Vastattu

CMTS DOCSIS 24x4 pudotettu 16x4 kanavaksi



Näytä ensimmäinen kirjoitus

119 kommenttia

Käyttäjätaso 2

Kanavapaikkojen ja taajuuksien muutoksilla on nyt sen verran keskenään tekemistä, että myös taajuuksia tässä yhteydessä muutetaan myös Kaapeli-TV:n osalta. Oikeastaan asia onkin kiteytetty aika hyvin täällä. Aiemmin meillä oli alueelliset taajuudet kaapeli-tv -verkossa, mutta jatkossa nuo ovat kaikkialla samat. Tämä helpottaa sitten myöhemmin monessa asiassa, mutta näin muutosvaiheessa voi toki harmaita hiuksia aiheuttaa ymmärrettävästi.

En kiellä, tiedotus olisi toki voinut mennä tämän osalta huomattavasti paremmin ja tässäkin ketjussa nähty kritiikki on varmasti varsin aiheellista. Palautetta saa ja pitääkin antaa, mutta ehkäpä vialle naureskelun sijaan voitaisi mieluummin keskittyä rakentavassa hengessä näistä asioista keskustelemiseen. Näin myös kerätään oppeja talteen sitten tulevaisuutta varten. :slight_smile:


Lueskelin läpi vuosi sitten aloitetun ketjun, jossa oli sama aihe, eli kanavien pudotus 16:een ja samalla nopeuden pudotus sinne 500-650 mbits välille. Monenlaista kritiikkiä oli… myydään 1000M liittymää, joka ei edes teoriassa toteudu yms. ja ettei muutoksista oltu tiedotettu. Sama toistui taas, eli vuodessa ei ole tiedottamisen suhteen opittu mitään.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

Ehdin tässä jo miettiä, että onko Arris TG2492s:stäni aika jättämässä, vai mihin noita kanavia oli yhtäkkiä pudonnut. Mutta täältähän se selitys löytyikin. Eli ilmeisesti tässä mennään Keravallakin vielä parisen viikkoa vähän kuristetummalla kaistalla.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +3

He saavat kaistat takaisin jotka asiasta muistavat/välittävät ilmoittaa ?)

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

He saavat kaistat takaisin jotka asiasta muistavat/välittävät ilmoittaa ?)

Kyllä kaistat tulee takaisin käyttöön ilman, että niiden perään tarvitsisi erikseen kysellä :) 

Käyttäjätaso 1

Muistakaa tänään perjantaina KAMO 250 ja KAMO 1000 asiakkaat tehdä Speedtestejä klo 20:00-22:00 niin nähdään mihin putoaa.

Herkullisimmat screenshotit tietysti tänne naureskeltavaksi miten paljon alle vaihteluvälin pääsette tämän uusimman sähläyksen johdosta.

MInkälaisia mittaustuloksia on saatu. Ainakaan. vielä 1.9.2021 eivät kanavat ole palanneet ja nopeudet edelleen tippuneet tasolle n. 600mbps. 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

MInkälaisia mittaustuloksia on saatu. Ainakaan. vielä 1.9.2021 eivät kanavat ole palanneet ja nopeudet edelleen tippuneet tasolle n. 600mbps. 

Kanavat palaavat vasta viikolla 37, joten tämänkin aamun lukema oli 592/50M.

Käyttäjätaso 1

MInkälaisia mittaustuloksia on saatu. Ainakaan. vielä 1.9.2021 eivät kanavat ole palanneet ja nopeudet edelleen tippuneet tasolle n. 600mbps. 

Kanavat palaavat vasta viikolla 37, joten tämänkin aamun lukema oli 592/50M.

täällä  680 -700 mbps.  Tosin kaikki Elisan teknisen tuenkaan henkilöt eivät. olleet tietoisia siitä että kanavat palaisivat juuri viikolla 37. Puhuttiin siitä että palaisivat  2.9.  tai  toisessa viestissä että  ensi viikolla. 

 

Käyttäjätaso 1

Oliko jossain Elisan tiedotetta jossa kerrottiin että niiden. 8 kanavan  palautus tehdään vasta. viikolla 37 ?

 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Oliko jossain Elisan tiedotetta jossa kerrottiin että niiden. 8 kanavan  palautus tehdään vasta. viikolla 37 ?

 

Ei missään mitään tiedotetta kaapelimodeemikanavien alasajosta ole ollut ollenkaan. Tässä ketjussa Elisan edustajat ovat maininneet tuon viikon 37.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Jännä, itellä tänään ollut nopeudet vai hintsun yli 200M sisään ja  normi lähes 50M ulos. 16 kanavaa kiinni ja arvot raja-arvoissa eli oiskohan jotain ruuhkaa solussa sitten tjms. No, tää nopeus riittää itelle huoletta toistaiseksi niin eipä tarve toimenpiteille vielä, mutta tarvii nyt vähän tarkkailla ettei tosta kovin lähde enää kyykkäämään. Vakaus itsessään on A+ luokitusta DSLReportsin kautta eli sen suhteen ei valittamista ja se oikeastaan enemmän tällä hetkellä itelle merkkaa. Puuttuvia kanavia odotellessa :)

Käyttäjätaso 1

Tämän viestin  sain Elisalta: puhelinsoiton lisäksi. Kiitos viestistäsi. Huomasinkin että olit jo ollut meihin yhteydessä ja liittymällesi on lisätty hyvitys. Toivottavasti tilanne saadaan korjattua mahdollismman pian ja yhteys toimimaan oikealla nopeudella.
 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Tuohan ei mitään insinööritason matematiikkaa ole kun yksi sisääntuleva EuroDOCSIS-kanava tarjoaa 50 Mbps hyödynnettävän kapasiteetin 256QAM:lla. Kaapelisolun sisääntuleva kapasiteetti:

16x50 Mbps = 800 Mbps

24x50 Mbps = 1200 Mbps

Käyttäjätaso 1

Sain tietoa  valokuidun asentajalta joka arvioi että taloyhtiön koaksaalikaapeli vaimentaa netin nopeutta n 10% joten max . nopeus parhaimmillaan olisi 24 kanavalla 1080 mbps ja nyt 720 16 kanavalla

Käyttäjätaso 2

 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

 

Nyt kannattaisi hakea kuukausimaksuun maksuvapautusta kun ollaan latausnopeuden vaihteluväliltä 500-1000 Mbps noin kaukana.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki

Sain tietoa  valokuidun asentajalta joka arvioi että taloyhtiön koaksaalikaapeli vaimentaa netin nopeutta n 10% joten max . nopeus parhaimmillaan olisi 24 kanavalla 1080 mbps ja nyt 720 16 kanavalla

Meille tulee taloyhtiöön kuitu ja asuntoihin koaksiaalikaapeilla tässä esimerkki:

 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Minäkin panen lusikkani tähän soppaan.

 

Olin yhteydessä aspaan viime sunnuntaina, kun huomasin nopeuden pudonneen, ja modeemin olevan kiinni vain 16 kanavalla, käytössä olivat kanavat 9-24. Aspa kuunteli selitystäni puuttuvista kanavista, ja aiempia kokemuksia vastaavasta ongelmasta (muistattehan sen ajan...). Linjaa resetoitiin, mutta eihän se auttanut. Vikailmoitus tehtiin, ja jäin odottamaan. Maanantaina sain kuittauksen, että häiriöilmoitus on tehty, ja selvitystä annetaan asian edetessä. Seuraavassa viestissä kerrottiin, että ELISAn vastuulla oleva osuus tarkistettu ja korjattu, ja että häiriö rajautuu kiinteistöverkkoon (ihan kuin siloin ennenkin, ei meillä mitään vikaa ole, vika on sisäverkossa). Sen jälkeen tuli vielä toinen viesti, jossa kerrottiin että talovahvistinkin on kunnossa, vika on sisäverkossa.

