Fritz!Box 6490 Cable



Näytä ensimmäinen kirjoitus

76 kommenttia

taavetti kirjoitti:


ottakaapa yhteys kuluttajaviranomaisiin ja kyselkää sieltä



Olin tänään ennen kirjoittamistasi yhteydessä kuluttajaneuvojaan ja tämän mukaan kaikilla tavaroilla on oletettu käyttöikä, riippuen tavarasta. Kysyin, että kuka tämän käyttöiän määrittää, hänen mukaan valmistaja. Mainitsin, että tätä kyseista 6490 mallia myydään vieläkin verkkokauppa.comissa 189e hintaan, ettei kai tämän mallin käyttöikä vielä voi olla mennyt, hänen mielestään ei.

taavetti kirjoitti:


ja jos myyjä katoaa on tie mutkaisempi



Tuohon liittyen jos myyjä menee esimerkiksi konkurssiin, siinä vaiheessa valmistaja on vastuussa tavarasta/laitteesta sen oletetun käyttöiän ajan.

Kuluttajaneuvoja mainitsi myös siitä, että minkälaisella sopimuksella Elisa osti Anvian, kuuluiko kauppaan kaikki velat, sopimukset, korjaukset, takuut, ongelmat, jne., eli käytännössä kuuluuko Elisan huolehtia Anvian asiakassopimuksien ja verkkopäätteiden päivittämisistä ja siitä, että toimiiko liittymät ja verkkopäätteet oikein.

Tietty operaattori haluaa myydä uutta asiakkaille pienenkin ongelmatilanteen yhteydessä, selitin tämänkin kuluttajaneuvojalle, eli jokainen valitus jonka olen kavereilta, tutuilta, sukulaisilta, jne netin keskusteluforumeilta lukenut, ovat TP-linkiin liittyviä(jota siis Elisa myy pääsääntöisesti), mitään ongelmia ei Fritz Boxiin liittyen ole kuulunut.

Mainitsin hänelle myös siitä, että tähän kyseiseen malliin on tullut WPA salaukseen liittyvä päivitys, viimeaikaisten WPA haavoittuvuuksien jälkeen, ja kun olin taannoin Elisalle yhteydessä vain päivitysasioista muutama viikko sitten, en siitä maininnut mitään silloin Elisalle, mutta eikö tämä päivitys kuitenkin pitäisi asennuttaa(?). Kuluttajaneuvojan mukaan kyllä. Hän myös mainitsi tietosuojavaltuutetusta, että kannattaisikohan hänen ottaa kantaa asiaan, mutta.... Kuluttajaneuvoja mainitsi että kannattaa olla yhteydessä vielä uudelleen operaattoriin ennen tätä.

kuluttajaneuvojan mukaan hänen oma operaattorinsa on ohjeistanut päivittämään ITSE verkkopäätteen valmistajan ohjeiden mukaisesti.

Takuu asiaan liittyen:
(tämä ei ole enää kuluttajaneuvojan kanssa keskusteltua)
Kun ensimmäiset kytkypuhelimet tulivat markkinoille; Kuluttaja päätti ottaa kytkypuhelimen ja liittymän operaattorilta. Sitten kun kytkysopimus oli päättynyt ja koko puhelin oli maksettu, operaattori luovutti koodin jolla puhelimen operaattorilukituksen sai avattua.

Eli käytännössä nyt meidän Fritz Box 6490 Kaapelimodeemit ovat "operaattorilukittuja", me kuluttajina, emme siis omista kaapelimodeemejamme, vaikka olemme ne maksaneet joko liittymäsopimuksen avaushetkellä kertamaksulla tai kuukausimaksulla, riippumatta oliko laajakaistaliittymä määräaikainen vai toistaiseksivoimassaoleva.

Saanko kysyä taavetti:n osuutta tähän asiaan.. mikä olet ja miten liityt tähän "meidän" ongelmaan? (Oletko kuluttaja, asiantuntija, palveluntarjoajan edustaja).
kzm kirjoitti:


taavetti kirjoitti:

ottakaapa yhteys kuluttajaviranomaisiin ja kyselkää sieltä

Olin tänään ennen kirjoittamistasi yhteydessä kuluttajaneuvojaan ja tämän mukaan kaikilla tavaroilla on oletettu käyttöikä, riippuen tavarasta. Kysyin, että kuka tämän käyttöiän määrittää, hänen mukaan valmistaja. Mainitsin, että tätä kyseista 6490 mallia myydään vieläkin verkkokauppa.comissa 189e hintaan, ettei kai tämän mallin käyttöikä vielä voi olla mennyt, hänen mielestään ei.




taavetti kirjoitti:

ja jos myyjä katoaa on tie mutkaisempi

Tuohon liittyen jos myyjä menee esimerkiksi konkurssiin, siinä vaiheessa valmistaja on vastuussa tavarasta/laitteesta sen oletetun käyttöiän ajan.

