GPON-tekniikalla toteutetun valokuituverkon ktv-signaalin häiriintyminen

  • 14 September 2022
  • 18 kommenttia
  • 882 katselukerrat

Käyttäjätaso 2

Hei,

Pieni omakotitaloyhteisömme Helsingin Kuninkaantammessa liittyi Elisan GPON-tekniikalla toteutettuun valokuituverkkoon loppusyksystä 2021. Tuo liittymien avaaminen oli oma taistelunsa, mutta ei palata nyt siihen.

GPON-tekniikallahan ktv-signaali on ympätty samaan valokuituun kun nettiliikenne, joskin tietty eri allonpituuksilla, jotteivat häiritse toisiaan. Etuna palveluntarjoajalle on tietty se, että yksi kuitu per talous riittää molempien palveluiden tuomiseen.

Palveluiden avaamisen ensihuuman haihduttua ktv-signaaiin alkoi tulla häiriöitä alimmilla radiotaajuuksilla (122 & 130 MHz) jaetuilla HD-kanavanipuilla. Ajoittain kuva pikselöityy katselukevottomaksi tai on niin virheellinen, että televisio näyttää pelkkää mustaa ruutua. Tämä häiriö esiintyy siis samaan aikaan kaikilla alueemme talouksilla, jota liittyivät tuohon Elisan valokuituverkkoon 2021 ja ottivat tuon ktv-liittymän.

Asiasta reklamoitiin Elisalle ensimmäisen kerran jo tammikuussa 2021 ja sen jälkeenkin monen monta kertaa. Omassa taloudessani on Elisan alihankkija käynyt toteamassa, ettei kuidun valotehossa ole mitään vikaa, mutta ktv-signaalin MER-arvo, joka HD-nippujen mukaisella 256QAM-modulaatiolla pitäisi olla vähintään 32 dB, putoaa pahimmillaan 29 dB:n pintaan. Aina kun Elisalle asiasta reklamoin, tulee alihankkijan mies uudestaan mittaamaan ja toteamaan samat asiat. Olen näiden miesten kanssa jutellut ja yhteinen päätelmämme on, että joko se laite, joka tuon ktv-signaalin valokuituun injektoi, on viallinen tai sitten tuo koko kuidun pituus tuolta laitteelta omakotitaloalueellemme (yli 10 km) on aivan liian pitkä, jotta GPON voisi toimi niin kuin pitää. Luulisi asiaa voitavan edes näillä päätelmillä tutkia Elisan toimesta, mutta jostain syystä heidän ohjeistuksensa tuntuu olevan, että heidän verkkosuunnittelunsa ei voi olla väärässä ja asiakas on aina se, joka ei osaa toimia niin kuin pitäisi.

Olen yrittänyt jopa hienovaraisesti vihjata, että satun itse olemaan töissä tuossa valtion virastossa, joka näitä teleoperaattoreita valvoo ja suitsii, mutta eihän silläkään mitään vaikutusta ole ollut.

Arvoisat foorumilaiset, käännynkin tässä omakotitaloyhteisöämme piinaavassa ongelmassa puoleenne ja pyydän hyviä ehdotuksia siitä, kuinka tässä asiassa kannattaisi nyt edetä.  


18 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Hei,

Pieni omakotitaloyhteisömme Helsingin Kuninkaantammessa liittyi Elisan GPON-tekniikalla toteutettuun valokuituverkkoon loppusyksystä 2021. Tuo liittymien avaaminen oli oma taistelunsa, mutta ei palata nyt siihen.

GPON-tekniikallahan ktv-signaali on ympätty samaan valokuituun kun nettiliikenne, joskin tietty eri allonpituuksilla, jotteivat häiritse toisiaan. Etuna palveluntarjoajalle on tietty se, että yksi kuitu per talous riittää molempien palveluiden tuomiseen.

Palveluiden avaamisen ensihuuman haihduttua ktv-signaaiin alkoi tulla häiriöitä alimmilla radiotaajuuksilla (122 & 130 MHz) jaetuilla HD-kanavanipuilla. Ajoittain kuva pikselöityy katselukevottomaksi tai on niin virheellinen, että televisio näyttää pelkkää mustaa ruutua. Tämä häiriö esiintyy siis samaan aikaan kaikilla alueemme talouksilla, jota liittyivät tuohon Elisan valokuituverkkoon 2021 ja ottivat tuon ktv-liittymän.

