Kysymys

ISP's DHCP did not function properly

  • 16 marraskuu 2020
  • 16 kommenttia
  • 460 katselukerrat

Onko tähän ongelmaan saatu korjausta?

 

Tällä hetkellä liikenne toimii moitteettomasti, mutta *yhteen* osoitteeseen ei ping kulje eteenpäin kirveelläkään. Vastauksena unreachable. Ikävä kyllä tuo osoite on työnantajan VPN...


16 kommenttia

Käyttäjätaso 7

Onko tähän ongelmaan saatu korjausta?

 

Tällä hetkellä liikenne toimii moitteettomasti, mutta *yhteen* osoitteeseen ei ping kulje eteenpäin kirveelläkään. Vastauksena unreachable. Ikävä kyllä tuo osoite on työnantajan VPN...


DHCP antaa vain osoitteen modeemillesi. Liikennettä eri osoitteiden välillä ohjataan DNS:llä (Domain Name System).

Jos modeemisi saa IP-osoitteen , niin silloin DHCP toimii. Elisan DNS:n kanssa on ollut aiemminkin ongelmia ja jos modeemissasi on mahdollisuus käyttää jotakin muuta DNS-palvelua , niin suosittelen.

Esim.

Google DNS 8.8.8.8 ja 8.8.4.4
Open DNS 208.67. 222.222 ja 208.67. 220.220

Kysymys ei ole osoitteen resolvaamisesta - ja googlen DNS on käytössä vaan siitä, että tasan yhdelle, olemassa olevalle hostille ei ping kulje. 

Jos laitan läppärin suoraan kiinni kuitumuuntimeen, saan (tietysti) aivan eri IP:n (aivan eri sarjasta) ja qso kulkee aivan nätisti. 

 

Tästä sarjasta, jota tämän reititin saa, ei liikenne tuohon yhteen(!) osoitteeseen vain kulje, muuten liikenne toimii moitteettomasti.

 

Jaahas, mahtaiskohan tämänkin ongelma liittyä tähän

Käyttäjätaso 7

Kysymys ei ole osoitteen resolvaamisesta - ja googlen DNS on käytössä vaan siitä, että tasan yhdelle, olemassa olevalle hostille ei ping kulje. 

Jos laitan läppärin suoraan kiinni kuitumuuntimeen, saan (tietysti) aivan eri IP:n (aivan eri sarjasta) ja qso kulkee aivan nätisti. 

 

Tästä sarjasta, jota tämän reititin saa, ei liikenne tuohon yhteen(!) osoitteeseen vain kulje, muuten liikenne toimii moitteettomasti.

 


OK.

Voipi sitten olla jokin Elisan verkon väärin konffattu reititin , joka blokkaa liikennettä tai jos sinulla on kuitumuuntimen perässä oma reititin , niin sen palomuuri temppuilee.

PS: Oletko kokeillut tracertilla missä kohtaa signaali tyssää?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Samaa mieltä Sokrateen kanssa, jos sulla kuso kulkee suoraan muuntimen perästä julkisella IP:llä mutta ei sisäverkosta reitittimen takaa niin reitittimen konffit tai palomuuri siellä nyt jurputtaa melkeimpä. Tossa voi toki koittaa vaikka sillata LAN portin reitittimestä jos sen kautta yhteyden käyttäminen on helpompi ratkaisu eikä jaksa selvittää mikä säätö vaikuttaisi suopeasti tuohon toimivuuteen :)

 

Jaahas, mahtaiskohan tämänkin ongelma liittyä tähän

Tuskin, ellei teillä sitten oo firman VPN palvelin siinä ihan naapurustossasi kuluttajaliittymän perässä

Kysymys ei ole osoitteen resolvaamisesta - ja googlen DNS on käytössä vaan siitä, että tasan yhdelle, olemassa olevalle hostille ei ping kulje. 

Jos laitan läppärin suoraan kiinni kuitumuuntimeen, saan (tietysti) aivan eri IP:n (aivan eri sarjasta) ja qso kulkee aivan nätisti. 

