Skip to main content
Vastaus

Järvenpääläisiltä tiedustelua

  • October 30, 2021
  • 15 kommenttia
  • 371 katselukerrat

Forum|alt.badge.img+4

Verkkoremontin jälkeen on ollut vaihtelevasti hyviä hetki ja huonoja hetkiä. Nyt on taas sellainen huono hetki, eikä siihen ole vielä löytynyt ongelman lähdettä.

 

Miten teillä jäkeläisillä kaapeliverkossa olevilla on verkon toimivuus ja kanavien arvot? Itsellä alkoi  arviolta parisen viikkoa sitten netti hidastelemaan ja sivujen sisältöä jää latautumatta. Latausnopeus putosi reilusta 900 mb:stä 500-600 mbps tienoille ja mittausvaiheessa poukkoilee villisti. Ongelma ei ratkennut Windowsin uudelleenasennuksella, ei modeemin resetoinnilla, eikä vikailmoituksen aspankaan kanssa. Johdot ja muut on myös tarkistettu, eikä niistä löydy ongelmia. dBmV-arvot oli aiemmin siinä nollan tuntumassa molemmin puolin, mutta nyt alkupään kanavissa on alkanut lähenemään pahimmillaan -14. Korjattuja virheitä aiemmin oli maksimissaan muutama kymmen jossain yksittäisessä kanavassa, mutta nyt on menty jo yli 10000. Samoin korjaamattomia virheitä on pahimmillaan yli 10000. Kaikki uudet ongelmat esiintyy kanavilla 1-9. US-kanavissa on myös yksi muutos, kun kanava 4 vaihtelee väliä 4QAM - 16QAM - 64QAM. Jos ei muilla ole vastaavia ongelmia, niin saa rajattua tätä sitten asuinrakennukseen tai omaan modeemiin (Fritzbox 6591).

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi rampage

Ilmeisesti löysin sittenkin ongelman omasta modeemista. Sammutin modeemista wifin, joka oli jäänyt päälle tehdasasetuksiin palauttamisen jälkeen. Modeemin rebootin jälkeen dBmV-arvot normalisoitui, eikä yhtään virhettä enää non-correctable-sarakkeessa. Harmi, ettei tällaiset ongelmat kirjaudu modeemin keräämään “support dataan”. Täytyy pistää AVM:lle huomautus tästä.

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

15 kommenttia

Lautturi
Forum|alt.badge.img+12
  • Superstara
  • November 1, 2021

Tuollaisella virhemäärällä todentotta se vikailmoitus on se oikea temppu ja meidän viankorjauksen tulee tutkia asia tarkemmin 👍 Harmi juttu, että ei ole ensimmäisellä vikailmoituksella homma tullut kuntoon 😓 Suosittelen kuitenkin lämpimästi olemaan yhteydessä asiakaspalveluumme vikailmoituksen merkeissä.

 

Jos on mahdollista niin kannattaa toki testata toimivuutta toisella modeemilla! Jos ongelma jatkuu toisellakin laitteella niin vahvistaa vain kuvaa siitä, että verkossahan se vika silloin on oltava.


Forum|alt.badge.img+4
  • Keskustelun aloittaja
  • Avulias
  • November 1, 2021

Lähetin laitteen valmistajalle support datan, mikä se nyt ikinä onkaan suomeksi, eli modeemista kerätty tietopaketti. Odottelen vielä vastausta sieltä, jos mahdollisesti löytävät laiteperäistä ongelmaa. Jos ei niin sitten Elisan aspaan yhteys. Resetoin modeemin tehdasasetuksille 19 tuntia sitten ja nyt on jo korjaamattomia virheitä kanavilla 3-7 pahimmillaan 19047, eli näyttää pahenevan ongelma.


Forum|alt.badge.img+4
  • Keskustelun aloittaja
  • Avulias
  • November 7, 2021

Valmistaja tutki datan ja totesi modeemin toimivan moitteetta. Jos Elisa ei löydä ongelmia, niin vika ilmeisesti sitten rajautuu tämän kiinteistön tekniikkaan ja siinä vastuu siirtyy sitten taloyhtiölle. Nyt on edellisen resetoinnin jälkeen ongemat keskittyneet kanaville 1-6. Lukemat näyttää häiriöitä linjoilla ja virheitä puskee hyvällä tahdilla. Rebootin jälkeen toimii yhteys jonkun aikaa hyvin ja sitten alkaa taas temppuilu.


Forum|alt.badge.img+4
  • Keskustelun aloittaja
  • Avulias
  • Vastaus
  • November 8, 2021

Ilmeisesti löysin sittenkin ongelman omasta modeemista. Sammutin modeemista wifin, joka oli jäänyt päälle tehdasasetuksiin palauttamisen jälkeen. Modeemin rebootin jälkeen dBmV-arvot normalisoitui, eikä yhtään virhettä enää non-correctable-sarakkeessa. Harmi, ettei tällaiset ongelmat kirjaudu modeemin keräämään “support dataan”. Täytyy pistää AVM:lle huomautus tästä.


draakki
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+13
  • OmaYhteisön moderaattori
  • November 8, 2021

Valmistaja tutki datan ja totesi modeemin toimivan moitteetta. Jos Elisa ei löydä ongelmia, niin vika ilmeisesti sitten rajautuu tämän kiinteistön tekniikkaan ja siinä vastuu siirtyy sitten taloyhtiölle. Nyt on edellisen resetoinnin jälkeen ongemat keskittyneet kanaville 1-6. Lukemat näyttää häiriöitä linjoilla ja virheitä puskee hyvällä tahdilla. Rebootin jälkeen toimii yhteys jonkun aikaa hyvin ja sitten alkaa taas temppuilu.

