Elisa voi sulkea määräaikaisen laajakaistan?

  • 16 February 2021
  • 21 kommenttia
  • 943 katselukerrat

Elisan myyntitykki otti yhteyttä puhelimekka heinäkuussa 2020 ja tarjosi kiinteää nettiyhteytyä 30 megan korttelikuidulla. Tartuin tarjoukseen ja otin palvelun, jonka määräaikainen sopimus päättyy 4.8.2021, jonka jälkeen sopimus jatkuu, mutta hinta nousee. Ostin liittymää varten moodeemi-reitittimen. Liittymä on toiminut tosi hyvin ja nopeus on ollut lähes 30 kertaa nopeampi kuin aiemmin 4G-purkilla.

Tänään tuli kirje, jossa sanottiin, että palvelu lakkaa 31.3.2021. Käsitykseni mukaan määräaikaista sopimusta ei voi sanoa irti palvelun tuottajan eikä asiakkaan taholta, vaan se on voimassa määräajan päättymiseen saakka. En tyydy Elisan ilmoitukseen, vaan vien asiaa eteen päin ja katson, sitooko sopimus molempia osapuolia  Ovatko muut saaneet vastaavaa ilmoitusta? 


EDIT // muokattu otsikko kuvaavammaksi, jotta muut yhteisöläiset voivat löytää tämän keskustelun etsiessään vastauksia mahdollisesti samantyyppiseen tilanteeseen jatkossa -draakki


Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

21 kommenttia

Käyttäjätaso 7

Elisan myyntitykki otti yhteyttä puhelimekka heinäkuussa 2020 ja tarjosi kiinteää nettiyhteytyä 30 megan korttelikuidulla. Tartuin tarjoukseen ja otin palvelun, jonka määräaikainen sopimus päättyy 4.8.2021, jonka jälkeen sopimus jatkuu, mutta hinta nousee. Ostin liittymää varten moodeemi-reitittimen. Liittymä on toiminut tosi hyvin ja nopeus on ollut lähes 30 kertaa nopeampi kuin aiemmin 4G-purkilla.

Tänään tuli kirje, jossa sanottiin, että palvelu lakkaa 31.3.2021. Käsitykseni mukaan määräaikaista sopimusta ei voi sanoa irti palvelun tuottajan eikä asiakkaan taholta, vaan se on voimassa määräajan päättymiseen saakka. En tyydy Elisan ilmoitukseen, vaan vien asiaa eteen päin ja katson, sitooko sopimus molempia osapuolia  Ovatko muut saaneet vastaavaa ilmoitusta? 


Korttelikuitu ei ole määräaikainen , vaan sen voi irtisanoa milloin vaan. Sinulla lienee alennettu hinta , joka päättyisi 4.8.2021. Alennettu hinta on on eri asia kuin määräaikainen sopimus.

Elisan myyntitykki otti yhteyttä puhelimekka heinäkuussa 2020 ja tarjosi kiinteää nettiyhteytyä 30 megan korttelikuidulla. Tartuin tarjoukseen ja otin palvelun, jonka määräaikainen sopimus päättyy 4.8.2021, jonka jälkeen sopimus jatkuu, mutta hinta nousee. Ostin liittymää varten moodeemi-reitittimen. Liittymä on toiminut tosi hyvin ja nopeus on ollut lähes 30 kertaa nopeampi kuin aiemmin 4G-purkilla.

Tänään tuli kirje, jossa sanottiin, että palvelu lakkaa 31.3.2021. Käsitykseni mukaan määräaikaista sopimusta ei voi sanoa irti palvelun tuottajan eikä asiakkaan taholta, vaan se on voimassa määräajan päättymiseen saakka. En tyydy Elisan ilmoitukseen, vaan vien asiaa eteen päin ja katson, sitooko sopimus molempia osapuolia  Ovatko muut saaneet vastaavaa ilmoitusta? 


