Vastattu

Elisa Netti kotiin XL (600M) nopeus vain 90Mbps


Upgreidasin kuituyhteyden aiemmasta 150/50 nopeudesta 600/200 nopeuteen etätöitä vauhdittamaan. Tekstari nopeuden muuttamisesta tuli heti perjantaina, mutta en huomannut mitään muutosta ennen seuraavaa maanantaita, jolloin nopeustestien uplink alkoi näyttämään reilua 90 Mbps:ää aiemmasta vajaasta 50:stä.

Mutta downlink nopeus ei ole parantunut yhtään, näyttää myös reilua 90 Mbps:ää (Elisa speedtest). 

Reititin on Tp-Link Deco M5, joita on kolme kappaletta mesh-verkossa. Pitäisi pystyä gigabitin nopeuteen. Sisäverkon kaapelointi on CAT 6. Normaalisti yksi reititin on sisäkaapeloinnin kautta kiinni kuitumodeemissa ja toiset kaksi mesh-laitetta kytkimen takana tähti-topologiassa.

Kokeilin viedä reitittimen kiinni suoraan kuitumodeemiin mahdollisimman lähelle ilman sisäkaapelointeja ja kytkimiä, mutta nopeus ei parantunut.

Missä vika voisi olla? Onko 600M Elisan päästä kytketty päälle?

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi sakarialanne 10 May 2022, 11:35

Katso alkuperäinen viesti

47 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Kokeile laittaa rj45 suoraan reitittimeen kiinni. Decossa on myös asetus jossa Decoon tuleva maksiminopeus kerrotaan, olisko se jäänyt vaihtamatta isommaksi ?

Löysin decosta jonkun QoS-asetuksen jossa oli määritettynä joku nopeuskatto, tosin kuvittelin sen vain QoS-profiileihin, joita ei ollut. Nostin tämän QoS-maksiminopeuden 600/200, mutta ei vaikutusta. Tätäkö tarkoitit vai jotain muuta?

Kokeilin myös laittaa läppärin (Linux) suoraan kuitumodeemiin kiinni RJ45:lla, about samaa nopeutta antoi. Läppäri ei ole ihan tuore kyllä, mutta gigabitin lani pitäisi olla silti.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Löysin decosta jonkun QoS-asetuksen jossa oli määritettynä joku nopeuskatto, tosin kuvittelin sen vain QoS-profiileihin, joita ei ollut. Nostin tämän QoS-maksiminopeuden 600/200, mutta ei vaikutusta. Tätäkö tarkoitit vai jotain muuta?

Kokeilin myös laittaa läppärin (Linux) suoraan kuitumodeemiin kiinni RJ45:lla, about samaa nopeutta antoi. Läppäri ei ole ihan tuore kyllä, mutta gigabitin lani pitäisi olla silti.

Olisko ollut tuo QOS nopeus juuri, mulla ei enää ole decoja niin en pääse katsomaan. Sulle tulee siis RJ45 suoraan seinään, eli erillistä reititintä (meshin lisäksi) sulla ei ole ? Jos näin, niin vikailmoitusta liikkeelle elisan suuntaan, jotain on kytkennöissä mennyt pieleen.

Kuitumodeemi on teknisen tilan sähkökaapissa, josta lähtee Cat6-sisäkaapelointi eri huoneisiin, RJ45:t liittiminä.

Ei ole erillistä reititintä Decojen lisäksi, pää-Deco toimii reitittimenä.

Pitänee laittaa vikailmoitusta liikkeelle. Kiitti.

Jaahas, ”Työtaistelutoimien aiheuttaman poikkeustilanteen vuoksi vikailmoitusta ei valitettavasti voi tällä hetkellä tehdä OmaElisan kautta. Olethan tarvittaessa yhteydessä asiakaspalveluumme, mikäli vika jatkuu. Pahoittelemme asiakaspalvelumme pitkittyneitä vastausaikoja.”

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

tosin kuvittelin sen vain QoS-profiileihin, joita ei ollut.

Mikäli QoS on ylipäätään käytössä, nopeusrajoitus vaikuttaa kaikkeen liikenteeseen. Säännöillä voi tehdä hienosäätöä, mutta se on täysin vapaaehtoista.

Kokeilin myös laittaa läppärin (Linux) suoraan kuitumodeemiin kiinni RJ45:lla

Hyvä, että testasit tämänkin.

