Arriksen TG2492s kaapelimodeemi hukkasi(?) upstream kanavia hetkeksi

  • 28 November 2020
  • 41 kommenttia
  • 1885 katselukerrat

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +1

Hei

Haluaisin vain varmistaa onko tässä jotain, josta olla huolissaan. Käytössä valokuitu päärakennukseen ja siitä coaxilla 250M kotia. Netti toimii kyllä ongelmitta, mutta kun kävin katsomassa statsit niin huomasin, että puolet upstream kanavista oli vain viivalla merkitty.

Itse taajuudet kyllä näkyy, mutta mitä tää tarkoittaa kun ei näy tietoja yhteydestä noissa kohtaa? Kanavat palasi hetken päästä takaisin normaalisti kun päivittelin vähän aikaa, mutta silti nyt rupesin miettiin että vaikuttaako tuo uppinopeuteen miten? Elisaltahan saa tuon yhteyden vaan 20 megan upilla 250M netissä. Huolestuttaa vain että tuleeko jatkossa ongelmia yhteydessä jos on vain kaksi kanavaa auki.

Muutenkin onko 16QAM uppikaistassa okei? En ole niin tuttu vielä kaikkien arvojen kanssa niin kyselen vain huvin vuoksi.

Myöskin haluaisin udella kun olen kysynyt tänne gigabitin saatavuudesta, josta odotan tietoja, niin riittääkö nuo kanavat Elisan gigabitin yhteyteen? Tai jos ei niin toimiiko se sitten niin, että jos tänne taloyhtiö päivittäisi gigabitin sopimuksen, niin tuonne päärakennukseen tultaisiin laittamaan eri laite joka muuntaa kuidun coaxiksi?

Tuosta alta kuva status sivulta.
 

 


Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

41 kommenttia

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +1

Lisään tähän vielä, että tässä yhteydessähän oli aikaisemmin liian korkea Downstream Power, josta pyysinkin asentajan korjaamaan tämän. Asentaja laski Downstream vahvuutta sitten sopivammaksi ja antoi 6dB attenuatorin modeemin ja kaapelin väliin kiinni laitettavaksi, joka laskee Downstream Poweria ja nostaa Upstream Poweria. Ennen tuota säätöä ja attenuatoria mulla meni Upstream Power niinkin alas kuin 32.7 dBmV, joka on aivan liian vähän.

Se mua vaan vähän ihmetytti kun asentaja ei koskenut ollenkaan Upstream vahvuuksiin, vaikka kävin hänelle läpi että tuokin arvo on aivan liian matala. Sitten hän vielä sanoi että jos tulevaisuudessa yhteyden arvoissa on vähän heilahtelua niin voi netti katketa taas. Mietin vain että mitä helkuttia, minkälainen korjaus se sellanen on että tullaan säätämään vähän namikoita ja sanotaan että yhteys voi katketa jatkossakin :thinking:

Mulle on aika tärkeää että yhteys on aina käytettävissä, ja yhteys on kerennyt katketa parin kuukauden aikana jo kaksi kertaa noin puoleksi tunniksi, josta Elisan teknisessä tuessa sanottiin että että asialle voidaan sitten miettiä jotain jos katkeiluja rupeaa tulemaan aktiivisesti. Ei niitä pitäisi tulla ollenkaan.

Nyt tuon 6dB mötikän kanssa kaapelimodeemi näyttää siellä noin 40 dBmV tienoilla, joka on aika lailla raja jonka alle ei pitäisi mennä, niin tuli mieleen että voisiko tässä olla kyse siitä että Downstream Power taso laski hetkellisesti tarpeeksi alas, että kaapelimodeemi vain pudotti nuo kanavat? Ei sekään kuulosta ihan oikealta.

Ja hoitaako se että mulla on tuo pieni 40 dBmV tienoille vahvistava palikka modeemissa kiinni sen, että yhteys pysyy vakaana, vai vaikuttaako yhteyden vakauteen se että mulla tulee töpselistä vaan se noin 32-36 dBmV?

Yleensä nuo Upstream kanavat itsellä liikkuu siellä 39-43 dBmV tienoilla tosiaan. Olen välillä käynyt tarkistamassa ja napannut screenshotteja, niin yleisimmin suurinosa kanavista on juuri noin 40 dBmV.

Edit: Pahoittelen lisäkysymyksiä, mutta huomasin että Downstream 1 kohdassa Octets kohdassa on huomattavasti korkeampi lukema kuin muissa, niin ihan lisäkysymyksenä vain tästä mietin, jos joku osaisi sanoa onko tuo ok? En löytänyt aiemmin netistä oikein infoa tuosta.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +1

Kun katsoin logit modeemin sivulta niin huomasin myös siellä olevan tällaista spämmiä tuohon aikaan kun tämä tapahtui (MAC-osoitteet poistettu viestistä):

Date Time Event ID Event Level Description
11/28/2020 14:43 82000400 3 Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out
11/28/2020 14:44 82000500 3 Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out
11/28/2020 14:44 82000400 3 Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out
11/28/2020 14:45 82000500 3 Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out
11/28/2020 14:45 82000400 3 Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out
11/28/2020 14:45 82000500 3 Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out
11/28/2020 14:45 82000400 3 Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out
11/28/2020 14:46 82000200 3 No Ranging Response received - T3 time-out
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

https://volpefirm.com/docsis_timeout_descriptions/

T3:set ei ole mitään mistä huolestua koska itselläkin niitä näkyy ja käytännössä melkein kaikilla tilaajilla.