Korttelikuitu ei ole määräaikainen , vaan sen voi irtisanoa milloin vaan. Sinulla lienee alennettu hinta , joka päättyisi 4.8.2021. Alennettu hinta on on eri asia kuin määräaikainen sopimus.

 

Katsoin Oma Elisasta sopimuksen tietoja ja siellä on tällainen teksti:

Sopimusehdot

Päätä sopimus

Sopimusta ei voi irtisanoa OmaElisassa, koska sopimuksesi on määräaikainen 4.8.2021 saakka. Voit päättää sopimuksesi lähempänä määräajan päättymistä. Irtisanomisaika on 14 vrk.

Käyttäjätaso 7

Elisan myyntitykki otti yhteyttä puhelimekka heinäkuussa 2020 ja tarjosi kiinteää nettiyhteytyä 30 megan korttelikuidulla. Tartuin tarjoukseen ja otin palvelun, jonka määräaikainen sopimus päättyy 4.8.2021, jonka jälkeen sopimus jatkuu, mutta hinta nousee. Ostin liittymää varten moodeemi-reitittimen. Liittymä on toiminut tosi hyvin ja nopeus on ollut lähes 30 kertaa nopeampi kuin aiemmin 4G-purkilla.

Tänään tuli kirje, jossa sanottiin, että palvelu lakkaa 31.3.2021. Käsitykseni mukaan määräaikaista sopimusta ei voi sanoa irti palvelun tuottajan eikä asiakkaan taholta, vaan se on voimassa määräajan päättymiseen saakka. En tyydy Elisan ilmoitukseen, vaan vien asiaa eteen päin ja katson, sitooko sopimus molempia osapuolia  Ovatko muut saaneet vastaavaa ilmoitusta? 


Korttelikuitu ei ole määräaikainen , vaan sen voi irtisanoa milloin vaan. Sinulla lienee alennettu hinta , joka päättyisi 4.8.2021. Alennettu hinta on on eri asia kuin määräaikainen sopimus.

 

Katsoin Oma Elisasta sopimuksen tietoja ja siellä on tällainen teksti:

Sopimusehdot

Päätä sopimus

Sopimusta ei voi irtisanoa OmaElisassa, koska sopimuksesi on määräaikainen 4.8.2021 saakka. Voit päättää sopimuksesi lähempänä määräajan päättymistä. Irtisanomisaika on 14 vrk.


No jopas nyt.

Jos toisiaan sopimuksesi on määräaikainen , niin ei Elisa voi sitä irtisanoa kesken määräajan.

Itselläni ei korttelikuidussa ole määräaikaa enää ainakaan. Suosittelen varmistamaan asian aspasta , ettei kyseessä ole jokin sekaannus.

Käyttäjätaso 7

Elisan myyntitykki otti yhteyttä puhelimekka heinäkuussa 2020 ja tarjosi kiinteää nettiyhteytyä 30 megan korttelikuidulla. Tartuin tarjoukseen ja otin palvelun, jonka määräaikainen sopimus päättyy 4.8.2021, jonka jälkeen sopimus jatkuu, mutta hinta nousee. Ostin liittymää varten moodeemi-reitittimen. Liittymä on toiminut tosi hyvin ja nopeus on ollut lähes 30 kertaa nopeampi kuin aiemmin 4G-purkilla.

Tänään tuli kirje, jossa sanottiin, että palvelu lakkaa 31.3.2021. Käsitykseni mukaan määräaikaista sopimusta ei voi sanoa irti palvelun tuottajan eikä asiakkaan taholta, vaan se on voimassa määräajan päättymiseen saakka. En tyydy Elisan ilmoitukseen, vaan vien asiaa eteen päin ja katson, sitooko sopimus molempia osapuolia  Ovatko muut saaneet vastaavaa ilmoitusta? 


Korttelikuitu ei ole määräaikainen , vaan sen voi irtisanoa milloin vaan. Sinulla lienee alennettu hinta , joka päättyisi 4.8.2021. Alennettu hinta on on eri asia kuin määräaikainen sopimus.

