Vastattu

Espoossa verkon huoltotyön jälkeen kiinteän laajakaistan nopeus putosi

  • 25 May 2023
  • 8 kommenttia
  • 218 katselukerrat

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +3

Mikä mahtoi olla viime viikon huoltotyö verkossa Espoossa? Kuituverkon nopeus putosi 10 %.

300-270( 260)

 

 

EDIT 25.5.2023 // muokattu otsikkoa kuvaavammaksi -draakki

 

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi draakki 25 May 2023, 13:32

Katso alkuperäinen viesti

8 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Ohoh 😮 oliko kyse tästä yhä parhaillaan meneillään olevasta huoltotyöstä? Vai viime viikolla maanantain ja keskiviikon välillä olleesta huoltotyöstä, mikä aiheutti lyhyitä katkoksia kaapeliTV-verkkoon ja kiinteään laajakaistaan Espoon Tuomarilan, Suvelan, Malminmäen, Riimukallion, Saarniraivion, Pisan, Eestinkallion, Kauklahden sekä Fallåkerin alueilla? 

Jos työt jatkuvat yhä niin kannattaa toki odotella töiden loppuun asti. Modeemi kannattaa myös tietty käynnistellä uusiksi, ja sen voisi varuilta myös resetoida eli palauttaa tehdasasetuksille. Jos kumpikaan ei auta, kannattaa ihan pirauttaa Elisan häiriöilmoituspuolelle tai jättää soittopyyntö täältä aiheella Häiriöilmoitus (muut) niin häiriöpuolelta rimpautellaan sinulle päin mahdollisimman pian ja selvitellään mistä oikein kiikastaa. 👍🏼 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +3

On kyse Mankkaalla tehdystä huoltotyöstä jonakin yönä. Poistin jo viestin, mikä kertoi tarkemman ajan.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +3

Siis, onko tämä nopeuden pudottaminen tarkoituksellista? Kuukausiveloitus on kyllä ennallaan...🤣

Eikä siis auta, vaikka sammuttaisin koko Espoon vehkeet ja käynnistäisin uudelleen. Omat olen kyllä “rumpannut”. Nopeus OLI 300 ja nyt hädin tuskin 270.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Ei @aarolehi tietenkään 👍🏼 jos huoltotyöt on jo alueella ohi eikä nopeus ole normalisoitunut, niin olitko jo soittanut Elisan häiriöilmoituspuolelle? Puhelimessa päivystellään 24/7 vuoden jokaisena päivänä, ja soitto olisi nopein tapa saada tämä tutkintaan että onko jotain hämyä tapahtunut verkon puolella ja olisiko jotain kikkakolmosta, millä toimivuuden saisi palautettua aiemmalle tasolle. Voit myös halutessasi varata täältä soittopyynnön aiheella Häiriöilmoitus (muut).

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +3

Hei! Enhän minä tiedä, onko teidän huoltonne ohi, teidänhän se tulee tietää. Tekstarin mukaan huolto piti olla yhtenä yönä. Teiltähän se tekstiviestikin on tullut?? Eikö tämä tieto nyt voi mennä ihan “virkatietä” sisäisesti?? Tympii...

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Jos huolto oli tekstarin mukaan vain yhtenä yönä, eikä liittynyt noihin ylempänä mainittuihin laajeempiin Espoon huoltoihin (niin kuin ei ilmeisesti liittynyt, jos alue oli Mankkaa, koska Mankkaan alueella ei ole ollut lähipäivinä näitä näin massavia, laajempia verkonhuoltoja) niin kannattaa ehdottomasti ottaa yhteyttä häiriöilmoituksiin tuosta oman nettiyhteyden toimivuudesta. 👍🏼 Asiat etenevät sen verran verkkaisesti täällä OmaYhteisön puolella, että tämä ei ole paras kanava yksittäisen yhteyden ja mahdollisen vikatilanteen syvällisempään tutkintaan. 🙂 

Siinä mielessä erikoinen tilanne, että pelkkä valokuitu harvemmin vikaantuu niin että yhteys hidastuisi 🤔 tyypillisemmin se toimii kuten junan vessa — joko todella hyvin ja luotettavasti, tai laajemmissa vikatilanteissa yhteys voi sammua tietysti poikkeuksellisesti kokonaan. Toki kiinteiden laajakaistapalveluiden palvelukuvauksessa arvioidaan että esim. 300M valokuidulla toteutetun laajakaistan normaalinopeus on 270M, minimi 150M ja maksimi 300M, eli jos nopeus on tippunut tuohon ~270M pintaan se on hyvin keskiverto tulos vastaaville laajakaistayhteyksille.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +3

No, nyt tämän junan vessa on tukkeutunut n. 10 % huollon jälkeen… Olisiko kuraa putkissa?

Jokuhan sen on aiheuttanut...

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

No, nyt tämän junan vessa on tukkeutunut n. 10 % huollon jälkeen… Olisiko kuraa putkissa?

Jokuhan sen on aiheuttanut...

Koita ottaa reititin pois välistä ja laita PC suoraan piuhalla kiinni kuitupäätteeseen, mitä irtoaa ?

Ei ole teknistä tapaa napata joltain yksittäiseltä liittymältä 10% kapasiteetista pois, jolloin sellaista ei myöskään voi “palauttaa”.

Harmillinen ongelma.

Osallistu keskusteluun