Kokeilithan myös useammalla kuin yhdellä Ethernet-kaapelilla? Osittain rikkinäinen tai speksien vastainen 4-johtiminen säästökaapeli toimii kyllä 10 ja 100 Mbit/s, mutta ei saa 1000 Mbit/s linkkiä nostettua pystyyn.

Läppäri ei ole ihan tuore kyllä, mutta gigabitin lani pitäisi olla silti.

Tarkasta millä nopeudella linkki oikeasti kytkeytyi.

Selvitä verkkosovittimesi nimi, joka on yleensä eth0, mutta voi olla muutakin kuten eno1 tai vaikka enp0s31f6. Tarvittaessa listaa verkkosovittimet komennolla ip -br link.

Tämän jälkeen tarkasta sovittimesi tiedot komennolla ethtool nimi, eli esimerkiksi ethtool eth0.

Supported link modes mitä nopeuksia verkkosovittimesi osaa
Advertised link modes mitä nopeuksia verkkosovittimesi on asetettu käyttämään
Speed nopeus, jolla yhteys on muodostettu

┈─┈

Näkyykö kuitumuuntimessasi mallimerkintä? Googleta se ja tarkasta, onko kuitumuunnin fast vai gigabit ethernet tyyppiä, eli 100 tai 1000 Mbit/s.

Sama ongelma. Elisa päivitti palvelutarjotansa ja minun liittymä päivitettiin 100/10M liittymästä 150/50 liittymään. Nopeudet kuitenkin samat mitä 100/10 aikoina, eli jotain 90/9M. Reititin ja kaapelisetuppi on sama mitä se on ollut jo pitkän ajan, ja se on antanut ihan hyvin yli 600M kun oli käytössä giganen liittymä, että ei siitä pitäisi olla kiinni.

Tekninen tuki syyttää Cat5 kaapelia vaikka samoilla on antanut paljon yli 100M aikaisemminkin, tai reitittimen jotain asetuksia mikä varmaan mahdollista, mutta on tämä liittymänopeuden vaihto ennen onnistunut ilman sen kummempaa kuin reitittimen uudelleenkäynnistys. Ehkä ne on jotain tyrineet tässä kun nämä uudet nopeudet tuli käyttöön? Laskuun olivat uuden hinnan kuitenkin onnistuneet päivittämään, ettei sitä sentään tarvii pelätä :)

Kokeilithan myös useammalla kuin yhdellä Ethernet-kaapelilla? Osittain rikkinäinen tai speksien vastainen 4-johtiminen säästökaapeli toimii kyllä 10 ja 100 Mbit/s, mutta ei saa 1000 Mbit/s linkkiä nostettua pystyyn.

En tullut kokeilleeksi toisella kaapelilla. Voisin varmuudeksi vielä kokeilla.

 

Läppäri ei ole ihan tuore kyllä, mutta gigabitin lani pitäisi olla silti.

Tarkasta millä nopeudella linkki oikeasti kytkeytyi.

Selvitä verkkosovittimesi nimi, joka on yleensä eth0, mutta voi olla muutakin kuten eno1 tai vaikka enp0s31f6. Tarvittaessa listaa verkkosovittimet komennolla ip -br link.

Tämän jälkeen tarkasta sovittimesi tiedot komennolla ethtool nimi, eli esimerkiksi ethtool eth0.

Supported link modes mitä nopeuksia verkkosovittimesi osaa
Advertised link modes mitä nopeuksia verkkosovittimesi on asetettu käyttämään
Speed nopeus, jolla yhteys on muodostettu

 

Kokeilin näillä, 1000Mb/s näytti kaikissa, ja tuossa Speedissä myös.

 

Näkyykö kuitumuuntimessasi mallimerkintä? Googleta se ja tarkasta, onko kuitumuunnin fast vai gigabit ethernet tyyppiä, eli 100 tai 1000 Mbit/s.

Kuituboksi on DKT Comega 79742. 1Gb/s WAN ja LAN on tuettuna.

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

En tullut kokeilleeksi toisella kaapelilla. Voisin varmuudeksi vielä kokeilla.

Kun sait ethtoolilla Speed: 1000Mb/s, niin se kyllä riittää.

Toisella kaapelilla kokeileminen on näppärä tapa silloin, kun laitteesta ei tiedä, kuinka verkkosovittimen tilan pystyy tarkastamaan.

 

Kokeilin näillä, 1000Mb/s näytti kaikissa, ja tuossa Speedissä myös.

Selvä. Liittymän päivitys on mennyt Elisalta pieleen.