Kuluttajaneuvoja mainitsi myös siitä, että minkälaisella sopimuksella Elisa osti Anvian, kuuluiko kauppaan kaikki velat, sopimukset, korjaukset, takuut, ongelmat, jne., eli käytännössä kuuluuko Elisan huolehtia Anvian asiakassopimuksien ja verkkopäätteiden päivittämisistä ja siitä, että toimiiko liittymät ja verkkopäätteet oikein.

Tietty operaattori haluaa myydä uutta asiakkaille pienenkin ongelmatilanteen yhteydessä, selitin tämänkin kuluttajaneuvojalle, eli jokainen valitus jonka olen kavereilta, tutuilta, sukulaisilta, jne netin keskusteluforumeilta lukenut, ovat TP-linkiin liittyviä(jota siis Elisa myy pääsääntöisesti), mitään ongelmia ei Fritz Boxiin liittyen ole kuulunut.

Mainitsin hänelle myös siitä, että tähän kyseiseen malliin on tullut WPA salaukseen liittyvä päivitys, viimeaikaisten WPA haavoittuvuuksien jälkeen, ja kun olin taannoin Elisalle yhteydessä vain päivitysasioista muutama viikko sitten, en siitä maininnut mitään silloin Elisalle, mutta eikö tämä päivitys kuitenkin pitäisi asennuttaa(?). Kuluttajaneuvojan mukaan kyllä. Hän myös mainitsi tietosuojavaltuutetusta, että kannattaisikohan hänen ottaa kantaa asiaan, mutta.... Kuluttajaneuvoja mainitsi että kannattaa olla yhteydessä vielä uudelleen operaattoriin ennen tätä.

kuluttajaneuvojan mukaan hänen oma operaattorinsa on ohjeistanut päivittämään ITSE verkkopäätteen valmistajan ohjeiden mukaisesti.

Takuu asiaan liittyen:
(tämä ei ole enää kuluttajaneuvojan kanssa keskusteltua)
Kun ensimmäiset kytkypuhelimet tulivat markkinoille; Kuluttaja päätti ottaa kytkypuhelimen ja liittymän operaattorilta. Sitten kun kytkysopimus oli päättynyt ja koko puhelin oli maksettu, operaattori luovutti koodin jolla puhelimen operaattorilukituksen sai avattua.

Eli käytännössä nyt meidän Fritz Box 6490 Kaapelimodeemit ovat "operaattorilukittuja", me kuluttajina, emme siis omista kaapelimodeemejamme, vaikka olemme ne maksaneet joko liittymäsopimuksen avaushetkellä kertamaksulla tai kuukausimaksulla, riippumatta oliko laajakaistaliittymä määräaikainen vai toistaiseksivoimassaoleva.

Saanko kysyä taavetti:n osuutta tähän asiaan.. mikä olet ja miten liityt tähän "meidän" ongelmaan? (Oletko kuluttaja, asiantuntija, palveluntarjoajan edustaja).



Kuluttaja ja minulla oli sama ongelma etten voinut itse päivittää saati että DNA olisi tuota päivittänyt mutta koska ostin sen Jimsin kautta sain vaihdettua.
Sen sijaan ongelmat alkoivat toden teolla kun DNA:lta joku innokas poika soitti ja vaati minut vältittämästi poistamaan "laittoman" modeemini lainjalta ja väitti vielä että kukaan operaattori suomessa ei anna moista kytkeä linjalle.
Sanoin kyllä pojalle että et taida sitten tietää että Anvia mm jakaa tätä modeemia
Junioriaspa vaan uhkaili linjan katkaisulla jos en kytke heidän omaa modemia.

No asiahan meni minulta viestintävirastoon joka totesi että DNA on rikkonut EU verkkoneutraalia ja viestinälakeja eikä heillä ollut laillista oikeutta vaatia minua poistamaan modeemia lijansta
Tuo oli viime lokakuussa ja tähän asti on asiaa puitu mutta nyt sain ennakkopäätöksen luettavaksi.
Miettikääpä montako kymmentä tuhatta modemia ovat myyneet valehtelemalla ettei muita modeemeja saa heidän linjaansa kytkeä!
Olen itse ollut atk ja muissa tehtävissä aikoinaan ammateissa ja vanhana toisen alan yrittäjänä on nuo lakipykälätkin paremmin hanskassa kun monella joka maksaa toimimattomasta tai viallisista tavaroista nurkumatta maksuja 🙂

Omistuksesta sen verran että ainakin DNA sopparissa lukee että omistusoikeus ja vaaravastuu tuotteesta siirtyy välittömästi ostajalle
Porsaanreikä ehkä sekin välttää itse vastuuta
Tarkista mitä sanoo Elisa sopparit
Kopio DNAsopimuskohdasta:

