim. vahvistin joka jakaa yhteyden useampaan talouteen on sanonut sopimuksensa irti, joka on hyvin tuttua ollut täällä päässä. Täälläkin on vahvistin vaihdettu (en vitsaile) viisi kertaa ja oon aina mennyt yleisrakennukseen juttelemaan asentajan kanssa, niin kuulemma todella häiriöalttiita laitteita ja on yleistä että niitä joutuu vaihtamaan.

 

Vaikka tuo vahvistin olisi taloyhtiön rakennuksessa, niin jokaikinen kerta on asentaja sanonut, että vahvistin on Elisan omaisuutta ja ei taloyhtiön asia, että jos siinä on vikaa, niin Elisalta tilataan joku se korjaamaan, eikä siihen muut edes saa koskea. Niin kyllä vaikka se vika sijaitsisi taloyhtiön sisällä, niin se pitää tulla tarkistamaan ja häiriöilmoitus pystyä tekemään.

 

Tarpeeksi kauan kun jankkasin, että on häiriötä kaapelimodeemin kaistassa, niin suostuivat jopa tilaamaan asentajan vaihtamaan antennirasian seinässä, vaikka sanoivatkin että yleensä on taloyhtiön homma katsoa nuo kuntoon, mutta auttavat nyt että saa homman pelaamaan.

 

Mullahan pahimmillaan yhdessä vaiheessa ongelmaili netin katkeaminen koko aika, ja kun vika selvisi, oli se kahden kilometrin päässä olevassa asunnossa oleva häiriötä tuottava antennirasia, joka sekoitti munkin päähän olevan yhteyden. Monet asentajat on jopa kironneet mulle että näissä kaapeliyhteyksissä on kaikista eniten ongelmia, että pieniki häiriö tai huonot kaapelit jossain välissä niin voi tuottaa ongelmia paljon. Se on vaan valitettava asia kun tukeudutaan kaapeleihin jotka jo löytyy asunnon sisältä jostain parinkytä vuoden takaa, koska se on halvempaa kuin tehdä uutta.

 

Justiinsa tuossa viikko sitten oli uusin ongelma yhteyden kanssa, että yhteyden uppinopeus oli niin matalalla tasolla, että edes viestit eivät whatsappissa menny perille kunnolla. Tarkotan että perus 30mbps yhteys putosi 0.5mbps yhteyteen ja kun yleisrakennuksesta käytiin mittaamassa, niin vastaus oli myös, että eihän tällä yhteydellä tee yhtään mitään. Tätä selvitettiin yli viikko ympäriinsä ja sain lopulta viestin takaisin, että vika oli Elisan päässä kaapelimodeemijärjestelmässä. Mitä ikinä se tarkoitti, mutta eipä silloinkaan ollut mitään tietoa missään, että on tunnettu ongelma, ja kukaan ei tiennyt mistä johtuu. Jopa kaapelimodeemin arvot näyttivät Elisan päähän niin hyvältä, että heidän mukaansa ongelmaa ei pitäisi olla, mutta uskottiin vasta kun tultiin paikan päältä mittaamaan, ja sitten vastaus olikin että joo tuolla nopeudellahan saa käydä jääkaapilla hakemassa ruokaa ennen ku verkkosivu vastaa kutsuihin. Aina kannattaa yrittää puskea asiaa jos tuntuu että ei tää vaan toimi, uskokaa nyt 😁

 

Noh, jaksamista ja onnea asian kanssa. Yleensä kun nuo saa selvitykseen Elisalle niin kyllä se sieltä ratkeaa 👍


  • March 1, 2024

Nettisivut opastaa että nopein ja helpoin tapa on käyttää chattia. Chatissa kerrottiin ettei he voi tehdä vikailmoitusta, mutta voivat jättää soittopyynnön. Kerroin että en halua soittopyyntöä, vaan jättää vikailmoituksen, mutta sitä ei kuulemma voi jättää, voi vaan jättää soittopyynnön. En tiedä mitä tahoa Kimblez edustaa, mutta Elisan chatissa minua on näin tänään opastettu - usean chatin voimin. Ja jos tiedät asian paremmin, kuin Elisan edustajat, niin se kertoo ettei homma ole ihan hanskassa.

Varmaan käynyt jonkinlainen väärinymmärrys/kommunikaatiohäiriö.

Pari omaa kokemusta:

Chattipalvelija varasi omasta aloitteestaan soittojan illalla seuraavaksi aamuksi klo 9.00., kun oli vaivoja, kirjaamalla vaivan. Eli se oli vikailmoitus. Puhelin soi tasan yhdeksältä ja

vaiva oli tiedossa ja tuotapikaa selvitetty.

Toisella kerralla Chattipalvelija ehdotti myös omasta aloitteestaan illalla soittoajan

varaamista seuraavalle vapaalle ajalle (vikailmoitus)

(Eli kyllä Chatissakin hommat hoituu)

Kuitenkin ilta -yö ja viikonloppuaikoina nopein tapa vikailmoitukseen ja asian hoitumiseen on asiakaspalvelun puhelunumero. (Vikapalvelupäivystys)

 

 

 

 

 

 

 


Anspandeemus
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+11
  • OmaYhteisön moderaattori
  • March 1, 2024

Nettiyhteydestä asiakkaiden on mahdollista tehdä vikailmoitus OmaElisan kautta. Vikailmoitus onnistuu seuraavaa polkua pitkin: OmaElisa → Nettiyhteys →  Ongelmia yhteydessä?

Seuraavaksi aukeaa kysymyspatteristo ja etämittaukset, mihin pääsee vastailemaan ja riippuen lopputuloksesta, tulee mahdollisuus tehdä vikailmoitus. 

Jos etämittauksella yhteys näyttäisi toimivan, niin mahdollisuutta vikailmoituksen jättöön ei synny. Tällöin tulee ehdotus varata soittoaika, jotta tilannetta saadaan tarkemmin vielä käytyä läpi ja tarkastettua Elisan työntekijänkin puolesta yhteyden ongelmaa. 

​​​​​Pahoittelut @toinenJussi, jos koet tilanteen hankalaksi ja että sinulle olisi valehdeltu. Uskoisin, että tässä on huonosti kommunikoitu tilannetta tuon vikatilanteen osalta. 


Anspandeemus
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+11
  • OmaYhteisön moderaattori
  • March 1, 2024
Päivitetty idean tilaToteutettuRatkaistu muuten

Anspandeemus
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+11
  • OmaYhteisön moderaattori
  • March 1, 2024

Nettiyhteyden osalta on mahdollista tehdä OmaElisassa vikailmoitus. KaapeliTV:stä ei tällä hetkellä ole tuota mahdollisuutta. 👍