 

Tästä sarjasta, jota tämän reititin saa, ei liikenne tuohon yhteen(!) osoitteeseen vain kulje, muuten liikenne toimii moitteettomasti.

 


OK.

Voipi sitten olla jokin Elisan verkon väärin konffattu reititin , joka blokkaa liikennettä tai jos sinulla on kuitumuuntimen perässä oma reititin , niin sen palomuuri temppuilee.

PS: Oletko kokeillut tracertilla missä kohtaa signaali tyssää?

Kyllä se jymähtää WAN-portissa. Mielenkiintoinen palomuuri jos se tykkää kyttyrää vain yhden IP:n osalta.

Käyttäjätaso 7

Kyllä se jymähtää WAN-portissa. Mielenkiintoinen palomuuri jos se tykkää kyttyrää vain yhden IP:n osalta.

Niinpä.

Voihan kyse olla siitäkin , että modeemin/reitittimen palomuuri blokkaa sen tarvitsemasi VPN:n käyttämän portin tai toimii muuten vain virheellisesti.

Jos mahdollista , niin kokeile ottaa palomuuri pois käytöstä tai siltaa jokin portti sekä testaa.

Kyllä se jymähtää WAN-portissa. Mielenkiintoinen palomuuri jos se tykkää kyttyrää vain yhden IP:n osalta.

Niinpä.

Voihan kyse olla siitäkin , että modeemin/reitittimen palomuuri blokkaa sen tarvitsemasi VPN:n käyttämän portin tai toimii muuten vain virheellisesti.

Jos mahdollista , niin kokeile ottaa palomuuri pois käytöstä tai siltaa jokin portti sekä testaa.

 

Tuota, en nyt jaksaisi vängätä tämän kanssa, mutta pingillä (ICMP_ECHO tai SYN -paketeilla) ei ole mitään tekemistä VPN-portin kanssa. 

 

Mielenkiintoista on, että WAN interface tulee DHCP:ltä määritettynä 91.153.x.y/8. Kuitenkaan Elisalla ei ole kuin 91.153.0.0/16 -verkko. 

 

Pitänee vielä tarkistaa mistä verkosta IP tulee suoraan läppärille kun en muista enää ulkoa.

 

Edit: hehee, läppäri saa maskiksi /24 kun reititin saa /8. Suuri ero ja siksiköhän Asus valittaa tuosta ISP:n viallisesta DHCP:stä. Se olisi ainakin nopea johtopäätös. Selvää on kuitenkin, että jos paketit lähtevät verkkoon /8 /24:n sijaan niin ei homma toimi. Yhä odottelen tuota teknikon soittoa...

Käyttäjätaso 7

Edit: hehee, läppäri saa maskiksi /24 kun reititin saa /8. Suuri ero ja siksiköhän Asus valittaa tuosta ISP:n viallisesta DHCP:stä. Se olisi ainakin nopea johtopäätös. Selvää on kuitenkin, että jos paketit lähtevät verkkoon /8 /24:n sijaan niin ei homma toimi. Yhä odottelen tuota teknikon soittoa...

Voipi olla tai sitten ei.

Näyttäisi kuitenkin siltä , että vika jää sinun omaan reitittimeen , kun se saa eri blokista osoitteen verrattuna läppäriin. No satavarma ei kuitenkaan voi olla  , mistä se johtuu.

Jos se reititin on kovin vanha eikä ole tullut Elisalta liittymän mukana , niin Elisa sitä tuskin kuluitta vaihtaa ja en pidä sitoutumista Elisan laitteisiin muutenkaan suositeltavana. No sinulla ilmeisesti on Elisan kuituliittymä , jolloin kuitupääte on hyvä olla Elisalta , mutta muut laitteet voi valita ihan vapaasti.

PS. En yllättyisi , vaikka se teknikko ei soittaisi ollenkaan.

Edit: hehee, läppäri saa maskiksi /24 kun reititin saa /8. Suuri ero ja siksiköhän Asus valittaa tuosta ISP:n viallisesta DHCP:stä. Se olisi ainakin nopea johtopäätös. Selvää on kuitenkin, että jos paketit lähtevät verkkoon /8 /24:n sijaan niin ei homma toimi. Yhä odottelen tuota teknikon soittoa...