Asiasta reklamoitiin Elisalle ensimmäisen kerran jo tammikuussa 2021 ja sen jälkeenkin monen monta kertaa. Omassa taloudessani on Elisan alihankkija käynyt toteamassa, ettei kuidun valotehossa ole mitään vikaa, mutta ktv-signaalin MER-arvo, joka HD-nippujen mukaisella 256QAM-modulaatiolla pitäisi olla vähintään 32 dB, putoaa pahimmillaan 29 dB:n pintaan. Aina kun Elisalle asiasta reklamoin, tulee alihankkijan mies uudestaan mittaamaan ja toteamaan samat asiat. Olen näiden miesten kanssa jutellut ja yhteinen päätelmämme on, että joko se laite, joka tuon ktv-signaalin valokuituun injektoi, on viallinen tai sitten tuo koko kuidun pituus tuolta laitteelta omakotitaloalueellemme (yli 10 km) on aivan liian pitkä, jotta GPON voisi toimi niin kuin pitää. Luulisi asiaa voitavan edes näillä päätelmillä tutkia Elisan toimesta, mutta jostain syystä heidän ohjeistuksensa tuntuu olevan, että heidän verkkosuunnittelunsa ei voi olla väärässä ja asiakas on aina se, joka ei osaa toimia niin kuin pitäisi.

Olen yrittänyt jopa hienovaraisesti vihjata, että satun itse olemaan töissä tuossa valtion virastossa, joka näitä teleoperaattoreita valvoo ja suitsii, mutta eihän silläkään mitään vaikutusta ole ollut.

Arvoisat foorumilaiset, käännynkin tässä omakotitaloyhteisöämme piinaavassa ongelmassa puoleenne ja pyydän hyviä ehdotuksia siitä, kuinka tässä asiassa kannattaisi nyt edetä.  

Moikka @anhil ja pahoittelut tilanteesta.

Laittaisitko yksityisviestiä @OmaYhteisö-tiimi -käyttäjälle, niin katsotaan tilannetta hieman tarkemmin miten asiassa edettäisiin?

Käyttäjätaso 2

Laittaisitko yksityisviestiä @OmaYhteisö-tiimi -käyttäjälle, niin katsotaan tilannetta hieman tarkemmin miten asiassa edettäisiin?

Yksityisviesti on laitettu.

Käyttäjätaso 2

Moi,

Ensimmäinen kunnon pakkasaamu ja se näkyy tässä meidän ktv-signaalissa niin, että nyt ei häiriinny enää vain kaksi alimman taajuuden kanavnippua, vaan nyt häiriö ulottuu jo tuohon Yleisradion kanavat sisältävään HD-nippuun., joka lähetetään taajuudella 306 MHz.

Ei ole kiva katsella tällaista kuvaa (kts. alla), enkä halua kuulla ratkaisuna sitä, että katso sitten SD-kanavia, jos ne eivät kerran häiriinny. Tämä ongelman korjaus lähti tuolla yksityisviestillä lupaavasti liikkeelle, mutta pitäisiköhän nyt lisätä vähän panostusta - siitäkin huolimatta, että asiasta kärsii vain kourallinen ihmisiä.

 

Käyttäjätaso 5

Moi,

Ensimmäinen kunnon pakkasaamu ja se näkyy tässä meidän ktv-signaalissa niin, että nyt ei häiriinny enää vain kaksi alimman taajuuden kanavnippua, vaan nyt häiriö ulottuu jo tuohon Yleisradion kanavat sisältävään HD-nippuun., joka lähetetään taajuudella 306 MHz.

Ei ole kiva katsella tällaista kuvaa (kts. alla), enkä halua kuulla ratkaisuna sitä, että katso sitten SD-kanavia, jos ne eivät kerran häiriinny. Tämä ongelman korjaus lähti tuolla yksityisviestillä lupaavasti liikkeelle, mutta pitäisiköhän nyt lisätä vähän panostusta - siitäkin huolimatta, että asiasta kärsii vain kourallinen ihmisiä.

 

Laitoin asiasta tietoa eteenpäin. 😕 Palaamme yksityisviestitse, kun saamme lisätietoa asian edistymisestä.

Käyttäjätaso 2

Täytyypä laittaa muutama sana tästä koko tapauksesta myös mudenkin luettavaksi.

Tapaus on selostettu ensimmäisessä postauksessani ja sitten lopulta, liki 11 kuukauden odottelun jälkeen, tuli tekstviestiilmoitus, että nyt vika korjataan. Sitten 10.11.2022, muutama päivä tekstiviestitse annetun ilmoituksen jälkeen, sekä netti että ktv pimenivät, kuten tällaisen valokuituyhteyden uudelleenreitittämisen yhteydessä sopiikin odottaa,

Vaan kun korjaustöille annettu aikaikkuna, klo 8-16, sulkeutui, ei netti eikä ktv läheteneetkään pelittämään. Sama juttu naapureilla, jotka hekin Elisan kuituverkossa.

