Vastattu

Alueuutiset reistaa Tampere/Pirkkala


Kunniamerkki +1
  • Kommentaattori
  • 20 kommenttia

Eilen HD-kanavalla Pirkanmaan alueuutiset sekä lyhyessä lähetyksessä että pidemmässä lähetyksessä menivät plörinäksi niin, että uutisten alusta näkyi muutama sekunti, sitten kuva hyytyi ja sen jälkeen vaihtui Uudenmaan alueuutisiin.. Tänään keskiviikkona klo 17 jälkeisissä alueuutisissa meinasi käydä samoin, mutta välkytyksen jälkeen Pirkanmaan alueuutiset tulivat takaisin. Votteko raportoida johonkin että korjaisivat ne releet kuntoon.

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi MiikaMoi 2 April 2020, 14:01

Katso alkuperäinen viesti

16 kommenttia

Käyttäjätaso 5

Eilen HD-kanavalla Pirkanmaan alueuutiset sekä lyhyessä lähetyksessä että pidemmässä lähetyksessä menivät plörinäksi niin, että uutisten alusta näkyi muutama sekunti, sitten kuva hyytyi ja sen jälkeen vaihtui Uudenmaan alueuutisiin.. Tänään keskiviikkona klo 17 jälkeisissä alueuutisissa meinasi käydä samoin, mutta välkytyksen jälkeen Pirkanmaan alueuutiset tulivat takaisin. Votteko raportoida johonkin että korjaisivat ne releet kuntoon.

Moi @tzema ! Selvitetääs miksi uutiset pomppivat alueelta toiselle. Eli onko kyseessä pelkkä kaapeliTV vai onko käytössä esim. Elisa Viihde digiboksi? Onko laitteelle tehty kanavahakua lähiaikoina uudelleen ja onko signaalissa ollut mitään ongelmia muissa lähetyksissä / kanavilla? Olisiko myös mahdollista kokeilla katsomista toisella kaapelijohdolla?

 

Kunniamerkki +1

No joo. Minusta vika on kyllä siellä alkulähteillä. Pelkkä valokuitu minulla ilman viihdejuttuja. Kun alueuutiset alkaa, niin juontaja ehtii sanoa “hyvää iltaa” ja sitten kuva pysähtyy ja vaihtuu Uudenmaan uutisiin. Eilen klo 1820 lähetyksessä kävi samoin, ja sitten kun Uudenmaan uutisia oli näkynyt muutama sekunti, niin lähetys hyppäsi takaisin Pirkanmaan alueuutisiin, ennenkuin ehdin vaihtaa kanavan LD-puolelle kanavalle 1 josta uutiset näkyy kyllä. Kaapelijohdon vaihtamisesta tuskin mitään iloa on, kun kaikki muut lähetykset ja kanavat näkyvät normaalisti.

Käyttäjätaso 5

No joo. Minusta vika on kyllä siellä alkulähteillä. Pelkkä valokuitu minulla ilman viihdejuttuja. Kun alueuutiset alkaa, niin juontaja ehtii sanoa “hyvää iltaa” ja sitten kuva pysähtyy ja vaihtuu Uudenmaan uutisiin. Eilen klo 1820 lähetyksessä kävi samoin, ja sitten kun Uudenmaan uutisia oli näkynyt muutama sekunti, niin lähetys hyppäsi takaisin Pirkanmaan alueuutisiin, ennenkuin ehdin vaihtaa kanavan LD-puolelle kanavalle 1 josta uutiset näkyy kyllä. Kaapelijohdon vaihtamisesta tuskin mitään iloa on, kun kaikki muut lähetykset ja kanavat näkyvät normaalisti.

Aivan 🤔 Kyllä meidän kannattaa tuota tarkemmin katsoa, niin ei tarvitse reportterienkaan hyppiä alueelta alueelle.

