Skip to main content

Miksi kaapeli-tv vian korjaaminen kestää niin kauan.

  • October 1, 2025
  • 17 kommenttia
  • 276 katselukerrat

Vantaalla oli (onko vielä, en näin töissä ollessa tiedä) yli vuorokauden mittainen katko kaapeli-tv:n näkyvyydessä, eli siis kaikki kanavat/koko signaali poissa. Kaapelinetti sentään toiminut normaalisti.

Se mikä oli pointtina että nykyaikana ei jakelutekniikkaan liittyvät viat saa olla näin pitkäkestoisia, osoittaa suurta ammattitaidottomuutta ja piittamattomuutta yritykseltä sallia näin pitkät katkot/häiriöt. Plus siihen tiedottamisen puutteelliset yksityiskohdat/suurpiirteisyys. 

Suoraan sanottun Elisan asikkaiden pitäisi saada jonkinlaista hyvitystä tästä aiheutetusta haitasta.

17 kommenttia

  • October 1, 2025

Tuolta on aina hyvä tarkistella tilannetta:

https://elisa.fi/verkkoapuri/

Tiedossa olevat viat, häiriöt ja huoltotyöt

 

Tuolla ohjetta:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/tv-palvelut/kaapeli-tv-ongelmatilanteet/

Kaapeli TV täysin pimeä tai ei toimi ollenkaan.

Jos asia ei ratkennut näillä ohjeilla, eikä alueellasi ole tiedossa olevaa laajempaa häiriötä tai huoltotyötä, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme vikailmoituksen tekemiseksi!

 

 


jm82
Forum|alt.badge.img+14
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • October 1, 2025

Kaksi päivää kaikki tv-kanavat olleet jo pimeänä Vantaalla - ei anna hyvää kuvaa Elisan huoltovarmuudesta. Saa nähdä meneekö vielä kolmannelle päivälle katkos. Miten tämmöinen on mahdollista?


Ihaa-na
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+10
  • OmaYhteisön moderaattori
  • October 1, 2025

Näin pitkään kestänyt yleinen vika ei ole onneksi normaalia. Sain korvanappiini tietoa, että tilanne on tavanomaista hankalampi ja työmaa erityisen haastava korjauksen näkökulmasta. Ei siellä laakereilla levätä eli kuntoon pyritään saamaan korkealla prioriteetilla. 🛠


sakarialanne
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+24
  • OmaYhteisön moderaattori
  • October 1, 2025

.


Forum|alt.badge.img+3
  • Avulias
  • October 1, 2025

Tikkurilassa ainakin tätä kirjoittaessa ei vieläkään signaalia. 

Tämän tiedotteen mukaan arvioitu kesto klo 18 asti, mutta saa nähdä. Se on elänyt eilisestä lähtien.

 

https://elisa.fi/asiakastiedotteet/tiedote/?otsikko=pivitetty-klo-1311-hiri-elisan-laajakaistayhteyksiss-sek-kaapeli-tv--ja-kaapelimodeemipalveluissa-vantaalla-30.9.-klo-0905-alkaen&id=87849498443474&tag=elisa.fi%3Adisturbance

 

Miten voi pyytää hyvitystä kortti- ja Mix-paketin maksuista, kun tilanne on ollut päällä jo toista vuorokautta?


Forum|alt.badge.img+1
  • Avulias
  • October 1, 2025

Kanavat ei myöskään näy nissaksessa, vantaalla.Eilen lakkasi näkymästä kanavat kokonaan eikä ole palanneet takaisin näkyviin vieläkään.Ihmeen kauan tämä korjaus kestää.Harmittaa vaan kun kaikki lemppari ohjelmat jää näkemättä kun kanavat eivät näy.


jm82
Forum|alt.badge.img+14
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • October 1, 2025

On se kyllä outoa, että yhden Koivuhaan työmaan takia melkein koko Vantaan tv-kanavat ovat pimeänä. Kannattaisi varmaan vähän paremmin suunnitella tätä kaapeli-tv:n verkkoinfraa jatkossa. Venäjän poijjaat jos vähän tekisivät tuhoja niin saisivat varmaan koko Suomen pimeäksi kuukaudeksi, jos infra on näin heikolla tasolla.


Forum|alt.badge.img+8
  • Valmentaja
  • October 1, 2025

Kaapeli-TV:n viankorjaus kestää siitä syystä että tekniikka on jo tosi vanhaa, luulis jo olevan elinkaarensa päässä. Elisa ei uudempaa tekniikkaa vaikka semmosta olisi niin ne vain rääkkää niitä ikäloppu laitteita jotka on erittäin vikaherkkiä.

Luulis et tietoturvan kannalta kaapeliverkon laitteet pitäs uusia. Ei pitäs pitää ovia auki rikollisille.


sakarialanne
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+24
  • OmaYhteisön moderaattori
  • October 1, 2025

Kaapeli-TV:n viankorjaus kestää siitä syystä että tekniikka on jo tosi vanhaa, luulis jo olevan elinkaarensa päässä. Elisa ei uudempaa tekniikkaa vaikka semmosta olisi niin ne vain rääkkää niitä ikäloppu laitteita jotka on erittäin vikaherkkiä.

Jos isokapasiteettinen kuitu vaurioituu runkoverkossa niin ei se ole tekniikan vanhuudesta kiinni.


  • October 1, 2025

Näyttää olevan korjattu:

https://elisa.fi/verkkoapuri/

30.9.2025 klo 10.05
Korjattu: Häiriö Elisan laajakaistayhteyksissä sekä kaapeli-TV- ja kaapelimodeemipalveluissa Vantaalla 30.9. klo 09:05 - 1.10. klo 17:08

sakarialanne
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+24
  • OmaYhteisön moderaattori
  • October 1, 2025

On se kyllä outoa, että yhden Koivuhaan työmaan takia melkein koko Vantaan tv-kanavat ovat pimeänä. Kannattaisi varmaan vähän paremmin suunnitella tätä kaapeli-tv:n verkkoinfraa jatkossa. 

Onneksi tänä päivänä televisiokuvan saa näkyviin monella laitteella, jos vain internet-yhteys on olemassa.


Forum|alt.badge.img+1
  • Avulias
  • October 1, 2025

Joo,on korjattu näemmä kun tännekin kanavat rupesi näkymään taas.


  • Tulokas
  • October 7, 2025

Vantaalla oli (onko vielä, en näin töissä ollessa tiedä) yli vuorokauden mittainen katko kaapeli-tv:n näkyvyydessä, eli siis kaikki kanavat/koko signaali poissa. Kaapelinetti sentään toiminut normaalisti.

 

Raiggu, olit onnekas. Täällä Tampereella, yhdessä Suomen suurimmassa lähiössä (=Hervanta), yhteys on ollut poikki nyt 35 tuntia. Poikki on sekä kaapeli-TV että kaapelinetti. Tätä on hyvin vaikea ymmärtää ja hyväksyä. Elisan tiedote on ollut sama jo toista vuorokautta ja siinä puhutaan “häiriöistä joissain palveluissa”. Vai että häiriö? KAIKKI ON POIKKI! EI SIGNAALIA koaksiaalista.  

Etätyöstä tuli nyt sitten lähityötä ja iltaisin katsellaan pihalla juoksevia rusakkoja. 

Jos täältä löytyy joku Elisan edustaja vastaamaan vielä tähän kysymykseen -> Miten saan haettua korvausta tästä yhä selvittämättömästä katkosta kaikkiin kaapelipalveluihin?

 


Forum|alt.badge.img+6
  • Älyniekka
  • October 7, 2025

Vantaalla oli (onko vielä, en näin töissä ollessa tiedä) yli vuorokauden mittainen katko kaapeli-tv:n näkyvyydessä, eli siis kaikki kanavat/koko signaali poissa. Kaapelinetti sentään toiminut normaalisti.