Kun en oikein moista uskonut, koska puuttuvat kanavat ovat taajuusalueella, josta digikanavat tulevat ihan hyvin läpi, ja kun tämän saman kanavien hukkumisen olen aiemminkin läpikäynyt, niin soitin vikapalveluun uudelleen eilen keskiviikkona. Aspan vastattua selitin asiaa, ja hän ‘nosti kädet pystyyn’, eli sanoi siirtävänsä puhelun tekniseen tukeen. Yli 30 minuutin jonotusmusiikin jälkeen, tuki vastasi, jolle taas selitin asian. Tuki vastasi “Tämä tuli tänne sopimusasioihin. En minä tällaisesta mitään tiedä”. Otti ystävällisesti asiaa sen verran hoitaakseen, että teki takaisinsoittopyynnön tekniseen tukeen. Tuki (tällä kertaa tekninen tuki, ei tosin osaava...) soitti takaisin (ei tosin luvatussa 2h aikana, vaan yli meni), jolle taas selitin asiani puuttuvista kanavista, ja mitä hän teki… Nosti kädet pystyyn, ja sanoi ettei hän asiasta mitään tiedä, ei hänen osaamisensa ja tietämyksensä riitä tällaiseen asiaan. Lupasi kyllä keskustella asiasta osaavamman ja tietävämmän kollegan kanssa, joka ottaa minuun yhteyttä. No, saatatte arvatakin, että ei tähän hetkeen mennessä ole ottanut…

Soitanpa taas huomenna, katsotaan saako sieltä mitään järkevää ulos.

Kun olen sitä ennenkin kysynyt, niin kysyn taas: Kummastako siellä ELISAn päässä on kyse tässä toimimattomasssa ns. ‘asiakaspalvelussa’? Kyvystä vai halusta sen tekemiseen...

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Minäkin panen lusikkani tähän soppaan.

<Snip>

Karua luettavaa. Osakeyhtiön ensisijainen tehtävä on tuottaa osinkotuottoja osakkeenomistajille eikä suinkaan tietoliikennepalvelujen tuottaminen asiakkaille.

Käyttäjätaso 2

 

Nyt kannattaisi hakea kuukausimaksuun maksuvapautusta kun ollaan latausnopeuden vaihteluväliltä 500-1000 Mbps noin kaukana.


Olin tästä yhteydessä Elisaan ja mullekin sanottiin sama kuin täällä on aiemmin mainittu, eli Elisan vastuualue on kunnossa ja ongelma on kiinteistön tekniikassa. Otin yhteyttä vuokraajaan, joka sanoi ottavansa yhteyttä huoltofirmaan. Nyt on yli viikko mennyt, eikä toistaiseksi ole kuulunut mitään asiasta. Jos huoltofirma toteaa tekniikan olevan kunnossa, niin varmaan voi hakea takautuvasti hyvitystä. Nopeudet on ollu ainakin sen viikon verran alle 500 mbits ja nyt oli viidessä peräkkäisessä ajossa alle 300 mbits.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Soitinpa vielä tukeen, ja nyt siellä olikin se joka jostain tietääkin. Kertoi heidän juuri saaneen tiedon tästä laajasta ongelmasta, ja oli vähän ihmeissään, kun kerroin ELISAn vastanneen täällä jo 24.8., ja kertoneen vielä ongelman syynkin. Ystävällinen henkilö, joka lupasi otta yhteyttä, kun hänellä on asiasta jotain lisää kerrottavaa.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

 

Nyt kannattaisi hakea kuukausimaksuun maksuvapautusta kun ollaan latausnopeuden vaihteluväliltä 500-1000 Mbps noin kaukana.


Olin tästä yhteydessä Elisaan ja mullekin sanottiin sama kuin täällä on aiemmin mainittu, eli Elisan vastuualue on kunnossa ja ongelma on kiinteistön tekniikassa. Otin yhteyttä vuokraajaan, joka sanoi ottavansa yhteyttä huoltofirmaan. Nyt on yli viikko mennyt, eikä toistaiseksi ole kuulunut mitään asiasta. Jos huoltofirma toteaa tekniikan olevan kunnossa, niin varmaan voi hakea takautuvasti hyvitystä. Nopeudet on ollu ainakin sen viikon verran alle 500 mbits ja nyt oli viidessä peräkkäisessä ajossa alle 300 mbits.

Eivät tiedä mistä puhuvat tai yrittävät tietoisesti huijata ettei tarvitsisi antaa kuukauden maksuvapautusta. Hienoa meininkiä.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Aika surullista kuultavaa taas. Miten voi olla, ettei tämmöset viat ole kaikkien asiakaspalvelijoiden saatavilla, ja miksei asioista oteta selvää ennenkun aletaan asiakasta syyttämään?