T4 sen sijaan tarkoittaa että yhteys on katkennut jossain kohtaa ja tuosta kannattaisi jo tehdä vikailmoitusta operaattorille että pääsevät katsomaan mistä johtuu.

Katso nyt perusjutut: onko splitteri seinässä kunnolla kiinni, onko BNC-liittimet edelleen kiristettynä sormikireälle ja onko koaksiaalikaapeli kuin uuden näköinen. Nuo kaapelit ovat yllättävän herkkiä vikaantumaan eli niiden kanssa pitää olla huolellinen.

Sen jälkeen vikailmoitusta koska aika huolestuttavaa tuo on että kaikkia upstream-kanavia ei saada neuvoteltua (modeemi yrittää ottaa yhteyttä CMTS:ään kokoajan suuremmalla jännitetasolla ja luovuttaa kun maksimitaso on saavutettu ja pudottaa sen pois channel bondingista) ja kanavakoodaus vaan 16-QAM niissä joissa se onnistui joka kertoo että kanavalla on melko paljon häiriötä kun MER ei riitä 64-QAM:iin.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +1

Kiitos @Grounded0 vastauksesta.

Olenkin miettinyt, että olen nähnyt muilla välillä olevan tuota 64-QAM:ia, että miksi itsellä on vain 16-QAM.

Koaksiaalikaapelin rakensin itse kaapelimodeemin hankinnan alussa tuossa pari kuukautta sitten jämäkästä hyvinsuojatusta RG6 kaapelista, joka on modeemin päässä F-liittimellä ja seinässä normi IEC liittimellä. Splitteriä en käytä lainkaan koska en katsele DVB-C kaapelikanavia, vaan kaikki näkyypi tällä hetkellä Netgem Elisa Viihde boksin kautta (Johon mulla löytyy myös ongelmia pätkimisessä...)

Asunnossa löytyy vain yksi TV-seinäpistoke, ja kun kokeilin aluksi perus kaupan koaksiaalilla niin en ollut tyytyväinen signaalilaatuun. Tuolla kaapelilla jonka tilasin Satshopista ja mitoitin itse modeemille noin 8 metriseksi niin olen saanut paljon vakaamman yhteyden. Liittimet olen tarkistanut aikaisemmin jo että on hyvin kiinni. Lisäksi arvot olivat hieman huonommat kun alkuun kokeilin perus kaapelilla seinässä, niin en usko että tuo oma kaapeli huonompaa työtä tekee.

F-liitin on jämäkästi sormilla ruuvattu kaapelimodeemin taakse, ei ole lainkaan löysä, mutta ei myöskään kierteet pilalle väännetty.

Vikailmoitustahan yritin tästä tehdä aikaisemmin, kun katkesi yhteys toisen kerran, mutta teknisestä tuesta tosiaan sanottiin että seurataan tilannetta. Nyt voisin silti sillä perustein olla uudelleen yhteydessä, että alkaa kanavat putoilemaan. Plus olen tuota T4 virhettä nähnyt aikaisemminkin useamman kertaa. Mulla on täällä yhteisön Laajakaista-osiossa toinenkin postaus, jossa kyselen jatkuvaan tulevista virheistä.

“Arris TG2492s kaapelimodeemin logi täyttyy virheilmoituksista jatkuvasti, vaikka yhteys silti toimii” (En laita linkkiä, kun olen huomannut että joillakin linkit jää modeeraukseen jumiin)

Mutta joo, otan tuosta yhteyttä tekniseen tukeen maanantaina ja palailen tänne astialle vielä.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Kiitos @Grounded0 vastauksesta.

Olenkin miettinyt, että olen nähnyt muilla välillä olevan tuota 64-QAM:ia, että miksi itsellä on vain 16-QAM.

Koaksiaalikaapelin rakensin itse kaapelimodeemin hankinnan alussa tuossa pari kuukautta sitten jämäkästä hyvinsuojatusta RG6 kaapelista, joka on modeemin päässä F-liittimellä ja seinässä normi IEC liittimellä. Splitteriä en käytä lainkaan koska en katsele DVB-C kaapelikanavia, vaan kaikki näkyypi tällä hetkellä Netgem Elisa Viihde boksin kautta (Johon mulla löytyy myös ongelmia pätkimisessä...)

Asunnossa löytyy vain yksi TV-seinäpistoke, ja kun kokeilin aluksi perus kaupan koaksiaalilla niin en ollut tyytyväinen signaalilaatuun. Tuolla kaapelilla jonka tilasin Satshopista ja mitoitin itse modeemille noin 8 metriseksi niin olen saanut paljon vakaamman yhteyden. Liittimet olen tarkistanut aikaisemmin jo että on hyvin kiinni. Lisäksi arvot olivat hieman huonommat kun alkuun kokeilin perus kaapelilla seinässä, niin en usko että tuo oma kaapeli huonompaa työtä tekee.