 

Raiggu, olit onnekas. Täällä Tampereella, yhdessä Suomen suurimmassa lähiössä (=Hervanta), yhteys on ollut poikki nyt 35 tuntia. Poikki on sekä kaapeli-TV että kaapelinetti. Tätä on hyvin vaikea ymmärtää ja hyväksyä. Elisan tiedote on ollut sama jo toista vuorokautta ja siinä puhutaan “häiriöistä joissain palveluissa”. Vai että häiriö? KAIKKI ON POIKKI! EI SIGNAALIA koaksiaalista.  

Etätyöstä tuli nyt sitten lähityötä ja iltaisin katsellaan pihalla juoksevia rusakkoja. 

Jos täältä löytyy joku Elisan edustaja vastaamaan vielä tähän kysymykseen -> Miten saan haettua korvausta tästä yhä selvittämättömästä katkosta kaikkiin kaapelipalveluihin?

 

 

https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/puhelin-ja-laajakaistapalvelut/liittyman-virhe/

 

Etsi reklamaatioapurilinkki tuolta. Korvausta/hinnanalennusta voi vaatia yli 24h kestäneestä palvelukatkosta jos katkon syy ei ole sellainen joka evää korvauksen. Vakiokorvaus on 20€ alkavalta viikolta ja vain toisen saa (korvaus/hinnanalennus).

 


Forum|alt.badge.img+8
  • OmaYhteisön moderaattori
  • October 7, 2025

Vantaalla oli (onko vielä, en näin töissä ollessa tiedä) yli vuorokauden mittainen katko kaapeli-tv:n näkyvyydessä, eli siis kaikki kanavat/koko signaali poissa. Kaapelinetti sentään toiminut normaalisti.

 

Raiggu, olit onnekas. Täällä Tampereella, yhdessä Suomen suurimmassa lähiössä (=Hervanta), yhteys on ollut poikki nyt 35 tuntia. Poikki on sekä kaapeli-TV että kaapelinetti. Tätä on hyvin vaikea ymmärtää ja hyväksyä. Elisan tiedote on ollut sama jo toista vuorokautta ja siinä puhutaan “häiriöistä joissain palveluissa”. Vai että häiriö? KAIKKI ON POIKKI! EI SIGNAALIA koaksiaalista.  

Etätyöstä tuli nyt sitten lähityötä ja iltaisin katsellaan pihalla juoksevia rusakkoja. 

Jos täältä löytyy joku Elisan edustaja vastaamaan vielä tähän kysymykseen -> Miten saan haettua korvausta tästä yhä selvittämättömästä katkosta kaikkiin kaapelipalveluihin?

 

Itsekin unelmoin usein maailmasta, jossa kaikki yhteydet toimivat aina moitteettomasti ja vikatilanteita ei ole laisinkaan, mutta valitettavasti tälläiseen täydelliseen tilanteeseen ei olla vielä päästy!😞 Kun tuo Hervannan alueen vika on huomattu sunnuntaina hieman ennen puoltayötä niin meidän alihankkijan asentajat on lähteneet heti aamuvarhaisella sitä tutkimaan ja rajaamaan. Välillä kuitenkin käy niin, että korjaus vaatiikin hieman enemmän kuin vanhan kunnon virrat kerran päälle ja pois tai yhden osan vaihdon ja tämän myötä korjausaika saattaa venyä. Kahvitauolla siellä ei asentajat kuitenkaan koko päivää istu vaan yhteydet korjataan aina niin nopealla aikataululla kuin se vain on mahdollista.🛠️

Ymmärrän kuitenkin täysin, että tuo tilanne turhauttaa! Vaikka itse nautinkin välillä nettitauosta ja rusakoiden juoksentelua on ihan mukavakin seurata, ei se välttämättä ole kaikkien juttu ja esim. telkkaakin olisi mukava katsoa iltaisin. Mobiiliyhteydet tuolla alueella toimivat normaalisti eli niitä voi hyödyntää nyt vielä jonkin aikaa, kunnes tilanne ollaan saatu korjattua.😊 Arvio korjausajasta on tänään klo. 18 mennessä. Halutessasi voit vian korjauksen jälkeen olla yhteydessä meidän asiakaspalveluun, jos haluat jutella mahdollisista hyvityksistä. Täysin huolto- tai vikatilannevapaata verkkoa ei kuitenkaan valitettavasti ole vielä olemassa ja vaikka häiriötilanteet ovatkin ikäviä ovat ne osa normaalia elämää.