Minullakin oli huonoja kokemuksia, kun noin vuosi sitten kanavat katosivat, ja yrittivät saada minua maksumieheksi. Silloin minulla oli kuulemma liian voimakkaat signaalit kaapelimodeemilla, ja sen takia kanavat olivat hukassa. Asentaja lisäsi 6dB vaimentimen (kiitos btw, tästä vaimentimesta, on ollut hyödyllinen kapistus myöhemmässä käytössä) modeemiin, jonka jälkeen kanavat olivat edelleen hukassa. Tiketti kuitattiin sanoin “vika korjattu: vika oli asiakkaan kaapelimodeemissa”. Vika ei kuitenkaan (yllättäen) tuolla vaimentimella korjaantunut. Signaalitasot tuohon aikaan olivat toki hiukan korkealla, mutta ei missään hälyttävissä lukemissa. Taidettiin keikkua siinä +2-6dBmV tietämillä kanavasta riippuen. Otin välittömästi yhteyden asiakaspalveluun ja vaadin saada selvitystä tilanteeseen, ja pitämään huolen siitä, ettei aiheettomasta asentajakäynnistä aiheudu minulle laskua. Myöhemmin alkoi tulla jotain liibalaabaa “modeemeista jotka ei toimi jos 24 kanavaa on aktiivisena” yms. Samaan aikaan tänne alkoi ilmestymään samaa soopaa eri sisäverkkojen ongelmista, jonka takia modeemit ei löydä kanavia. Mitään selitystä silloiseen kanavakatoon ei koskaan saatu. Eikä minulle kyllä laskuakaan koskaan tuosta aiheettomasta asentajakäynnistä seurannut.

Näköjään täytyy löytää maksumies jokaiselle hyvitetylle liittymälle? :)

@mökörölli Tuo vaikuttaa siltä, ettei Elisa vaan halua pätkääkään käyttää rahaa korjauksiin, mutta raha kyllä kelpaa heidän taskuun. Ei se ongelma välttämättä ole talon sisäverkossa vaan se on ihan missä kohti vain ja jopa yksi viallinen laite verkossa aiheuttaa ongelmia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Näköjään täytyy löytää maksumies jokaiselle hyvitetylle liittymälle? :)

Onneksi itse pystyn jättämään vikailmoituksia omakotitalosta niin ei tarvitse kuunnella noita sisäverkkohöpinöitä ja saatiin lopulta faktat tänne nopeasti näkyviin jopa elisalaisten toimesta. 😂

Käyttäjätaso 2

Täytyy nyt omalta osaltani oikaista vähän tilannetta. Valmistaja on tutkinut tässä viikkojen aikana moneen kertaan mun modeemin logit ja eilisen puolella illalla vihdoinkin ilmoitettiin, että ongelmia on löytynyt. Oli melkoisen buginen versio FritzOS:stä asentunut ja hämäävän sopivasti juuri silloin kevään aikana kun oli Elisankin verkkouudistukset, ja kun asentuu automaattisesti, niin eihän sitä välttämättä huomaa. Kumma juttu, ettei Elisan tuki kuitenkaan löytänyt mittauksissa modeemista mitään ongemia, paitsi liian korkeat signaalitehot. Eikä vaimentimesta tietenkään ollut apua, kun eihän se softan bugeja korjaa. Asensin uuden modeemisoftaversion hetki sitten ja sen lisäksi piti ottaa Packet Accelerator pois päältä. Nämä korjasi pahimmat ongelmat. Nyt näytti nopeusmittaus 748 mbits ja bufferbloat on siinä 0-30 ms sisällä, eikä hypi enää korkeisiin lukemiin. Laatu on A+ A A+, eli sama mikä ennen kevättä. Nyt ei striimit bufferoi, ja fps-pelit kulkee lähes täydellisesti. Myös tracert-testissä tulee nättejä lukemia, 8 - 11 ms entisten lähes 300 ms sijaan. Sitä ongelmaa valmistaja vielä selvittää, miksi modeemin Packet Accelerator aiheuttaa nyt verkossa ahdinkoa, kun aiemmin se vain paransi trafiikkia.

Osallistu keskusteluun