Virheilmoitusta kehiin ja odottelua, että jotain tapahtuisi. Etätyöpäivä meni aika lailla kiville. Eräälle naapurille palvelut palasivat ja hän manitsi soittaneelle Elisan kaverille, että naapureilta palvelut vielä puuttuvat. Elisan kaveri neuvoi niitä naapureita, joilla ongelmat jatkuvat, uudistamaan vikailmoituksen. Tein työtä käskettyä ja viittasin vielä tähän Elisan kaverin pyyntöön uudistaa vikailmoitus. Silmille heitettiin asiakaspalvelusta kommentti, että tapauksesi on vielä kesken ja nämä korjaukset kestävät jopa 48 tuntia eli kärsivällisyyttä! Siis haloo, tein vain mitä Elisa itse kehotti tekemään.

Alussa suhtauduin aika lailla kärsivällisesti tähän koko tapaukseen, jossa kaikki mahdollinen on mennyt pieleen heti kuitusopimuksen solmimisesta lähtien aina luvattujen korjausten toteuttamiseen. Luulisi, että mitä enemmän asiakasta on asiassa kyykytetty, niin sitä varovaisempia oltaisiin ja asian korjaamiseen kiinnitetättäisiin erityistä huomiota. Kun korjaavat toimet sitten ryssitään ja kun sitten vielä itse toimit vikailmoituksen kanssa annetun ohjeistuksen mukaisesti, sinulle heitetään märkää pyyhettä asiakaspalvelusta silmille tyyliin että mitä tänne enää yhteyttä otat.

Tekisi mieleni riitauttaa koko asia Kuluttajavirastossa ja sanoa, että Elisan saa tulla kerimään koko valoituverkkonsa tontiltani pois. En missään ole saanyt yhtä asiatonta kohtelua kuin Elisan asiakkaana. Muutamat Elisan kaverit täällä ovat suhteutuneet asiallisesti ja rakentavasti, mutta kaikki saadaan romuttumaan muutamalla epäasiattomuudella.
--
anhil

 

P.S. Sain hetki sitten naapurilta tiedon, että “kaapeli-tv portin provisiointi” oli korjaustöiden yhteydessä pudonnut pois ja pitää “aktivoida” uudestaan. Pitääköhän tätäkin Elisalta erikseen anoa kolmena kappaleena? Netin puuttumiseen tuo ei kuitenkaan auttane...

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Täytyypä laittaa muutama sana tästä koko tapauksesta myös mudenkin luettavaksi.

Tapaus on selostettu ensimmäisessä postauksessani ja sitten lopulta, liki 11 kuukauden odottelun jälkeen, tuli tekstviestiilmoitus, että nyt vika korjataan. Sitten 10.11.2022, muutama päivä tekstiviestitse annetun ilmoituksen jälkeen, sekä netti että ktv pimenivät, kuten tällaisen valokuituyhteyden uudelleenreitittämisen yhteydessä sopiikin odottaa,

Vaan kun korjaustöille annettu aikaikkuna, klo 8-16, sulkeutui, ei netti eikä ktv läheteneetkään pelittämään. Sama juttu naapureilla, jotka hekin Elisan kuituverkossa.

Virheilmoitusta kehiin ja odottelua, että jotain tapahtuisi. Etätyöpäivä meni aika lailla kiville. Eräälle naapurille palvelut palasivat ja hän manitsi soittaneelle Elisan kaverille, että naapureilta palvelut vielä puuttuvat. Elisan kaveri neuvoi niitä naapureita, joilla ongelmat jatkuvat, uudistamaan vikailmoituksen. Tein työtä käskettyä ja viittasin vielä tähän Elisan kaverin pyyntöön uudistaa vikailmoitus. Silmille heitettiin asiakaspalvelusta kommentti, että tapauksesi on vielä kesken ja nämä korjaukset kestävät jopa 48 tuntia eli kärsivällisyyttä! Siis haloo, tein vain mitä Elisa itse kehotti tekemään.

Alussa suhtauduin aika lailla kärsivällisesti tähän koko tapaukseen, jossa kaikki mahdollinen on mennyt pieleen heti kuitusopimuksen solmimisesta lähtien aina luvattujen korjausten toteuttamiseen. Luulisi, että mitä enemmän asiakasta on asiassa kyykytetty, niin sitä varovaisempia oltaisiin ja asian korjaamiseen kiinnitetättäisiin erityistä huomiota. Kun korjaavat toimet sitten ryssitään ja kun sitten vielä itse toimit vikailmoituksen kanssa annetun ohjeistuksen mukaisesti, sinulle heitetään märkää pyyhettä asiakaspalvelusta silmille tyyliin että mitä tänne enää yhteyttä otat.

Tekisi mieleni riitauttaa koko asia Kuluttajavirastossa ja sanoa, että Elisan saa tulla kerimään koko valoituverkkonsa tontiltani pois. En missään ole saanyt yhtä asiatonta kohtelua kuin Elisan asiakkaana. Muutamat Elisan kaverit täällä ovat suhteutuneet asiallisesti ja rakentavasti, mutta kaikki saadaan romuttumaan muutamalla epäasiattomuudella.
--
anhil

 

P.S. Sain hetki sitten naapurilta tiedon, että “kaapeli-tv portin provisiointi” oli korjaustöiden yhteydessä pudonnut pois ja pitää “aktivoida” uudestaan. Pitääköhän tätäkin Elisalta erikseen anoa kolmena kappaleena? Netin puuttumiseen tuo ei kuitenkaan auttane...

Laitoinkin sinulle yksityisviestiä juuri asiasta. Tämä tapaus kokonaisuudessaan on siirretty eteenpäin käsiteltäväksi. Pakko kyllä sanoa, että ei ole meiltä ollut oikeastaan missään vaiheessa sellainen suoritus kuin pitäisi olla, ja pyydänkin tapahtunutta anteeksi.

Käyttäjätaso 2

Moi,

Kun kuidussa kulkevassa ktv-signaalissa on raportoitu ongelmia ensimmäisen kerran 1/2022 ja korjaus siihen lopulta luvataan vasta 11/2022, on tuo kieltämättä pitkä aikaa odottaa rampautuneen liittymän kanssa. Tähän annettiin selitys, että mitää järkevää selitystä ei ole ja kysymys on vain Elisan onnettomasta yrityskulttuurista. Tämäkin on vielä jotenkin ymmärrettävää, kun Elisa avoimesti tunnusti oman komentoketjunsa toimimattomuuden ja otti asiassa kaiken kontolleen. Vielä kun puhejudokurssit käyneet asiakaspalvelijat pukivat asiat oikealla tavalla, niin melkein annoin anteeksi.

Mutta kun sitten asiat piti laittaa kuntoon 10.11.2022 ja tuloksena oli vain itselleni vain koko nettiyhteyden ja ktv-signaalin katoaminen lopullisesti niin, ettei sitä edes viikonlopuksi katsottu tarpeelliseksi palauttaa, on minulta kaikki ymmärrys Elisan toimintaan mennyt. Itsekin olen osittain asiakaspalvelutehtävissä ja sisäistänyt asiat niin, että jos olemme asiakastamme josain asiassa tahtomattamame kyykyttäneet ja tulee tilaisuus, kun asiat voisi korjata, niin silloin emme ota enää pienintäkään riskiä siitä, että asiakas kärsisi vielä lisää. Tässä yhteydessä ei säästetä rahaa tai resursseja ja korjaaviin toimenpiteisiin otetaan vaikka 10 ukkoa valvomaan ja tarkastamaan työn jälkeä, että kaikki VARMASTI menee oikein.

Elisan kulttuuri on ilmeisen erilainen: Jos asiakas on jo kyykyssä, ei haittaa vaikka tuo laitettaisiin vielä rähmälleen. Tässä koko korjausprojektin johdossa ollutta kaveria ei osattu evästää, että asiakasta oli jo tarpeeksi kyykytetty ja korjaavia toimenpiteitä ei saisi vetää Elisan standardiprotokollalla, vaan nyt olisi pitänyt hoitaa homma kerralla ja kunnialla maaliin.

Valokuituyhteys on kiva juttu, kun se toimii. Kun operaattori yhteyden takana jatkuvasti töppäilee , eikä kuituyhteys ole avoin niin, että töppäilevän operaattorin tilalle voisi ottaa jonkun toisen, tulee koko kuituyhteydestä kiviriippa. Ehkäpä tässä olisi paikallaan laittaa liikkeelle jotain lakialoitetta siitä, kuinka suljettu kuitu voitaisiin avata kilpailulle tilanteessa, jossa kuidun operaattori ei vain todistetusti osaa sitä operoida. 
--
anhil