F-liitin on jämäkästi sormilla ruuvattu kaapelimodeemin taakse, ei ole lainkaan löysä, mutta ei myöskään kierteet pilalle väännetty.

Vikailmoitustahan yritin tästä tehdä aikaisemmin, kun katkesi yhteys toisen kerran, mutta teknisestä tuesta tosiaan sanottiin että seurataan tilannetta. Nyt voisin silti sillä perustein olla uudelleen yhteydessä, että alkaa kanavat putoilemaan. Plus olen tuota T4 virhettä nähnyt aikaisemminkin useamman kertaa. Mulla on täällä yhteisön Laajakaista-osiossa toinenkin postaus, jossa kyselen jatkuvaan tulevista virheistä.

“Arris TG2492s kaapelimodeemin logi täyttyy virheilmoituksista jatkuvasti, vaikka yhteys silti toimii” (En laita linkkiä, kun olen huomannut että joillakin linkit jää modeeraukseen jumiin)

Mutta joo, otan tuosta yhteyttä tekniseen tukeen maanantaina ja palailen tänne astialle vielä.

Itsellä kaikki 4 kanavaa ylhäällä ja 64-QAM joka on normaalitilanne (Euro)DOCSIS 3.0:ssa.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +1

Itsellä kaikki 4 kanavaa ylhäällä ja 64-QAM joka on normaalitilanne (Euro)DOCSIS 3.0:ssa.

Olen toisaalta lukenut tuosta QAM-arvoista myös, että jos on aina ollut 16-QAM, niin ei välttämättä mitään hätää. Myös Elisalta ovat katsoneet status arvoja pari kertaa läpi ja sanoneet että kunnossa on. En silti ihan luota tuohon. Lisäksi nuo kaksi kanavaa jotka ovat alhaalla screenshotissa ovat juuri ne, jotka käyvät heikompana kun muut kaksi, että vahvimmillaankin ovat siellä noin 40 dBmV tienoilla.

Ehkä niillä on joku halpislaite tuolla yleistilassa, tiedä häntä. Tuosta päärakennuksesta siis menee maan alta paksu coax kaapeli eri rivitalo asunnoille noin 20 metrin päähän, jossa yksi kaapeli on tähtikytkennällä annettu kolmelle asukkaalle ja toisella kaapelilla sitten toiselle rivitalo rakennukselle jne. Voihan se olla että tuo kaapelikin aiheuttaa häiriötä.

Olisko myös mahdollista että tuo on tarkoituksella asetettu 16-QAM, että toimii varman päälle vaikka olisikin vähän häiriötä? Vai onko tuo sellanen järjestelmä että se on vakiona 64-QAM ja putoaa sitten vain automaattisesti sille tasolle jonka kykenee teknisesti toteuttamaan? Kysyn paljon kysymyksiä, että ei mitään vaikka et heti saisi kaikkeen vastattua, mutta onpahan tässä ilmoilla jos joku muukin haluaa vastata :smile:

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Itsellä kaikki 4 kanavaa ylhäällä ja 64-QAM joka on normaalitilanne (Euro)DOCSIS 3.0:ssa.

Olen toisaalta lukenut tuosta QAM-arvoista myös, että jos on aina ollut 16-QAM, niin ei välttämättä mitään hätää. Myös Elisalta ovat katsoneet status arvoja pari kertaa läpi ja sanoneet että kunnossa on. En silti ihan luota tuohon. Lisäksi nuo kaksi kanavaa jotka ovat alhaalla screenshotissa ovat juuri ne, jotka käyvät heikompana kun muut kaksi, että vahvimmillaankin ovat siellä noin 40 dBmV tienoilla.

Ehkä niillä on joku halpislaite tuolla yleistilassa, tiedä häntä. Tuosta päärakennuksesta siis menee maan alta paksu coax kaapeli eri rivitalo asunnoille noin 20 metrin päähän, jossa yksi kaapeli on tähtikytkennällä annettu kolmelle asukkaalle ja toisella kaapelilla sitten toiselle rivitalo rakennukselle jne. Voihan se olla että tuo kaapelikin aiheuttaa häiriötä.

Olisko myös mahdollista että tuo on tarkoituksella asetettu 16-QAM, että toimii varman päälle vaikka olisikin vähän häiriötä? Vai onko tuo sellanen järjestelmä että se on vakiona 64-QAM ja putoaa sitten vain automaattisesti sille tasolle jonka kykenee teknisesti toteuttamaan? Kysyn paljon kysymyksiä, että ei mitään vaikka et heti saisi kaikkeen vastattua, mutta onpahan tässä ilmoilla jos joku muukin haluaa vastata :smile:

Kaapelimodeemi lähettää (Euro)DOCSIS 3.0:ssa tietyin väliajoin jokaisella lähetyskanavalla CMTS:lle station maintenance viestin jonka perusteella CMTS näkee lähetyskanavan MER:in (signaali-kohinasuhdetta hieman vastaava) jonka perusteella CMTS voi pudottaa kanavia pois tai määrätä mitä kanavakoodausta käytetään. 64-QAM alkaa muuttua epäluotettavaksi MER 27 dB ja hajoaa kokonaan arvolla MER 23 dB.