 

Katsoin Oma Elisasta sopimuksen tietoja ja siellä on tällainen teksti:

Sopimusehdot

Päätä sopimus

Sopimusta ei voi irtisanoa OmaElisassa, koska sopimuksesi on määräaikainen 4.8.2021 saakka. Voit päättää sopimuksesi lähempänä määräajan päättymistä. Irtisanomisaika on 14 vrk.


No jopas nyt.

Jos toisiaan sopimuksesi on määräaikainen , niin ei Elisa voi sitä irtisanoa kesken määräajan.

Itselläni ei korttelikuidussa ole määräaikaa enää ainakaan. Suosittelen varmistamaan asian aspasta , ettei kyseessä ole jokin sekaannus.


Sekaannus tai ei, niin onhan tuossa selvästi mustaa valkoisella, eli taitaa olla sittenkin elisan häpeä.

@sakarialanne Miksi Elisa yksipuoleisesti muuttaa määräaikaista sopimusta? 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

@sakarialanne Miksi Elisa yksipuoleisesti muuttaa määräaikaista sopimusta? 

En tunne tätä tapausta mutta yleisellä tasolla voin todeta, että meillä ei ole olemassa määräaikaisia kiinteän verkon laajakaistasopimuksia kuluttajille vaan ainoastaan määräaikaisia hintatarjouksia niissä, kuten Sokrates ylempänä jo mainitsikin. 

Tässä aloittajan casessa on jokin virhe, joka selvitetään.

Käyttäjätaso 7

Taitaa olla taas niitä näitä sattuu- tapauksia, Erilaisilta toimijoiltahan näitä kuulee vähän liiankin usein. Mutta, onhan se niinkin, että usein kun sattuu, niin tottuu.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Hei @Pardomet ja tervetuloa OmaYhteisöön! :blush:

Pahoittelut heti alkuun tilanteesta :confused:  kuten @sakarialanne mainitsikin aiemmin niin meillä ei ole hyvään toviin ollut määräaikoja kiinteissä laajakaistoissa, ja hintaedun kesto on eri asia kuin koko sopimusta sitova määräaika. Kuitenkin tuo OmaElisan teksti näyttää nyt kovin erikoiselta ja pitää ehdottomasti selvittää, mistä tässä oikein kiikastaa. Jos asia on jo toista asiakaspalvelukanavaa pitkin hoidossa niin hyvä homma, mutta jos ei, laittaisitko meille varmuuden vuoksi vielä lisätiedot yksityisviestitse profiilin @OmaYhteisö-tiimi kautta? :slight_smile:  Päästään sitten tarkistamaan sopimukset, tilaustiedot ja OmaElisan näkymä meidän päästä, saadaan tämä varmasti selvitettyä. Kiitos!

Hei @Pardomet ja tervetuloa OmaYhteisöön! :blush:

Pahoittelut heti alkuun tilanteesta :confused:  kuten @sakarialanne mainitsikin aiemmin niin meillä ei ole hyvään toviin ollut määräaikoja kiinteissä laajakaistoissa, ja hintaedun kesto on eri asia kuin koko sopimusta sitova määräaika. Kuitenkin tuo OmaElisan teksti näyttää nyt kovin erikoiselta ja pitää ehdottomasti selvittää, mistä tässä oikein kiikastaa. Jos asia on jo toista asiakaspalvelukanavaa pitkin hoidossa niin hyvä homma, mutta jos ei, laittaisitko meille varmuuden vuoksi vielä lisätiedot yksityisviestitse profiilin @OmaYhteisö-tiimi kautta? :slight_smile:  Päästään sitten tarkistamaan sopimukset, tilaustiedot ja OmaElisan näkymä meidän päästä, saadaan tämä varmasti selvitettyä. Kiitos!

 

Moro @draakki,

Kiitos tervetulotoivotuksestasi.

Elisa yrittää näköjään pelastaa oman nahkansa, koska on muttanut otsikon. Ei se kuitenkaan muuta pettämistä eikä sopimusrikkomusta muuksi. 