Kun sinulla oli nopeusvajetta jo ennen päivitystä, eli tilattu 150 ja toimitettu 90, on myös mahdollista, että Elisa on aikoinaan asentanut kadun varteen väärää 100/100 Mbit/s rautaa. Jos kukaan naapuri ei ole valittanut asiasta, Elisa ei ole välttämättä edes huomannut koko virhettä.

Ei muuta kuin yhteydenotto asiakaspalveluun.

Sitten kun nopeus oikeasti nousee, muista tarkastaa laskut. Mikäli Elisa keulii uuden nopeuden laskutuksen kanssa, niin vaadi hyvitys.

 

Kuituboksi on DKT Comega 79742. 1Gb/s WAN ja LAN on tuettuna.

👍

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Sama ongelma. Elisa päivitti palvelutarjotansa ja minun liittymä päivitettiin 100/10M liittymästä 150/50 liittymään. Nopeudet kuitenkin samat mitä 100/10 aikoina, eli jotain 90/9M. Reititin ja kaapelisetuppi on sama mitä se on ollut jo pitkän ajan, ja se on antanut ihan hyvin.

Laita asiakasnumero profiiliisi, niin päästään helpommin asiaan kiinni, jos et vielä ole häiriöilmoitusta jättänyt ?

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Upgreidasin kuituyhteyden aiemmasta 150/50 nopeudesta 600/200 nopeuteen etätöitä vauhdittamaan. Tekstari nopeuden muuttamisesta tuli heti perjantaina, mutta en huomannut mitään muutosta ennen seuraavaa maanantaita, jolloin nopeustestien uplink alkoi näyttämään reilua 90 Mbps:ää aiemmasta vajaasta 50:stä.

Mutta downlink nopeus ei ole parantunut yhtään, näyttää myös reilua 90 Mbps:ää (Elisa speedtest). 

Reititin on Tp-Link Deco M5, joita on kolme kappaletta mesh-verkossa. Pitäisi pystyä gigabitin nopeuteen. Sisäverkon kaapelointi on CAT 6. Normaalisti yksi reititin on sisäkaapeloinnin kautta kiinni kuitumodeemissa ja toiset kaksi mesh-laitetta kytkimen takana tähti-topologiassa.

Kokeilin viedä reitittimen kiinni suoraan kuitumodeemiin mahdollisimman lähelle ilman sisäkaapelointeja ja kytkimiä, mutta nopeus ei parantunut.

Missä vika voisi olla? Onko 600M Elisan päästä kytketty päälle?

Sulla olikin asiakastietoja profiilissasi, katsotaan mitä niiden avulla saadaan tilanteestasi selvitettyä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Upgreidasin kuituyhteyden aiemmasta 150/50 nopeudesta 600/200 nopeuteen etätöitä vauhdittamaan. Tekstari nopeuden muuttamisesta tuli heti perjantaina, mutta en huomannut mitään muutosta ennen seuraavaa maanantaita, jolloin nopeustestien uplink alkoi näyttämään reilua 90 Mbps:ää aiemmasta vajaasta 50:stä.

Mutta downlink nopeus ei ole parantunut yhtään, näyttää myös reilua 90 Mbps:ää (Elisa speedtest). 

Reititin on Tp-Link Deco M5, joita on kolme kappaletta mesh-verkossa. Pitäisi pystyä gigabitin nopeuteen. Sisäverkon kaapelointi on CAT 6. Normaalisti yksi reititin on sisäkaapeloinnin kautta kiinni kuitumodeemissa ja toiset kaksi mesh-laitetta kytkimen takana tähti-topologiassa.

Kokeilin viedä reitittimen kiinni suoraan kuitumodeemiin mahdollisimman lähelle ilman sisäkaapelointeja ja kytkimiä, mutta nopeus ei parantunut.

Missä vika voisi olla? Onko 600M Elisan päästä kytketty päälle?

Sulla olikin asiakastietoja profiilissasi, katsotaan mitä niiden avulla saadaan tilanteestasi selvitettyä.

Tein asentajille keikan, käydään siirtämässä yhteys uudempaan kytkimeen. Saat tekstiviestin kun muutos on tehty.

Tein asentajille keikan, käydään siirtämässä yhteys uudempaan kytkimeen. Saat tekstiviestin kun muutos on tehty.

Hienoa! Kiitos nopeasta reagoinnista!