P.S. Elisan alihankkijan mukava kaveri, jota tässä kuluneen vuoden aikana on nähnyt enemmän kuin omia sukulaisiaan, poikkesi la 12.11. klo 10 ja vahvisti mittauksillaan sen, mitä itsekin epäilin: Kuitusignaali on OK, mutta nettipalveluita tai ktv-palveluita ei vain ole muistettu uudelleen avata allekirjoittaneelle näiden korjaustoimien jälkeen - täysin anteeksiantamatonta Elisan toimintaa. Kaverilta (Sukunimi) löytyi joku softa, jota hän ei kuulemma ole koskaan käyttänyt, mutta sillä hän pystyi silti nuo palvelut avaamaan. Herra Asentaja vastaa siis pientä armeijakuntaa Elisan insinöörejä ja teki sen, mihin insinöörit eivät kyenneet. Muistakaa palkita kaveri hyvin ja myös rankaiskaa syyllisiä - muuten samat virheet tehdään taas uudestaan.

 

P.S.S. Sain klo 10:20 vielä Elisalta “ylpeän” tekstiviestin,että “Olemme ratkaisseet ilmoittamasi häiriön” ja että “Olemme rajanneet häiriön asiakaspäätelaitteeseenne”.  Elisa ei tässä asiassa ratkaissut mitään, vaan oli täysin kädetön. Ainoa mitä Elisa osasi tehdä, niin laittaa oikean ihmisen (herra Asentaja) siivoamaan heidän sotkujaan ja sen hän myös teki. Vika ei todellakaan ollut asiakaspäätelaitteessa vaan laiskassa Elisan insinöörissä, joka ei viitsinyt palveluita konfiguroida näiden korjausten jäljiltä. Teidän propagandanne tekstiviesteillä jättää Venäjänkin propagandan varjoonsa.



EDIT 14.11.2022 // muokattu työntekijän nimi piiloon yksityisyydensuojan vuoksi -draakki

Käyttäjätaso 6

Morjes @anhil, olimmekin jo jutelleet asiasta tovin yksityisviesteissä, ja pidimme huolta että tämä sinun tapauksesi on sekä otettu käsittelyyn erikoisosaajalle joka onkin jo ollut sinuun yhteydessä, että läpikävelty jatkoa varten jotta voimme oppia tästä paremmaksi. Isot pahoittelut vielä omasta puolestani ettei tässä nyt kaikki ole todella mennyt niin kuin Strömsössä. 😔🙏🏼

Käyttäjätaso 2

Hei,

Meillä on nyt kerättynä kokemuksia vajaalta kahdelta viikolta laskien siitä päivästä 10.11.2022, kun nämä muutokset tähän meidän valokuitumme reititykseen tehtiin ja kun liittymät sen jäljiltä saatiin lopulta taas toimimaan. Nämä eivät valitettavasti ollenkaan mairittele Elisaa: 😐

Samat ktv-kanavat (eli taajuuksilla 122 MHz ja 130 MHz jaetut kanavaniput) pätkivät edelleen. Vahvistus asiaan on saatu samassa kuidussa olevalta naapurilta. Kokonan näkymättä jäävät kanavapaikat 11 (TLC HD) ja 74 (NHK World HD). Omien empiiristen havaintojeni perusteella ktv-signaalin taso, joka kuitupäätelaitteellta saadaan ulos, on tippunut tuollaiset 7-10 dB aikaisempaan verrattuna. Aiemmin, ennen tätä uudelleenreititystä, pystyin jakaamaan kuitupäätelaitteen ktv-signaalin 1:8 jakajalla kaikkiin asunnon rasioihin, nyt ei voi tehdä kuin 1:2 jaon. Vahvistinhan tuohon on väliin hankittava, mutta sekään ei poista noita bittivirheitä.

Ongelmana on siis sama tutttu, bittivirheet alimpien taajuuksien kanavanipuilla, ja uutena tuo alentunut signaalitaso.

Nyt alkaa ihan oikeasti harmittamaan tämä koko kuidun hankinta. Onko tosiaan niin, että yksi Suomen suurimpia operaattoreita ei ihan oikeasti pysty toimittamaan virheetöntä signaalia vai onko tämä kuidun päässä oleva yhteisö liian pieni suurelle operaattorille, että asiaan haluttaisiin ihan oikeasti panostaa? Onko tämä koko GPON-tekniikka vaan sellaisen susi, joka toimii piirustuslaudalla mutta ei käytännössä? Pitäisikö vain suosiolla siirtyä perinteiseen ratkaisuun ja tuoda netti omalla ja ktv omalla kuidullaan?

Tervetuloa taas tarvittaessa tekemään mittauksia ja tutkimuksia - meidän kuidun pää on aina siihen avoinna, jos sillä vaan saisi niitä palveluita, jotka on tilannut. Laitan taas vikailmoitusta kehiin.

--
anhil
 

Käyttäjätaso 2

Leviää ne bittivirheet taas jopa YLEn HD-kanaville. Tässä mallia illan futismatsista BRA-SRB. Kuva sentään näkyy…

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Kiitos, kun teit vikailmoituksen niin saadaan tuosta selvitystä eteenpäin. Aika sanattomaksi vetää tilanne, ei ole sinun KTV-yhteydessäsi tilanne kyllä oikein mennyt meiltä. Pyydän anteeksi tilannetta.

Käyttäjätaso 2

Jotain vastausta Elisalta tuohon vikailmoitukseeni aamulla tuli ja siinä kerrottiin kyseessä olevan laajemmasta häiriöstä. Mahtoikohan syynä olla se, että myös naapurini teki samaan aikaan vikailmoituksen. Noh, niin laaja ei häiriö kuitenkaan ollut, että vika olisi korjattu pikapikaa. Taas on tätä kirjoitettaessa kanavapaikat 11 ja 74 pimeinä ja pikselivirheitä mm. YLEn HD-kanavilla. Jos jotain positiivista tästä haluaa löytää, niin onneksi ei ainakaan vielä ole kämppäkin pimentynyt.

--

anhil

 

EDIT: Laitetaanpa tähänkin mallikuvaa illan futismatsista.

 

Käyttäjätaso 2

Ja tänäänkin, kun ulkona on pimentynyt, sama tapahtuu myös kanavapaikkojen 11 ja 74 HD-sisällöille eli bittivirheistä on niin paljon, että televisio näyttää pelkkää mustaa ruutua. Futismatsissa POL-KSA vain niin satunnaisia HD-signaalin häiriöitä, että niitä on jopa vaikea saada kamerakuvaan kaapattua, mutta jotain kuitenkin (alla).

Jos nyt näin valokuitutekniikan maallikkona pitäisi alkaa heittää arvailuja siitä, miksi häiriöt iskevät juuri arki-iltaisin ja viikonloppuisin, niin epäilisin GPON-tekniikan nettipuolen laskevan tai nousevan liikenteen kanavan jotenkin pääsevän vuotamaan ja sotkemaan tuon ktv-signaalin. Nettipuolella kun voi olettaa olevan enemmän liikennettä aina juuri niinä aikoina, kun ktv-signaalissa esiintyy häiriöitä.

Löytyisikö Elisan asiakaspuolelta joku muukin  arvailemaan syitä näihin ktv-häiriöihin - Elisan insinöörithän eivät omaa oksaa lähde sahailemaan. Tai vaihtoehtoisesti kertomaan hyviä kokemuksia GPON-tekniikalla toteutetusta FTTH-yhteydestä - täytyyhän niitä onnistumistarinoitakin löytyä, kun sitä meillekin yritettiin ..

--

anhil

 

 

Käyttäjätaso 2

Aika apinan touhua tällaisen luontodokkarin katseluhan on (YLE TV1 HD). Pikselivirheitä on onneksi niin paljon, ettei kuvan lainausta tarvitse pelätä tekijänoikeusrikkomukseksi 😉

--

anhil

Käyttäjätaso 2

No niin, kun tässä itse piti ruveta asentajaksi ja asiaa tutkimaan, niin seuraavaa ilmeni:

Huawein kuitupäätelaitteen antama ktv-signaalitaso on niin alhainen, ettei signaali juurikaan kestä ylimääräistä vaimennusta. Kun kokeeksi vaihdoin käytössäni olleen ja kuitupäätelaitteen perään kytkemäni 1:2 jakajan tilalle vähän laadukkaamman ja hieman pienemmällä väliinkytkemisvaimennuksella varustetun vastaavan jakajan, hävisivät bittivirheet ja kuvat kanavapaikoilla 11 ja 47 ilmestyivät taas näkyviin. Telkkareiden oman statistiikkaan perusteella signaali ei kuitenkaan ole mikään laadukas vaan juuri ja juuri niin riittävä, että ktv-signaaliprotokollan oma virheenkorjaus riittää poistamaan bittivirheet. Nyt siis tuhannen taalan kysymys Elisalle on se, että saako tuota ktv-signaalin tasoa säädettyä ~10 dB korkeammaksi sieltä lähetyspäästä vai onko se vaan sitä mitä kuitupäätelaite on päättänyt ulos pukata?

