Vastattu

Elisa Netti kotiin M pätkii

  • 17 January 2024
  • 13 kommenttia
  • 481 katselukerrat

Nettiyhteys pätkii monta kertaa päivässä, katkos kestää n. 1 min., jonka jälkeen yhteys palautuu.

Tätä ongelmaa esiintyy kahdessa tietokoneessa ja puhelimessa.

Yhdistin tietokoneen reitittimeen Ethernet-kaapelilla, mutta ongelma ei ole poistunut.

Reititin: Huawei WA8021V5.

Elisan vikaselvityksen mukaan vika on kotiverkossa.

Kysymys: Miten se vika voi olla kotiverkossa, kun yhteys ei toimi Ethernet-kaapelillakaan?

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Maunovaari 8 February 2024, 14:09

Katso alkuperäinen viesti

13 kommenttia

Käyttäjätaso 7

Nettiyhteys pätkii monta kertaa päivässä, katkos kestää n. 1 min., jonka jälkeen yhteys palautuu.

Tätä ongelmaa esiintyy kahdessa tietokoneessa ja puhelimessa.

Yhdistin tietokoneen reitittimeen Ethernet-kaapelilla, mutta ongelma ei ole poistunut.

Reititin: Huawei WA8021V5.

Elisan vikaselvityksen mukaan vika on kotiverkossa.

Kysymys: Miten se vika voi olla kotiverkossa, kun yhteys ei toimi Ethernet-kaapelillakaan?

Myös se Huawei on osa kotiverkkoa ja vika voi olla siinäkin. Pitäisi testata toisella reitittimellä. Jos silläkin pätkii , niin vika on kotiverkon ulkopuolella mahdollisesti tulokaapelissa tms...

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +13

Nettiyhteys pätkii monta kertaa päivässä, katkos kestää n. 1 min., jonka jälkeen yhteys palautuu.

Tätä ongelmaa esiintyy kahdessa tietokoneessa ja puhelimessa.

Yhdistin tietokoneen reitittimeen Ethernet-kaapelilla, mutta ongelma ei ole poistunut.

Reititin: Huawei WA8021V5.

Elisan vikaselvityksen mukaan vika on kotiverkossa.

Kysymys: Miten se vika voi olla kotiverkossa, kun yhteys ei toimi Ethernet-kaapelillakaan?

Kokeilitko jo resetoida tuon Huawein?

Olen resetoinut sekä kuitupäätteen että Huawein jo useamman kerran.

Huawein ykköspurkki (kuitupäätteen lähellä oleva) lähettää signaalin kakkospurkille, jonka lähellä oleva Apple-TV toimii moitteettomasti signaalivoimakkuudella täydet viisi pallukkaa.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +13

Olen resetoinut sekä kuitupäätteen että Huawein jo useamman kerran.

Huawein ykköspurkki (kuitupäätteen lähellä oleva) lähettää signaalin kakkospurkille, jonka lähellä oleva Apple-TV toimii moitteettomasti signaalivoimakkuudella täydet viisi pallukkaa.

Millainen kuitupääte on käytössä? Yleensä nykyaikaisissa malleissa ei ole resettiä, kun niissä ei ole myöskään omia ominaisuuksia vaan ovat ns. siltana, jonka perään sitten tulee reititin tai mesh-laitteet.

Kuitupääte: Huawei OptiXstar HG8012Hv6

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +13

Kuitupääte: Huawei OptiXstar HG8012Hv6

Kiitos tiedosta! Ja yhteys pätkii myös testatusti suoraan tuosta kuitumuuntimesta, kun on ethernet-kaapelilla laite siinä kiinni?

Aiemmin olen yhdistänyt tietokoneen Ethernet-kaapelilla reitittimeen, mutta nyt kun yhdistin tietokoneen kuitupäätteeseen, yhteys ei pätkinyt, koska yhteys oli täysin poikki.

Internet-yhteys ei ilmeisesti toimi tällä kuitupäätteellä ilman reititintä?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Aiemmin olen yhdistänyt tietokoneen Ethernet-kaapelilla reitittimeen, mutta nyt kun yhdistin tietokoneen kuitupäätteeseen, yhteys ei pätkinyt, koska yhteys oli täysin poikki.

Internet-yhteys ei ilmeisesti toimi tällä kuitupäätteellä ilman reititintä?

Kyllä yhteyden pitäisi toimia, ellei tietokoneessasi dhcp asetuksia ole otettu pois päältä. Ilman reitittimiä koneesi on ilman palomuuria internetissä, ei kovin suotavaa, kannattaa se reititin pitää välissä.

Vianhaku toki kannattaa tehdä ilman reitittimiä, niin saa vian rajattua mahdollisimman alkulähteille.

Jos sulla on verkossa laitteita joihin ip numero on asetettu käsin, katso ettei ole vahingossa tullut samoja ip numeroita.

Tarkistin, että DHCP-asetukset on päällä, ja jokaisella laitteella on oma IP-numero.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +13

Tarkistin, että DHCP-asetukset on päällä, ja jokaisella laitteella on oma IP-numero.

Sitten suoraan kuitupäätteen kautta pääsee verkkoon ellei ole kyse sitten laitteen omista asetuksista, jotka sen estäisi.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +8

Mites onko tää ongelma ratkennut jo @Maunovaari? 🤔 Jos on niin mikä oli ratkaisuna?

Jos vielä ongelmaa ton kaa niin itellä tuli mieleen että voisit koittaa tuon Huawein asetuksista käydä muuttamassa “Tilaajalta verkkoon- portti” asetuksen kiinteäks.

Ongelma ratkesi siten, että katkaisin nettiyhteyden, ja menin “Omat tiedostot”-sivuille, joilla tapahtui myöskin pätkimistä. Tästä päättelin, että vika ei olekkaan nettiyhteydessä, vaan tietokoneessa. Tarkistin ajurit Inteliltä, ja sieltä löytyi päivitys näytönohjaimen ajurille.

Asennettuani sen, tietokone käynnistyy nopemmin, omien tiedostojen sivut aukeavat nopeammin, ja mikä tärkeintä, kone ei ole jumittanut kertaakaan ajurin asennuksen jälkeen.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Hienoa että ratkaisu löytyi ja kiitos, kun jaoit ratkaisun tännekin!

Osallistu keskusteluun