""3. Laitteen omistusoikeus
Laitteen omistusoikeus ja vaaranvastuu siirtyy asiakkaalle laitteen luovutushetkellä. Asiakas vastaa sopimuksen mukaisista maksuista, vaikka hän olisi antanut laitteen toisen käytettäväksi. Vaikka laite varastetaan, katoaa tai rikkoutuu, asiakas vastaa siitä huolimatta sopimuksen mukaisten maksujen maksamisesta DNA:lle. Asiakas vastaa itse laitteen suojauksesta, tietoturvasta ja asetuksista. DNA suosittelee tietoturvapalveluiden käyttöä päätelaitteissa.""
Tässä ote Elisan yleisistä sopimus ehdoista jotka on tulleet voimaan 1.7.2015

Tietoturva
Palvelun käytön, laitteiden sekä ohjelmistojen riittävä tietoturva
on omalla vastuullasi, joten suojaathan laitteesi ja ohjelmistosi
tietoturvapalvelulla ja huolehdit sen päivittämisestä. Omalla
huolellisuudellasi vaikutat vastuu- ja korvauskysymyksiin. Oh-
jeita ja opastusta on saatavilla teleyritykseltä.
kzm kirjoitti:

Tässä ote Elisan yleisistä sopimus ehdoista jotka on tulleet voimaan 1.7.2015

Tietoturva
Palvelun käytön, laitteiden sekä ohjelmistojen riittävä tietoturva
on omalla vastuullasi, joten suojaathan laitteesi ja ohjelmistosi
tietoturvapalvelulla ja huolehdit sen päivittämisestä. Omalla
huolellisuudellasi vaikutat vastuu- ja korvauskysymyksiin. Oh-
jeita ja opastusta on saatavilla teleyritykseltä.




Mutta sitte löyty tälläinen "Elisa laajakaistapäätelaitteiden erityisehdot"

Laitteen toimitus ja käyttö
Laitteen toimitusaika vaihtelee kysynnästä ja maahantuojan varastotilanteesta riippuen.
Asiakas vastaa laitteen asentamisesta, suojauksesta, tietoturvasta ja asetuksista Elisan antamien ohjeiden mukaan.
Internet toimintaympäristönä saattaa aiheuttaa puutteita laitteen toimivuuteen tai tietoturvaan.
Elisalla on oikeus automaattisesti päivittää laitteen ohjelmistoa ja muuttaa asetuksia. Elisa voi vaihtaa laitteen vian
todettuaan samanlaiseen tai samankaltaiseen laitteeseen.
Asiakkaan on käytettävä ja säilytettävä laitetta huolellisesti. Asiakkaan on korvattava Elisalle välittömät vahingot jos
Elisan omistama laite vikaantuu asiakkaan huolimattoman käytön seurauksena, varastetaan tai katoaa.
Asiakkaalla ei ole oikeutta luovuttaa laitetta kolmannen osapuolen käyttöön tai siirtää laitetta toiseen
asennusosoitteeseen ilman Elisan suostumusta.


Tuo teksti tuntuu haiskahtavan hiukan..?
kzm kirjoitti:


kzm kirjoitti:

Tässä ote Elisan yleisistä sopimus ehdoista jotka on tulleet voimaan 1.7.2015

Tietoturva
Palvelun käytön, laitteiden sekä ohjelmistojen riittävä tietoturva
on omalla vastuullasi, joten suojaathan laitteesi ja ohjelmistosi
tietoturvapalvelulla ja huolehdit sen päivittämisestä. Omalla
huolellisuudellasi vaikutat vastuu- ja korvauskysymyksiin. Oh-
jeita ja opastusta on saatavilla teleyritykseltä.


Mutta sitte löyty tälläinen "Elisa laajakaistapäätelaitteiden erityisehdot"

Laitteen toimitus ja käyttö
Laitteen toimitusaika vaihtelee kysynnästä ja maahantuojan varastotilanteesta riippuen.
Asiakas vastaa laitteen asentamisesta, suojauksesta, tietoturvasta ja asetuksista Elisan antamien ohjeiden mukaan.
Internet toimintaympäristönä saattaa aiheuttaa puutteita laitteen toimivuuteen tai tietoturvaan.
Elisalla on oikeus automaattisesti päivittää laitteen ohjelmistoa ja muuttaa asetuksia. Elisa voi vaihtaa laitteen vian
todettuaan samanlaiseen tai samankaltaiseen laitteeseen.
Asiakkaan on käytettävä ja säilytettävä laitetta huolellisesti. Asiakkaan on korvattava Elisalle välittömät vahingot jos
Elisan omistama laite vikaantuu asiakkaan huolimattoman käytön seurauksena, varastetaan tai katoaa.
Asiakkaalla ei ole oikeutta luovuttaa laitetta kolmannen osapuolen käyttöön tai siirtää laitetta toiseen
asennusosoitteeseen ilman Elisan suostumusta.


Tuo teksti tuntuu haiskahtavan hiukan..?


Kyllä nuo operaattorit sorvaavat jokainen omia ehtojaan kuten huomaat 🙂

Elisalla siis erilaiset ehdot sillä jos ja kuten DNA ehdoissa lukee että laite siirtyy heti ostajan omaisuudeksi niin mikään laki ei voi kieltää oman omaisuuden myymistä tai lainaamista toiselle mutta sehän on selvä ettei sitä liittymää saa siirtää tai jakaa oman mielensä mukaan

Pääasiahan on se että pitäisi lukea tarkkaan ehdot ennen kuin pistää nimensä alle mutta ei miestä taida monikaan sitä tehdä kun liittymänsä hakee

Tässä Anvia/ Elia asiassa onkin juuri nuo mielenkiintoiset kiemurat siinä että jos Anvia on toimittanut modeemin jota asiakas ei voi päivittää eli pitää huolta tietoturvasta ja modeemin toimivuudesta niin kenen on vastuu ja vika?

Olen monasti sanonutkin että jos joku asiantutija kuten minun tapauksessa Ficoran kyberturvallisyyskeskus / viestintävirasto alkaisi tutkia asioita yhdessä kuluttajaviranomaisten kanssa tuskin yksikään operaattori selviäisi aivan huomautuksestta tai sitten kuten tämä DNA juttukin joka ol suoranainen lakien rikkominen

Niiden on aika vapaata toimia kuten haluavat kun esim. minun tapaus osoitti niin viestintävirasto voi valvoa ja ohjeistaa mutta ei esim antaa rikkeistä sanktioita tai muuta vaan sitten juttu pitää viedä niiden päätökseen turvaten käräjille ja taas joku markkinaoikeusinstansii voi ottaa kantaa että onko tässä rikottu ns. määräävää markkina asemaa kon on kerrottu ettei miedän linjassa saa käyttää kuin meidän modeemia vaikka laki sanoo toisin.

DNA on nyt pistänyt ficoran ohjeistuksen takia sivuilleen tarinaa että muitakin saa nyt käyttää mutta melkoiset vaatimukset sitten kaapeloinnille jotta taas voi selittää että vika on talon johdpoissa eikä heidän linjassa jos on ongelmia.

Kun tätä gigan liittymääkin myydään kaikkiin taloihin ja se on helppoa kaupata isännöitsijöille koska eihän nuo useinkaan ymmärrä että talon vanna TV antenniverkko ei ole täsääs tasolla mitä vaaditaan mutta kun kuulevat että ne kytkee verkon antennikaapeliin eikä talossa tavita sisäverkon osalta talon kustanuksiin vaikuttavaa uusita on kauppa valmis.

Samoin luulen että kuluttajansuojan vedoten ei tuokaan ole ihan reilua että myydään gigan nopeutta mutta marginaali josta ei saa enää purnata on että nopeus on välissä 400-800 megaa.
Aivan varma on ettei paikallinen maalikauppa kovin kauan voi myydä ja mainostaa että osta litra maalia ja sitten pikkutekstillä lukee jonkun lapun kulmassa nettiä selaten että purkissa voi olla 4-8 desilitraa maalia 🙂
Näin meitä vaan rahastetaan harhauttavilla mainoksilla.

Sitten DNA ohjeistaa kuten tässä on mainittu niin eipä tuo kesää tee vaikka se viimeinen metri antennirasiasta seinään olisi mitä superkaapeelia tahansa jos tao on tehty esim 70 luvulla kuten meillä
Luepa kaapelivaatimuksia täältä 🙂


https://www.dna.fi/tuki-netti#kiintea

Minulla on oma kaapelimodeemi

-------------
Laitteen toimitus ja käyttö
Laitteen toimitusaika vaihtelee kysynnästä ja maahantuojan varastotilanteesta riippuen.
Asiakas vastaa laitteen asentamisesta, suojauksesta, tietoturvasta ja asetuksista Elisan antamien ohjeiden mukaan.
Internet toimintaympäristönä saattaa aiheuttaa puutteita laitteen toimivuuteen tai tietoturvaan.
Elisalla on oikeus automaattisesti päivittää laitteen ohjelmistoa ja muuttaa asetuksia.
Elisa voi vaihtaa laitteen vian todettuaan samanlaiseen tai samankaltaiseen laitteeseen.
Asiakkaan on käytettävä ja säilytettävä laitetta huolellisesti. Asiakkaan on korvattava Elisalle välittömät vahingot jos Elisan omistama laite vikaantuu asiakkaan huolimattoman käytön seurauksena, varastetaan tai katoaa.
Asiakkaalla ei ole oikeutta luovuttaa laitetta kolmannen osapuolen käyttöön tai siirtää laitetta toiseen asennusosoitteeseen ilman Elisan suostumusta.
-------------

Alle viivatun ymmärrän mutta seuraavilla "ehdoilla", että operaattori ilmoittaa hyvissäajoin ennen laitteen päivittämistä asiakkaalle. kuten huoltoyhtiö, saako huoltomies katkaista asunnostasi aamulla klo 7:00 veden ja huoltaa vesiputkia klo 16:00 saakka ilmoittamatta?

Mitä jos putkiremontissa ilmeneekin isompi vika ja se joudutaankin pitämään suljettuna seuraavaan päivään?

Mitä jos verkkopäätteen päivityksessä ilmenee vika ja se katkaisee netin,
kuka vian on aiheuttanut?
miksi verkkopääte on mennyt jumiin?
miten se on mennyt yhtäkkiä jumiin?
jne jne jne..

Asetukset taas ovat asia erikseen, niitä en hyväksy muutettavan kuin vain sen henkilön kuka ne on asettanut.
kzm kirjoitti:

-------------
Laitteen toimitus ja käyttö
Laitteen toimitusaika vaihtelee kysynnästä ja maahantuojan varastotilanteesta riippuen.
Asiakas vastaa laitteen asentamisesta, suojauksesta, tietoturvasta ja asetuksista Elisan antamien ohjeiden mukaan.
Internet toimintaympäristönä saattaa aiheuttaa puutteita laitteen toimivuuteen tai tietoturvaan.Elisalla on oikeus automaattisesti päivittää laitteen ohjelmistoa ja muuttaa asetuksia.
Elisa voi vaihtaa laitteen vian todettuaan samanlaiseen tai samankaltaiseen laitteeseen.
Asiakkaan on käytettävä ja säilytettävä laitetta huolellisesti. Asiakkaan on korvattava Elisalle välittömät vahingot jos Elisan omistama laite vikaantuu asiakkaan huolimattoman käytön seurauksena, varastetaan tai katoaa.
Asiakkaalla ei ole oikeutta luovuttaa laitetta kolmannen osapuolen käyttöön tai siirtää laitetta toiseen asennusosoitteeseen ilman Elisan suostumusta.
-------------

Alle viivatun ymmärrän mutta seuraavilla "ehdoilla", että operaattori ilmoittaa hyvissäajoin ennen laitteen päivittämistä asiakkaalle. kuten huoltoyhtiö, saako huoltomies katkaista asunnostasi aamulla klo 7:00 veden ja huoltaa vesiputkia klo 16:00 saakka ilmoittamatta?

Mitä jos putkiremontissa ilmeneekin isompi vika ja se joudutaankin pitämään suljettuna seuraavaan päivään?

Mitä jos verkkopäätteen päivityksessä ilmenee vika ja se katkaisee netin,
kuka vian on aiheuttanut?
miksi verkkopääte on mennyt jumiin?
miten se on mennyt yhtäkkiä jumiin?
jne jne jne..

Asetukset taas ovat asia erikseen, niitä en hyväksy muutettavan kuin vain sen henkilön kuka ne on asettanut.



Näin se näyttää näiden operaattoreiden kanssa tapellessa olevan että ilman asinatutijaviranomaisia ja lakimiestä on aina väärässä ja syy on asiakkaan 🙂

Sama homma jatkuu monasti siitä syystä ettei kukaan valita ja kyseenalaista heidän toimiaan tarpeeksi ylhäällä oleville viranomaisille.
Joku ihme perisuomalainen tapa ja valitusreitti kun monella on se että epäillyistä rikkeistä valitetaan korkeintaan vain poliisille joka on sitten ihan väärä kohde:)

Minusta on aika selvää maalaisjärkeä että jos operaattorin myymä verkkopääte aiheuttaa vian verkkoon huiolimatta siitä ettei siinä ole asennusvirheitä tai asiakkaan omia virityksia ei asiakasta voi syyttää tuosta
Varsinkin jos laite on vielä uudehko ja takuun alainen laite.
tuollaiset viat pitäisi sitten mennä aínakin valmistajan piikkiin jos laite kusahtaa niin että se aiheuttaa vikoka mutta nuohan taas usein vetäytyvät vastuusta sanomalla etteivät korvaa kolmannen osapuolen vaurioita
Aika merkillistä olisi jos vaikka modeemin tai virtalähteeseen tulee jokin vika ja virrat karkaa verkkoon ja tekee vikoja niin asiakkaan vikako tuo muka olisi?
Esim. verkkolaiteeista vielä puhuttaessa nekin ovat usein jotain heikkolaatuista "kuraa" joka on taas
toisen kuin modeemivalmistajan tekoa.

P.S kuluttajansuojalaki määrittelee korvausvastuun siitä miten pitkät saa olla nettikatkokset ja miten niitä korvataan.
taavetti kirjoitti:


kzm kirjoitti:

-------------
Laitteen toimitus ja käyttö
Laitteen toimitusaika vaihtelee kysynnästä ja maahantuojan varastotilanteesta riippuen.
Asiakas vastaa laitteen asentamisesta, suojauksesta, tietoturvasta ja asetuksista Elisan antamien ohjeiden mukaan.
Internet toimintaympäristönä saattaa aiheuttaa puutteita laitteen toimivuuteen tai tietoturvaan.Elisalla on oikeus automaattisesti päivittää laitteen ohjelmistoa ja muuttaa asetuksia.
Elisa voi vaihtaa laitteen vian todettuaan samanlaiseen tai samankaltaiseen laitteeseen.
Asiakkaan on käytettävä ja säilytettävä laitetta huolellisesti. Asiakkaan on korvattava Elisalle välittömät vahingot jos Elisan omistama laite vikaantuu asiakkaan huolimattoman käytön seurauksena, varastetaan tai katoaa.
Asiakkaalla ei ole oikeutta luovuttaa laitetta kolmannen osapuolen käyttöön tai siirtää laitetta toiseen asennusosoitteeseen ilman Elisan suostumusta.
-------------

Alle viivatun ymmärrän mutta seuraavilla "ehdoilla", että operaattori ilmoittaa hyvissäajoin ennen laitteen päivittämistä asiakkaalle. kuten huoltoyhtiö, saako huoltomies katkaista asunnostasi aamulla klo 7:00 veden ja huoltaa vesiputkia klo 16:00 saakka ilmoittamatta?

Mitä jos putkiremontissa ilmeneekin isompi vika ja se joudutaankin pitämään suljettuna seuraavaan päivään?

Mitä jos verkkopäätteen päivityksessä ilmenee vika ja se katkaisee netin,
kuka vian on aiheuttanut?
miksi verkkopääte on mennyt jumiin?
miten se on mennyt yhtäkkiä jumiin?
jne jne jne..

Asetukset taas ovat asia erikseen, niitä en hyväksy muutettavan kuin vain sen henkilön kuka ne on asettanut.

Näin se näyttää näiden operaattoreiden kanssa tapellessa olevan että ilman asinatutijaviranomaisia ja lakimiestä on aina väärässä ja syy on asiakkaan 🙂

Sama homma jatkuu monasti siitä syystä ettei kukaan valita ja kyseenalaista heidän toimiaan tarpeeksi ylhäällä oleville viranomaisille.
Joku ihme perisuomalainen tapa ja valitusreitti kun monella on se että epäillyistä rikkeistä valitetaan korkeintaan vain poliisille joka on sitten ihan väärä kohde:)

Minusta on aika selvää maalaisjärkeä että jos operaattorin myymä verkkopääte aiheuttaa vian verkkoon huiolimatta siitä ettei siinä ole asennusvirheitä tai asiakkaan omia virityksia ei asiakasta voi syyttää tuosta
Varsinkin jos laite on vielä uudehko ja takuun alainen laite.
tuollaiset viat pitäisi sitten mennä aínakin valmistajan piikkiin jos laite kusahtaa niin että se aiheuttaa vikoka mutta nuohan taas usein vetäytyvät vastuusta sanomalla etteivät korvaa kolmannen osapuolen vaurioita
Aika merkillistä olisi jos vaikka modeemin tai virtalähteeseen tulee jokin vika ja virrat karkaa verkkoon ja tekee vikoja niin asiakkaan vikako tuo muka olisi?
Esim. verkkolaiteeista vielä puhuttaessa nekin ovat usein jotain heikkolaatuista "kuraa" joka on taas
toisen kuin modeemivalmistajan tekoa.

P.S kuluttajansuojalaki määrittelee korvausvastuun siitä miten pitkät saa olla nettikatkokset ja miten niitä korvataan.



https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/liittymat/toimintaongelmat-ja-kayttokatkokset/
taavetti kirjoitti:


taavetti kirjoitti:


kzm kirjoitti:

-------------
Laitteen toimitus ja käyttö
Laitteen toimitusaika vaihtelee kysynnästä ja maahantuojan varastotilanteesta riippuen.
Asiakas vastaa laitteen asentamisesta, suojauksesta, tietoturvasta ja asetuksista Elisan antamien ohjeiden mukaan.
Internet toimintaympäristönä saattaa aiheuttaa puutteita laitteen toimivuuteen tai tietoturvaan.Elisalla on oikeus automaattisesti päivittää laitteen ohjelmistoa ja muuttaa asetuksia.
Elisa voi vaihtaa laitteen vian todettuaan samanlaiseen tai samankaltaiseen laitteeseen.
Asiakkaan on käytettävä ja säilytettävä laitetta huolellisesti. Asiakkaan on korvattava Elisalle välittömät vahingot jos Elisan omistama laite vikaantuu asiakkaan huolimattoman käytön seurauksena, varastetaan tai katoaa.
Asiakkaalla ei ole oikeutta luovuttaa laitetta kolmannen osapuolen käyttöön tai siirtää laitetta toiseen asennusosoitteeseen ilman Elisan suostumusta.
-------------

Alle viivatun ymmärrän mutta seuraavilla "ehdoilla", että operaattori ilmoittaa hyvissäajoin ennen laitteen päivittämistä asiakkaalle. kuten huoltoyhtiö, saako huoltomies katkaista asunnostasi aamulla klo 7:00 veden ja huoltaa vesiputkia klo 16:00 saakka ilmoittamatta?

Mitä jos putkiremontissa ilmeneekin isompi vika ja se joudutaankin pitämään suljettuna seuraavaan päivään?

Mitä jos verkkopäätteen päivityksessä ilmenee vika ja se katkaisee netin,
kuka vian on aiheuttanut?
miksi verkkopääte on mennyt jumiin?
miten se on mennyt yhtäkkiä jumiin?
jne jne jne..

Asetukset taas ovat asia erikseen, niitä en hyväksy muutettavan kuin vain sen henkilön kuka ne on asettanut.

Näin se näyttää näiden operaattoreiden kanssa tapellessa olevan että ilman asinatutijaviranomaisia ja lakimiestä on aina väärässä ja syy on asiakkaan 🙂

Sama homma jatkuu monasti siitä syystä ettei kukaan valita ja kyseenalaista heidän toimiaan tarpeeksi ylhäällä oleville viranomaisille.
Joku ihme perisuomalainen tapa ja valitusreitti kun monella on se että epäillyistä rikkeistä valitetaan korkeintaan vain poliisille joka on sitten ihan väärä kohde:)

Minusta on aika selvää maalaisjärkeä että jos operaattorin myymä verkkopääte aiheuttaa vian verkkoon huiolimatta siitä ettei siinä ole asennusvirheitä tai asiakkaan omia virityksia ei asiakasta voi syyttää tuosta
Varsinkin jos laite on vielä uudehko ja takuun alainen laite.
tuollaiset viat pitäisi sitten mennä aínakin valmistajan piikkiin jos laite kusahtaa niin että se aiheuttaa vikoka mutta nuohan taas usein vetäytyvät vastuusta sanomalla etteivät korvaa kolmannen osapuolen vaurioita
Aika merkillistä olisi jos vaikka modeemin tai virtalähteeseen tulee jokin vika ja virrat karkaa verkkoon ja tekee vikoja niin asiakkaan vikako tuo muka olisi?
Esim. verkkolaiteeista vielä puhuttaessa nekin ovat usein jotain heikkolaatuista "kuraa" joka on taas
toisen kuin modeemivalmistajan tekoa.

P.S kuluttajansuojalaki määrittelee korvausvastuun siitä miten pitkät saa olla nettikatkokset ja miten niitä korvataan.

https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/liittymat/toimintaongelmat-ja-kayttokatkokset/




Ihan vaan tiedoksi että jos haluatte parasta mitä tällä hetkellä on markkinoilla niin se on tässä
olen itsekin juuri vaihtamassa tuohon ja myyn torilla 6490 mallia

Lukekaapa ominaisuudet ja hämmästelkää.

https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/137799/20002781/avm-fritz-box-6590-cable-kaapelimodeemi-valkoinen-punainen
tai
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/53778/jrbxf/AVM-FRITZ-Box-6590-Cable-langaton-Dual-Band-kaapelimodeemi

Minua on aina ihmetyttänyt se että miksi ei operaattori tarjoa mitään näitä parempia modeemeja vaikka vain vaihtoehtoina omilleen
Itse kun joskus muita tavaroita kauppiaana myin niin kyllä joka euro kannatti ottaa mitä kauppoilla olisi saanut.
Mä olen ostanut tuollaisen kyseisen härvelin Seinäjoen Elisa shop:sta n. vuosi sitten. Vois ajatella, että heille kuuluu kyllä tuo päivitysten jakokin, koska sitä ei tosiaan voi itse laittaa
xJanManx kirjoitti:

Mä olen ostanut tuollaisen kyseisen härvelin Seinäjoen Elisa shop:sta n. vuosi sitten. Vois ajatella, että heille kuuluu kyllä tuo päivitysten jakokin, koska sitä ei tosiaan voi itse laittaa



Tarkoittanet siis Fritzbox 6490 mallia?

Totta kai myyjän kuuluu vastata myymästään tuotteestaan varsinkin jos Elisalta ostit ja AINA asiakas reklamoi myyjää eikä kuten usein jotkut koettavat keirtää vastuuta sanomalla että soita tai lähetä laite takuuhuoltoon tai maahantuojalle.
Jos eivät päivitä voit vatia kaupan purkua tai että laite vaihdetaan toiseen malliin jonka pystyt itse päivittämään
Jo EU virhevastuu säädös edellyttää 2 vuoden toimivuus taetta
xJanManx kirjoitti:

Mä olen ostanut tuollaisen kyseisen härvelin Seinäjoen Elisa shop:sta n. vuosi sitten. Vois ajatella, että heille kuuluu kyllä tuo päivitysten jakokin, koska sitä ei tosiaan voi itse laittaa




Hopsista.. 😃 Elisa väittää ettei niiden valikoimassa oo koskaan ollutkaan Fritz boxia..

Ootko käyttäny fritz boxin hallinta sivua?
Jos oot, onko wizard sivun alla update?
xJanManx kirjoitti:

Mä olen ostanut tuollaisen kyseisen härvelin Seinäjoen Elisa shop:sta n. vuosi sitten. Vois ajatella, että heille kuuluu kyllä tuo päivitysten jakokin, koska sitä ei tosiaan voi itse laittaa





Onkos kuitti tallessa? 🙂
Käyttäjätaso 3
Pahoittelut päivityksen viivästymisestä! 😞 Saatiin vahvistus että laitteet pyritään päivittämään elokuun loppuun mennessä.
error404 kirjoitti:

Pahoittelut päivityksen viivästymisestä! 😞 Saatiin vahvistus että laitteet pyritään päivittämään elokuun loppuun mennessä.




Siinä kohtaa kun päivitätte ainakin minun Fritz Box 6490 päätelaitteen, päätelaite on minun omaisuuttani, olen maksanut päättestä tehdasasennetun päätteen hinnan, joten haluan laitteestani "operaattori lukituksen" pois,
kzm kirjoitti:


xJanManx kirjoitti:

Mä olen ostanut tuollaisen kyseisen härvelin Seinäjoen Elisa shop:sta n. vuosi sitten. Vois ajatella, että heille kuuluu kyllä tuo päivitysten jakokin, koska sitä ei tosiaan voi itse laittaa



Onkos kuitti tallessa? :)



Pitäis se kuitti jossain olla. Kävin katteleen sitä päivitysmahdollisuutta ja sitä ei kyllä tuolta valikoista löydy. Tuo meni käytännössä silleen, että Anvian ja Elisan myymälät olivat ihan vierekkäin ja jossain kohtaa ne yhdistettiin. Kantoivat loput Anvian kamat Elisan puolelle ja myivät pois.
Tässä muillekin ohje

https://drive.google.com/drive/mobile/folders/1ta6fb3c-EYxqxgl3Xj4EOpKxi1gGTopw
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3


Tein tuolla ohjeella ja päivittyi hienosti, palautti myöskin tuon päivityssivun minkä Anvia oli plokannut pois.
Käytin päivitykseen Firefoxia. Versio FRITZ!OS: 06.87
Tein myös päivityksen kuten yllä ja hyvin sujui. Nyt huomasin, että Watson-boxit lakkasivat näyttämästä live-kuvaa. Motorola VIP1003 näyttää verkko-tallenteet, mutta ei kanavia, ohjelmatiedot näkyvät. VIP1853:n resetoin ja sitä ei enää saa käyntiin, koska kolmas pallukka menee punaiseksi, mikä joskus vuosia sitten tarkoitti, ettei IGMP mene läpi. Osaako joku auttaa, mahtaako ongelma olla IGMP, tietoturva-asetukset vai joku muu? Suo siellä - vetelä täällä...
Tämä tuli ilmi myös muilla päivittäneillä.

Ohje tulee https://www.facebook.com/groups/2381313795242104/

Liity jos olet Facebookissa

Voin myös ohjeistaa tänneheti kun saamme ohjeet tehtyä
Hyvä etten ole yksin ongelmani kanssa. Jos ohjeet saisi tänne, kiitos jo etukäteen.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
error404 kirjoitti:

Pahoittelut päivityksen viivästymisestä! 😞 Saatiin vahvistus että laitteet pyritään päivittämään elokuun loppuun mennessä.


Elokuu on lopuillaan joten mikä on tilanne päivitysten suhteen kun kerran lupaus on annettu että asia hoituu.
Oman olen päivittänyt jo versioon FRITZ!OS: 06.87 mutta kaikki asiakkaat ei osaa sitä tehdä niin saisi tulla operaattorin päivittämänä, tietenkin sellaisena kuin tuo on ettei uppia ole blokattu pois.
MasaJussi kirjoitti:


error404 kirjoitti:

Pahoittelut päivityksen viivästymisestä! 😞 Saatiin vahvistus että laitteet pyritään päivittämään elokuun loppuun mennessä.

Elokuu on lopuillaan joten mikä on tilanne päivitysten suhteen kun kerran lupaus on annettu että asia hoituu.




😃 😃 😃
Käyttäjätaso 7
MasaJussi kirjoitti:


error404 kirjoitti:

Pahoittelut päivityksen viivästymisestä! 😞 Saatiin vahvistus että laitteet pyritään päivittämään elokuun loppuun mennessä.

Elokuu on lopuillaan


Huom. Vuosilukua ei mainittu.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +2
Elokuu alkaa tosiaan olemaan lopuillaan ja valitettavasti joudun nyt kertomaan tänne, että aiempi aikataulu ei valitettavasti tässä kohtaa pidä... 😞 Olemme pahoillamme!

Julkaisemme ohjelmistopäivityksiä kunhan ensin on testeissä todettu että uusi ohjelmistoversio toimii kaikissa yleisimmissä tilanteissa kuten pitää. Fritz!boxin uusin ohjelmisto ei ole vielä läpäissyt kaikkia testejä ja tästä johtuen jatkamme testausta laitetoimittajan tuen kera vielä ennen kuin laitamme uutta ohjelmistoversiota jakoon. Koitamme saada julkaisun mahdollisimman pian aikaiseksi, mutta tässä kohtaa en uskalla vielä lähteä lupaamaan uutta ajankohtaa sen tarkemmin. Ilmoitamme kyllä heti kun hetki on käsillä 🙂

Osallistu keskusteluun