5G kotinetti


Ei voi kyllä suositella 5g nettiä tai itseasiassa koko Elisaa kenellekkään... Otin 1,5 vuotta sitten 5g netin ja toimi kuukauden jonka jälkeen nopeus laskenut kokoajan ja modeemin joutuu pahimmillaan käynnistää useamman kerran päivässä kun yhteys häviää. Markkinoitiin niin että ei voi ruuhkautua kuten 4G mutta nyt on alettu myöntämään että tällä alueella on todella ruuhkainen. Koko tämän ajan on valehdeltu että parannustyöt on käynnissä ja ongelmat poistuu lähiaikoina. Nyt kun parannustyöt on valmiit eikä muutosta ole tapahtunut kuin huonompaan suuntaan, olen yrittänyt saada rahoja takaisin (tähän mennessä asennus ja netti on maksanut 1160 euroa). Tänään tarjottiin 60 euron hyvitystä jota en tietenkään hyväksynyt . Tänään taas jonotin tunnin ja jokainen asiakaspalvelija sanoo että valtuudet ei riitä tekemään mitään ja siirto seuraavalle... Eikö teillä ole töissä ketään joka pystyy tekemään jotain muuta kuin vikailmoituksen joka ei johda mihinkään?


Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

7 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Ei voi kyllä suositella 5g nettiä tai itseasiassa koko Elisaa kenellekkään... Otin 1,5 vuotta sitten 5g netin ja toimi kuukauden jonka jälkeen nopeus laskenut kokoajan ja modeemin joutuu pahimmillaan käynnistää useamman kerran päivässä kun yhteys häviää. Markkinoitiin niin että ei voi ruuhkautua kuten 4G mutta nyt on alettu myöntämään että tällä alueella on todella ruuhkainen. Koko tämän ajan on valehdeltu että parannustyöt on käynnissä ja ongelmat poistuu lähiaikoina. Nyt kun parannustyöt on valmiit eikä muutosta ole tapahtunut kuin huonompaan suuntaan, olen yrittänyt saada rahoja takaisin (tähän mennessä asennus ja netti on maksanut 1160 euroa). Tänään tarjottiin 60 euron hyvitystä jota en tietenkään hyväksynyt . Tänään taas jonotin tunnin ja jokainen asiakaspalvelija sanoo että valtuudet ei riitä tekemään mitään ja siirto seuraavalle... Eikö teillä ole töissä ketään joka pystyy tekemään jotain muuta kuin vikailmoituksen joka ei johda mihinkään?

 

Millaisia nopeuksia saat speedtestillä ruuhka-aikaan ja ruuhka-ajan ulkopuolella? Missä päin on käyttöpaikka?

Ei voi kyllä suositella 5g nettiä tai itseasiassa koko Elisaa kenellekkään... Otin 1,5 vuotta sitten 5g netin ja toimi kuukauden jonka jälkeen nopeus laskenut kokoajan ja modeemin joutuu pahimmillaan käynnistää useamman kerran päivässä kun yhteys häviää. Markkinoitiin niin että ei voi ruuhkautua kuten 4G mutta nyt on alettu myöntämään että tällä alueella on todella ruuhkainen. Koko tämän ajan on valehdeltu että parannustyöt on käynnissä ja ongelmat poistuu lähiaikoina. Nyt kun parannustyöt on valmiit eikä muutosta ole tapahtunut kuin huonompaan suuntaan, olen yrittänyt saada rahoja takaisin (tähän mennessä asennus ja netti on maksanut 1160 euroa). Tänään tarjottiin 60 euron hyvitystä jota en tietenkään hyväksynyt . Tänään taas jonotin tunnin ja jokainen asiakaspalvelija sanoo että valtuudet ei riitä tekemään mitään ja siirto seuraavalle... Eikö teillä ole töissä ketään joka pystyy tekemään jotain muuta kuin vikailmoituksen joka ei johda mihinkään?

 

Millaisia nopeuksia saat speedtestillä ruuhka-aikaan ja ruuhka-ajan ulkopuolella? Missä päin on käyttöpaikka?

Ruuhka-aikaan noin 10-30mbps ja yöllä 30-100. Käyttöpaikkana omakotitaloalue, lähimmälle mastolle ei ole suurempia esteitä jotka selittäisi hitauden ja pätkimisen.

Olisi hyvä saada modeemilta ne signaalin arvot, että pystyy arvioimaan yhteyttä. Tuo 100Mbit/s yöllä ei vaikuta hyvälle 5G-nopeudelle.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

 Markkinoitiin niin että ei voi ruuhkautua kuten 4G mutta nyt on alettu myöntämään että tällä alueella on todella ruuhkainen. 

