Vastattu

Elisa laittaa taloyhtiölle kuuluvia laskuja kuluttajalle

  • 20 March 2024
  • 4 kommenttia
  • 244 katselukerrat

Kunniamerkki +2

Mielenkiintoinen homma menossa..

 

Tein muuton toiseen osoitteeseen ( Saunalahden ja Elisan asiakas ollut 25 vuotta) jolloin netin tyyppi ja päätelaite vaihtuivat. Nooh, Osoitteenmuutos tehtiin ja laitteet tulivat kun niitä pari kertaa soitteli perään. Elisalta sanottiin päätelaitteen hinnaksi ( Kapelimodeemi) ensin 180€ joka pitäisi maksaa. Nooh samalla kun itse selasin nettiä löysin kamppiksen, missä laite kuului sopimukseen hintaan 24kk osalta. Aspa siihen että, no joo. Ehkä voit ottaa sen kamppiksena… Elisa viihde oli jo kamppiksena mihin kuului vanha adsl modeemi :)

 

Vehkeet tuli mutta linja ei lähtenyt toimimaan.. Soitto Elisalle joka nippa nappa pääsi päätelaitteelle, mutta yhteys pätki ja ei oikeastaan muodostanut kunnon nettiä. Perinteiset vikadiagnoosit aspan kanssa johtojen ja pistokkeiden osalta. Ei tulosta. Sanottiin että vika varmasti alakerrassa ja tässä osoitteessa ei ikinä ole ollut ennen toimivaa kaapelimodeemi asiakkuutta. Lähetti asentajan paikalle.

 

Asentaja hääräsi tuossa 30min jonka jälkeen totesi että antennipistorasia on vanhanmallinen eikä tuota ole vaihdettu silloin kun taloyhtiöön on tullut mahdollisuus käyttää kaapelimodeemi yhteyksiä.Homma korjaantui, Kiitos Elisa

 

Nooh, Laskulla 100€ asentajan työtä.. Asunto siis vuokrakämppä johon netti (halvin) kuuluu hintaan eli taloyhtiö maksaa Elisalle nettiyhteydestä sekä kaapelitelevisiosta..

Elisan aspassa sanottiin perinteiset opetetut jargonit, että talon sisäpuolelle verkot diipadaapa pistokkeet ovat kuluttajan vastulla ja aina asiakas maksaa jos epäselvyyttä laskussa..

 

Soitin taloyhtiöön ja he sanoivat että lasku kuuluu heille jos taloyhtiön pistokkeessa on ongelmia ja sanoivat että lasku on tullut selvästi väärin vuokralaiselle.

 

Mitä tekee Elisa?

 

  • Ilmoittaa että eivät pysty pilkkomaan laskua niin että pelkkä korjaus lasku olisi erillään jonka voisi suoraan lähettää taloyhtiöön
  • Eivät pysty lähettämään laskua taloyhtiöön ilman että taloyhtiö tekee tilauksen jo tehdystä työtä vaikka taloyhtiö sanoo, että laskua tänne vaan???
  • Elisa ei pysty tekemään tarkempaa työnkuvausta työn suoritteesta vaan, asentajakäynti 99€ . Jos kuvaus olisi tarkempi, Taloyhtiö näkisi minun laskulta tuon työsuoritteen ja sen että se on koskenut nimenomaan kaapelipistorasiaa.
  • Elisa pysyy kannassaan ja jättää kuluttajan yksin välikäteen selvittelyissä johon on nyt kulunut jo jonotuksineen noin 3 tuntia

 

Summarum: Lempäälän Vuokrakodit Oy odottaa Elisalta laskua ( varmaan suhteellisen iso asiakkuus Elisalle) mutta Elisaa ei kiinnosta hoitaa asiaa vaan heittää laskun tylysti oman asiakkaansa asukkaalle.  Toivottavasti meillä operaattori vaihtuisi pian.

 

Asiakkuutena laskeskelin että 19 800€ euroa olen Elisan kärryyn tässä vuosien saatossa heittänyt.  Asiakkuutena Scifin ajoista, Saunalahdelle. Yrityspalvelut ja doimainit, Saunavisiot. wippies kehittäminen yms. Elisa viihteet ja netit, mobiilit ja tottakai päätelaitteet. Tämän molemminpuolisen arvostuksen voi tuhota väliinpitämättömyydelle joka tästä huokuu.