--

anhil

Käyttäjätaso 5

No niin, kun tässä itse piti ruveta asentajaksi ja asiaa tutkimaan, niin seuraavaa ilmeni:

Huawein kuitupäätelaitteen antama ktv-signaalitaso on niin alhainen, ettei signaali juurikaan kestä ylimääräistä vaimennusta. Kun kokeeksi vaihdoin käytössäni olleen ja kuitupäätelaitteen perään kytkemäni 1:2 jakajan tilalle vähän laadukkaamman ja hieman pienemmällä väliinkytkemisvaimennuksella varustetun vastaavan jakajan, hävisivät bittivirheet ja kuvat kanavapaikoilla 11 ja 47 ilmestyivät taas näkyviin. Telkkareiden oman statistiikkaan perusteella signaali ei kuitenkaan ole mikään laadukas vaan juuri ja juuri niin riittävä, että ktv-signaaliprotokollan oma virheenkorjaus riittää poistamaan bittivirheet. Nyt siis tuhannen taalan kysymys Elisalle on se, että saako tuota ktv-signaalin tasoa säädettyä ~10 dB korkeammaksi sieltä lähetyspäästä vai onko se vaan sitä mitä kuitupäätelaite on päättänyt ulos pukata?

--

anhil

Tästä onkin vikailmoitus auki ja asentajat hommissa ongelmien korjaamiseksi. Välitin tiedot eteenpäin. 😊

Käyttäjätaso 2

Vilpittömät onnitteluni toimivan ktv-yhteyden toimittamisesta, Elisa! 👍

Nyt vihdoinkin, 11 kuukauden odottelun jälkeen, kaikki signaalin tasoa ja laatua mittaavat parametrit ovat sitä (mm. Pre RS 0) mitä alunperinkin niiden olisi pitänyt olla läpi kaikkien kanavanippujen. Jopa ongelmalliset kanavanipun 122 MHz ohjelmat kanavapaikalta 11 (TLC HD) ja 74 (NHK World HD) näkyvät yhtä hyvillä parametreilla kuin muutkin. Pystyn jälleen käyttämään täysin passivista jakajaa 1:8 heti kutupäätelaitteen ktv-lähdön perässä ilman että tv-kuva häviää tai kärsii missään huoneessa, Ehdin tosin jo ostaa 33 € vahvistimen tätä tasonlaskua kompensoidakseni eli täysin käyttämätön linjavahvisin olisi kaupan :)

Kerrataanpa nyt vielä kuitenkin, mitä tässä koko tarinassa on tapahtunut, jotta mikään ei jäisi epäselväksi:

1.  Tilaan Elisalta kuituyhteyden alkukesästä 2021 muutamien muiden samalla alueella asuvien tapaan.

2. Kuituyhteyden avaaminen myöhästyy lopulta runsaat 2 kuukautta alunperin luvatusta. Tämä tapahtuu pätkittäin eli aina luvataan uusi avaamispäivä, jota kuitenkin sitten lykätää. Itse suljen ja avaan uudestaan toisen operaattorin mobiililaajakaistayhteyden, josta tietenkin aiheutuu minulle ylimääräisiä kuluja.

3. Kuituyhteys saadaan avattua loppusyksystä 2021. Tekniikaksi osoittautuu GPON, mutta kaikki näyttää silti ihan hyvältä; netti toimii ja ktv näkyy.

4. Heti vuodenvaihteen jälkeen alkaa ktv-signaali pätkiä joillakin kanavilla ja tarkempi tutkinta osoittaa sen tapahtuvan nimenomaan alhaisimmilla taajuuksilla (122 MHz ja 130 MHz) lähetettävillä nipuilla. Välillä jotkut kanavapaikat ovat kokonaan pimeinä pitkiäkin aikoja. Teen ensimmäisen reklamaation Elisalle 1/2021 varmistettuani ensin muilta saman kudun päässä olevilta naapureilta, että he kärsivät täsmälleen samasta ongelmasta.

5. Reklamaationi jälkeen talossani käy Elisan alihankkijana asentajen tutkimassa kuituyhteyteni toimintaa. Mihinkään muihin näkyviin toimenpiteisiin tämä reklamaationi ei kuitenkaan johda.

6. Teen uuden reklamaation samasta asiasta 4/2021. Taas kävi asentaja mittailemassa ja tutkimassa. Joku heistä osasi epäillä, että vika olisi tuossa GPON-tekniikassa, joka on laitettu toimimaan suorituskykynsä rajamailla eli liian pitkällä yhteysetäisyydellä. Eräs näistä asentajista pitikin sitten säännöllisesti yhetyttäpuhelimitse ja yritti ktv-yhteyteeni erilaisia korjaavia toimenpiteitä - pisteet siitä.