Voipi olla tai sitten ei.

Näyttäisi kuitenkin siltä , että vika jää sinun omaan reitittimeen , kun se saa eri blokista osoitteen verrattuna läppäriin. No satavarma ei kuitenkaan voi olla  , mistä se johtuu.

PS. En yllättyisi , vaikka se teknikko ei soittaisi ollenkaan.

 

Ööh, kun reititin saa DHCP:ltä eri blokista osoitteen niin se on reitittimen vika? Mikäs logiikka tässä on? 

Lähinnä se johtuu siitä, että ko. MACille on allokoitu joskus (jonkun sekoilun tuloksena kenties) tuo IP ja avaruus ja kun sitä pyritään preferoimaan IP:n uusimisessa niin se annetaan jatkossakin niin kauan kunnes jotain resetoidaan jossain.

 

Teknikon soiton odotusarvosta olen kyllä samaa mieltä.

Käyttäjätaso 7

Edit: hehee, läppäri saa maskiksi /24 kun reititin saa /8. Suuri ero ja siksiköhän Asus valittaa tuosta ISP:n viallisesta DHCP:stä. Se olisi ainakin nopea johtopäätös. Selvää on kuitenkin, että jos paketit lähtevät verkkoon /8 /24:n sijaan niin ei homma toimi. Yhä odottelen tuota teknikon soittoa...

Voipi olla tai sitten ei.

Näyttäisi kuitenkin siltä , että vika jää sinun omaan reitittimeen , kun se saa eri blokista osoitteen verrattuna läppäriin. No satavarma ei kuitenkaan voi olla  , mistä se johtuu.

PS. En yllättyisi , vaikka se teknikko ei soittaisi ollenkaan.

 

Ööh, kun reititin saa DHCP:ltä eri blokista osoitteen niin se on reitittimen vika? Mikäs logiikka tässä on? 

Lähinnä se johtuu siitä, että ko. MACille on allokoitu joskus (jonkun sekoilun tuloksena kenties) tuo IP ja avaruus ja kun sitä pyritään preferoimaan IP:n uusimisessa niin se annetaan jatkossakin niin kauan kunnes jotain resetoidaan jossain.

 

Teknikon soiton odotusarvosta olen kyllä samaa mieltä.


No joo vika tai sitten ei. Jotakin mystistä tuossa reitittimessä näyttäisi kuitenkin olevan tai sitten Elisan DHCP:ssä tai reitityksessä. Ehkä sattumallakin tuon osoitteen saannissa on osansa. Jos reitittimen ottaa vaikkapa koko yöksi pois verkosta , niin voi toivoa , että sen aiemmin saama IP menee sinä aikana muualle käyttöön ja laite saa uuden , kun palaa verkkoon. Jossakin laitteissa on jopa mahdollista muuttaa MAC-osoitetta , jolloin voi pakottaa DHCP:n antamaan eri osoitteen.

Edit: hehee, läppäri saa maskiksi /24 kun reititin saa /8. Suuri ero ja siksiköhän Asus valittaa tuosta ISP:n viallisesta DHCP:stä. Se olisi ainakin nopea johtopäätös. Selvää on kuitenkin, että jos paketit lähtevät verkkoon /8 /24:n sijaan niin ei homma toimi. Yhä odottelen tuota teknikon soittoa...

Voipi olla tai sitten ei.

Näyttäisi kuitenkin siltä , että vika jää sinun omaan reitittimeen , kun se saa eri blokista osoitteen verrattuna läppäriin. No satavarma ei kuitenkaan voi olla  , mistä se johtuu.

PS. En yllättyisi , vaikka se teknikko ei soittaisi ollenkaan.

 

Ööh, kun reititin saa DHCP:ltä eri blokista osoitteen niin se on reitittimen vika? Mikäs logiikka tässä on? 

Lähinnä se johtuu siitä, että ko. MACille on allokoitu joskus (jonkun sekoilun tuloksena kenties) tuo IP ja avaruus ja kun sitä pyritään preferoimaan IP:n uusimisessa niin se annetaan jatkossakin niin kauan kunnes jotain resetoidaan jossain.

 

Teknikon soiton odotusarvosta olen kyllä samaa mieltä.


Jossakin laitteissa on jopa mahdollista muuttaa MAC-osoitetta , jolloin voi pakottaa DHCP:n antamaan eri osoitteen.

 

Jep, tuotakin on kokeiltu. Samasta sarjasta tulee kuin edellinenkin :(. Vika on tuossa maskissa. Siihen voi olla syynä kyllä tuo reititin tai sitten DHCP. Joko reititin keksii omiaan tai DHCP syöttää omiaan tai jotain siltä väliltä.

Käyttäjätaso 7

Jep, tuotakin on kokeiltu. Samasta sarjasta tulee kuin edellinenkin :(. Vika on tuossa maskissa. Siihen voi olla syynä kyllä tuo reititin tai sitten DHCP. Joko reititin keksii omiaan tai DHCP syöttää omiaan tai jotain siltä väliltä.

Näinhän se on.

Tuossa ei oikein voi muuta tehdä kuin kokeilla toisenlaisella reitittimellä , että saa suljettua pois sen reitittimen mahdollisen ongelman. Sitten ei jää jäljelle enää kuin Elisan aktiivilaitteet , joissa jotakin ongelmaa voisi olla.

Toivotaan , että Elisan tuki löytää jonkin järjellisen selityksen asiaan.

Jaahas, päivitetään sen verran, että tuki kyllä soitti, muttei löytänyt (kun ei kovin tarkasti heidän systeemeistään etsinytkään) syytä tuohon netmaskiin.

 

Maskin takia generoidaan reititystauluun rivi 91.0.0.0/8 via nas10_0, joka aiheuttaa sen, että kaikki 91-verkkoon (muistathan että tuo elisan verkko oli 91.153.210.x/24) lähetetään 8-maskauksella eteenpäin, jolloin elisankin reitittimet (ja pari siitä ylöspäin vielä) antavat pakettien soljua sujuvasti ‘ohi’. 

 

Homman saa kyllä toimimaan kun manusti deletoi tuon reititysrivin, mutta ei siitä jatkuvaksi operaatioksi ole jos vaikka useammin joutuu reititintä buuttailemaan.

 

Hutkinta jatkuu...

Käyttäjätaso 7

Jaahas, päivitetään sen verran, että tuki kyllä soitti, muttei löytänyt (kun ei kovin tarkasti heidän systeemeistään etsinytkään) syytä tuohon netmaskiin.

 

Maskin takia generoidaan reititystauluun rivi 91.0.0.0/8 via nas10_0, joka aiheuttaa sen, että kaikki 91-verkkoon (muistathan että tuo elisan verkko oli 91.153.210.x/24) lähetetään 8-maskauksella eteenpäin, jolloin elisankin reitittimet (ja pari siitä ylöspäin vielä) antavat pakettien soljua sujuvasti ‘ohi’. 

 

Homman saa kyllä toimimaan kun manusti deletoi tuon reititysrivin, mutta ei siitä jatkuvaksi operaatioksi ole jos vaikka useammin joutuu reititintä buuttailemaan.

 

Hutkinta jatkuu...


Jaahas. Villakoiran ydin lienee jo haarukoitu.

Ei tainnut Elisan tuki tietää johtuuko tuo maskien erilaisuus päätelaitteista vai Elisan aktiivilaitteista eli olisiko reitittimen vaihdosta mitään hyötyä?

No, en jaksa lähteä kalastamaan korvaavaa vielä. Pitää vielä vähän lueskella noita reitittimen skriptejä löytyisikö sieltä vika. Voisi sitten korjata ihan pysyvästi. 
 

Veikkaan ettei Elisa pistä tikkua ristiin DHCPn tutkimiseksi samaan aikaan.

Osallistu keskusteluun