  • Tulokas
  • October 7, 2025

Vantaalla oli (onko vielä, en näin töissä ollessa tiedä) yli vuorokauden mittainen katko kaapeli-tv:n näkyvyydessä, eli siis kaikki kanavat/koko signaali poissa. Kaapelinetti sentään toiminut normaalisti.

 

Raiggu, olit onnekas. Täällä Tampereella, yhdessä Suomen suurimmassa lähiössä (=Hervanta), yhteys on ollut poikki nyt 35 tuntia. Poikki on sekä kaapeli-TV että kaapelinetti. Tätä on hyvin vaikea ymmärtää ja hyväksyä. Elisan tiedote on ollut sama jo toista vuorokautta ja siinä puhutaan “häiriöistä joissain palveluissa”. Vai että häiriö? KAIKKI ON POIKKI! EI SIGNAALIA koaksiaalista.  

Etätyöstä tuli nyt sitten lähityötä ja iltaisin katsellaan pihalla juoksevia rusakkoja. 

Jos täältä löytyy joku Elisan edustaja vastaamaan vielä tähän kysymykseen -> Miten saan haettua korvausta tästä yhä selvittämättömästä katkosta kaikkiin kaapelipalveluihin?

 

Itsekin unelmoin usein maailmasta, jossa kaikki yhteydet toimivat aina moitteettomasti ja vikatilanteita ei ole laisinkaan, mutta valitettavasti tälläiseen täydelliseen tilanteeseen ei olla vielä päästy!


Kiitos eepuska. Olen yhteydessä asiakaspalveluun ja vaadin tottakai hyvitystä. En niinkään rahan takia vaan periaatteesta. 

Tällaiset, kohta 40 tunnin, katkokset eivät vain ole hyväksyttäviä vaikka alihankkijanne juoksivat sunnuntaiyönä paikalle hikikarpalot otsalla ja yrität sen jälkeen selittää, että tällainen olisi normaalia. Ei ole. Nämä kertovat huonosta varautumisesta vikatilanteisiin tai silkasta välinpitämättömyydestä. Toivottavasti enemmän ensimmäisestä.

Täällä Hervannan laitamilla ei juuri nettiyhteyksien kilpailua ole. Toinen vaihtoehto on 5G, joka menee nyt vakavaan harkintaan. Elisa on 70-luvulla maahan kaivetulla kaapelillaan oikeastaan ainoa vaihtoehto, jos haluat nykyaikaisia nopeuksia. Elisa vaikuttaa tämän myös itse ymmärtävän.

Mitä tulee Elisan tarjoamaan mobiilinettiin, olemme alle kilometrin ratikasta ja Hervannan keskustasta mutta Elisan yhteys on järkyttävän huono. Olen tästä joskus Elisalta kysellytkin, kun minulla oli vielä työnantajan tarjoama käyttökelvoton Elisan yhteys. Vaimolla on Elisan SIM  työkännykässään ja eilisestä lähtien hän on käyttänyt minun työantajani tarjoamaa Telian mobiililiittymää, jonka tarjosin hänen käyttöönsä. Elisan U/D nopeudet ovat parhaimmillaankin tässä kaupunkikohteessa alle 10Mbs.

Häiriötilanteet ovat tosiaan normaaleja, mutta ei 40 tunnin häiriötilanteet. Ja takaisinsoitonkin sain palvelustanne eilen. Sitä tarjottiin aikaisintaan torstaille klo 17. Mielestäni Elisa voisi nostaa vähän rimaa, jos tyytyy tällaiseen suorittamiseen. 
 


Forum|alt.badge.img+3
  • Avulias
  • October 14, 2025

Minulle kysyessäni aspa antoi kympin hyvityksen kanavakortti- ja pakettilaskuun tuosta Vantaan katkosta.