Heitätkö meille yksityisviestiä , niin saadaan tarvittaessa laitettua vikailmoitusta meidän kaapeliverkon suuntaan. Lisäätkö vielä asiakasnumeron profiiliisi , niin päästään ilmoitusta täyttelemään mahdollisimman nopeasti  👍

Kunniamerkki +1

Anteeksi että vaivaan sanoi leipuri taikinaa. Vika ei ole vielä ohi, vaan tänään sekä klo 17 jälkeen tulevissa alueuutisissa sekä klo 18 jälkeen tulevissa alueuutisissa molemmissa lähetys alkoi Uudenmaan uutisilla ja vaihtui sitten jonkun ajan kuluttua Pirkanmaan uutisiin.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Tällaista pidempikestoista vikaa ei ole kyllä havaittu. Nyt vähän vaikuttaa siltä, että digiboksi pompsahtelee netin kautta kulkevan IPTV-lähetyksen, sekä antennijohdon kautta tulevan paikallisen lähetyksen välillä. Nettiyhteyden kautta tarjotaan nimenomaan uudenmaan paikallisuutiset, sen kautta tilanne on koko maassa sama. Oletko kokeillu vaihtaa tuota kuvan lähdettä? Tämä onnistuu avaamalla kyseinen kanava, painamalla OK (ohjelmatiedot sisältävä palkki ilmestyy) ja siirtymällä rattaan kuvakkeeseen. Tuolta rattaan takaa löytyy valinta “Muokkaa...” Jossa pystyt vaihtamaan IPTV lähetyksen (ip adaptive) sekä antennijohdon kautta kulkevan lähetyksen välillä (kanavan nimi). Olisiko tästä apu pulmaan? :slight_smile:

Kunniamerkki +1

Tällaista pidempikestoista vikaa ei ole kyllä havaittu. Nyt vähän vaikuttaa siltä, että digiboksi pompsahtelee netin kautta kulkevan IPTV-lähetyksen, sekä antennijohdon kautta tulevan paikallisen lähetyksen välillä.

Kun ei ole mitään digiboksia. Siitä asiasta minua on kuulusteltu jo tuolla aikaisemmin.

Kunniamerkki +1

Jatkan tätä vielä. Vaika vika ei ole iso, niin se on ärsyttävä. Vika johtuu mielestäni jostain signaaliketjun ajoitusongelmasta. Äskeiset alueuutiset alkoivat taas Uudenmaan uutisilla ja vaihtuivat ilman näkyvää katkoa muutaman kymmenen sekunnin jälkeen Pirkanmaan uutisiksi. Uutisten loppuessa kuva jämähti edelleen alueuutisten ikkunaan ja peitti saman ajanjakson verran alleen osan kuuluttajan - tässä tapauksessa upean Maria Jungnerin -  juonnosta. Pitäisikö tästä raportoida Ylen Tekniikalle vai mihin, kun katsojaa ei haluta uskoa vaan leimataan tumpeloksi?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Toi on nyt siis ihan entiseen tapaan yhä tehnyt tuota oikutteluaan? Jonossa siis käytännössä kaikki alueuutiset noudattaa samaa kaavaa eikä siitä parin viikon takaisesta selvittelystä ollut sen konkreettisempaa apua vielä?

Kunniamerkki +1

Noh, torstain kello 18:21 alueuutiset tulivat taas virheettömästi, mutta ne kello 17 jälkeiset lyhyemmät tosiaan olivat ikäänkuin pois aikaikkunastaan, vaihto tapahtui noin puolisen minuuttia myöhässä ja samoin vaihto takaisin.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Kiitos, laitoin tuosta vikailmoitusta liikkeelle taas, koitetaan jos saataisiin paremmin kuntoon :) 

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +2

Saman ongelman olen havainnut Tampereella. Yllättäen samoja korjaustoimiakin ehdotettiin, eli kehotettiin tekemään kanavahaut uudelleen nettikaapeli irrotettuna. Kerroin myös sen että katson kaapelista TV-lähetystä, eli käytössä ei ole mitään digiboksia, joka jotenkin sotkisi tuota lähetystä.

