Vastattu

5G yhteys pätkii

  • 3 elokuu 2020
  • 6 kommenttia
  • 510 katselukerrat


Osaisiko joku auttaa tai kertoa mitä voisin vielä yrittää?

Vaihdoin keväällä  50M korttelikuidun 600M 5G  yhteyteen HTC:n 5G Hubilla. Yhteys on ollut aikamoinen painajainen ihmiselle jonka työt vaativat luotettavaa nettiyhteyttä. Elisa markkinoi 5G:tä valokuidun korvaavana, mutta omien kokemusteni perusteella 5G ei voi korvata edes 90-luvun modeemiyhteyttä. Juuri tänään yritin puhua whatsapp-videopuhelua yhteyden kautta ja nopeus tippui niin huonoksi, että puhelimeni vaihtoi automaattisesti wifistä mobiilidataan. Matkaa verkon tukariin on noin 80m ja 5G-modeemin näytöllä 5G-yhteyden voimakkuuspalkit on täysillä, eli parempaa yhteyttä ei modeemin mukaan ole mahdollista saada. 
 

Minulla on kotona 1000M sisäverkko jolla HTC on kiinnitetty työkoneeseeni ja Elisan Viihdeboksiin. Työkoneen kanssa katkesi useampi Teams-kokous ja viihteen kautta elokuvaa katsoessa joutuu välillä käymään ”buuttaamassa” 5G-modeemin, ennen kun elokuvaa pystyy jatkamaan. 

Oletus oli, että 5G modeemi oli viallinen. Se vaihdettiin ensin Huawein vastaavaan ja nyt toiseen HTC:n hubiin. Viimeisellä vaihdolla sain myös uuden SIM-kortin. Koska ongelmat jatkuvat, niin alan olla valmis uskomaan, ettei vika ole minun kotonani olevissa laitteissa, vaan joko 5G tukari on susi Tai Elisa on vaan myynyt verkon niin täyteen, ettei data enää liiku. 
 

Tämä on ikäänkuin viimeinen hätähuutoni, ennen kun irtisanon tuon ja vaadin vanhaa Korttelikuitua takaisin. Kun data liikkuu, niin silloin 5G on kyllä kiva. 200-300M tulee melkein aina. Ongelma vaan on se alle 1% ajasta kun ei tule yhtään mitään. Se alle 1%: kin on liikaa kun siitä on kiinni töiden tekeminen tai romanttisen elokuvan katselu puolison kanssa. 
 

 

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Keinotekoinen 4 elokuu 2020, 13:14

Näiden viimeisten laitevaihtojen jälkeen en ole ollut erikseen yhteydessä asiakaspalveluun. (Sain vaihdetun HTC:n torstaina) Ensimmäisellä kerralla asiakaspalvelusta kuulemma katsoivat, ettei vikoja ole, vaan vika olisi minun laitteissani. 
 

Asiakasnumero on lisätty.  Mielelläni tosiaan pitäisi nopeamman netin, koska satunnaisesti käyttäjiä on jopa neljä eri päätelaitteilla. Yhteyden luotettavuus on kuitenkin pääasia. 


Hyvin todennäköisesti tässä on nyt kyseessä jokin ongelma verkon puolella. Laitatko yksityisviestiä @OmaYhteisö-tiimi -käyttäjälle, niin saadaan tuosta vikailmoitusta tehtyä?

Kiitos!

Katso alkuperäinen viesti

6 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1

@Juutana onpa harmi kuulla että näin paljon on 5G:n kanssa ongelmia ollut, vaikka laitettakin on noin kovasti vaihdeltu. Mietin, että onkohan tätä vikailmoituksen kautta tutkittu verkon puolelta jo tarkemmin, vai onko vain laitevaihtoja tehty toimivuutta selvitellessä? Jos lisäät OmaYhteisön profiiliisi sille varatulle paikalle asiakasnumerosi, niin voidaan vielä tästä meidän toimesta tutkailla asiaa ja katsoa mitä olisi tehtävissä. :slight_smile:

Näiden viimeisten laitevaihtojen jälkeen en ole ollut erikseen yhteydessä asiakaspalveluun. (Sain vaihdetun HTC:n torstaina) Ensimmäisellä kerralla asiakaspalvelusta kuulemma katsoivat, ettei vikoja ole, vaan vika olisi minun laitteissani. 
 

Asiakasnumero on lisätty.  Mielelläni tosiaan pitäisi nopeamman netin, koska satunnaisesti käyttäjiä on jopa neljä eri päätelaitteilla. Yhteyden luotettavuus on kuitenkin pääasia. 

Jos on mahdollisuus varsinkin ethernet/valokuidun käyttöön, kannattaa ehdottomasti siirtä kiinteän käyttäjäksi.

Käyttäjätaso 4

Melkeempä mikä vaan kiinteä hakkaa mobiilit ainakin luotettavuudessa ja linjan tasaisuudessa.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +3

Näiden viimeisten laitevaihtojen jälkeen en ole ollut erikseen yhteydessä asiakaspalveluun. (Sain vaihdetun HTC:n torstaina) Ensimmäisellä kerralla asiakaspalvelusta kuulemma katsoivat, ettei vikoja ole, vaan vika olisi minun laitteissani. 
 

Asiakasnumero on lisätty.  Mielelläni tosiaan pitäisi nopeamman netin, koska satunnaisesti käyttäjiä on jopa neljä eri päätelaitteilla. Yhteyden luotettavuus on kuitenkin pääasia. 


Hyvin todennäköisesti tässä on nyt kyseessä jokin ongelma verkon puolella. Laitatko yksityisviestiä @OmaYhteisö-tiimi -käyttäjälle, niin saadaan tuosta vikailmoitusta tehtyä?

Kiitos!

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1

Nykyinen 5G on vielä riippuvainen 4G:stä. Ettei vain voisi olla niin, että laite vaihtaisi koko ajan eri 4G-tukiasemien välillä ja toinen 4G-saitti ei ole konffattu 5G-ankkuriksi? Tuo voisi olla mahdollisuus.

 

Ja jos laitteessa (tuo vissiin Android-pohjainen) voi vaikuttaa, niin mahd. VoLTE sekä “älykäs 5G” yms. asetukset verkkoasetuksista pois päältä, ne aiheuttavat yleensä ongelmia.

 

Millä paikkakunnalla käyttöpaikka on? Jotkut ovat raportoineet Huawein tukariraudan aiheuttavan katkoksia.

Osallistu keskusteluun