Elisa painostaa soittamaan kalliiseen Omaguru-numeroon

  • 15 October 2021
  • 10 kommenttia
  • 273 katselukerrat

Meillä on kuulemma 4 kk ollut tietoturvaongelma meidän Chromebookeissa. Asiaa on tutkittu ja mitään ei ole löydetty. Kyseessä remontoitu talo, jossa valokuitu. Ongelmat alkoivat heti kun muutettiin. Samat laitteet olleet käytössä toisessa osoitteessa miltei 2 vuotta ilman ongelmia. Onko kaikki vaan sattumaa sitten? Juuri kun muutetaan uuteen asuntoon virukset hyökkää? En oikein tahdoa uskoa! Chromebookit on skannattu niinkuin on neuvottu ja mitään ei löytynyt.

Nyt sitten painostetaan jälleen kerran soittamaan kalliiseen maksulliseen numeroon. En soita. Sulkekaa liittymä jos siltä tuntuu. 

Onko tuttua? Osaako kukaan neuvoa miten asia voisi selvitä?

T.Kyllästynyt Elisan saamattomuuteen.


10 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Onko sulle tullut siis jotain tekstiviestiä missä kerrotaan haitakkeesta tai muuta tarkennusta vai mitä kautta tosta ongelmasta nyt sulle viestitty? Ja kun oot laitteita käynyt läpi niin ootko ihan siis lähtenyt modeemista/reitittimestä liikkeelle eli varmistanut että siellä uusimmat päivitykset ja vaihtanut oletussalasanat sinne ja siitä etiäppäin sitten laitteita kohden?

Modeemi saa päivitykset Elisalta. Salasanat kertaalleen vaihdettu.  Jos modeemin vika, miksi ei ole mainittu mahdollista modeemin uusimista jne. Viestit tulee Elisalle kyberturvallisuuskeskukselta. 

Sovittiin Elisan kanssa, että tulevia ilmoituksia ei tarkastella kriittisesti, koska mitään vikaa ei meidän päässä löytynyt. Tämä siis elokuussa. Syyskuussa ei tullut ilmoituksia. Mutta silti ilmoituksia tulee vaan. Ja miksi ilmoitukset tulee aina 15.päivä?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Onko Elisan kanssa käyty reitittimesi IP- ja MAC-osoitteet läpi? Täsmäävätkö ne liittymän lokeihin Elisalla?

Mikäli ongelma alkoi muuton yhteydessä, teillä voi olla käytössänne jonkun toisen liittymä ja naapuri taas käyttää teidän liittymäänne. Jos kummallakin vielä sattuu olemaan liittymässä sama nopeus, eroa oman ja naapurin liittymän välillä ei huomaa.

 

Mikäli Elisan asiakaspalvelu ei ole asiassa palveluhaluinen, äärimmäinen tapa selvittää asia itse on irtisanoa liittymä ja katsoa, jatkaako se toimintaansa irtisanomisajan jälkeenkin.

Käyttäjätaso 7

Siihen toiseen puoleen aloituksesta: Omaguruun ei tarvitse soittaa. Omaguru on Elisan tukipalvelu, joka auttaa asiakkaan vastuulle kuuluvissa asioissa ja joka on täysin rinnastettavissa muihin maksullista it-tukea tarjoaviin tahoihin. Jos omat tiedot ja taidot eivät riitä, voit etsiä avuksesi sellaisen tahon minkä itse haluat.

Elisan vastuulle kuuluvissa asioissa sinua auttaa Elisan aspa/vikapalvelu.

Onko Elisan kanssa käyty reitittimesi IP- ja MAC-osoitteet läpi? Täsmäävätkö ne liittymän lokeihin Elisalla?

Mikäli ongelma alkoi muuton yhteydessä, teillä voi olla käytössänne jonkun toisen liittymä ja naapuri taas käyttää teidän liittymäänne. Jos kummallakin vielä sattuu olemaan liittymässä sama nopeus, eroa oman ja naapurin liittymän välillä ei huomaa.

 

Mikäli Elisan asiakaspalvelu ei ole asiassa palveluhaluinen, äärimmäinen tapa selvittää asia itse on irtisanoa liittymä ja katsoa, jatkaako se toimintaansa irtisanomisajan jälkeenkin.

Miten sen voi katsoa sitten, jos irtisanon liittymän? Liittymä on silloin kiinni eli nettiyhteys on myös kiinni. Mitään lokeja ja Macceja ei olla katsottu. Elisa ei osaa/tai voi yksilöidä laitetta missä vika on tai oli. Siitä vaan katsomaan, anna luvan. Siihen asti kun eivät voi yksilöidä laitetta, niin näillä mennään. Jos liittymä suljetaan, niin sitten se suljetaan. Minä en vopi asialle mitään. Kaikki olen tehnyt.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Liittymä on silloin kiinni eli nettiyhteys on myös kiinni.

Tässä tilanteessa onkin mielenkiintoista seurata, keneltä netti menee kiinni. Jos se ei mennytkään teiltä, niin se meni todennäköisesti joltakin naapurilta.

Tämän jälkeen vain odotat, että tuo naapuri ihmettelee katkennutta nettiään ja tekee vikailmoituksen. Kun jossakin vaiheessa kytkennät tarkastetaan, siirretään naapurin yhteys teiltä naapurille.

Tämän jälkeen voit yrittää avata liittymän uudelleen, jolloin joku joutuu tulemaan kytkemään johdot uudelleen. Ja toivottavasti tällä kertaa sitten oikein.

Mitään lokeja ja Macceja ei olla katsottu. Elisa ei osaa/tai voi yksilöidä laitetta missä vika on tai oli.

Jos asiakaspalvelun taso on tätä, parasta varmaan antaakin mennä liittymän kiinni.

Elisa ei osaa/tai voi yksilöidä laitetta missä vika on tai oli. Siitä vaan katsomaan, anna luvan. Siihen asti kun eivät voi yksilöidä laitetta, niin näillä mennään.

Jos modeemi on reitittävässä tilassa, ei elisalle päin näy kuin modeemin mac-osoite, ei sen taakse kytkettyjä laitteita. Tällöin on teknisesti mahdotonta yksilöidä asiakaslaitteita.

Jos laitat modeemin siltaavaksi, saavat omat laitteesi julkisia IP-osoitteita, joita voidaan sitten yksilöidä, jos ilmoituksia edelleen tulee.

jos operoidaan julkisilla osoitteilla, ei niitä välttämättä riitä kaikille kodin laitteille ja tietoturvan suhteen pitää olla vielä tarkempi.

 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +5

Voithan toki olla tykkänään käyttämättä kyseistä liittymää, sammutat vaikka modeemin ja katsot vieläkö niitä ilmoituksia tulee..

https://www.greynoise.io/viz/

Tuoltahan sinä voit itse katsoa omalla julkisella ip numerollasi mitä ilmoituksia omasta ip:stäsi löytyy.

Oman ip:n saa selvitettyä kun kirjoitat googleen “whats my ip”

 

-T

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

@Juhani123 Sellainen kysymys vielä tuli mieleen, että onkohan teillä siellä asunnossa missään kohtaa jotain kytkintä (Switchiä) tai muuta Ethernet jakajaa? Edes siellä asunnon sähkökaapissa jossa on valokuidun tulo-/nousuportti?

Voidaan vähän tarkemmin tätä tutkia niin laitteleteko meille yksityisviestiä OmaYhteisö-tiimi niin selvitetään. :)

Osallistu keskusteluun