Skip to main content

Elisalta on soiteltu pian vuoden ajan kuukauden parin välein, ja yritetty saada luopumaan hyvin toimivasta VDSL-yhteydestä (75M/10M), ja ottamaan 5G-yhteys sen sijaan. Ymmärrän, että kuparien kerimisestä tiedotetaan ja korvaavaa liittymää tarjotaan sitten kun on sen aika, mutta kerron nyt miksi tämä Elisan toiminta on alkanut toden teolla riepomaan.

  • Myyjät kehottavat vaihtamaan liittymää aina juuri sillä hetkellä ja perusteluna on,  että kuparit meinataan muka pian kerätä pois. Silti myyjillä ei ole edelleenkään mitään tietoa siitä milloin se oikeasti tapahtuu täällä. Pian vuosi kulunut ensimmäisestä soitosta.
  • Myyjät muotoilevat asian lievästi pelottelevaan sävyyn ikään kuin netti katkeaa suunnilleen minä hetkenä hyvänsä, ja kannattaa vaihtaa liittymä hyvissä ajoin ettei vaan tule ikävää yllätystä
  • Myyjät väittävät 5G-yhteyden olevan parempi kuin nykyinen kiinteä yhteys ja vetoavat “uuteen tekniikkaan”, maksiminopeuksiin ja vanhojen kuparien ongelmiin. Tällä asuinalueella kuparit ovat alle 20v vanhat ja hyvässä kunnossa. Vanhanaikainen tekniikka ei tarkoita huonoa, vaan usein päinvastoin.
  • Elisan sivuilta on hämmentävän vaikea löytää tietoa noiden 5G-kotinetti liittymien miniminopeudesta, mutta se on ilmeisesti 5-10 Mbps, mikä ei tietysti riitä. Jos Elisa takaisi edes 50Mbps nopeuden, niin asia olisi eri, ja liittymänvaihdosta voisi neuvotella. Asuinpaikallani 5G-verkko ei ole erityisen vahva edes Elisan omien karttojen mukaan, mutta myyjiähän se ei kiinnosta
  • Myyjät väittävät, että just ko. hetkellä kannattaa vaihtaa niin saa hyvän tarjouksen, koska myöhemmin niitä tarjouksia ei saa. Ei minua ensinnäkään kiinnosta tarjoukset vaan vakaa nettiyhteys. Toisaalta näitä samoja tarjouksia on tuputettu jo pian vuoden ajan, joten eivät ne (valitettavasti) mihinkään lopu.  Saisivat ne tarjoukset jo loppua, niin ei tarvitsisi kuunnella sitä myyjien tuputusta
  • Olen toistuvasti sanonut, että ei tarvitse soitella uudelleen ennen kuin on tiedossa milloin nykyinen liittymä lopetetaan. Myyjä aina sanoo merkitsevänsä tiedon tästä tietoihini. Silti joku (joskus jopa sama henkilö) soittaa kuukauden parin päästä uudelleen täsmälleen samoilla myyntipuheilla

En periaatteen vuoksikaan vaihda liittymääni yhtään aiemmin kuin on pakko. Sitten kun on pakko, ja jos 5G-yhteyteen pitää vaihtaa, niin Elisa on varmasti listallani viimeisenä. Otan mieluummin liittymän mistä tahansa muusta firmasta.

Minulla itselläni riittää tietämys ja osaaminen arvioimaan mikä minulle on parhaaksi. Minua harmittaa todella paljon niiden monien puolesta, jotka ovat näiden myyjien myyntipuheiden armoilla pystymättä itse arvioimaan väitteiden todenmukaisuutta.

 

EDIT: 16.9.2024 // Muokattu pois asiattomuudet ja otsikko kuvaavammaksi. -Burnett

Sama taktiikka on monien muiden liittymäpalveluiden suhteen. Jos sinulla on mobiililaajakaista, niin sitten soitetaan Elisa Viihdettä markkinoiden ja kerrotaan verkkoa parannetun. Oikeasti viimeisimmästä parannuksesta on yli vuosi, mutta myyjien mukaan “parannus” olisi tapahtunut ihan muutama viikko sitten. Parhaimmillaan parin viikon välein palveluita tuputetaan.

En tiedä miten Elisalla on, mutta Soneralla aikanaan oli ihan erillinen teknologiavaihdostiimi, joka soitteli kupariyhteyksien purkualueiden asiakkaita läpi. Lisäksi tuli kirjepostilla ainakin pari kertaa tiedoite, jossa kerrottiin heiltä päin tiettynä aikana tulevan yhteydenoton. He tiesivät, että koska verkko laitetaan kylmäksi. Purkutoimet tapahtuivat sitten myöhemmin kesällä, taisi olla sellainen firma kuin Creocca, joka purki tuon pois. Tuo kupariverkko oli kymmeniä vuotta vanhaa ja nopeus 1M/512Kbps, eli aika onneton.


 

  • Elisan sivuilta on hämmentävän vaikea löytää tietoa noiden 5G-kotinetti liittymien miniminopeudesta, mutta se on ilmeisesti 5-10 Mbps, mikä ei tietysti riitä. Jos Elisa takaisi edes 50Mbps nopeuden, niin asia olisi eri, ja liittymänvaihdosta voisi neuvotella. Asuinpaikallani 5G-verkko ei ole erityisen vahva edes Elisan omien karttojen mukaan, mutta myyjiähän se ei kiinnosta

 

 

joo minimi on käytännössä 5 Mbit/s downlinkille. mutta omakaistalle on 100 Mbit/s. tosin omakaista kuitenkin käyttää mobiilia joten en usko että on absoluuttinen, vaan keskimääräinen.

 

 


Elisalta on soiteltu pian vuoden ajan kuukauden parin välein, ja yritetty saada luopumaan hyvin toimivasta VDSL-yhteydestä (75M/10M), ja ottamaan 5G-yhteys sen sijaan.

 

  • Olen toistuvasti sanonut, että ei tarvitse soitella uudelleen ennen kuin on tiedossa milloin nykyinen liittymä lopetetaan. Myyjä aina sanoo merkitsevänsä tiedon tästä tietoihini. Silti joku (joskus jopa sama henkilö) soittaa kuukauden parin päästä uudelleen täsmälleen samoilla myyntipuheilla

 

 

EDIT: 16.9.2024 // Muokattu pois asiattomuudet ja otsikko kuvaavammaksi. -Burnett

Puhelut saa kyllä loppumaan:

Markkinointiluvat ja asiakasviestintä

Puhelinmarkkinointi

Voit kieltää Elisan puhelinmarkkinoinnin ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme elisa.fi/yhteydenotto

(Voi olla, että puheluja tulee kerran, pari,ennenkuin tulee kielto voimaan.)


Kiitos vastauksista itse kullekin.

Sinänsä ei haittaa jos Elisalta soitetaan ihan asiasta, eli että kerrotaan päivä milloin nykyinen liittymä lakkaa toimimasta, ja minkälaisia vaihtoehtoja heillä on tarjota tilalle. Sitten kun asian vielä esittäisi joku sellainen, jonka kanssa pystyy oikeasti keskustelemaan asiasta ja joka ymmärtää kunnolla mitä on myymässä, niin puhelu voisi olla oikeasti hyödyllinen.

Sen takia itselläkin on alkanut mennä tunteisiin nuo soitot, koska tuntuu että myyjiä ei kiinnosta yhtään mikään muu kuin että he saavat myytyä sen 5G-liittymän, vaikka asiakkaan kannalta se ei olisi tarpeellista, tai voi jopa olla haitaksi.

Tyytyväisyyttäni ei nosta se, että selvä “ei kiinnosta” ei tehoa, vaan inttäminen jatkuu jatkumistaan, vaikka olen sanonut etten ehdi puhua kun olen töissä. En haluaisi lyödä luuria korvaan, mutta ensi kerralla pitää varmaan tehdä se.

Omakaistalla tosiaan näköjään taataan (joillain kriteereillä) 100 Mbps downlink, jos vain sen verran on mahdollista saada tulemaan. Periaatteessa tuollainen voisi toimia, jos sieltä tulisi aina se mitä on luvattu.

Käytännössä tänne varmaan pitäisi saada Elisan asentaja ensin paikan päälle kokeilemaan millaiseen siirtonopeuteen on mahdollista päästä, ja jos lukemat näyttävät riittäviltä, voisi vasta sitten päättää liittymän vaihtamisesta. Sellainen tuskin onnistuu.

Valitettavasti tämän foorumin keskustelujen perusteella on syntynyt vaikutelma, että ei ole ihan harvinaista, että aluksi liittymä toimii ok, mutta sitten nopeudet tippuvat. Se ei lisää innostusta alata kokeilemaan.

Elisan harhaanjohtavasta liittymänopeuksien mainonnasta (mikä nopeus riittää mihinkin aktiviteettiin) voisi kirjoittaa pitkästikin, mutta jätetään se toiseen keskusteluun.


Käytännössä tänne varmaan pitäisi saada Elisan asentaja ensin paikan päälle kokeilemaan millaiseen siirtonopeuteen on mahdollista päästä, ja jos lukemat näyttävät riittäviltä, voisi vasta sitten päättää liittymän vaihtamisesta. Sellainen tuskin onnistuu.

5G Kotinetissä asentaja mittaa nopeudet aina ennen asennusta ja asiakas voi halutessaan sanoa, ettei asenneta.

Tästä kieltäytymisestä ei aiheudu mitään kuluja asiakkaalle.


Itsehän en yleensä lyö luuria korvaan jos on liian sinnikäs myyjä, vaan asetan puhelimen pöydälle, kyllä sen sitten huomaa kun myyjä lopettaa.


Osallistu keskusteluun