 

Oma Elisassa lukee palveluni kohdalla:

Sopimusehdot

Päätä sopimus

Sopimusta ei voi irtisanoa OmaElisassa, koska sopimuksesi on määräaikainen 4.8.2021 saakka. Voit päättää sopimuksesi lähempänä määräajan päättymistä. Irtisanomisaika on 14 vrk.

Ei asia muutu määräaikaisesta sopimuksesta muuksi, vaikka Elisa kuinka yrittäisi kiemurrella ja tarkistaa sopimukset ja tilaustiedot. Teksti on täysin yksiselitteinen ja sitova, vaikka tekstin kirjoittamisessa olisi tullut aikoinaan virhe, mihin en usko. Enemmän kiinnostaa saada kirje, jossa Elisa tunnustaa sopimusrikkomuksensa ja kertoo aiemman kirjeen olevan aiheeton sekä pyytää kohteliaasti anteeksi tökeröä ja ymmärtämätöntä toimintaansa määräaikaisten sopimusten sitovuuden suhteen. 

 

Minulle soitettiin ja kaupattiin korttelikuitua heinäkuussa 2020 ja sanottiin, että hinta on 9,90 €/kk 12 kuukautta ja sen jälkeen hinta nousee ollen 19,90 €/kk. Sovimme puhelussa, että otan palvelun. Samalla kaupattiin jotakin kiinalaista modeemia (hinnan sanottiin olevan muistaakseni jotain 180 €) kuukausimaksulla, mutta en ottanut sitä, vaan ostin TeleWell TW-EAV510AC:n. Em. asioiden perusteella uskoin, että käytössäni on todella hyvin toimiva korttelikuitu vuosien ajan. Nyt Elisa yrittää katkaista sopimuksen vajaan kahdeksan kuukauden jälkeen, mikä tuntuu erikoiselta ja kovin lyhytnäköiseltä toiminnalta. Kiinnostaisi vielä tietää, mitä olisi tapahtunut Elisan modeemille, mikäli olisin ottanut sen. Olisiko modeemi pitänyt toimittaa Elisalle, vaikka olisin maksanut sitä joka kuukausi enkä olisi saanut hyvitystä? Vai olisinko joutunut maksamaan kuukausimaksua niin kauan, että se olisi tullut maksetuksi? Vai olisiko maksamani maksuosuus palautettu minulle ja Elisa olisi ottanut modeemin? Vai mikä on Elisan käytäntö näissä asioissa? Hyvittääkö Elisa ostamani TeleWellin modeemin hinnan ja ottaa sen itselleen?

 

Voin sanoa kokemukseni perusteella, että ei Elisa ole yhtään huonompi kuin DNA. Kun olin DNA:n asiakas noin 10 vuoden ajan, niin kyykytin sitä kolme kertaa tekemistään virheistä ja sain kaikilla kerroilla rahallisen korvauksen. Olen myös Telian asiakas. Se ei ole tehnyt virheitä ainakaan toistaiseksi. Muista operaattoreista ei ole kokemusta. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

@sakarialanne Miksi Elisa yksipuoleisesti muuttaa määräaikaista sopimusta? 

En tunne tätä tapausta mutta yleisellä tasolla voin todeta, että meillä ei ole olemassa määräaikaisia kiinteän verkon laajakaistasopimuksia kuluttajille vaan ainoastaan määräaikaisia hintatarjouksia niissä, kuten Sokrates ylempänä jo mainitsikin. 

Tässä aloittajan casessa on jokin virhe, joka selvitetään.


Virhe lienee se, että tuo irtisanomisilmoitus on lähetetty.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

@sakarialanne Miksi Elisa yksipuoleisesti muuttaa määräaikaista sopimusta? 

En tunne tätä tapausta mutta yleisellä tasolla voin todeta, että meillä ei ole olemassa määräaikaisia kiinteän verkon laajakaistasopimuksia kuluttajille vaan ainoastaan määräaikaisia hintatarjouksia niissä, kuten Sokrates ylempänä jo mainitsikin. 