Ilmeisesti löysin sittenkin ongelman omasta modeemista. Sammutin modeemista wifin, joka oli jäänyt päälle tehdasasetuksiin palauttamisen jälkeen. Modeemin rebootin jälkeen dBmV-arvot normalisoitui, eikä yhtään virhettä enää non-correctable-sarakkeessa. Harmi, ettei tällaiset ongelmat kirjaudu modeemin keräämään “support dataan”. Täytyy pistää AVM:lle huomautus tästä.


Hyvä tietää näistä lisätiedoista! Olitko kerennyt meille jo availemaan vikailmoitusta tutkintaan? Jos meidän vianrajauksesta oltaisiin rajailtu tuo vika taloyhtiöön niin sävelet olisi toki siitä eteenpäin olleet taas sitten selvemmät, mutta jos vika kuitenkin rajautui tuohon modeemiin niin oikein hyvä jos ja kun vain juurisyy löytyi :slight_smile:


Forum|alt.badge.img+4
  • Keskustelun aloittaja
  • Avulias
  • November 10, 2021

Valmistaja tutki datan ja totesi modeemin toimivan moitteetta. Jos Elisa ei löydä ongelmia, niin vika ilmeisesti sitten rajautuu tämän kiinteistön tekniikkaan ja siinä vastuu siirtyy sitten taloyhtiölle. Nyt on edellisen resetoinnin jälkeen ongemat keskittyneet kanaville 1-6. Lukemat näyttää häiriöitä linjoilla ja virheitä puskee hyvällä tahdilla. Rebootin jälkeen toimii yhteys jonkun aikaa hyvin ja sitten alkaa taas temppuilu.

Ilmeisesti löysin sittenkin ongelman omasta modeemista. Sammutin modeemista wifin, joka oli jäänyt päälle tehdasasetuksiin palauttamisen jälkeen. Modeemin rebootin jälkeen dBmV-arvot normalisoitui, eikä yhtään virhettä enää non-correctable-sarakkeessa. Harmi, ettei tällaiset ongelmat kirjaudu modeemin keräämään “support dataan”. Täytyy pistää AVM:lle huomautus tästä.


Hyvä tietää näistä lisätiedoista! Olitko kerennyt meille jo availemaan vikailmoitusta tutkintaan? Jos meidän vianrajauksesta oltaisiin rajailtu tuo vika taloyhtiöön niin sävelet olisi toki siitä eteenpäin olleet taas sitten selvemmät, mutta jos vika kuitenkin rajautui tuohon modeemiin niin oikein hyvä jos ja kun vain juurisyy löytyi :slight_smile:

Sen verran vain olin tukeen yhteydessä, että tehtiin perusmittaukset. Sen jälkeen heitin pallon AVM:lle. Tutkivat nyt tuota mahdollista wifi-ongelmaa. Modeemissa on ilmaantunut myös muutakin ongelmaa. Uudelleenkäynnistämisen (virrat pois/päälle) jälkeen ei PC löydä siihen yhteyttä, ennen kuin käynnistää PC:n uudelleen. Ei auttanut tähän modeemin tehdasasetuksille palautus, eikä PC:ssä biosin ja nettiajureidenkaan päivitys, eikä virheskannukset löydä mitään poikkeavaa järjestelmästä. Aika vahvasti osoittaa ongelmat modeemiin tai sen softaan. Tämä ei ole tosin ensimmäinen kerta, kun laite temppuilee. Jpään kaapeliremontin jälkeen oli suuria ongelmia yhteydessä, joista ehdin jo osoitella sormella Elisaa, mutta sitten ongelmat poistui uuden softaversion myötä. Jos tämäkin ongelma paljastuu softaongelmaksi, niin saattaa olla piakkoin katseet jossain toisessa brändissä. Laitoin hetki sitten wifin taas päälle ja päivällä katson läpi kanavastatistiikat. Jos ongelma toistuu, niin eiköhän se ole siinä.


Grounded0
Forum|alt.badge.img+7
  • Valmentaja
  • November 10, 2021

Lopeta automaattiset softapäivitykset äläkä tee softapäivitystä jos sinulla on semmoinen firmware joka toimii hyvin. Onneksi itsellä tämä sillattu Arris + Netgear OpenWrt-purkki on pomminvarma.


Forum|alt.badge.img+4
  • Keskustelun aloittaja
  • Avulias
  • November 10, 2021

Lopeta automaattiset softapäivitykset äläkä tee softapäivitystä jos sinulla on semmoinen firmware joka toimii hyvin. Onneksi itsellä tämä sillattu Arris + Netgear OpenWrt-purkki on pomminvarma.

Aina on manuaalisena. Ja nyt on ollut tilanne jo pidemmän aikaa sellainen, että olen joutunut tekemään softapäivityksiä ongelmien rajaamisessa. Eikä minua auta se millaisia laitteita muilla on, mutta ihan kiva varmaan välillä mainostaa omia laatuheebeleitä :D Varmaan on pomminvarma, kunnes sitten alkaa ongelmat.


Grounded0
Forum|alt.badge.img+7
  • Valmentaja
  • November 10, 2021

Niitä ongelmia ei juuri tule kuin poimii yhden firmwaren joka toimii hyvin ja pysyy siinä. Itsellä ja vanhemmilla on OpenWrt versio 18.06.9 vuodelta 2020 eikä päivitetä kun toimii hyvin. Uusin on 21.02.x sarja.


Forum|alt.badge.img+4
  • Keskustelun aloittaja
  • Avulias
  • November 10, 2021

Niitä ongelmia ei juuri tule kuin poimii yhden firmwaren joka toimii hyvin ja pysyy siinä. Itsellä ja vanhemmilla on OpenWrt versio 18.06.9 vuodelta 2020 eikä päivitetä kun toimii hyvin. Uusin on 21.02.x sarja.

Miten itsesi kehuskelu nyt auttaa tässä aiheessa? Jos ei ole mitään aiheeseen liittyvää, niin älä kommentoi. Kaikenlaista….


Forum|alt.badge.img+4
  • Keskustelun aloittaja
  • Avulias
  • November 10, 2021

Takapakkia... AVM ilmoitti, että on uusi softa ladattavissa. Asennuksen jälkeen sama ongelma toistuu taas, eikä tällä kertaa poistunut wifin sammuttamisen jälkeen. Taisi edellisellä kerralla olla vain harhaanjohtava yhteensattuma. Eli modeemissa rautapuolen ongelma tai kiinteistön tekniikassa. Jos Elisan ja talon väliltä ei löydy ongelmaa, niin keissi siirtyy sitten taloyhtiölle. Soittelen vielä vikapuolelle ja siitä sitten etiäpäin.


Grounded0
Forum|alt.badge.img+7
  • Valmentaja
  • November 11, 2021

Liittyy varmasti aiheeseen:

En minä itseäni kehuskele vaan kerron tosiasioita internetiä vuodesta 1993 käyttäneenä. Kerran AVM on jo monta firmwarea toimittanut ja hommat kusee edelleen niin seuraavaksi epäilen laitevikaa.

Onko takuuta jäljellä vaihtoa varten? Aloitetaan siitä todennäköisimmästä ja edetään kohti epätodennäköisempää.


Forum|alt.badge.img+4
  • Keskustelun aloittaja
  • Avulias
  • November 11, 2021
n. 8 tunnissa virheiden määrä moninkertaistunut.

 


Grounded0
Forum|alt.badge.img+7
  • Valmentaja
  • November 11, 2021

Liian alhaiset jännitetasot (dBmV). Alempi kuin -3 dBmV.

Liian alhaiset MER-arvot (dB). Pitäisi olla enemmän kuin 37,5 dB noin alhaisilla jännitetasoilla että QAM-kuvio tulee selkeänä modeemille.

Liikaa virheitä joita virheenkorjaus ei kyennyt korjaamaan. Johtuu siitä että QAM-kuvio on epäselkeä modeemille tullessa johtuen signaalin liian alhaisesta amplitudista ja QAM-kuvion pisteet on niin epämääräisesti aseteltu kuvioon että niiden tulkkaaminen luotettavasti alkaa olla vaikeahkoa (liikaa kohinaa suhteessa signaaliin).

Kyllähän tuossa työsarkaa riittää näköjään.

 


Forum|alt.badge.img+4
  • Keskustelun aloittaja
  • Avulias
  • November 11, 2021

Liian alhaiset jännitetasot (dBmV). Alempi kuin -3 dBmV.

Liian alhaiset MER-arvot (dB). Pitäisi olla enemmän kuin 37,5 dB noin alhaisilla jännitetasoilla että QAM-kuvio tulee selkeänä modeemille.

Liikaa virheitä joita virheenkorjaus ei kyennyt korjaamaan. Johtuu siitä että QAM-kuvio on epäselkeä modeemille tullessa johtuen signaalin liian alhaisesta amplitudista ja QAM-kuvion pisteet on niin epämääräisesti aseteltu kuvioon että niiden tulkkaaminen luotettavasti alkaa olla vaikeahkoa (liikaa kohinaa suhteessa signaaliin).

Kyllähän tuossa työsarkaa riittää näköjään.

 

Tein vikailmoituksen aamulla ja parisen tuntia sitten tuli soitto teknisestä tuesta. Naapuritalojenkin kotitalouksista löytyy kuulemma samanlaisia lukemia ja sen perusteella huoltomies päätteli ongelman löytyvän vahvistimesta. Huomisen aikana käyvät tutkimassa asiaa tarkemmin.