1000M kaapelimodeemiyhteys Tampereella

  • 8 maaliskuu 2019
  • 50 kommenttia
  • 2556 katselukerrat


Näytä ensimmäinen kirjoitus

50 kommenttia

Käyttäjätaso 2
Nöyrästi palasin 250M-liittymään. Kiitos kaikille kommenteista ja vinkeistä.

Paljon aikaa ja vähän rahaa meni testailuun, mutta taas olen vähän viisaampi. Ainakin teoriassa. 😃
Käyttäjätaso 1



Täällä tippui taajuuksia pois joskus viime syksynä. Ei ole 100M yhteyteen vaikuttanut mitenkään, mutta ihmetystä on herättänyt. Mikä lie on syynä?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Täällä Anvian alueella ole yrittänyt kaksi kertaa tuota1000M KAMO yhteyttä mutta eivät saaneet toimimaan.
Ollut joskus 250 m käytössä ja toimi hyvin. Saatavuus kyllä on sivulla ilmoitettu. Modeemi kyllä toimii 1000 M.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
@Arzinho hyvälle näytti ja ei pitäisi ainakaan kapasiteetista olla kiinni, eli vähän nyt ollaan mysteerin äärellä mikä tuota hidastusta nopeuksiin vaikuttaa 😕 Hyvä kuitenkin että koit opettavaisena ja toivottavasti jotain jäi tosiaan käteen vaikkei toivottua ratkaisua ainakaan vielä saatu tuolle mysteerille :)

@Lmon hyvälle nuo statsit ainakin omaan silmään näyttää, eli olisko sitten että turhia kanavia vain siistitty?

@MasaJussi onko viimeisimmästä kokeilusta kuinka pitkä aika?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
@Arzinho hyvälle näytti ja ei pitäisi ainakaan kapasiteetista olla kiinni, eli vähän nyt ollaan mysteerin äärellä mikä tuota hidastusta nopeuksiin vaikuttaa 😕 Hyvä kuitenkin että koit opettavaisena ja toivottavasti jotain jäi tosiaan käteen vaikkei toivottua ratkaisua ainakaan vielä saatu tuolle mysteerille :)

@Lmon hyvälle nuo statsit ainakin omaan silmään näyttää, eli olisko sitten että turhia kanavia vain siistitty?

@MasaJussi onko viimeisimmästä kokeilusta kuinka pitkä aika?

Viikko sitten.
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
Ohessa referenssinä/kuriositeettina statistiikkaa taloyhtiöstä, joka oli aikanaan tämän gigaisen kaapeliletkun pilottikohde ja käyttöä nyt takana vajaat kolme vuotta.


Yllä olevat arvot saadaan, kun antennirasian ja modeemin välissä on käytössäni neljähaarainen haaroitin.


Nämä arvot ovat suoralla kytkennällä ilman haaroitinta.

Oman tulkintani mukaisesti, ilman haaroitinta olevat arvot ovat tulevan tehon suhteen liian korkeita ja lähtevän suhteen liian matalia. Haaroittimella asia korjaantuu. Meillä on talon kellarijakamossa oma CMTS eli kuitu->koaksisolmu vahvistimineen, joten kapasiteettiongelmia 54 huoneiston jaolla ei heti tule, kun omaa pientä solua palvelee oma solmu.

Olen aikanaan poiminut netin syövereistä alla näkyvät kaapelimodeemin toiminta-arvot.

DOWNSTREAM POWER
toiminta-alue: -15dBmV - 15dBmV, ideaali -8dBmV - 8dBmV

UPSTREAM POWER
toiminta-alue 37dBmV - 55dBmV, ideaali 48dBmV - 52dBmV
Arris TG2492S maksimi 54dBmV, kun 64QAM ja 4-8 kanavaa

SNR
toiminta-alue >30dB, paljon yli 40dB arvot ehkä liikaa tehoa
Käyttäjätaso 2
Kaapelimodeemin voi laittaa myös tälläisen TAP:n perään. Näitä myydään eri vaimennuksilla. Itselläni on kuvankaltainen ja siinä kaapelimodeemi tuossa 6db haarassa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
@MasaJussi tsekkasin tilannetta ja viimeisin selvitys ilmeisesti jäi vaiheeseen eli peruttiin tutkinta? Paha sanoa ilman vikailmoitusta että mikä sen aiheuttaa, melkein vaatisi asentajalta käynnin että selviäisi. Eli jossain kohtaa kun on sopivampi hetki niin voidaan tuota katsoa eli nostaa nopeus takaisin ylös ja heittää keikkaa asentajalle jos (kun...) ei toimi :)