Aika surkean kuvan nuo “korjausehdotukset” antavat asiakaspalvelun osaamisesta. Lisäksi tuntuu olevan enemmän sääntö, kuin poikkeus, että vian oletetaan olevan asiakkaan päässä. No, voin kyllä tehdä vikakartoistusta, erityisesti tapauksissa, jossa asiakaspalvelu niin ehdottaa (vaikkakin ihan hanurista olevilla tiedoillaan), kunhan hinnasta sovitaan...

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Saman ongelman olen havainnut Tampereella. Yllättäen samoja korjaustoimiakin ehdotettiin, eli kehotettiin tekemään kanavahaut uudelleen nettikaapeli irrotettuna. Kerroin myös sen että katson kaapelista TV-lähetystä, eli käytössä ei ole mitään digiboksia, joka jotenkin sotkisi tuota lähetystä.

Aika surkean kuvan nuo “korjausehdotukset” antavat asiakaspalvelun osaamisesta. Lisäksi tuntuu olevan enemmän sääntö, kuin poikkeus, että vian oletetaan olevan asiakkaan päässä. No, voin kyllä tehdä vikakartoistusta, erityisesti tapauksissa, jossa asiakaspalvelu niin ehdottaa (vaikkakin ihan hanurista olevilla tiedoillaan), kunhan hinnasta sovitaan...

Moikka. 
Vikatilanteissa meidän on käytävä muutamia asioita läpi mutta ei missään tilanteessa oleteta, että vika olisi asiakkaan päässä vaan näillä kysymyksillä se vika kartoitetaan mahdollisimman tarkasti jotta saamm mahdolliseen vikaimoitukseen tarkat tiedot asentajalle. :) 
Laitatko meillepäin yksityisviestiä niin voidaan vikailmoitusta lähteä täyttämään. :) www.elisa.fi/omayhteisotiimi 

Täällä sama ongelma. Pirkkala kaapelia pitkin, tosin ei edes yritä näyttää Pirkanmaan uutisia.

Mökillä Ruovedellä sama juttu harava-antennin kanssa.

Yle opasti kääntymään kaapelioperaattorin puoleen.

 

Elisan virheellisen palvelun takia en asiakaspalvelusta ala maksamaan, joten yritän tätä kautta. 

Käyttäjätaso 5

Täällä sama ongelma. Pirkkala kaapelia pitkin, tosin ei edes yritä näyttää Pirkanmaan uutisia.

Mökillä Ruovedellä sama juttu harava-antennin kanssa.

Yle opasti kääntymään kaapelioperaattorin puoleen.

 

Elisan virheellisen palvelun takia en asiakaspalvelusta ala maksamaan, joten yritän tätä kautta. 

Ikävä kuulla että ongelmointia on myös Ruoveden suunnalla. 😓 Parhaiten ja nopeiten saadaan vikaa rajattua ja tarvittaessa vikailmoitus eteenpäin on asiakaspalveluchatin tai somen kautta: https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/  tai sähköpostitse: https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteyslomake/ . Tuolloin ei tarvitse puhelimen varressa roikkua ja asiaa saadaan eteenpäin. 🛠

Ok. Katsotaan tämä määräaikainen loppuun  alueuutiset areenasta.

Samaa ongelmaa tuntuu olevan niin paljon, että selviää ilman minun panostanikin.

Käyttäjätaso 5

Ok. Katsotaan tämä määräaikainen loppuun  alueuutiset areenasta.

Samaa ongelmaa tuntuu olevan niin paljon, että selviää ilman minun panostanikin.

Aina kannattaa asioista yksilöllisestikin ilmoittaa jos niihin olisi jokin toinen helpompi ratkaisu löydettävissä. 💡 Lisätiedot useammalta käyttäjältä auttavat myös ongelman tarkemmassa rajaamisessa ja selvityksessä.

Osallistu keskusteluun