Tuon pitäisi olla itsestäänselvyys, jos ymmärtää miten radiotie toimii. Nopeutta voidaan nostaa nostamalla taajuutta. Tämä kuintenkin vähentään tukiseman kantajaa ja koska korkeampi taajuus lävistää huonommin eri materiaaleja kuten seiniä, niin ulkoinen antenni on lähes välttämätön. 

 

Oli taajuus ja toteutus mikä tahansa, niin radiotie tukkeutuu tietyn tukiaseman alueella, jos käyttäjiä on tarpeeksi monta. Radiotie on tietyllä taajuulla jaettu media, kun taas kiinteä yhteys (kuten vaikka kuitu) on taas yhteys sinulle oma “kaista” pisteiden A ja B välillä. 

 

Ohessa kuva, josta saa käsityksen, että miten mobiili yhteys toimi verrattuna kiinteään yhteyteen.

 

T: Tuokki

 

Vesiputkimalli

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Ei voi kyllä suositella 5g nettiä tai itseasiassa koko Elisaa kenellekkään... Otin 1,5 vuotta sitten 5g netin ja toimi kuukauden jonka jälkeen nopeus laskenut kokoajan ja modeemin joutuu pahimmillaan käynnistää useamman kerran päivässä kun yhteys häviää. Markkinoitiin niin että ei voi ruuhkautua kuten 4G mutta nyt on alettu myöntämään että tällä alueella on todella ruuhkainen. Koko tämän ajan on valehdeltu että parannustyöt on käynnissä ja ongelmat poistuu lähiaikoina. Nyt kun parannustyöt on valmiit eikä muutosta ole tapahtunut kuin huonompaan suuntaan, olen yrittänyt saada rahoja takaisin (tähän mennessä asennus ja netti on maksanut 1160 euroa). Tänään tarjottiin 60 euron hyvitystä jota en tietenkään hyväksynyt . Tänään taas jonotin tunnin ja jokainen asiakaspalvelija sanoo että valtuudet ei riitä tekemään mitään ja siirto seuraavalle... Eikö teillä ole töissä ketään joka pystyy tekemään jotain muuta kuin vikailmoituksen joka ei johda mihinkään?

 

Millaisia nopeuksia saat speedtestillä ruuhka-aikaan ja ruuhka-ajan ulkopuolella? Missä päin on käyttöpaikka?

Ruuhka-aikaan noin 10-30mbps ja yöllä 30-100. Käyttöpaikkana omakotitaloalue, lähimmälle mastolle ei ole suurempia esteitä jotka selittäisi hitauden ja pätkimisen.

 

Ei kuulosta siltä, että 5G toimisi ollenkaan vaan yhteys toimii vain 4G:nä. Kannattaa tehdä suoraan vikailmoitus ja vaatia laitteen vaihto. Ongelma lienee päätelaitteessa. En usko suoraan siihen, että 5G olisi ruuhkautunut.

 Markkinoitiin niin että ei voi ruuhkautua kuten 4G mutta nyt on alettu myöntämään että tällä alueella on todella ruuhkainen. 

Tuon pitäisi olla itsestäänselvyys, jos ymmärtää miten radiotie toimii. Nopeutta voidaan nostaa nostamalla taajuutta. Tämä kuintenkin vähentään tukiseman kantajaa ja koska korkeampi taajuus lävistää huonommin eri materiaaleja kuten seiniä, niin ulkoinen antenni on lähes välttämätön. 

 

Oli taajuus ja toteutus mikä tahansa, niin radiotie tukkeutuu tietyn tukiaseman alueella, jos käyttäjiä on tarpeeksi monta. Radiotie on tietyllä taajuulla jaettu media, kun taas kiinteä yhteys (kuten vaikka kuitu) on taas yhteys sinulle oma “kaista” pisteiden A ja B välillä. 

 

Ohessa kuva, josta saa käsityksen, että miten mobiili yhteys toimi verrattuna kiinteään yhteyteen.

 

T: Tuokki

 

Vesiputkimalli

 

Samalla tavalla se valokuidun yksi runkoyhteys voidaan jakaa jopa GPON-yhteydellä 1:64 jaolla ja eipä siitä 2.5/1.25Gbit/s yhteydestä jää kauheasti per asiakas. Eli ei tuossa tapauksessa ole “varattu” omaa kaistaa, jos siellä on kymmeniä muitakin jakamassa sitä yhtä kuituyhteyttä.

Point-to-Point-yhteydessä voidaan soveltaa tuota yhdelle käyttäjälle varattua omaa kaistaa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

Jep, aloituspostaajan kirjoituksesta tulee ilmi suuri epäilys siihen, että joko päätelaite tai tukiasema on viallinen. Harmi homma, että juuri käynnissä oleva lakko viivästyttää kaikkea mahdollista asiakaspalvelua.