@Nanonano arvoihin sen verran että US puolella ei tarvii olla noin korkea. 40 pinnassa on ihan riittävä toiminnalle jo, ns. sweetspot ehkä siinä 45 🙂
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
@MasaJussi tsekkasin tilannetta ja viimeisin selvitys ilmeisesti jäi vaiheeseen eli peruttiin tutkinta? Paha sanoa ilman vikailmoitusta että mikä sen aiheuttaa, melkein vaatisi asentajalta käynnin että selviäisi. Eli jossain kohtaa kun on sopivampi hetki niin voidaan tuota katsoa eli nostaa nopeus takaisin ylös ja heittää keikkaa asentajalle jos (kun...) ei toimi :)

Edellinen yritys oli 5-6.3 ja silloin kävi asentaja tutkimassa minun laitteeni ja myöskin talon teknisessä tilassa eikä vikaa saatu paikannettua.
Olisi asentaja varmaan huomannut että laitteet , kytkin t.m.s ei tue tuota nopeutta, vai menikö n.s ohitse, 250 M on kyllä toiminut.
  • Tuo sopimus oli:Sopimusnumero: XXXXXXXX

Edit // Sopnro piiloon -Patomiäs
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

@MasaJussi tsekkasin tilannetta ja viimeisin selvitys ilmeisesti jäi vaiheeseen eli peruttiin tutkinta? Paha sanoa ilman vikailmoitusta että mikä sen aiheuttaa, melkein vaatisi asentajalta käynnin että selviäisi. Eli jossain kohtaa kun on sopivampi hetki niin voidaan tuota katsoa eli nostaa nopeus takaisin ylös ja heittää keikkaa asentajalle jos (kun...) ei toimi :)Edellinen yritys oli 5-6.3 ja silloin kävi asentaja tutkimassa minun laitteeni ja myöskin talon teknisessä tilassa eikä vikaa saatu paikannettua.
Olisi asentaja varmaan huomannut että laitteet , kytkin t.m.s ei tue tuota nopeutta, vai menikö n.s ohitse, 250 M on kyllä toiminut.
  • Tuo sopimus oli :Sopimusnumero: XXXXXXXX
Edit // Sopnro piiloon -Patomiäs

Kävin vikahistoriaa läpi aikaisemmalta keikalta viime vuodelta ja tuolloin oli noussut epäilys pintaan että tuo modeemi voi myös olla syypää ettei 1G tahdo toimia, ainakin mitä asentajan kirjauksia luin niin linja mittautui oikein hyvin tuolloin kun oli pistorasiaa käynyt mittaamassa. Paha kyllä sanoa onko tuo modeemi sitten todellisuudessa syypää vai ei, mutta tämä siis vain tuolta kirjauksista tulkattuna
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Minulla on Arris kaapelimodeemi,suosittelen.

Pitäisi tukea 1 Gb/s -yhteyksiä ja on kaikin puolin loistomodeemi. Olen jo lähettänyt Arrikselle palautetta, että on ensimmäinen kaapelimodeemi joka on toiminut minulla täydellisesti.

Ainoa miinus on tosian huokea hinta Elisalla, 144$, mutta laatuhan maksaa...

Ei kyllä kaduta, että ostin sen modeemin, talokaistaa kyllä käytän eli pari nollaa puuttuu...

Mutta voin silti kehua sitä mallia. FritzBoxxista ei kokemusta.

