Skip to main content
Kysymys

Elisa Taloyhtiölaajakaista ongelma: "Obtain dynamic IP failed"

  • December 12, 2025
  • 5 kommenttia
  • 65 katselukerrat

Moi,

Muutin juuri uuteen asuntoon Tampereella (kerrostalo) ja yritän saada Elisan taloyhtiölaajakaistaa toimimaan. Tilasin liittymän eilen ja sain Elisalta tekstiviestin, että liittymä on nyt auki (OPEN).

Laitteistona minulla on ZTE MF296R -reititin. Olen vaihtanut sen asetuksista "Ethernet Router Mode" -tilaan ja WAN-asetukseksi "Dynamic IP".

Kytkentä: Sähkökaapissa (IT-kaappi) on portit huoneisiin (ATK-1, ATK-2 jne.) sekä yksi portti, jossa lukee "ATK [asunnon numero]" (esim. ATK 26). Oletan, että tämä on nousukaapeli? Olen kytkenyt reitittimen WAN-portin verkkokaapelilla suoraan tähän "ATK [asunnon numero]" -porttiin.

Ongelma: Reititin ei saa IP-osoitetta. Hallintasivulla lukee virheilmoitus: "Obtain dynamic IP failed". Olen käynnistänyt reitittimen uudelleen useita kertoja, mutta se ei auta. PPPoE-tilaa en ole käyttänyt, koska ymmärtääkseni tässä pitäisi toimia DHCP.

Onko tuo "ATK [asunnon numero]" oikea portti nousulle tässä talotyypissä? Vai pitäisikö minun tehdä jotain muuta?

Kiitos avusta!

 

5 kommenttia

sakarialanne
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+24
  • OmaYhteisön moderaattori
  • December 12, 2025

Reitittimen WAN-porttiin syttyy kuitenkin linkkivalo ?

Koitas ihan ensimmäisenä ilman reititintä, eli laita tietokone suoraan sinne huoneistojakamon nousuporttiin kiinni, toimiiko ? Kokeile useampi portti, joku niistä on oikea. Huoneistomerkinnät ovat välillä vähän mitä sattuu.

 


Forum|alt.badge.img+15
  • Älyniekka
  • December 12, 2025

Ja jos laitteessa on SIM kortti sisällä, ota se varuiksi pois.


  • Keskustelun aloittaja
  • Tulokas
  • December 12, 2025

Reitittimen WAN-porttiin syttyy kuitenkin linkkivalo ?

Koitas ihan ensimmäisenä ilman reititintä, eli laita tietokone suoraan sinne huoneistojakamon nousuporttiin kiinni, toimiiko ? Kokeile useampi portti, joku niistä on oikea. Huoneistomerkinnät ovat välillä vähän mitä sattuu.

 

Kiitos vastauksesta.

Kokeilin kytkeä reitittimen WAN-portin sekä tuohon "ATK [asunnon numero]" -porttiin että "ATK 1" -porttiin, mutta kumpikaan ei toiminut.

Reitittimen merkkivalot näyttävät tältä: ⏻ Power: Valkoinen; 🛜 WiFi: Valkoinen; 📶 Signal: Punainen.

Jakokaapin muut portit on merkitty "PUH" (puhelin), joten oletin niiden olevan VDSL:ää varten, mutta voin käydä ne vielä läpi varmuuden vuoksi.

Tietokoneen kytkeminen suoraan nousuporttiin on hyvä idea, kokeilen tätä seuraavaksi.


  • Keskustelun aloittaja
  • Tulokas
  • December 12, 2025

Ja jos laitteessa on SIM kortti sisällä, ota se varuiksi pois.

Kiitos vinkistä.

Laitteessa ei ole SIM-korttia sisällä.

Olen kytkenyt reitittimen verkkokaapelilla suoraan jakokaapin porttiin, ja reititin on asetettu "Ethernet router mode" -tilaan.


sakarialanne
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+24
  • OmaYhteisön moderaattori
  • December 12, 2025

Laitteen takaosa näyttää tuolta. Palaako WAN/LAN1 portissa merkkivalo, kun siihen on kytkettynä kaapeli, jonka toinen pää on “nousu-liittimessä” ?

Se kertoo fyysisen linkin toiminnasta eli onko kellarikytkimen ja huoneiston välillä yhteys ylipäätään olemassa.