Vastattu

Huawei WA8021v5 ei löydä internetiä

  • 10 December 2023
  • 11 kommenttia
  • 297 katselukerrat

Hei,

 

meillä on ollut reilun vuoden käytössä laajakaista siten, että verkkoyhteys luodaan DSL-modeemilla, josta sitten Ethernet/LAN-piuhalla kytkentä Huawei WA8021v5 -meshlaitteeseen, joka vahvistaa signaalia parinsa kautta alakertaan. Nyt tuo Huawei ei yhtäkkiä enää löydä verkkosignaalia LAN-kaapelista. Ongelma alkoi tipoittain niin, että parilla kertaa laitteiden boottaus auttoi, mutta nyt Huawei ei enää saa nettiyhteyttä ollenkaan, vaikka modeemi kyllä toimii ja yhdistää nettiin. Tosin sen jälkeen kun Huawein on kytkenyt kiinni modeemiin, myös modeemin yhteys lakkaa toimimasta (palaa kuitenkin uudelleenkäynnistyksen jälkeen).

 

Kokeilin palauttaa sekä modeemin ja meshlaitteen tehdasasetuksille, mutta tämä ei auttanut mitään ja Huawein initiation setup toisaan valittaa, että ei löydä koko kaapelia. Kokeilin myös niin, että Huawei ottaisi oman yhteytensä modeemin tuottamasta WLAN-signaalista, mutta senkään yhteyden luominen ei onnistunut.

 

Mitähän tälle voisi tehdä?

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi DanaVillanova 14 December 2023, 07:56

Katso alkuperäinen viesti

11 kommenttia

Päivityksenä, että näköjään tuo modeemikin kaatuu aina välillä, eli ilmeisesti pelkästä WA8021v5-ongelmasta ei ole kyse. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Voisit vielä sen Huawein ykköspurkista asetuksista pakottaa tietyn LAN-portin toimimaan WAN-porttina, eli sitä ei "haistella" automatiikalla, vaan määritetään WAN-portin olevan se lähin virtaliitintä oleva.

Herjaako se sinulle, että "cable disconnected" vai "IP address could not be obtained" kun yhteyttä ei saada internetiin päin muodostumaan ? 

Modeemissakin lienee useampi ETH-portti ja useammasta kokeiltu ?

Laitteiden välinen ethernet-kaapeli varmuudella ehjä ?

Jahas, nyt en pääse enää tuohon vaiheeseen ollenkaan, kun modeemi (Inteno) ensin hukkasi kokoajan yhteyden ennen kuin pääsin kirjautumaan setuppiin ollenkaan. Nyt modeemi ei pääse käynnistyssekvenssiään loppuun,  vaan vilkuttaa normaalissa järjestyksessä virta-WAN-Wireless valot päälle, jonka jälkeen virta palaa punaisena/oranssina, välillä Wireless valo päällä myös, välillä ei.

 

Voihan tietysti olla, että ongelma on esimerkiksi puhelin/DSL-johdossa, joka on melko iäkäs, mutta vittaisiko tämä ongelman etenemisjärjestys siihen, että tuossa modeemissa on joku ongelma?

 

Eilen kun ongelma alkoi, Elisan vianmääritys sanoi vielä, että nettiyhteyden pitäisi olla kunnossa (niin kuin se tuohon modeemiin tosiaan olikin), mutta nyt toteaa myös, että ei saa yhteyttä muodostettua lainkaan.

Käyttäjätaso 7

Jahas, nyt en pääse enää tuohon vaiheeseen ollenkaan, kun modeemi (Inteno) ensin hukkasi kokoajan yhteyden ennen kuin pääsin kirjautumaan setuppiin ollenkaan. Nyt modeemi ei pääse käynnistyssekvenssiään loppuun,  vaan vilkuttaa normaalissa järjestyksessä virta-WAN-Wireless valot päälle, jonka jälkeen virta palaa punaisena/oranssina, välillä Wireless valo päällä myös, välillä ei.

 

Voihan tietysti olla, että ongelma on esimerkiksi puhelin/DSL-johdossa, joka on melko iäkäs, mutta vittaisiko tämä ongelman etenemisjärjestys siihen, että tuossa modeemissa on joku ongelma?

 

Eilen kun ongelma alkoi, Elisan vianmääritys sanoi vielä, että nettiyhteyden pitäisi olla kunnossa (niin kuin se tuohon modeemiin tosiaan olikin), mutta nyt toteaa myös, että ei saa yhteyttä muodostettua lainkaan.

Kokeile vielä tuollaista vaihtoehtoa:

  • Kytke virta pois modeemista virtapainikkeesta.
  • Ota virtapistoke irti rasiasta väh. minuutiksi.
  • Laita virtapistoke takaisin rasiaan.
  • Kytke virta takaisin modeemiin.