Tässä aloittajan casessa on jokin virhe, joka selvitetään.


Virhe lienee se, että tuo irtisanomisilmoitus on lähetetty.

Ei, vaan siinä, että sopimus näkyy määräaikaisena, vaikka olemme vuosia mainostaneet, että liittymäsopimukset eivät ole määräaikaisia.

@sakarialanne 

Sopimus on määräaikainen, mikäli sen päättymispäivämäärä on sanottu ja lisäksi on maininta, ettei sopimusta voi irtisanoa ennen sen päättymispäivämäärää 4.8.2021. Irtosanomisaika on 14 vrk. Eikö tämä ole hyvin yksiselitteisesti sanottu? Elisa haluaa ilmiselvästi pitää kiinni asiakkaastaan sopimuksen päättymispäivämäärään saakka.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

@sakarialanne Miksi Elisa yksipuoleisesti muuttaa määräaikaista sopimusta? 

En tunne tätä tapausta mutta yleisellä tasolla voin todeta, että meillä ei ole olemassa määräaikaisia kiinteän verkon laajakaistasopimuksia kuluttajille vaan ainoastaan määräaikaisia hintatarjouksia niissä, kuten Sokrates ylempänä jo mainitsikin. 

Tässä aloittajan casessa on jokin virhe, joka selvitetään.


Virhe lienee se, että tuo irtisanomisilmoitus on lähetetty.

Ei, vaan siinä, että sopimus näkyy määräaikaisena, vaikka olemme vuosia mainostaneet, että liittymäsopimukset eivät ole määräaikaisia.

No, ainakaan asiakas ei ole tässä virhettä tehnyt, mutta jyrkästä kannanotosta päätellen joutuu kuitenkin sijaiskärsijäksi.. 

Niin kuin @tontze mainitsee, ei asiakas ole tehnyt virhettä tässä tapauksessa, vaan haluaa Elisan noudattavan omia sopimusehtojaan.

@sakarialanne on maininnut, että Elisa on vuosia mainostanut, että Elisan liittymät eivät ole määräaikaisia. Jotta Elisalle ei tulisi paha mieli, niin voihan asian sopia niin, ettei minunkaan liittymäsopimus ole määräaikainen, mutta en voi kuitenkaan irtisanoa sopimusta ennen 4.8.2021, kuten sopimuksessa sanotaan. Sama koskee tietysti sopimuksen molempia osapuolia. 

Asiakkaan täytyy uskoa ja noudattaa sitä tekstiä, mitä Elisan sopimuksen irtisanomisehdoissa sanotaan.

 

Käyttäjätaso 7

Mitä sanotaan alkuperäisessä sopimuksessa / tilausvahvistuksessa? Se lienee ratkaisevaa tässä asiassa.

 

Tunnetusti OmaElisan ja ylipäätään Elisan nettisivuilta löytyvät sopimusehdot ovat vain suuntaa-antavia...

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +16

Mitä sanotaan alkuperäisessä sopimuksessa / tilausvahvistuksessa? Se lienee ratkaisevaa tässä asiassa.

 

Tunnetusti OmaElisan ja ylipäätään Elisan nettisivuilta löytyvät sopimusehdot ovat vain suuntaa-antavia...

Alkuperäinen tilausvahvistus on nähtävissä tietokoneella verkkoasiointi.elisa.fi  > sivun alalaidassa kohdassa “Uusimmat asiakaskirjeet”. Palan halusta kuulla, kuinka tämä merkillinen tapaus päättyy. Toivottavasti @Pardomet  ei vaikene, ennen kuin tapaus on selvä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

​Halutaan ehdottomasti selvittää tämä asia! Tosiaan, ihan yleisesti puhuen meillä ei ole määräaikaisia sopimuksia ollut voimassa kiinteille laajakaistoille todella pitkään aikaan, joten tilausvahvistuksen näkeminen tässä kohtaa olisi tärkeää. OmaElisan suhteen asia on meillä selvityksessä, mutta alustavasti voisi haiskahtaa siltä että siellä olisi joku tekninen virhe joka näyttää tiedon harhaanjohtavasti. Tämä ei tietenkään ole OK, ja pahoittelen asiaa. Tilausvahvistukselta saataisiin se varmistus siitä, millaisesta sopimuksesta on ollut kyse.

