Hieman itseä ihmetyttää nyt Elisan toiminta valokuidun asennuksen kanssa. Tilasimme valokuidun Elisalta 29.12.2022, kun sitä alueelle suunnittelivat ja niin innokkaasti tarjosivat. Tilausvaiheessa annettiin ymmärtää, että kuitu alueelle asennetaan kesällä 2023. Loppukesästä kyselin Elisan kuidun perään, sillä toinenkin alueelle kuitua vetänyt firma tarjosi omaansa. Aikamoisen soittelurumban siinä tein, mutta lopulta ilmeisesti joku asiakaspalvelijoista sai kyselyt välitettyä asiasta tietävälle taholla ja vastaussähköpostissa aikataulu muuttuikin syksyyn.
No, eipä tässä nyt jäniksen selässä olla, joten otimme ihan rauhassa ja syyskuulla Elisalta kävikin sitten asentaja vetämässä tonttikuidun kulkemaan tontin rajalta ulkoseinälle. Totesi vielä, että varmaankin muutaman viikon päästä tulee sitten asentaja asentamaan kuidun sisälle ja laittelemaan sen lopulliseen käyttökuntoon. Jes!
Vaan mitenkäs kävikään, lokakuulla tuli viestiä, että alueen maapohja on aiheuttanut jonkinlaisia ongelmia asennuskaivuille, joten homma siirtyykin selvittelyiden takia joulukuulle. Hmmm… Aika moni firma, mm sähkötoimittaja ja toinen valokuidun toimittaja, tuossa on alueella pitkin syksyä kaivellut ja aika moni toisaalta kuidun ottanut on saanut kotinsa jo verkkoon liitettyä. Ehkä maapohja toimii erilailla eri maanrakentajia kohtaan, mene ja tiedä. No, vastahan tässä on kohta vuosi odoteltu joten onhan se kiva, että tulee sitten jouluksi.
Tänään tulikin sitten viesti, että valokuituverkon rakentaminen viivästyy mm maanrakennustöistä johtuen ja uusi arvioitu toimitusaika on kesällä 2024. Hieman nyt tuntuu kohtuuttoman pitkältä tämä Elisan toimitusaika. Onkohan muita samaan kummallisuuteen törmänneitä? Olen tässä miettinyt, että pitäisikö kohta olla jo kuluttajasuojaan yhteydessä, sillä ei tämä nyt ihan oikealta toimintatavalta vaikuta.