Vastattu

Avoin nimi- eli DNS-palvelin

  • 31 July 2023
  • 34 kommenttia
  • 1175 katselukerrat

Kunniamerkki

Elikkäs, varmaankin parivuotta ollut tämä riesa. Nyt taas Elisa katkaisi internetliittymän. Avaus joka kerta 12€. Kaikenlaisia ratkaisuja jo koitettu. Elisa möi uudet reitittimet (5€/kk), kun epäilivät vanhasta reitittimestä johtuvaksi. Kaikki ylimääräiset laitteet poistettu wi-fistä. Mikään ei tunnu auttavan! Elisan valokuitu ainoa vaihtoehto taloyhtiössä.  Mikä avuksi?

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Burnett 1 August 2023, 15:25

Katso alkuperäinen viesti

34 kommenttia

Käyttäjätaso 7

 Mikä avuksi?

Vähän selkeämmästä ongelmakuvauksesta voisi aloittaa.

Viestisi lukijoilla ei ole mitään tietoa sinun 2 vuoden ongelmahistoriastasi (pl. elisalaiset, jotka voivat kaivella tietokantoja, jos olet laittanut asiakasnumerosi profiilin asetuksiin).

Kunniamerkki

”Hei! Olemme sulkeneet internetliittymäsi SE%#$*¥£~*, koska siihen liitettyä päätelaitetta on käytetty esimerkiksi palvelunestohyökkäyksessä. Tarkempi syy: Avoin nimi- eli DNS-palvelin. Ohjeita ongelman ratkaisemiseksi saat sivuilta elisa.fi/abuse kohdasta “Palvelun väärinkäyttö” tai soittamalla Omaguruun 0600 900 500 (2,50€/puhelu + 2,50€/alkava min + mpm). Ongelman poistettuasi saat liittymäsi auki soittamalla asiakaspalveluumme 010 190 240 (mpm/pvm). Avauksesta veloitamme hinnaston mukaisen palvelumaksun 12 €. Terveisin Elisa”

Näitä viestejä tulee about kolme kertaa vuodessa. 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Selvitä julkinen IP osoitteesi sivulla

https://whatismyipaddress.com/

Kopioi tämä IP sivulla 

https://openresolver.com/

Näkyvään kenttään. Mitä saat tulokseksi?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +26

”Hei! Olemme sulkeneet internetliittymäsi SE%#$*¥£~*, koska siihen liitettyä päätelaitetta on käytetty esimerkiksi palvelunestohyökkäyksessä. Tarkempi syy: Avoin nimi- eli DNS-palvelin. Ohjeita ongelman ratkaisemiseksi saat sivuilta elisa.fi/abuse kohdasta “Palvelun väärinkäyttö” tai soittamalla Omaguruun 0600 900 500 (2,50€/puhelu + 2,50€/alkava min + mpm). Ongelman poistettuasi saat liittymäsi auki soittamalla asiakaspalveluumme 010 190 240 (mpm/pvm). Avauksesta veloitamme hinnaston mukaisen palvelumaksun 12 €. Terveisin Elisa”

Näitä viestejä tulee about kolme kertaa vuodessa. 

Mikä reititin käytössä? Oletko päivittänyt reitittimen ohjelmiston? Mitkä DNS-palvelimet reitittimessä on käytössä?

Kunniamerkki

Elisalta saatu Huawei. Ei ole vielä päivityksiä ko. reitittimeen. 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +13

Elisalta saatu Huawei. Ei ole vielä päivityksiä ko. reitittimeen. 

Mikä on tarkempi malli tuosta Huaweista? 🙂

Kunniamerkki

 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

 

Tuon testin perusteella sinulla ei ole avointa nimipalvelinta mistä Elisa sinua syyttää.

"Tarkempi syy: Avoin nimi- eli DNS-palvelin."

Avointa väärin konfiguroitua nimipalvelinta voitaisiin käyttää ns. DNS amplification attack DDoS hyökkäykseen.

Kunniamerkki

Huawei EchoLife WA8021V5

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +13

 

Tuon testin perusteella sinulla ei ole avointa nimipalvelinta mistä Elisa sinua syyttää.

"Tarkempi syy: Avoin nimi- eli DNS-palvelin."

Avointa väärin konfiguroitua nimipalvelinta voitaisiin käyttää ns. DNS amplification attack DDoS hyökkäykseen.

Kuvakaappauksesta näkee, ettei tuota laitetta ole liitetty wi-fiin eli käyttää mobiilidataa suoraan. 🤔 Mitä kaikkia laitteita siulla on kotiverkossasi ja ovatko ne kaikki tuon Huawein reitittimen kautta verkossa?

Kunniamerkki

 

Tuon testin perusteella sinulla ei ole avointa nimipalvelinta mistä Elisa sinua syyttää.

"Tarkempi syy: Avoin nimi- eli DNS-palvelin."

Avointa väärin konfiguroitua nimipalvelinta voitaisiin käyttää ns. DNS amplification attack DDoS hyökkäykseen.

Kuvakaappauksesta näkee, ettei tuota laitetta ole liitetty wi-fiin eli käyttää mobiilidataa suoraan. 🤔 Mitä kaikkia laitteita siulla on kotiverkossasi ja ovatko ne kaikki tuon Huawein reitittimen kautta verkossa?

Hiffasin itsekkin, että eihän se voi laajakaistaa käyttää, kun se oli katkaistu! 🤣 Tässä uusi tulos…

Nyt kotiverkossa on Elisan digiboxi, 2x PC, 2x Pleikka, 1x iPad.

Kunniamerkki

 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +13

Ei mitään muita laitteita kuten iot-laitteita kuten valvontakameroita, älyverhoja jne? Ei mitään laitteita ennen reititintä mahdollisesti?

Kunniamerkki

Ei mitään muita laitteita kuten iot-laitteita kuten valvontakameroita, älyverhoja jne? Ei mitään laitteita ennen reititintä mahdollisesti?

Oli lamppuja ja ”jakoboxi”, mutta kaikki poistettiin, kun etsittiin syytä. 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +13

Ei mitään muita laitteita kuten iot-laitteita kuten valvontakameroita, älyverhoja jne? Ei mitään laitteita ennen reititintä mahdollisesti?

Oli lamppuja ja ”jakoboxi”, mutta kaikki poistettiin, kun etsittiin syytä. 

Sitten alkaa loppua vaihtoehdot kyllä. 🤔 Mikäli tuo uusii, kannattaa asiakaspalvelusta pyytää tarkempia tietoja tästä.

Kunniamerkki

Ei mitään muita laitteita kuten iot-laitteita kuten valvontakameroita, älyverhoja jne? Ei mitään laitteita ennen reititintä mahdollisesti?

Oli lamppuja ja ”jakoboxi”, mutta kaikki poistettiin, kun etsittiin syytä. 

Sitten alkaa loppua vaihtoehdot kyllä. 🤔 Mikäli tuo uusii, kannattaa asiakaspalvelusta pyytää tarkempia tietoja tästä.

Sitä on yritetty, mutta vastauksia ei saa. 😔

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +13

Ei mitään muita laitteita kuten iot-laitteita kuten valvontakameroita, älyverhoja jne? Ei mitään laitteita ennen reititintä mahdollisesti?

Oli lamppuja ja ”jakoboxi”, mutta kaikki poistettiin, kun etsittiin syytä. 

Sitten alkaa loppua vaihtoehdot kyllä. 🤔 Mikäli tuo uusii, kannattaa asiakaspalvelusta pyytää tarkempia tietoja tästä.

Sitä on yritetty, mutta vastauksia ei saa. 😔

Ikävä kuulla. 😥 Onhan näille jokin syy oltava, kun toistuva on. Suosittelen, että laitat vaikka viestiä tästä vielä OmaElisan kautta, jossa pyydät tutkimaan mikä tässä voi olla, kun mikään toimenpide ei ole tätä tämän hetkisten tietojen mukaan ratkaissut.

Kunniamerkki

Ei mitään muita laitteita kuten iot-laitteita kuten valvontakameroita, älyverhoja jne? Ei mitään laitteita ennen reititintä mahdollisesti?

Oli lamppuja ja ”jakoboxi”, mutta kaikki poistettiin, kun etsittiin syytä. 

Sitten alkaa loppua vaihtoehdot kyllä. 🤔 Mikäli tuo uusii, kannattaa asiakaspalvelusta pyytää tarkempia tietoja tästä.

Sitä on yritetty, mutta vastauksia ei saa. 😔

Ikävä kuulla. 😥 Onhan näille jokin syy oltava, kun toistuva on. Suosittelen, että laitat vaikka viestiä tästä vielä OmaElisan kautta, jossa pyydät tutkimaan mikä tässä voi olla, kun mikään toimenpide ei ole tätä tämän hetkisten tietojen mukaan ratkaissut.

Tuo voisi olla hyvä idea! ☺️👍🏻

Kunniamerkki

Laskin Elisalta saatuja tekstiviestejä. Kahden vuoden aikana 15 kertaa tullut ilmoitus avoimesta DNS-palvelimesta ja neljä kertaa liittymä katkaistu. 

Käyttäjätaso 7

Huawei EchoLife WA8021V5

Tuo on vain perinteinen WiFi-reititin. Onko sinulla jokin taloyhtiöliittymä tai vastaava ja yhteys reitittimeesi tulee ethernetillä?

Onko tuossa Huaweissa mahdollista määrittää itse DNS-palvelimet?

 

Kunniamerkki

Huawei EchoLife WA8021V5

Tuo on vain perinteinen WiFi-reititin. Onko sinulla jokin taloyhtiöliittymä tai vastaava ja yhteys reitittimeesi tulee ethernetillä?

Onko tuossa Huaweissa määrittää itse DNS-palvelimet?

 

On taloyhtiön valokuitu. En osaa määrittää itse, mutta Elisalta sanottiin, että asetukset ovat valmiiksi kunnossa?

Käyttäjätaso 7

Huawei EchoLife WA8021V5

Tuo on vain perinteinen WiFi-reititin. Onko sinulla jokin taloyhtiöliittymä tai vastaava ja yhteys reitittimeesi tulee ethernetillä?

Onko tuossa Huaweissa määrittää itse DNS-palvelimet?

 

On taloyhtiön valokuitu. En osaa määrittää itse, mutta Elisalta sanottiin, että asetukset ovat valmiiksi kunnossa?

OK.

Kun kerran yhteys tulee taloyhtiön laitetilassa olevan reitittimen/kytkimen kautta , niin kannattaisi tarkistuttaa , että se on konffattu oikein. On niitä asetusvirheitä aiemminkin löytynyt Elisan kamppeista.

Kunniamerkki

Huawei EchoLife WA8021V5

Tuo on vain perinteinen WiFi-reititin. Onko sinulla jokin taloyhtiöliittymä tai vastaava ja yhteys reitittimeesi tulee ethernetillä?

Onko tuossa Huaweissa määrittää itse DNS-palvelimet?

 

On taloyhtiön valokuitu. En osaa määrittää itse, mutta Elisalta sanottiin, että asetukset ovat valmiiksi kunnossa?

OK.

Kun kerran yhteys tulee taloyhtiön laitetilassa olevan reitittimen/kytkimen kautta , niin kannattaisi tarkistuttaa , että se on konffattu oikein. On niitä asetusvirheitä aiemminkin löytynyt Elisan kamppeista.

Tätä ehdotin gurulle itsekkin, että voisiko vika olla ennen meidän ”nousua”? 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Kun kerran yhteys tulee taloyhtiön laitetilassa olevan reitittimen/kytkimen kautta , niin kannattaisi tarkistuttaa , että se on konffattu oikein. On niitä asetusvirheitä aiemminkin löytynyt Elisan kamppeista.

FTTB-kytkimien konfiguraatiot käyttöönottovaiheessa ovat aikalailla automatisoituja, siinä ei juurikaan inhimillisen virheen mahdollisuutta pitäisi olla mukana. Aina ei näin ole ollut, mutta vuosia kyllä jo.

Ei tuollainen virhe mahdoton ole, mutta siitä “kärsisi” todennäköisesti koko kiinteistö ja varmasti olisi synnyttänyt enemmänkin keskustelua. En pidä todennäköisenä syynä.

 

Käyttäjätaso 7

Kun kerran yhteys tulee taloyhtiön laitetilassa olevan reitittimen/kytkimen kautta , niin kannattaisi tarkistuttaa , että se on konffattu oikein. On niitä asetusvirheitä aiemminkin löytynyt Elisan kamppeista.

FTTB-kytkimien konfiguraatiot käyttöönottovaiheessa ovat aikalailla automatisoituja, siinä ei juurikaan inhimillisen virheen mahdollisuutta pitäisi olla mukana. Aina ei näin ole ollut, mutta vuosia kyllä jo.

Ei tuollainen virhe mahdoton ole, mutta siitä “kärsisi” todennäköisesti koko kiinteistö ja varmasti olisi synnyttänyt enemmänkin keskustelua. En pidä todennäköisenä syynä.

 

Eikös sen kytkimen asetukset pääse tutkimaan NMS:n kautta etänä , joten ei tarvinne pistäytyä paikan päällä. Jokinhan tässä nyt ne “herjat” suojaamattomasta DNS:stä aiheuttaa. Vai olisiko ihan oikea vika?

Osallistu keskusteluun