Tähän tapaukseen en voi tarkemmin kommentoida tässä julkisesti mm. GDPR:n ja yksityisyyden takia, mutta haluaisimme kovasti auttaa ja selvittää tämän asian. Voisimme puhua sopimusasioista tarkemmin yksityisviestitse, meidät tavoittaa profiilin @OmaYhteisö-tiimi kautta. Toinen vaihtoehto on että jos haluat jatkaa keskustelua julkisesti myös omista sopimusasioistasi niin voit laittaa asiakasnumerosi profiilisi tietoihin, ja voimme sitten jatkaa asian käsittelyä tässä.

 

 

Elisa yrittää näköjään pelastaa oman nahkansa, koska on muttanut otsikon. 


Moderoimme säännöllisesti kaikkien käyttäjiemme kirjoittamia otsikoita jos otsikosta ei käy ilmi mitä asia koskee. Hakupalveluissa (kuten Google) otsikko on ensisijaisia tietoja millä tietoa hakeva saa tuloksia. Kuvaavammalla otsikolla tämän ketjun voi paremmin löytää joku toinen, jos ja kun tällainen tilanne tai kysymys tulisi joskus toisessa tapauksessa vastaan. Pahoittelut tästä aiheutuneesta harmista.

Päivitys tilanteeseen.

En viitsinyt alkaa kinaamaan Elisan kanssa korttelikuidun yksipuolisesta lopettamisesta, vaan hankin maaliskuussa DNA:n todella nopean kiinteän yhteyden. 

En yleensä käy juuri koskaan katsomassa pankkitiliäni, koska kaikki laskuni ovat e-laskuja, mutta tänään kävin, sillä piti hyväksyä Mobilepaylla tehtyjen ostosten luottokorttilasku, koska siitä tuli viesti. Huomasin samalla, että Elisa oli lähettänyt e-laskun korttelikuituyhteydestä huhtikuulta, vaikka yhteys katkaistaan saamani kirjeen mukaan 31.3.2021. En tosin tiedä, onko yhteys katkaistu, koska olen ottanut modeemin pois jonkin aikaa sitten. Nyt ihmetyttää, että Elisa yrittää varastaa rahojani laskuttamalla olemattomasta yhteydestä, jonka Elisa lopetetti kirjeensä mukaan 31.3.2021. 

Täytyy todeta, että Elisan touhu on täysin syvältä. Vasen käsi ei tiedä, mitä oikea tekee. 

Elisa lopettaa 31.3.2021 korttelikuidun määräaikaisen sopimuksen, jonka piti olla voimassa 4.8.2021 saakka. Nyt oli tullut e-lasku huhtikuulta, vaikka korttelikuitu lopetettiin 31.3.2021. Mitä tästä kaikesta pitäisi ajatella? Elisa voi varmaan kertoa sen täällä.

Edit: Kirosana siivottu. -Keinotekoinen

@Pardomet Jos sinulla on ihan mustaa valkoisella eli siinä tapauksessa riitautat asian laskutuksen osalta. Jos ovat irtisanoneet “laajakaistan”, niin miksi sinunkaan pitäisi maksaa yhtään penniäkään Elisalle?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Pardomet - Kannattaa ehdottomasti olla asiakaspalveluumme asiasta yhteydessä, tai vaihtoehtoisesti laittaa yksityisviestiä @OmaYhteisö-tiimi -käyttäjälle. Ei huhtikuulta kyllä tuossa tapauksessa pitäisi veloituksia syntyä, mikäli laajakaista on lopetettu 31.3.2021.

 

Muistetaanhan samalla, että kirosanat eivät kuulu OmaYhteisöön. 

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

:face_palm_tone2: