Vastattu

Irtisanoin Elisa Viihde -palvelun ja laajakaistan (1000/400M) nopeus tippui ~300M verran

  • 26 October 2023
  • 12 kommenttia
  • 522 katselukerrat

Irtisanoin vasta viihde palvelun ja netin nopeus on tippunut huomattavasti aikaisemmasta maksimistaan.

Speedtest palauttaa pienempiä numeroita ja Steam latauksetkin n. 300mbps hitaampia entä aikaisemmin. Koneeseen ei ole muutoksia tullut, nyt tänään huomasin asian ja pitänee testailla lisää että onko tänään vain huonompi päivä Elisalla ollut. Internet ei ole ollut näin hitaalla viimeisen kahden vuoden aikana kertaakaan.

 

Onko kukaan muu huomannut vastaavaa?

 

 

EDIT 27.10.2023 // muokattu otsikkoa kuvaavammaksi -draakki

 

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi draakki 27 October 2023, 19:59

Katso alkuperäinen viesti

12 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +12

kukaan ei ole vastannut mitään.

onko piuhallinen vai mobiiliverkko? piuhallisiin kuuluu myös valokuitu.

piuhallisissa ei pitäisi tulla tuollaisia nopeuslaskuja, mutta kaapeli verkko on jaettuja kaistaa rakennuksessa. yleensä kaapeliverkko ei hidastele. tosin joskus serverit jumittaa ja hidastelee, joten joskus olisi hyvä testata eri servereitä.

mobiilista, elisa lupaa noin 5 Mbit/s minimi nopeutta, joten mobiilin tapauksessa nopeus menee reilusti yli.

https://elisa.fi/attachment/content/Palvelukuvaus-Saunalahti-Mobiililaajakaista.pdf

 

kukaan ei ole vastannut mitään.

onko piuhallinen vai mobiiliverkko? piuhallisiin kuuluu myös valokuitu.

piuhallisissa ei pitäisi tulla tuollaisia nopeuslaskuja, mutta kaapeli verkko on jaettuja kaistaa rakennuksessa. yleensä kaapeliverkko ei hidastele. tosin joskus serverit jumittaa ja hidastelee, joten joskus olisi hyvä testata eri servereitä.

mobiilista, elisa lupaa noin 5 Mbit/s minimi nopeutta, joten mobiilin tapauksessa nopeus menee reilusti yli.

https://elisa.fi/attachment/content/Palvelukuvaus-Saunalahti-Mobiililaajakaista.pdf

 

Kuitu siis kyseessä ja 1000/400mb yhteys.

 

Mitään ei ole omassa ympäristössäni muuttunut, muuta kuin tuo premium viihde palvelun irtisanominen.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Kiinteissä laajakaistoissa tilanne on sillä tavalla simppeli, että niiden on aina päästävä tiettyjen nopeustuloksien haarukkaan, tai yhteydestä avataan tarkempi vikailmoitus tutkintaan. 👍🏼 Nopeuden vaihteluvälit vaihtelevat tekniikasta ja liittymäsopimuksesta riippuen, tarkemmat tiedot löytyvät täältä

Mitään hyötyä ei kellekään ole siitä, että toisen palvelun irtisanoutuessa kuritettaisiin toisen palvelun toimivuutta, eli Viihteen irtisanominen tässä samassa yhteydessä oli kyllä vain kurja sattuma. 😕 

1000M/400M valokuituyhteyden maksiminopeus on 1000M, normaali, keskivertonopeus 900M, ja minimi mihin yhteyden pitää päästä on 500M. Toki jos nopeus on romahtanut maksimista n. ~300M verran eli n. 700M luokkaan, niin se menee toki tuohon normaaliin nopeusvaihteluun. 🤔 Mutta jos nopeudet on tippuneet alle 500M, ihan vikailmoitus on kyllä enemmän kuin paikallaan. 

Vaikka nopeus menisikin yhä normaaliin vaihteluväliin, jos olet @Deaddis huomannut merkittävää muutosta nopeuksissa kannattaa silti olla yhteyksissä Elisan häiriöilmoituksiin, niin voidaan tarkistaa että näkyykö linjalla mitään kummallista mikä äkilliset nopeuden tiputtelut selittäisi. 🙂 

Asiakaspalvelun suoran puhelinnumeron (avoinna ma-pe klo 8-18, häiriöilmoitukset ja PUK-koodikyselyt 24 h) löydät täältä, minkä lisäksi voit varata täältä soittoajan aiheella Häiriöilmoitus (muut), jolloin asiakaspalvelusta soitetaan sinulle päin. OmaElisassa palvelee Asiakaspalvelu -välilehdellä viestiarkisto, minkä viesteihin vastataan joko soittamalla tai kirjallisesti yleensä 48h sisällä (käytännössä lähes aina nopeammin). Meidän asiakaspalvelu päivystää myös sekä Facebookissa että X -palvelussa (entinen Twitter) vuoden jokaisena päivänä, ja someasiakaspalvelussa on myös häiriöilmoituksien osaaminen. 😊

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +2

Olematta jälleen mikään salaliittoteoreetikko on TODELLA outo "sattuma" tuo aiemmin vakiona pysynyt DL-nopeuden alenema EV:n irtisanomisen jälkeen.

Omat vaikeuteni Elisan kaapeliverkossa liittyivät ajankohdallisesti puhelinliittymineni seikkailuun Telian kanssa. Tosin Telialla kun ei oikein mikään toiminut kunnolla, oli palattava pienemmän vaivan: Elisan hoiviin.

Oma tarinansa on palaamiseen mennyt aika irtisanomisineen jne..

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +12

Irtisanoin vasta viihde palvelun ja netin nopeus on tippunut huomattavasti aikaisemmasta maksimistaan.

Speedtest palauttaa pienempiä numeroita ja Steam latauksetkin n. 300mbps hitaampia entä aikaisemmin. Koneeseen ei ole muutoksia tullut, nyt tänään huomasin asian ja pitänee testailla lisää että onko tänään vain huonompi päivä Elisalla ollut. Internet ei ole ollut näin hitaalla viimeisen kahden vuoden aikana kertaakaan.

 

Onko kukaan muu huomannut vastaavaa?

 

 

EDIT 27.10.2023 // muokattu otsikkoa kuvaavammaksi -draakki

 

Oletko valinnut serveriksi Elisan? Silloin tietääkseni näyttää oikeaa Elisan nopeutta, kun operaattori kohdassa näkyy elisa ja serveri kohdassa Elisa. Itse aina vaihdan serverin oikealle operaattorille. Tosin en tiedä onko tuolla “Connection” kohdassa multi tai single väliä kumman siitä valitsee

Käyttäjätaso 7

Oletko valinnut serveriksi Elisan? Silloin tietääkseni näyttää oikeaa Elisan nopeutta, kun operaattori kohdassa näkyy elisa ja serveri kohdassa Elisa. Itse aina vaihdan serverin oikealle operaattorille. Tosin en tiedä onko tuolla “Connection” kohdassa multi tai single väliä kumman siitä valitsee

Eipä sillä mittausserverillä suurempaa väliä ole kunhan ne sijaitsevat suurinpiirtein saman etäisyyden päässä. Toki jos liittymän maksiminopeus on alhainen , niin mittaustulokset ovat paljon lähempänä toisiaan ja nopeuden kasvaessa hajontakin kasvaa. Myös kiinteällä liittymällä hajonta on pienempää kuin mobiililiittymällä.

Tuo multi vs single on vähän yhtä tyhjän kanssa yhdellä fyysisellä yhteydellä.

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=speedtest+single+vs+multi+connection

jos asiakkaan laitteisto tukee MultiWANia eli useampaa samanaikaista fyysistä yhteyttä , niin siitä on enemmän apuja. Yhdellä fyysisellä yhteydellä multi ja single antavat kutakuinkin samat tulokset.

Täälä valokuitu yhteytenä 600/200 Xl siis.. ja kokoajan vain 150/150 ja sama millä testaa nopeuden, näyttää aina saman.

 

Jonku tovin ollu ja alussa toimi kuten piti mutta nyt jo pitemmän aikaa lataa vain 150 ja lähtettää 150, on kyl kurjaa kun ei toimi niillä nopeuksilla mistä asiakas maksaa. Elisan päässä varmasti nämä tiedetään mutta kokeillaan että valittaako asiakas. Täytyy alkaa itsekkin toimenpiteisiin.

 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +15

Täälä valokuitu yhteytenä 600/200 Xl siis.. ja kokoajan vain 150/150 ja sama millä testaa nopeuden, näyttää aina saman.

 

Jonku tovin ollu ja alussa toimi kuten piti mutta nyt jo pitemmän aikaa lataa vain 150 ja lähtettää 150, on kyl kurjaa kun ei toimi niillä nopeuksilla mistä asiakas maksaa. Elisan päässä varmasti nämä tiedetään mutta kokeillaan että valittaako asiakas. Täytyy alkaa itsekkin toimenpiteisiin.

 

Laitatko tästä aiheesta viestiä vaikkapa meidän sometiimille, niin saadaan selvitettyä tilanne @Harri1979. Mukava saada siut mukaan myös OmaYhteisöön. 🙏

juu, mut voisin ajatellakki että olisi laitteissa tai jossain vehkeissä vikaa jos nopeus heittelis mutta ku tulee kokoajan kaikilla nopeustesteillä 140-150/130-150 ihan kuin aiemmin kuin nopeus oli 150/150.. ole muuta vikaa kuin rajotin elisan päässä päällä, pari klikkausta ja kaistaa ois käytös. Aina odotellaan vaan et ihmiset valittaa ja josseivat jaksa ni käsiä  yhteen hyvä hyvä.

 

kokeilin suoraa tuolta kuituboksista/alcatelista kaapelilla ja antaa sen 500-600 eli deco kadottaa johonki kaistaa.. ja kaapelilla siis nimenomaan. Hetken päästää täyden kaistan mutta sitte rajaa 150m..  mikäs tän tekee?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

kokeilin suoraa tuolta kuituboksista/alcatelista kaapelilla ja antaa sen 500-600 eli deco kadottaa johonki kaistaa.. ja kaapelilla siis nimenomaan. Hetken päästää täyden kaistan mutta sitte rajaa 150m..  mikäs tän tekee?

Katsopa, Decon sovelluksesta, että QoS asetuksissa on bandwith määritetty oikein, ettei sen vuoksi “kurista”.

Joo resetoin boksin nyt pelittää, katon vielä nuo lävitte että ovat oikein. voi olla et käyny itellä vahinko tjsp. Kiitos. 

Osallistu keskusteluun