 

mulla on nyt 100€ pistorasia joka kuuluu taloyhtiölle. 

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Porkkana 20 March 2024, 18:45

Katso alkuperäinen viesti

4 kommenttia

Kunniamerkki +2

Edit vielä aloittajalta:

 

Elisan ainoa vinkki oli että lähetä koko lasku Taloyhtiöön josta näkevät tuon korjauksen osuuden??

Olenko ainoa että tämä lähtökohtaisesti kuuluu väärältä tavalta toimia?

Kuvitellaan että olisin ostanut Elisan osarille vaikka tuote sarjan, sellaisen full setin 36kk:n maksusopimuksella joka tulisi laskulla.

Onko se oikein että harras uskovainen ja samassa kirkossa kävijä taloyhtiön laskuttaja näkee minun tuote sarjan tilauksen, mutta etsii sieltä ainoastaan yhdellä rivillä olevaa Muut maksut
Vianrajaus tai asennuspalvelut 99€

 

Ehkä tässä oli hieman värikynää, mutta Elisan laskun lähettäminen eteenpäin minusta rikkoo GDRP asetusta ja aion tästä tehdä kirjallisen reklamaation Elisalle


EDIT: 20.3.2024 // Muokattu tänne kuulumattomat jutut pois. - Ilponen
 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +17

Taloyhtiön hallituksen edustajana en olisi hyväksynyt minkään yrityksen laskua suoraan vain sillä perusteella että kyseinen vika kuuluisikin taloyhtiölle ja työn on tilannut joku osakas tai vuokralainen.

Yritys ei voi laskuttaa suoraan taloyhtiötä jos taloyhtiön edustaja ei ole mitään työtä tilannut. Se on ihan osakkaan/asukkaan tehtävä hoitaa maksut jos vika rajautuu operaattorin vastuualueen ulkopuolelle ja siitä on selvästi mainittu.

Mikäli näin päin on työlästä niin kannattaa tehdä vikailmoitus sitten ensin taloyhtiön edustajalle joka lähettää sinne jonkun taloyhtiön piikkiin sisäverkkoa tutkimaan.

 

Yleinen reklamaatiosi on aivan turha kun on nimenomaan menty sääntöjen mukaan.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +1

Taloyhtiön hallituksen edustajana en olisi hyväksynyt minkään yrityksen laskua suoraan vain sillä perusteella että kyseinen vika kuuluisikin taloyhtiölle ja työn on tilannut joku osakas tai vuokralainen.

Yritys ei voi laskuttaa suoraan taloyhtiötä jos taloyhtiön edustaja ei ole mitään työtä tilannut. Se on ihan osakkaan/asukkaan tehtävä hoitaa maksut jos vika rajautuu operaattorin vastuualueen ulkopuolelle ja siitä on selvästi mainittu.

Mikäli näin päin on työlästä niin kannattaa tehdä vikailmoitus sitten ensin taloyhtiön edustajalle joka lähettää sinne jonkun taloyhtiön piikkiin sisäverkkoa tutkimaan.

 

Yleinen reklamaatiosi on aivan turha kun on nimenomaan menty sääntöjen mukaan.

Miksei Elisa sano sitten suoraan, että hommaa asentajakäynti taloyhtiön kautta, vaan asentajan tilaus tapahtuu aina Elisan kautta ja asukas on aina välikätenä?
Ja jos ottaa isännöitsijään yhteyttä, niin yleensä tulee vastaus että selvitä Elisan kanssa. 
Joka tapauksessa debugaaminen lähtee asukkaan päästä ja päätyy vasta sitten pistorasiaan tai toisinpäin, operaattorin päästä jakamolle ja siitä eteenpäin.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

 Joka tapauksessa debugaaminen lähtee asukkaan päästä ja päätyy vasta sitten pistorasiaan tai toisinpäin, operaattorin päästä jakamolle ja siitä eteenpäin.

Yleensä vikaa lähdetään selvittämään keskukselta asiakkaalle päin, eli rajataan operaattorin vastuulla olevaa osuutta pala kerrallaan pois.

Kaapelitelevisio/kaapelimodeemiverkon vioista valtaosa aiheutuu joko heikkolaatuisista antennisisäverkoista, liian vanhoista antennirasioista tai mitä ihmeellisimmistä virityksistä joita tutkittavan taloyhtiön tai naapuritaloyhtiön asukas on kämpässään tehnyt.

Osallistu keskusteluun