7. Reklamaatiot eivät sittenkään johtaneet parannuksiin ktv-kuvan laadussa ja jouduin tekemää 9/2021 vielä uuden reklamaation samasta aiheesta. Täälä päässä oli vissiin kaikki mahdollinen tehty: kuitupäätelaite vaihdettu, häntäkuitu vaihdettu ja tuon vieressä oleva jakamon kuituhitsaukset tarkistettu/korjattu. Tämäkään reklamaatio ei johtanut ktv-kuvan parannuksiin.

8. Hieman neuvottomana sitten avasin tämän viestiketjun 2 kuukautta sitten ja se oikea naru, mistä vetää. Parin kuukauden sisään siitä (mikä tässä tarinassa vastaa silmänräpäystä) tuli ilmoitus, että “Parannamme laajakaistaverkon toimivuutta alueellasi 10.11. klo 8-16”. Kun nuo parannustoimet oli saatu suoritettua, ei netti eikä ktv enää toiminut.

9. Teimme joukolla naapureiden kanssa raklamaatioita asiasta. Tutkittuani kuitupäätelaitteen merkkivaloja, tulin siihen tulokseen, ettei koko signaalia ole meille enää avattu. Lauantaina kotiini poikennut aliurakoitsijan asentaja epäili samaa ja yritti ensimmäistä kertaa elämässään tuolla käytössään olevalla kännykkäsoftalla tehdä sen lennosta. Sehän toimi eli netti palasi ja tv näkyi. Vähitellen sama saatiin tehtyä myös muille naapureille. Olisko tämä nyt tässä…?

10. Ei ollut. Ktv-kuva alkoi pätkiä ja sen signaalitaso tippui liki 10 dB aikaisemmasta. Samat vanhat tutut eli kanavapaikat 11 ja 74 pimenivät aika ajoin ja uutuutena myös YLE:n ja MTV3:n HD-kanaville tuli runsaasti bittivirheitä juuri futiksen MM-kisojen alettua. Ei muuta kun reklamaatiota Elisalle - naapurilla kun oli täsmälleen samat ongelmat.

11. Tänään 28.11.2022 klo 14:19 alkoivat korjaavat toimenpiteet eli netti+ktv katkesi/palasi  joidenkin minuuttie intervallilla aina klo 15 saakka, jolloin äkisti kaikki television signaalilaadun mittarit näyttivät signaalin olevan täydellinen. Selityksenä tälle oli kuulemma kuituliitosten availu ja puhdistaminen pölystä jossain siellä runkokuidun liitospisteissä. Pöly on valokuituyhteyden pahin vihollinen, koska liitoksia ja siten pölynarkoja paikkoja joutuu väkisinkin yhteyteen tekemään.

12. Opetukset asiakkaalle: Älä epäile itseäsi ja sitä, että operaattori tietää asiat sinua paremmin. Näin varmaan on 90% tapauksista ja tämän takia operaattorin henkilökunta koulutetaan aina epäilemään asiakkaan omia havaintoja ja joskus myösmielenterveyttä. Kun olet päätynyt tulokseen, että vika on jossain muualla kuin omassa laitteistossasi/kytkennöissäsi, etene johdonmukaisesti siihen suuntaan, että operaattori joutuu lopulta tunnustamaan vian olevan itsessään. Se on operaattorille vaikeaa, mutta nurkasta ei pääse pakenemaan.

13. Opetukset operaattorille: Olen jäävi sanomaan mitään, koska en edusta operaattoria. Oma perstuntumani kuitenkin on, että jatkuvilla aliurakointina tehdyillä asentajakäynneilläkin on hintansa, jotka laskutetaan operaattorilta. Mikäli asiakas osoittautuu selväjärkiseksi ja jopa jonkinlaisen teknisen koulutuksen saaneeksi, voisi olla jopa joskus hyödyllistä kuunnella asiakasta. Mikäli asiakasta ei saa yrityskulttuurin asettamien sääntöjen mukaan lähtökohtaisesti uskoa, niin kannattaisi ainakin kuunnella omia aliurakoitsevia asentajiaan, jotka tässäkin tapauksessa taisivat osua oikeaa GPON-tekniikan rajoituksista.

--
anhil
 

 

Käyttäjätaso 2

Taidan kirjoitella liian teräväkielisesti:: “Julkaisusi on lähetetty tiimille tarkistettavaksi”. Pian selviää, olinko liian ilkeä ;)

Osallistu keskusteluun