Joo, olinkin tuota kokeillut ja testasin nyt vielä kerran. Sama vika Intenossa edelleen...

Käyttäjätaso 7

Joo, olinkin tuota kokeillut ja testasin nyt vielä kerran. Sama vika Intenossa edelleen...

Voisihan harkita vaikka vika/häiriöilmoituksen tekoakin.

(Eiköhän selviä, kiikastaako siitä intenosta, vai Elisasta)

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/

Vaihtoehtoja:

Soittakaa minulle Häiriöilmoitus(muut)

Asiakaspalvelupuhelu:

010 190 240 (mpm/pvm)​ (Nopein/kätevin)

Numerossa voi tehdä myös vika/häiriöilmoituksen virka-ajan ulkopuolellakin.

Ympäri vuorokauden, myös viikonloppuisin.

(Kuuntelet vaan nauhoitteen ihan lopuun asti)

OmaElisassa:

Omaelisa /Asiakaspalvelu>Viestit ja ilmoitukset>Asiakaspalvelun viestit>

Uusi viesti>Häiriöilmoitukset

Käyttäjätaso 7

Jahas, nyt en pääse enää tuohon vaiheeseen ollenkaan, kun modeemi (Inteno) ensin hukkasi kokoajan yhteyden ennen kuin pääsin kirjautumaan setuppiin ollenkaan. Nyt modeemi ei pääse käynnistyssekvenssiään loppuun,  vaan vilkuttaa normaalissa järjestyksessä virta-WAN-Wireless valot päälle, jonka jälkeen virta palaa punaisena/oranssina, välillä Wireless valo päällä myös, välillä ei.

 

Voihan tietysti olla, että ongelma on esimerkiksi puhelin/DSL-johdossa, joka on melko iäkäs, mutta vittaisiko tämä ongelman etenemisjärjestys siihen, että tuossa modeemissa on joku ongelma?

Jos modeemin virtavalo palaa punaisena , niin silloin laite ei käynnisty. Laitevialtahan tuo vahvasti vaikuttaa ja sen voi varmistaa ottamalla puhelinpiuhan ja LAN-piuhan irti ja käynnistämällä modeemin. Jos ei käynnisty silloinkaan , niin joko modeemi on hajonnut tai sen virtalähde.

Mikäli kyse on linjaviasta , niin kyllä modeemi silloin normaalisti käynnistyy , mutta nettiyhteyden puuttuessa internet-valo palaa punaisena , ei virta-valo.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +8

Saitko jo tuon netin toimimaan?😊

Päivitys:

Palautin kaikki laitteet tehdasasetuksille ja pidin irti seinästä vähän aikaa ja vaihdoin uudet johdot. Ei auttanut. Sitten tein vielä uudet boottaukset ja vaihdoin mesh-laitteet keskenään eri päin. Tällä saatiin verkko toimimaan, mutta vain yhden päivän ajaksi. Eilen illalla taas reittitimenä toimiva mesh-pönttö näytti punaista ja boottaus ei poistanut ongelmaa, vaan johti vain siihen, että Intenokin hävitti nettiyhteytensä (uudelleenkäynnistyksen yhteydessä otan aina ethernetin irti modeemista - muuten se ei käynnisty oikein).

 

Nyt yritän kysellä kavereilta, josko kellään olisi modeemia lainaksi niin voisi testata johtuuko se siitä, vai noista Huaweista. Mutta jos kenelläkään on valistuneita arvauksia siitä, kumpi laite tässä on pääsyyllinen, niin mielellään kuulen kyllä.

 

Nyt siis modeemin tuottamalla WLANilla surfailen, en vaan saa vahvistettua verkkoa alakertaan.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Huawein toimivuuden voisi testata ilman Intenoa, jos sopivat välineet ja innostus löytyy.

Eli Huawein ykköspurkin perään laitat USB-C ethernet-sovittimen ja kaapelin + sen päähän puhelimen ja käytät puhelimen mobiilidataa WAN-yhteytenä.

Jotta saat varmuuden siihen, että Huawei-purkit ovat pariutuneet oikein, tuo ne testin ajaksi samaan huoneeseen. 

En ole itse törmännyt vialliseen MESH-laitteeseen, johon tulee virrat päälle vaan kyse ollut siitä, että se on “jotenkin muutoin solmussa”.

Ok, kiitos ehdotuksesta! Tein myös Huaweiden parituksen uudestaan niin, että olivat vierekkäin, joten siitäkään ei pitäisi olla kyse. Täytyypä koittaa hankkia tuollainen USB-C – Ethernet -sovitin ellei sopivaa modeemia löydy lainaksi.

 

Tai sitten vain hankkia uusi modeemi, tuo Inteno alkaa olla aika vanha jo, ja mesheissä on vielä kahden vuoden takuu voimassa jos ongelma onkin niissä.

Osallistu keskusteluun