Vastattu

Elisan kuitunetti ei lähde toimimaan


Muutimme juuri uuteen asuntoon, ja Elisan nettisivut näyttivät, että asuntoon olisi mahdollista saada kuitunetti, jonka sitten otimme. Tiistaina tuli tekstiviesti, etti netti on nyt aktivoitu. Netti ei kuitenkaan ole lähtenyt toimimaan.. Sähkökaapissa on yksi portti merkitty "DSL" ja loput ovat sitten ilmeisesti huoneiden portteja. Mistään portista emme ole saaneet nettiä toimimaan ethernet-kaapelilla. 

 

Onko vika meidän vai elisan päässä? Miten saisimme tuon toimimaan? Asiakaspalveluun olemme olleet yhteydessä sähköpostitse, mutta vastauksia ei ole kuulunut pariin päivään.. 

 

 

 

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi sakarialanne 31 March 2022, 11:28

Katso alkuperäinen viesti

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

15 kommenttia

Ja tosiaan sähkökaapin alaosassa on tuollainen pömpeli, minkä tarkoitusta emme tiedä. Ethernet kaapeli ei ainakaan sovi sinne.. Voisiko se jotenkin liittyä tähän netti asiaan? 

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Laita profiiliisi asiakasnumero niin päästään tarkemmin katsomaan, miten laajakaistasi on teknisesti toteutettu ja minkälaisella laitteella ja kytkennöillä saat sen käyttöösi.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Mitä tilausvahvistuksessa lukee yhteysmuodosta? Onko se VDSL2? Jos on, tarvitsette VDSL2-modeemin. Onko se kaapelimodeemi? Jos on, tarvitsette kaapelimodeemin.

Onko kyse omakotitalosta? Tällöin alareunan valkoiseen ”pömpeliin” kytkettäisiin Elisan toimittama kuitumuunnin. Olisiko mahdollista, että edellinen asukas on epähuomiossa ottanut kuituliittymään kuuluvan kuitumuuntimen mukaansa?

Onko kyse rivi- tai kerrostalosta? Tällöin alareunan valkoinen pömpeli ei tee mitään. Ainoastaan, jos taloyhtiö olisi hankkinut omat kuitukytkimensä, valokuituliittimessä olisi toimintaa. Tällaiset järjestelyt ovat kuitenkin erittäin harvinaisia.

Laita profiiliisi asiakasnumero niin päästään tarkemmin katsomaan, miten laajakaistasi on teknisesti toteutettu ja minkälaisella laitteella ja kytkennöillä saat sen käyttöösi.

Asiakkuus on mieheni nimissä, mutta lisäsin tuon asiakasnumeron profiiliini jos sen kautta saisi jotain tietoja. 

Mitä tilausvahvistuksessa lukee yhteysmuodosta? Onko se VDSL2? Jos on, tarvitsette VDSL2-modeemin. Onko se kaapelimodeemi? Jos on, tarvitsette kaapelimodeemin.

Onko kyse omakotitalosta? Tällöin alareunan valkoiseen ”pömpeliin” kytkettäisiin Elisan toimittama kuitumuunnin. Olisiko mahdollista, että edellinen asukas on epähuomiossa ottanut kuituliittymään kuuluvan kuitumuuntimen mukaansa?

Onko kyse rivi- tai kerrostalosta? Tällöin alareunan valkoinen pömpeli ei tee mitään. Ainoastaan, jos taloyhtiö olisi hankkinut omat kuitukytkimensä, valokuituliittimessä olisi toimintaa. Tällaiset järjestelyt ovat kuitenkin erittäin harvinaisia.

Tilausvahvistuksessa ei varsinaisesti lue yhteysmuodosta mitään, mutta lukee tekniikan olevan FFTH ETH, eli lieneeköhän kyseessä juuri tuo mihin tarvittaisiin kuitumuunnin.. Kyseessä on tosiaan paritalo taajamassa, ja mikäli tuohon pömpeliin tarvitaan se kuitumuunnin, niin voi olla hyvinkin mahdollista, että edellinen asukas on sen vahingossa ottanut matkaansa. 

Käyttäjätaso 7

Laita profiiliisi asiakasnumero niin päästään tarkemmin katsomaan, miten laajakaistasi on teknisesti toteutettu ja minkälaisella laitteella ja kytkennöillä saat sen käyttöösi.

Asiakkuus on mieheni nimissä, mutta lisäsin tuon asiakasnumeron profiiliini jos sen kautta saisi jotain tietoja. 

Saatavuuskyselykin kannattaa tarkistaa. Se kertonee osoitteeseesi saatavan liittymän tyypin.

https://elisa.fi/kauppa/nettiliittymat/kiinteat-laajakaistat

Laita profiiliisi asiakasnumero niin päästään tarkemmin katsomaan, miten laajakaistasi on teknisesti toteutettu ja minkälaisella laitteella ja kytkennöillä saat sen käyttöösi.

Asiakkuus on mieheni nimissä, mutta lisäsin tuon asiakasnumeron profiiliini jos sen kautta saisi jotain tietoja. 

Saatavuuskyselykin kannattaa tarkistaa. Se kertonee osoitteeseesi saatavan liittymän tyypin.

https://elisa.fi/kauppa/nettiliittymat/kiinteat-laajakaistat

Tätä kautta tilasimme tämän nykyisen netin, ja sieltä tarjoaa "Elisa netti kotiin M" ja lukee vain että kyseessä on kuitu. 

Käyttäjätaso 7

Laita profiiliisi asiakasnumero niin päästään tarkemmin katsomaan, miten laajakaistasi on teknisesti toteutettu ja minkälaisella laitteella ja kytkennöillä saat sen käyttöösi.

Asiakkuus on mieheni nimissä, mutta lisäsin tuon asiakasnumeron profiiliini jos sen kautta saisi jotain tietoja. 

Saatavuuskyselykin kannattaa tarkistaa. Se kertonee osoitteeseesi saatavan liittymän tyypin.

https://elisa.fi/kauppa/nettiliittymat/kiinteat-laajakaistat

Tätä kautta tilasimme tämän nykyisen netin, ja sieltä tarjoaa "Elisa netti kotiin M" ja lukee vain että kyseessä on kuitu. 

Noita “Elisa netti kotiin M” liittymiä on toteutettu eri tekniikoilla. Tässä yksi esimerkki.

Tässä esimerkissä on alimpana kohta DSL , joka tarkoittaa VDSL2-modeemia. Teillä siinä kohdassa ilmeisesti lukee Kuitu??

Jos näin , niin sitten tarvitsette kuitumuuntimen.

Jos alinmmassa kohdassa lukee ETH (ethernet) , niin tarvitsette ilmeisesti reitittimen.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

FTTH = fiber to the home eli kuitu kotiin. ETH = Ethernet. FTTH ETH tarkoittaa, että kuitu tulee kotiin saakka, mutta asiakasrajapinta operaattoriin on Ethernet.

Liittymä tulee kaapin alareunan valkoiseen pömpeliin, mutta kuitumuunnin on nyt hävinnyt jonnekin. Tai jos edellisellä asukkaalla ei ollut kuituyhteys koskaan käytössä, voi toki olla, ettei sitä muunninta ole vielä asennettu ensimmäistäkään kertaa.

Kysy kuitumuuntimesta edelliseltä asukkaalta, mikäli mahdollista. Muussa tapauksessa tee Elisalle vikailmoitus puuttuvasta muuntimesta, niin he lähettävät asentajan kytkemään uuden. Huomioi, että hukkuneen kuitumuuntimen korvaamisesta voi tulla lasku. Mikäli kohteessa ei ole ollut kuituliittymä aiemmin käytössä, siitä voi muodostua myös kytkentämaksu.

Paritalot ovat sikäli mielenkiintoinen tapaus, että niissä asiat on voitu hoitaa kuten omakotitaloissa tai kerrostaloissa. FTTH kertoo, että tässä tapauksessa internet-yhteys on hoidettu kuten omakotitalossa.

Laita profiiliisi asiakasnumero niin päästään tarkemmin katsomaan, miten laajakaistasi on teknisesti toteutettu ja minkälaisella laitteella ja kytkennöillä saat sen käyttöösi.

Asiakkuus on mieheni nimissä, mutta lisäsin tuon asiakasnumeron profiiliini jos sen kautta saisi jotain tietoja. 

Saatavuuskyselykin kannattaa tarkistaa. Se kertonee osoitteeseesi saatavan liittymän tyypin.

https://elisa.fi/kauppa/nettiliittymat/kiinteat-laajakaistat

Tätä kautta tilasimme tämän nykyisen netin, ja sieltä tarjoaa "Elisa netti kotiin M" ja lukee vain että kyseessä on kuitu. 

Noita “Elisa netti kotiin M” liittymiä on toteutettu eri tekniikoilla. Tässä yksi esimerkki.

Tässä esimerkissä on alimpana kohta DSL. Teillä siinä kohdassa ilmeisesti lukee Kuitu??

Jos näin , niin sitten tarvitsette kuitumuuntimen.

Jos alinmmassa kohdassa lukee ETH (ethernet) , niin tarvitsette ilmeisesti reitittimen.

 

Jep, lukee pelkästään “kuitu”, eikä lisätiedoista löytynyt mitään tarkempaa tietoa.. Mitenkähän tuon kuitupäälaitteen kanssa menee, että jos edellinen sen on ottanut matkaansa ja sitä ei enää takaisin saa, niin kenenköhän piikkiin menee uuden hankkiminen? Asumme nykyisessä asunnossa siis vuokralla. 

 

Käyttäjätaso 7

Ota yhteyttä vuokranantajaan.

Eiköhän asia siitä ala lutviutua.

 

Käyttäjätaso 7

OK.

Kuten @irritus edellä kuvaili , niin kuitumuunninta ei joko ole koskaan asennettu tai edellinen asiakas on sen vienyt mukanaan epähuomiossa.

Minulla on sellainen käsitys , että se muunnin on Elisan omaisuutta eikä sitä saisi asiakas poistaa. No eiköhän sekin asia aspassa selviä ja mahdolliset maksut.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Jep, lukee pelkästään “kuitu”, eikä lisätiedoista löytynyt mitään tarkempaa tietoa.

Operaattorit myyvät kuituna kaikkea mahdollista antiloopinnahasta öylätteihin, joten pelkkä kuitu ei valitettavasti kerro yhtään mitään.

 

Mitenkähän tuon kuitupäälaitteen kanssa menee, että jos edellinen sen on ottanut matkaansa ja sitä ei enää takaisin saa, niin kenenköhän piikkiin menee uuden hankkiminen?

Jos paritalo on perustettu taloyhtiömuotoon, tilauksen tekee/vahvistaa taloyhtiö, joka voi sitten jälkikäteen yrittää periä kustannuksia edelliseltä asukkaalta.

Mikäli talon osat ovat suorassa omistuksessa, liittymistä vastaa omistaja, joka sitten voi jälkikäteen yrittää periä kustannuksia edelliseltä asukkaalta.

Kuten @Kimblez jo mainitsi, asiasta on hyvä olla yhteydessä myös vuokranantajaan.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Mitä tilausvahvistuksessa lukee yhteysmuodosta? Onko se VDSL2? Jos on, tarvitsette VDSL2-modeemin. Onko se kaapelimodeemi? Jos on, tarvitsette kaapelimodeemin.

Onko kyse omakotitalosta? Tällöin alareunan valkoiseen ”pömpeliin” kytkettäisiin Elisan toimittama kuitumuunnin. Olisiko mahdollista, että edellinen asukas on epähuomiossa ottanut kuituliittymään kuuluvan kuitumuuntimen mukaansa?

Onko kyse rivi- tai kerrostalosta? Tällöin alareunan valkoinen pömpeli ei tee mitään. Ainoastaan, jos taloyhtiö olisi hankkinut omat kuitukytkimensä, valokuituliittimessä olisi toimintaa. Tällaiset järjestelyt ovat kuitenkin erittäin harvinaisia.

Tuo veikkaus oli oikea. @Sonjana laitan asennusporukalle työmääräimen, että tulevat asentamaan teille uuden FTTH-kuitumuuntimen. Ovat teihin yhteydessä ja sopivat tarkemman aikataulun. Tästä ei teitä veloiteta.

Mitä tilausvahvistuksessa lukee yhteysmuodosta? Onko se VDSL2? Jos on, tarvitsette VDSL2-modeemin. Onko se kaapelimodeemi? Jos on, tarvitsette kaapelimodeemin.

Onko kyse omakotitalosta? Tällöin alareunan valkoiseen ”pömpeliin” kytkettäisiin Elisan toimittama kuitumuunnin. Olisiko mahdollista, että edellinen asukas on epähuomiossa ottanut kuituliittymään kuuluvan kuitumuuntimen mukaansa?

Onko kyse rivi- tai kerrostalosta? Tällöin alareunan valkoinen pömpeli ei tee mitään. Ainoastaan, jos taloyhtiö olisi hankkinut omat kuitukytkimensä, valokuituliittimessä olisi toimintaa. Tällaiset järjestelyt ovat kuitenkin erittäin harvinaisia.

Tuo veikkaus oli oikea. @Sonjana laitan asennusporukalle työmääräimen, että tulevat asentamaan teille uuden FTTH-kuitumuuntimen. Ovat teihin yhteydessä ja sopivat tarkemman aikataulun. Tästä ei teitä veloiteta.

Huippua, eiköhä näillä päästä eteenpäin asian kanssa! Kiitokset kaikille asiassa auttaneille!