Kyseessä on siis todella alhaisia arvoja joilla 64-QAM pelittää vielä kunnolla ja siksi CMTS:ltä station maintenancen seurauksena tehty kanavakoodauksen pudotus 16-QAM:iin on huolestuttavaa.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +1

@Grounded0 Kiitos selvennyksestä. Kuulostaa joo että signaalit olis aika heikot jos noin menee. Onko sulla tietoa saako noita Upstream arvoja säädettyä kuitu-koaksiaali muuntimesta, että onko se jotain jota voisi helpottaa tuolta päärakennuksen päästä? Kun sieltä päästä tulee aika heikot Upstream vahvuudet muutenkin, niin mietin jos sitä saisi vahvistettua ja sais tuon 64-QAM:n käyttöön myös.

Noh, katsotaan mitä asiakaspalvelusta sanotaan sitten maanantaina. Vähän vaan huolestuttaa että hoituuko asia, kun ollaan aiemmin tarjottu vaan ei ongelmaa, vaikka asentajakin kävi paikan päällä mittaamassa arvot...

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

@Grounded0Kiitos selvennyksestä. Kuulostaa joo että signaalit olis aika heikot jos noin menee. Onko sulla tietoa saako noita Upstream arvoja säädettyä kuitu-koaksiaali muuntimesta, että onko se jotain jota voisi helpottaa tuolta päärakennuksen päästä? Kun sieltä päästä tulee aika heikot Upstream vahvuudet muutenkin, niin mietin jos sitä saisi vahvistettua ja sais tuon 64-QAM:n käyttöön myös.

Noh, katsotaan mitä asiakaspalvelusta sanotaan sitten maanantaina. Vähän vaan huolestuttaa että hoituuko asia, kun ollaan aiemmin tarjottu vaan ei ongelmaa, vaikka asentajakin kävi paikan päällä mittaamassa arvot...

Itse olen saanut asioitani hoidettua soittamalla 010 190 240 (mpm/pvm) ja sieltä vastannutta henkilöä käskenyt yhdistämään käytön varmistukseen ja joskus jopa joka päivä soittanut samasta asiasta joka tuntuu jouduttavan asioita Elisalla kuten tuo alkanut 9.1.103FL firmwaren työntö joka taisi lopulta olla susi. :joy:

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +1

Noniin @Grounded0 ja muutkin, päivitystä sen verran että sain vihdoin yhteyttä Elisan käytön varmistukseen ja sieltä katsottiin myös noita statistiikkoja ja kuunneltiin hyvä tovi mitä selitin tilannetta.

Asiakaspalvelija sitten tuolta päästä totesi myös että aika raja-arvoilla mennään, että ei sen noinkaan pitäisi mennä, ja ihmetteli myös että miksi aikaisempi asentaja jätti yhteyden vain näin.

Upstream kanavatkin ovat näköjään taas puolet alhaalla, tällä kertaa olleet pidempään poissa näkyvistä mitä pari päivää sitten…

Häiriöilmoitus tuosta sitten tehtiin ja lähipäivinä lähdetään selvittämään. Palaan asiaan sitten. Toivon vaan että sama asentaja ei käy kuka viimeksi, hänellä oli vähän tapana lähteä kiireellä homma puoliväliin jättäen :neutral_face:

Tähän ongelmaan todennäköisesti myös liittyy IPTV pätkimisongelmat. Tosi usein kohtauksen vaihtuessa kuva korruptoituu vähäksi aikaa. Tuosta mulla on oma aihe-alueeni tuolla Elisa Viihde osaston puolella nimellä “IPTV kanavat näyttää häiriötä kuvassa aina kohtauksen vaihtuessa”

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +1

Jatkuvaa timeouttia ja puolet Upstream kanavista on ollu poissa listalta jo aika kauan tänään… Ja mulle vielä aikaisempi henkilö teknisestä tuesta sanoi, että timeoutit on normaalia ja niitä kuuluukin näkyä, mutta pistinpä nyt tähän että eipä tällänen taso ihan kunnossa ole silti :joy:

Date Time Event ID Event Level Description
11/30/2020 17:21 82000700 3 Unicast Ranging Received Abort Response - initializing MAC
11/30/2020 17:21 82000200 3 No Ranging Response received - T3 time-out
11/30/2020 17:21 82000700 3 Unicast Ranging Received Abort Response - initializing MAC
11/30/2020 17:21 82000200 3 No Ranging Response received - T3 time-out
11/30/2020 17:23 82000700 3 Unicast Ranging Received Abort Response - initializing MAC
11/30/2020 17:23 82000200 3 No Ranging Response received - T3 time-out
11/30/2020 17:24 82000700 3 Unicast Ranging Received Abort Response - initializing MAC
11/30/2020 17:24 82000200 3 No Ranging Response received - T3 time-out
11/30/2020 17:25 82000700 3 Unicast Ranging Received Abort Response - initializing MAC
11/30/2020 17:25 82000200 3 No Ranging Response received - T3 time-out
11/30/2020 17:25 82000700 3 Unicast Ranging Received Abort Response - initializing MAC
11/30/2020 17:25 82000200 3 No Ranging Response received - T3 time-out
11/30/2020 17:26 82000700 3 Unicast Ranging Received Abort Response - initializing MAC
11/30/2020 17:26 82000200 3 No Ranging Response received - T3 time-out
11/30/2020 17:26 82000700 3 Unicast Ranging Received Abort Response - initializing MAC
11/30/2020 17:26 82000200 3 No Ranging Response received - T3 time-out
11/30/2020 17:27 82000700 3 Unicast Ranging Received Abort Response - initializing MAC
11/30/2020 17:27 82000200 3 No Ranging Response received - T3 time-out
11/30/2020 17:28 82000700 3 Unicast Ranging Received Abort Response - initializing MAC
11/30/2020 17:28 82000200 3 No Ranging Response received - T3 time-out
Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +1

Lisää vielä sen verran, että Elisalta tuli juuri viesti että häiriöilmoitus liittyy palvelussa havaittuun laajempaan häiriötilanteeseen.

Noh, vaikka tuo noin olisikin, niin mulla on nää arvot olleet rajoilla alusta lähtien ja IPTV korruptoinut kuvaa. Niin en usko että tää on hetkellinen ongelma, ja sinällään toivon kyllä, että eivät katso tätä vain hetkelliseksi tilanteeksi, vaan oikeasti tulevat paikan päälle korjaamaan nuo arvot päärakennuksesta kuntoon, koska joku tässä rivitalorakennuksessa on häikkänä kaapeliyhteydessä myös. Päärakennukseenhan tulee kuitu, johon ei pitäisi liittyä nämä kaapelimodeemi ongelmat mitä mulla on.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Laajempi ongelma voi toki tarkoittaa että siellä havaittu rivarin päärakennuksen laitteistossa ongelmaa, pidetään peukkuja että kun kuittaus tulee että nyt korjattu niin ongelmat olisi siinä samalla korjattu :) Jos ei niin uusiksi vikailmoitusta sitten vain

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

T3 timeoutit on ihan normaaleja mutta T4 timeoutit ei koska silloin nettiyhteys katkeaa.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +1

@Grounded0 Nyt on vaan niin tiuhaan tahtiin T3:sta ja kolmaskin Upstream kanava meni alas, niin uppinopeus toimi vain noin 10 mbps enää, joka on puolet normaalista. Joka tapauksessa onhan noita T3:sia välillä vaikka netti toimisikin, katsoin vain että nyt kun on katkeilua jatkuvasti niin en näe T4 ilmoituksia edes, vaan pelkkiä T3:sia, vaikka tilanne on aika vakavalla mallin.

Voi olla että mulla nuo T3 virheetkin tulee Upstream kanavien epävakaudesta. Silloin tällöin tulevina olisin varmaan että eipä mitään hätää, pikku heilahteluja yhteydessä, mutta mulla logit on täynnä viestejä joinakin päivinä.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

T3 timeoutitkin on normaaleja vaan jos niitä on 2-3 päivässä eikä tuota tahtia mitä nyt tulee. Kyllähän se viittaa ongelmaan tiheästi tulevana kun se tarkoittaa sitä että kaapelimodeemi yritti lähettää station maintenance viestin 16 kertaa ja CMTS epäonnistui rekisteröimään sitä viestiä josta tuo merkintä tulee.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +1

Noniin. Tänään tuli viesti että vika on korjattu. Kotia päästyä kävin katsomassa kaapelimodeemin status sivun ja power levelit ja modulaatio arvot jne, jotka kertoivat ongelmista, ja ne ovat edelleen samat.

Upstream kanavat nousivat pystyyn jo itsestään yöllä, joten “korjaus” ei sinällään muuttanut tänne päähän mitään. Upstream kanavat olivat tosiaan lopulta alhaalla jotain 6-8 tuntia. Jos tuo että kanavat ei pysy vakaana johtuu linjan heikosta vahvuudesta, niin tämä ongelma varmaan tulee uusiutumaankin.

Soitin Elisan asiakaspalveluun tänään, ja sieltä laitettiin minulle soittoaika että tunnin sisään viimeistään soittavat. Asia jäi hoitamatta koska kului neljä tuntia ja asiakaspalvelu kerkesi mennä jo kiinni, ja eilen sain odottaa melkein kaksi tuntia että minuun oltiin yhteydessä, luvatusta puolesta tunnista.

Ja sanon tosiaan vielä että en ole huonolla tuulella tästä, odotan kärsivällisesti että asia vielä hoituu kyllä. Tuntuu silti että tätä asiaa ei ole hoidettu kyllä vaan kovin hyvin, koska olen katkeiluista ja heikosta linjasta soittanut jo jotain viisi kertaa ja välillä saa jonkun kiinni ja välillä ei, ja muutamaan otteeseen tarjottu että ei tehdä mitään, ja sitten taas seuraava henkilö sanoo että pakkohan tälle on jotain tehdä.

Olisin myös halunnut tietää käytön varmistuksesta että minkälainen korjaus siellä käytiin tekemässä, ja oliko se laajaksi määritelty ongelma isompi Elisan toteama, vai vaan tuossa päärakennuksessa.

Ja nyt vielä lisä tutkimustyönä olen yrittänyt jättää pingailun 8.8.8.8 palvelimelle päälle vähäksi aikaa ja katsonut mikä on lopputulos. Tämän päiväisestä korjauksesta huolimatta pingaaminen jätti aina välillä “Request timed out”, välillä kaksikin kertaa peräkkäin. Viive oli suurimmaksi osaksi noin 20ms tienoilla, mutta sitten välillä tuli yhtäkkisiä esim. 214ms ja jopa 730ms.

Asiakaspalvelusta katsottiin yhteyden arvoja, johon sanoin heti että se että tällä hetkellä toimii, ei tarkoita, ettei noita nykimisiä ja katkoksia tapahdu, kun välillä vaan jää nykimään esim. perus Youtube toistokin, ja IPTV joka on häiriöalttiimpi vielä niin korruptoi kuvaa vähän väliä. Ei silloin auta katsoa statseja vaan että mitään ei ole alhaalla ja homma on kunnossa sillä. Plus sanoin että suoraan seinästä ilman splitteriä tai vahvistinta mulla on tullut pahimmillaan 32 dBmV Upstream kanaville, että pakkohan tuota on saada paremmille arvoille.

Harmittaa kun VDSL oli kivenvakaa, mutta kaapeliyhteys tuli niin paljon halvemmaksi isommilla nopeuksilla taloyhtiön ja Elisan sopimuksen vuoksi, joten tottakai se oli järkevä ottaa, mutta on tää taistelua :sleepy:

Huomenna uusiksi. Halusin vain jättää tiedoksi että mitä tämä nyt on ollut.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +1

Tilannepäivitystä vielä. Asian hoito lykkäänty kyllä kun aluksi mulle varattiin soittopyyntö, mutta kukaan ei soittanut koko päivänä, sitten varattiin soittopyyntö muttei saanut samalle päivää, seuraavana päivänä kerettiin soittaa juuri ja juuri ennen puhelinpalvelun sulkeutumisaikaa ja pahoiteltiin melkeen kahden tunnin myöhästymistä sovitusta ajasta… Itse nyt olen kärsivällinen, mutta otan tämän esille että kyllä voisi vähän panostaa siihen asiakastyytyväisyyteenkin siellä Elisan päässä. :thinking:

Joka tapauksessa, tuo korjauskaan ei varsinaisesti ollut korjaus täällä. Puhuin vähän aikaa käytön varmistuksen auttavan henkilön kanssa ja hän kertoi että Elisalla oli ongelmia nettiyhteydessä ympäri kaupunkia ja keskuksen tietokoneetkin huusi virheviestiä niin että se tosiaan oli laaja ongelma. Mutta se että tein virheilmoituksen samoihin aikoihin kun tuo laaja ongelma oli muualla, niin kuulemma he laskivat häiriöilmoitukseni vain osaksi tuota ongelmaa, eikä täällä paikan päällä käynyt kukaan.

Nyt tänään sitten saatiin sovittua tuo korjaus ja täällä kävi Voimateliltä kaksi asentajaa testailemassa arvoja päärakennuksessa. Voin sanoa että tilanne on vähän, mutta vain vähän parempi. Puhelimessa kun keskustelin teknisen tuen henkilön kanssa niin hän kertoi minulle samat asiat mitä olen Elisalle puhelimessa selittänyt, että Upstream Powerin pitäisi olla vähintään 40 dBmV suoraan seinästä, ja kun kyselin asioita niin varmistui että eipä tuo 6 dB pieni vahvistaja kaapelimodeemin ja antennijohdon päässä korjaa koko vikaa jos seinästä tulee jo niin heikot arvot.

Eli tilanne on se että käytiin ruuvaamassa arvoja ja sanottiin että nyt on luettu mun modeemista että arvot on siellä missä kuuluu, innostuneena kun kävin katsomassa arvoja, niin ne on silti vielä sen alle 40 dBmV… Okei se nousi 34.75 → 38 dBmV, mutta jos suositusarvot kaikkialla globaalisti sanoo että 40 dBmV yli olisi hyvä olla, ja teknisestä tuesta sanottiin samaa, niin miksi helkkarissa tätä ei sitten toteuteta paikan päällä.

IPTV-kanavat korruptoi edelleen, yhteys on liian heikko, ja Upstream Modulation on edelleen 16QAM. Pitää vielä testailla pingailla että tuleeko request time outtia ja seurata Event Logista timeout virheitä, mutta jos tämä tilanne pysyy samana niin saan tehdä taas uuden häiriöilmoituksen, ja alkoi jo eilen tuntua että haluan tämän asian olevan vain ohi, koska tästä on useita häiriöilmoituksia tehty ja paikan päällä käyty kolme kertaa ja ongelma on edelleen yllä.