Sama ongelma. Elisa päivitti palvelutarjotansa ja minun liittymä päivitettiin 100/10M liittymästä 150/50 liittymään. Nopeudet kuitenkin samat mitä 100/10 aikoina, eli jotain 90/9M. Reititin ja kaapelisetuppi on sama mitä se on ollut jo pitkän ajan, ja se on antanut ihan hyvin.

Laita asiakasnumero profiiliisi, niin päästään helpommin asiaan kiinni, jos et vielä ole häiriöilmoitusta jättänyt ?

 

Kiitos. Laitoin sen sinne profiiliin. En saanut jätettyä vissiin, vaikka aspaan olin tänään yhteydessä. Oletin vaan että pitää soittaa uudestaan jos ongelma jatkuu ja ei siinä nyt muita ohjeita saanut, sitä vaan sanoi että kaiken pitäisi olla Elisan tietojen mukaan kunnossa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Sama ongelma. Elisa päivitti palvelutarjotansa ja minun liittymä päivitettiin 100/10M liittymästä 150/50 liittymään. Nopeudet kuitenkin samat mitä 100/10 aikoina, eli jotain 90/9M. Reititin ja kaapelisetuppi on sama mitä se on ollut jo pitkän ajan, ja se on antanut ihan hyvin.

Laita asiakasnumero profiiliisi, niin päästään helpommin asiaan kiinni, jos et vielä ole häiriöilmoitusta jättänyt ?

 

Kiitos. Laitoin sen sinne profiiliin. En saanut jätettyä vissiin, vaikka aspaan olin tänään yhteydessä. Oletin vaan että pitää soittaa uudestaan jos ongelma jatkuu ja ei siinä nyt muita ohjeita saanut, sitä vaan sanoi että kaiken pitäisi olla Elisan tietojen mukaan kunnossa.

Tähän ongelmaan ei aiheuttajaa äkkiseltään löytynyt. Gigaisessa kytkinportissa on kiinni ja nopeus 150/50 provisioitu. Jos ETH-kaapelissasi on kaikki 8 johdinta kytketty, pitäisi sillä yli 100M nopeuksia verkosta irrota.

Sama ongelma. Elisa päivitti palvelutarjotansa ja minun liittymä päivitettiin 100/10M liittymästä 150/50 liittymään. Nopeudet kuitenkin samat mitä 100/10 aikoina, eli jotain 90/9M. Reititin ja kaapelisetuppi on sama mitä se on ollut jo pitkän ajan, ja se on antanut ihan hyvin.

Laita asiakasnumero profiiliisi, niin päästään helpommin asiaan kiinni, jos et vielä ole häiriöilmoitusta jättänyt ?

 

Kiitos. Laitoin sen sinne profiiliin. En saanut jätettyä vissiin, vaikka aspaan olin tänään yhteydessä. Oletin vaan että pitää soittaa uudestaan jos ongelma jatkuu ja ei siinä nyt muita ohjeita saanut, sitä vaan sanoi että kaiken pitäisi olla Elisan tietojen mukaan kunnossa.

Tähän ongelmaan ei aiheuttajaa äkkiseltään löytynyt. Gigaisessa kytkinportissa on kiinni ja nopeus 150/50 provisioitu. Jos ETH-kaapelissasi on kaikki 8 johdinta kytketty, pitäisi sillä yli 100M nopeuksia verkosta irrota.

Kiitos tarkistuksesta. Joo näin se vissiin sitten on, pitää koittaa tarkistaa vielä kaapeli kun pääsee kotiin, ja palauttaa tehdasasetukset reitittimeen (Netgear Nighthawk R7000P, AC2300) ynnä muuta. Mutta samalla kaapelilla olen aivan 100 varmasti saanut yli satasen nopeuksia ennenkin että vaikea uskoa että se olisi se. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

@SixFourSix

saama nopeus on 90/9M. Jo tämä kertoo, että vika on jossakin muualla kuin Ethernet-kaapelissa.

Mikäli Ethernet-kaapeli olisi viallinen, hänen pitäisi saada 150/50 liittymällä tulokseksi 9/9 Mbit/s tai 90/45 Mbit/s.

Oletko jo kokeillut yhteyttä jollakin nykyaikaisella laitteella suoraan kuitumuuntimesta / nousuliittimestä ilman reititintä välissä?

Ja muistatko, onko reitittimeen koskaan syötetty yhteyden nopeutta QoS-asetuksiin? Jos on, päivitä asetukset tai ota QoS kokonaan pois päältä.

@SixFourSix

saama nopeus on 90/9M. Jo tämä kertoo, että vika on jossakin muualla kuin Ethernet-kaapelissa.

Mikäli Ethernet-kaapeli olisi viallinen, hänen pitäisi saada 150/50 liittymällä tulokseksi 9/9 Mbit/s tai 90/45 Mbit/s.

Oletko jo kokeillut yhteyttä jollakin nykyaikaisella laitteella suoraan kuitumuuntimesta / nousuliittimestä ilman reititintä välissä?

Ja muistatko, onko reitittimeen koskaan syötetty yhteyden nopeutta QoS-asetuksiin? Jos on, päivitä asetukset tai ota QoS kokonaan pois päältä.

No tämähän se oli! QoS oli päällä näköjään ja en edes muistanut koko hommaa. User error siis, vaikka tällä hetkellä saankin vain 110/40M luokkaa (ainakin 10 eri testiä tehnyt nyt). Mutta jatkan seurantaa ja eiköhän se tästä.

Kiitos paljon kaikille avusta. 

Tein asentajille keikan, käydään siirtämässä yhteys uudempaan kytkimeen. Saat tekstiviestin kun muutos on tehty.

Tänään alkoi tapahtua, netti meni poikki aamulla ja vajaan parin tunnin päästä tuli tekstiviesti että paikalllinen (muu asennus) on toimitettu. Netti ei kuitenkaan nouse takaisin ylös. Kuinkahan kauan siinä pitäisi kestää? Olen buutannut kuitumuuntimenkin muutamaan kertaan.

No nyt alkoi pelaamaan, kusoa tulee nopeudella 578/192 Mb/s!

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Tein asentajille keikan, käydään siirtämässä yhteys uudempaan kytkimeen. Saat tekstiviestin kun muutos on tehty.

Tänään alkoi tapahtua, netti meni poikki aamulla ja vajaan parin tunnin päästä tuli tekstiviesti että paikalllinen (muu asennus) on toimitettu. Netti ei kuitenkaan nouse takaisin ylös. Kuinkahan kauan siinä pitäisi kestää? Olen buutannut kuitumuuntimenkin muutamaan kertaan.

Nyt on tietojeni mukaan kunnossa. Tuollaisessa tilanteessa kestää yleensä IP-leasen loppuun asti, että lähtee toimimaan yhteys uuden laitteen kautta. Max yhden tunnin katkosta yleensä puhutaan.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Olen buutannut kuitumuuntimenkin muutamaan kertaan.

Kuitumuunnin on tyhmä kuin saapas, joten se harvoin vaatii virtojen katkaisua.

Ehkä sähkökatkoksen jälkeen, kun sähkö oli virtojen palatessa huonolaatuista, se voisi mennä huonosta sähköstä jumiin ja kaivata uudelleenkäynnistystä.

Sen sijaan reititintä kannattaa tarkkailla liittymän vaihtuessa. Vaputa dhcp-laina ja uusi se. Tai jos käyttöliittymästä ei löydy dhcp release-nappia, niin käynnistä koko reititin uudelleen.

Hei. Minun ongelmani kuulostaa täysin vastaavalta kuin ketjun aloittajalla. Viikko sitten vaihtui yhteys XL (600 Mbps) -luokkaan, mutta nopeudet suoraan kuituboksista jäävät molempiin suuntiin hiukan vajaaseen 100 Mbps. Ehkä ratkaisukin olisi saman kaltainen?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Hei. Minun ongelmani kuulostaa täysin vastaavalta kuin ketjun aloittajalla. Viikko sitten vaihtui yhteys XL (600 Mbps) -luokkaan, mutta nopeudet suoraan kuituboksista jäävät molempiin suuntiin hiukan vajaaseen 100 Mbps. Ehkä ratkaisukin olisi saman kaltainen?

Sulla onkin asiakasnumero profiilissa, kiva juttu. Mä selvitän tän tapauksen. Jos pitää käydä asentajan tutkimassa, avaan työmääräimen ja saat siitä tekstiviestin. Ei tule kustannuksia sulle @ArnoKa, eikä kotonakaan tartte käydä.

Jäi tänne kuittaamatta, mutta tämän ansiosta homma tuli kuntoon parissa päivässä! Kiitos!

Toki hiukan asiatonta, että asiakas joutuu itse tällaisia tutkimaan ja nostamaan esille. Luulisi liittymän kytkentävaiheessa varmistettavan, että tilattu nopeus saadaan toimitettua.

Osallistu keskusteluun