Ystäväni sanoi että oli aika ruma tuo FritzBoxx, ja piti enemmän Arriksestani.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3


@MasaJussi
Kävin vikahistoriaa läpi aikaisemmalta keikalta viime vuodelta ja tuolloin oli noussut epäilys pintaan että tuo modeemi voi myös olla syypää ettei 1G tahdo toimia, ainakin mitä asentajan kirjauksia luin niin linja mittautui oikein hyvin tuolloin kun oli pistorasiaa käynyt mittaamassa. Paha kyllä sanoa onko tuo modeemi sitten todellisuudessa syypää vai ei, mutta tämä siis vain tuolta kirjauksista tulkattuna


Aikaisemmalla asentajan käynnillä kokeiltiin myöskin taloyhtiön jakamaa Cisco EPC3928AD (4 x 10/100/1000M) eikä sitäkään saanut toimimaan , joten vika täytyy olla taloyhtiön laitteissa tai sitten siellä päässä, joten asia pitäisi tutkia tarkemmin.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Kas, tuosta en löytänyt mainintaa... Pahoittelut että tuolla vähän puutteelliset tiedot kirjattuna minkä pohjalta nyt viestin täältä päin. Käytännössä tuossa nyt tarvitsisi saada vika päälle että sitä voidaan tutkia lisää tarkemmin, eli liittymäsi pitäisi nostaa 1G nopeuteen taas (mikä ilmeisesti katkaisee toimivuuden heti kokonaan), jonka jälkeen voidaan tehdä siitä sitten vikailmoitus. Nopeiten tuon saa liikkeelle jos teet päivityksen itse netissä nopeudelle ja heti kun ongelma alkaa niin soitat meille asiakaspalveluun 🙂 Yleensä vikailmoitus on hoidettu 24-48h aikaikkunassa, eli kannattaa varata sellainen hetki tuolle että pärjää tarvittaessa vaikka puhelimesta jaetulla varayhteydellä
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Kas, tuosta en löytänyt mainintaa... Pahoittelut että tuolla vähän puutteelliset tiedot kirjattuna minkä pohjalta nyt viestin täältä päin. Käytännössä tuossa nyt tarvitsisi saada vika päälle että sitä voidaan tutkia lisää tarkemmin, eli liittymäsi pitäisi nostaa 1G nopeuteen taas (mikä ilmeisesti katkaisee toimivuuden heti kokonaan), jonka jälkeen voidaan tehdä siitä sitten vikailmoitus. Nopeiten tuon saa liikkeelle jos teet päivityksen itse netissä nopeudelle ja heti kun ongelma alkaa niin soitat meille asiakaspalveluun 🙂 Yleensä vikailmoitus on hoidettu 24-48h aikaikkunassa, eli kannattaa varata sellainen hetki tuolle että pärjää tarvittaessa vaikka puhelimesta jaetulla varayhteydellä

Lähetetty yksityisviesti
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3

Kas, tuosta en löytänyt mainintaa... Pahoittelut että tuolla vähän puutteelliset tiedot kirjattuna minkä pohjalta nyt viestin täältä päin. Käytännössä tuossa nyt tarvitsisi saada vika päälle että sitä voidaan tutkia lisää tarkemmin, eli liittymäsi pitäisi nostaa 1G nopeuteen taas (mikä ilmeisesti katkaisee toimivuuden heti kokonaan), jonka jälkeen voidaan tehdä siitä sitten vikailmoitus. Nopeiten tuon saa liikkeelle jos teet päivityksen itse netissä nopeudelle ja heti kun ongelma alkaa niin soitat meille asiakaspalveluun 🙂 Yleensä vikailmoitus on hoidettu 24-48h aikaikkunassa, eli kannattaa varata sellainen hetki tuolle että pärjää tarvittaessa vaikka puhelimesta jaetulla varayhteydellä§


Palataan vielä tähän, tänään kävi asentaja tutkimassa "vikaa" jo toisen kerran. Asiaa selvitettiin myös toisen asentajan kanssa ja lopputulos oli että saatavuushaun tieto oli perätön, tänne ei ole kyseistä nopeutta ole saatavissa koska systeemistä puuttuu kanavia jotka tuon sallisivat. Tämä on asentajilta saatu tieto.
Saatavuushakua pitää korjata tarkemmaksi ettei tule tälläisiä mokia.






Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
@MasaJussi kiitos kun lähdit testaamaan ja raportoit tuon asentajan viestin! Nyt tiedän mistä lähden seuraavaksi liikkeelle, eli selvittelen saadaanko toimivuus vastaamaan saatavuutta vai saatavuus vastaamaan toimivuutta 🙂 Palailen asiaan kunhan homma etenee ja selkenee!
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
@MasaJussi kiitos kun lähdit testaamaan ja raportoit tuon asentajan viestin! Nyt tiedän mistä lähden seuraavaksi liikkeelle, eli selvittelen saadaanko toimivuus vastaamaan saatavuutta vai saatavuus vastaamaan toimivuutta 🙂 Palailen asiaan kunhan homma etenee ja selkenee!
Kuitataas ny vielä tännekin että kiitos tuon asentajan viestin, saatiin tuo ongelma vihdoin selvitettyä 🙂
Käyttäjätaso 2
Hei taas, uusi-50% kokeilu päällä tällä kertaa alennetulla hinnalla 79,90 --> 56,90e ja siitä vielä puolet pois 3kk ajaksi :-)
Ainoa vaan että nyttei enää saa kirveelläkään yli 400M nopeutta sisään ja 25M ulos, ilmeisesti asiakkaita on tullut lisää kadunpätkällä, koska tuskin laitteet yhtäkkiä brakaisi. Lupaushan taisi olla 500/45.
Olin jo alustavassa yhteydessä Elisan aspaan ja sanoin pilotoivani vlopun ajan, mutta ei lupaavalta näytä toistaiseksi.
Aion nyt kuitenkin vakaasti pitää tämän liittymän 3kk, vaikka onkin vain marginaalisesti nopeampi kuin 250M liittymä. Onko tälle nopeudelle mitään tehtävissä vieläkään operaattorin puolelta?
Käyttäjätaso 2

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
@Arzinho eipä noi nopeudet joo sinne nouse mihin pitäisi 😕 Oliko sulla puhelinaspan kautta jo sovittuna treffit vai ruvetaanko tätä kautta katsomaan vikailmoitusta? 🙂
Käyttäjätaso 2
Puhelimitse olin jo aiemmin sen aiheen tienoilta yhteydessä, että kun oma.elisan kautta menee nykyisen kiinteän yhteyden tietoihin ja valitsee sielä "päivitä liittymä" tjsp, se pentele avaakin toisen liittymän siihen rinnalle. Ei muutakuin chatin kautta yhteyttä, joka neuvoi minut sitten jostain syystä ottamaan vielä puhelimitsekin yhteyttä, jotta saavat suljettua tuon aiemman liittymänopeuden. Tämän jälkeen odotin vuorokauden vielä ja resetoin arriksen monenmonta kertaa, mutta tuonkaltaiset nopeudet ovat tosiaan sitä parasta mitä nyt saa irti.

Puhelinaspa lähetti minulle tekstarin, johon vastaamalla "2", minuun nyt sitten pitäisi olla yhteydessä mahdollisimman nopeasti.

Asun -83 rakennetussa rivitalossa, olisiko täällä jossain jakamossa tai vastaavassa sitten päivitettävää tai vikatilanne, en osaa sanoa. Keskustan liepeillä asuessani nuoremmassa kerrostalossa, kaapelikanavat olivat joskus mosaiikkimaiset säännöllisesti ja tällöin elisan pojat kertoivat että jossain talojakamossa (tjsp) oli vikaa ja sen jälkeen tilanne korjaantui. En osaa sanoa olisiko vastaava tilanne mahdollinen myös nyt, vai toimisiko yhteys ollenkaan, jos olisi tuo tilanne?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Tuon "2" vastauksen kutsuman puhelinsoiton myötä pitäisi homma lähteä selkiämään kyllä 🙂 Jos siellä on jakamolla vikaa, niin vikailmoituksella asentajat käy sitten säätelemässä sitä kuntoon 🙂
Käyttäjätaso 2
Tässä mennyt aikaa nyt se pari viikkoa ilmosta, ja yhtä puhelua lukuunottamatta en ole saanut tietoa asian etenemisestä.
Käyttäjätaso 2
@Arzinho No nyt on kyllä aikaa jo sen verran kulunut, että voitaisiin vilkasta tätä kautta asiaa hieman tarkemmin. Pystyisitkö vielä huikkaamaan meille yksityisviestiä elisa.fi/omayhteisotiimi niin katsotaan, että asia lähtee etenemään.
Käyttäjätaso 2
Nyt se on siis todettu jo asentajien toimesta myös, että vaikka linja on kunnnossa, kanavamäärä kunnossa ja laitteet kunnossa, nopeutta ei tule kuin max 400M eikä se edes sahaile, kuten tilapäisissä kapasiteettiongelmissa. 😞

Osallistu keskusteluun