Skip to main content
Vastaus

Elisa Netti kotiin M pätkii

  • January 17, 2024
  • 13 kommenttia
  • 923 katselukerrat

Nettiyhteys pätkii monta kertaa päivässä, katkos kestää n. 1 min., jonka jälkeen yhteys palautuu.

Tätä ongelmaa esiintyy kahdessa tietokoneessa ja puhelimessa.

Yhdistin tietokoneen reitittimeen Ethernet-kaapelilla, mutta ongelma ei ole poistunut.

Reititin: Huawei WA8021V5.

Elisan vikaselvityksen mukaan vika on kotiverkossa.

Kysymys: Miten se vika voi olla kotiverkossa, kun yhteys ei toimi Ethernet-kaapelillakaan?

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Maunovaari

Ongelma ratkesi siten, että katkaisin nettiyhteyden, ja menin “Omat tiedostot”-sivuille, joilla tapahtui myöskin pätkimistä. Tästä päättelin, että vika ei olekkaan nettiyhteydessä, vaan tietokoneessa. Tarkistin ajurit Inteliltä, ja sieltä löytyi päivitys näytönohjaimen ajurille.

Asennettuani sen, tietokone käynnistyy nopemmin, omien tiedostojen sivut aukeavat nopeammin, ja mikä tärkeintä, kone ei ole jumittanut kertaakaan ajurin asennuksen jälkeen.

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

13 kommenttia

Sokrates
  • January 17, 2024

Nettiyhteys pätkii monta kertaa päivässä, katkos kestää n. 1 min., jonka jälkeen yhteys palautuu.

Tätä ongelmaa esiintyy kahdessa tietokoneessa ja puhelimessa.

Yhdistin tietokoneen reitittimeen Ethernet-kaapelilla, mutta ongelma ei ole poistunut.

Reititin: Huawei WA8021V5.

Elisan vikaselvityksen mukaan vika on kotiverkossa.

Kysymys: Miten se vika voi olla kotiverkossa, kun yhteys ei toimi Ethernet-kaapelillakaan?

Myös se Huawei on osa kotiverkkoa ja vika voi olla siinäkin. Pitäisi testata toisella reitittimellä. Jos silläkin pätkii , niin vika on kotiverkon ulkopuolella mahdollisesti tulokaapelissa tms...


Burnett
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+16
  • OmaYhteisön moderaattori
  • January 18, 2024

Nettiyhteys pätkii monta kertaa päivässä, katkos kestää n. 1 min., jonka jälkeen yhteys palautuu.

Tätä ongelmaa esiintyy kahdessa tietokoneessa ja puhelimessa.

Yhdistin tietokoneen reitittimeen Ethernet-kaapelilla, mutta ongelma ei ole poistunut.

Reititin: Huawei WA8021V5.

Elisan vikaselvityksen mukaan vika on kotiverkossa.

Kysymys: Miten se vika voi olla kotiverkossa, kun yhteys ei toimi Ethernet-kaapelillakaan?

Kokeilitko jo resetoida tuon Huawein?


  • Keskustelun aloittaja
  • Avulias
  • January 18, 2024

Olen resetoinut sekä kuitupäätteen että Huawein jo useamman kerran.

Huawein ykköspurkki (kuitupäätteen lähellä oleva) lähettää signaalin kakkospurkille, jonka lähellä oleva Apple-TV toimii moitteettomasti signaalivoimakkuudella täydet viisi pallukkaa.


Burnett
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+16
  • OmaYhteisön moderaattori
  • January 18, 2024

Olen resetoinut sekä kuitupäätteen että Huawein jo useamman kerran.

Huawein ykköspurkki (kuitupäätteen lähellä oleva) lähettää signaalin kakkospurkille, jonka lähellä oleva Apple-TV toimii moitteettomasti signaalivoimakkuudella täydet viisi pallukkaa.

Millainen kuitupääte on käytössä? Yleensä nykyaikaisissa malleissa ei ole resettiä, kun niissä ei ole myöskään omia ominaisuuksia vaan ovat ns. siltana, jonka perään sitten tulee reititin tai mesh-laitteet.


  • Keskustelun aloittaja
  • Avulias
  • January 18, 2024

Kuitupääte: Huawei OptiXstar HG8012Hv6


Burnett
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+16
  • OmaYhteisön moderaattori
  • January 18, 2024

Kuitupääte: Huawei OptiXstar HG8012Hv6

Kiitos tiedosta! Ja yhteys pätkii myös testatusti suoraan tuosta kuitumuuntimesta, kun on ethernet-kaapelilla laite siinä kiinni?


  • Keskustelun aloittaja
  • Avulias
  • January 18, 2024

Aiemmin olen yhdistänyt tietokoneen Ethernet-kaapelilla reitittimeen, mutta nyt kun yhdistin tietokoneen kuitupäätteeseen, yhteys ei pätkinyt, koska yhteys oli täysin poikki.

Internet-yhteys ei ilmeisesti toimi tällä kuitupäätteellä ilman reititintä?


tontze
Forum|alt.badge.img+19
  • Superstara
  • January 19, 2024

Aiemmin olen yhdistänyt tietokoneen Ethernet-kaapelilla reitittimeen, mutta nyt kun yhdistin tietokoneen kuitupäätteeseen, yhteys ei pätkinyt, koska yhteys oli täysin poikki.

Internet-yhteys ei ilmeisesti toimi tällä kuitupäätteellä ilman reititintä?

Kyllä yhteyden pitäisi toimia, ellei tietokoneessasi dhcp asetuksia ole otettu pois päältä. Ilman reitittimiä koneesi on ilman palomuuria internetissä, ei kovin suotavaa, kannattaa se reititin pitää välissä.

Vianhaku toki kannattaa tehdä ilman reitittimiä, niin saa vian rajattua mahdollisimman alkulähteille.

Jos sulla on verkossa laitteita joihin ip numero on asetettu käsin, katso ettei ole vahingossa tullut samoja ip numeroita.


  • Keskustelun aloittaja
  • Avulias
  • January 20, 2024

Tarkistin, että DHCP-asetukset on päällä, ja jokaisella laitteella on oma IP-numero.


Burnett
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+16
  • OmaYhteisön moderaattori
  • January 21, 2024

Tarkistin, että DHCP-asetukset on päällä, ja jokaisella laitteella on oma IP-numero.

Sitten suoraan kuitupäätteen kautta pääsee verkkoon ellei ole kyse sitten laitteen omista asetuksista, jotka sen estäisi.


ilponen
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+11
  • OmaYhteisön moderaattori
  • February 6, 2024

Mites onko tää ongelma ratkennut jo @Maunovaari? 🤔 Jos on niin mikä oli ratkaisuna?

Jos vielä ongelmaa ton kaa niin itellä tuli mieleen että voisit koittaa tuon Huawein asetuksista käydä muuttamassa “Tilaajalta verkkoon- portti” asetuksen kiinteäks.


  • Keskustelun aloittaja
  • Avulias
  • Vastaus
  • February 8, 2024

Ongelma ratkesi siten, että katkaisin nettiyhteyden, ja menin “Omat tiedostot”-sivuille, joilla tapahtui myöskin pätkimistä. Tästä päättelin, että vika ei olekkaan nettiyhteydessä, vaan tietokoneessa. Tarkistin ajurit Inteliltä, ja sieltä löytyi päivitys näytönohjaimen ajurille.

Asennettuani sen, tietokone käynnistyy nopemmin, omien tiedostojen sivut aukeavat nopeammin, ja mikä tärkeintä, kone ei ole jumittanut kertaakaan ajurin asennuksen jälkeen.


Forum|alt.badge.img+21

Hienoa että ratkaisu löytyi ja kiitos, kun jaoit ratkaisun tännekin!