Ymmärrän sen mitä asentaja sanoi, että vahvistus päärakennuksesta pitää suhteuttaa niin että loppupäähänkin toimii ongelmitta, mutta tuohon argumenttiin mietin vain että määhän olen rivitalon asuntojen ensimmäinen asukas, että jos jo mulla on liian heikot arvot, niin en halua tietää millasta on tuolla viimesessä asunnossa mun jälkeen. Eikö tällaisessa tilanteessa pitäisi tasoittaa arvot niin että mulle tulisi melkeen jopa vähän liikaa, ja sillä linjalla on sitten varaa vähän pudota matkan päässä muihin asuntoihin, eikä niin että linjan jo alkupäässä on liian heikkoa?

Tuli mieleen sellanen asia vielä, että kun mulle tuo 6 dB vahvistin laitettiin kaapelimodeemiin, jonka nyt otin pois koska testasin sen aiheuttavan enemmän häiriötä IPTV kanaviin, niin jos asentaja on käynyt muihinkin asuntoihin asentamassa tuon pikkuvahvistimen modeemiin ja testaa sitten, että niissä asunnoissa tulisi liian vahvat arvot jos nostaisi päärakennuksesta tulevan enemmän suoraan seinään. Niin silloinhan asentajan pitäisi poistaa muista asunnoista tuo vahvistin modeemeista ja asettaa päärakennuksesta tulevan suoraan seinästä kaikkiin asuntoihin oikeat arvot ilman sählinkiä.

Ehkä voi olla tuollainenkin tilanne, että nyt mulla on edelleen liian pienet arvot, koska jollain toisella on tuo vahvistin modeemissa ja etälukevat, että siellä nousisi liikaa jos nostaisi tänne. En vaan näe sitä hyväksi ratkaisuksi, että otetaan seinästä heikko signaali ja vahvistetaan sitä vain. Olen aikaisemminkin DVB-T antennikanavilla heikompaan signaaliin ostanut vahvistimen ja todennut että okei tätä ei kannata vahvistaa paljoa koska alkoi tulemaan enemmän vain ongelmia.

Jään seuraamaan tätä silti, enkä heti laita uutta häiriöilmoitusta. Jos timeoutteja ei tule niin pahasti ja IPTV kanavat toimii edes jonkin verran paremmin, niin annan olla.

En vaan silti voi uskoa että tää yhteys kytkettiin näin vajailla arvoilla ja ei ollenkaan varmistettua asiaa keneltäkään asukkaalta etälukemalla kaapelimodeemin statistiikkoja. Ja ekstra häslingiltä oltaisiin vältytty jos aikaisempi asentaja olisi nostanut Upstream kanavat toimimaan paremmalla tasolla jo alkuun. Nyt voin vain mutuilla, että onko aikaisempi asentaja käynyt muille asentamassa tuon pikkuvahvistimen modeemiin ja sen takia arvoja ei nosteta enempää päärakennuksesta koska joku asukas saisi väärät signaalit, vai ei.

Ja sanon silti tähän loppuun, että pahoittelen negatiivista sävyäni tässä asiassa. Haluan olla mieluummin asiallinen, mutta kyllä näitä pitää tuoda esille, eikä jäädä kynnysmaton tavoin hyväksymään huonoa tilannetta. Olen kärsinyt näistä ongelmista jo muutaman kuukauden, yhteyden kytkemisestä asti, ilman että kukaan niitä hoitaa kunnolla kuntoon, niin kyllähän se turhauttaa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

Onkohan se rivitalon sisäverkko ihan ajantasalla? Meillä taloyhtiössä vaihdettiin kaikki rasiat ja jaottimet uusiin, jotta ylimääräiset häiriötekijtä olisi pois.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +1

@wellu_76 Heips.

Kysyin tuostakin teknisen puolen avustajalta, ja selitin että oon nähnyt joillekin vaihdettavan antenni pistorasioita seinään kun ollut heikot yhteydet tai häiriötä. Hänkin sanoi siihen että on vaikea sanoa vielä mistä vika johtuu mutta se on yksi joka aiheuttaa ihmisillä ongelmia että ihan oikeassa oon siinä.

Uskon että sisäverkko on alkuperänen ja rakennettu 93-luvulla, niin se on toiminut ihan okei normi DVB-T tai DVB-C TV-kanavien katselussa, mutta nykyään kun sitä kautta ajetaan dataakin, niin alkaa olla riittämätön.

Ajattelin kans että jos ei pelkkä päärakennuksesta vahvistimen säätö riitä enää, jota on kokeiltu pari kertaa, niin ehdotan seuraavaksi jos katsovat nämä rasiat ja jaottimet kuntoon. Tuo on kuulemma sellanen asia, että Elisalta antavat diagnoosin sisäverkon ongelmasta, josta mun kuuluu olla yhteyksissä talonhoitoon ja he laittavat homman kuntoon.

Päivittelen tähän asioita vielä ajan myötä kun jotain tulee, mutta ei tule olemaan ihan lähipäivien asia vielä. Seuraan yhteyttä vähän, enkä oikeastaan kehtaa koko aika olla soittamassa että hei asia ei vieläkään ole kunnossa :sweat_smile:

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

Rivitalon sisäverkot kuuluvat kyllä taloyhtiön vastuulle, joten taloyhtiön kuuluu laittaa verkko kuntoon. Jos verkko on 90-alkupuolelta, niin käsittääkseni sen aikaiset rasiat vaimentavat kaapelimodeemin taajuuksia melko voimakkasti. Aikoinaan täkäläinen Anvia vaihtoi yksittäisiä antennirasioita, mutta kehottivat olemaan paikalliseen antenniurakoitsijaan yhteydessä koko taloyhtiön verkon saneerauksesta. Tämä tehtiinkiin ja ongelmia ei ole ollut.

Mulla on Ciscon / Techicolor EPS3928 verkonpaino modeemina ja Upstream-puolella arvo 47,5 dBmV tasolla ja 64QAM modulaatio.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +1

Okei eli telkkaria katsottuani useamman tunnin tänään totesin, että arvojen säätö ehkä näyttää statistiikoissa pikkiriikkisen paremmalta, mutta IPTV ei ottanut hyvällä tuota muutosta, vaan häiriö yhteydessä kasvoi ja sen sijaan että kanavat korruptoi noin 1/5 kuvan alareunasta niin nyt korruptoituu koko kuva ja paljon useammin. Pakkohan mun on tuosta palata takaisin asiaan vielä. Telkkarin katsominen oli häiritsevää jo aiemmin, mutta nyt se on vielä ikävämpää.

Ja tiedän ettei kaikki katso telkkaria, mutta käytän sitä silti esimerkkinä tähän tapaukseen, koska nuo kanavat tulee netin kautta. Lisäksi itse katson taustaviihteenä aika paljon Viihde boksin kautta, joten se on tärkeä minulle. Ja tämä tosiaan tarkoittaa, että jos siinä pätkii, niin pätkii jossain muuallakin. En ole edes pelannut nettipelejä tai keskustellut voice puheluissa netin kautta nyt muutamaan kuukauteen, niin en pysty sanomaan miten ne toimisi, mutta epäilen että tällainen häiriöisyys tekisi pelaamisesta ja ns. skypettelystä erittäin pätkivää myös. Ja se ei ole hyvä juttu, että netti rajoittaa tuollaisten asioiden käyttöä. Kun jo pelkästään Youtube videoissa on joskus häikkää, ja ne sentään bufferoi, kaikki nettiliikenne ei toimi bufferin takana.

Jos tosiaan vahvistimen arvojen säätö itsessään nostaa vain häiriötä, niin uskon että nyt pitäisi käydä vähän tuota sisäverkkoa läpi häiriötekijöiltä. Signaalia ei tule tarpeeksi ja sitten kun sitä edes vähän voimistaa, niin häiriöistä tulee paljon huomattavampia. Ei hyvä :sweat_smile:

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Olitko vielä asiakaspalveluun yhteydessä että tehtäisiin uutta vikailmoitusta tuosta? 

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +1

@Patomiäs En ole vielä kerennyt infota, viikonloppu ja kiirettä tänään.

Ajattelin silti että kysäsen tuosta vielä viimeistään tämän viikon puolella. Olen nyt välillä seuraillut että miten TV-kanavat ja Googlelle pingailu.

Tuon vahvistimen säädön myötä kyllä parani se että en nähnyt enää yhtäkkisiä korkeita pingejä tai request timeoutteja, kun testasin yksi päivä, mutta sekin voi olla että sillä hetkellä kun testasin niin ongelmaa ei vain näkynyt. Välillähän yhteys saattaa toimia vähän paremmin ja välillä huonommin.

Huomasin myös sen verran että korruptiota IPTV-kanavissa tapahtuu eniten kanavilla jotka vaatii enemmän bitratea, kuten Fox HD:lla. Pitäis senkin silti näkyä, kun sieltä tulee suurinosa suosikkiohjelmistani kuitenkin.

Infoan tästä aiheesta lisää kun olen saanut hommaan käytön varmistuksesta lisää tietoa. Olisi kyllä huippua jos varmistaisivat että talon sisäverkon vika, jolloin pystyisin olemaan taloyhtiöön yhteydessä, että Elisalta tuli tällainen tieto, että pitäisi vaihtaa pistokkeita jne.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Selvä juttu :thumbsup_tone2:  kyllähän tuo sisäverkon rajailu ongelman syypääksi tai pois yhtälöstä onnistunee kyllä, mutta jos ongelma todetaan sisäverkkoon mikä ei ole Elisan vastuulla työn listahinta on tavallisesti 99e (vianrajausmaksu, hinnasto). Sitä en sitten tiedä voisiko tuon maksun sitten pyytää takaisin vaikka taloyhtiöltä :thinking:

Pidä meidät ihmeessä ajan tasalla täälläkin että miten hommat etenevät! :slight_smile: