Vastattu

Kaapelilaajakaista packet loss peleissä (Elisa Netti kotiin M 150mb / Arris TG2482)


Käyttäjätaso 1

Moi,

Tulin päivittäneeksi vanhan 4G netin taloyhtiön tarjouksen kautta kaapelilaajakaistaan. Yhteys toimi alussa mainiosti mutta noin vuorokauden käytön jälkeen yhteydessä on ilmennyt packet loss ongelma ja esim. pelaaminen on käytännössä mahdotonta tällä hetkellä (CSGO ja Path of Exile). Yhteys ei katkea kokonaan mutta peleissä yhteys “jumittuu” tylysti 1-5 sekunniksi ja tuota tapahtuu taukoamatta, jatkunut parisen päivää. Olen käynnistellyt tuota modeemia uusiksi, kokeillut eri piuhoja ja varmistanut ettei mikään ylimääräinen sovellus käytä kaistaa yms jne, ei vaikuta.

Yhteys on siis Elisa Netti kotiin M 150mb ja modeemina Arris TG2482.

Apua?

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi mökörölli 4 June 2022, 11:43

Katso alkuperäinen viesti

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

15 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Moi,

Tulin päivittäneeksi vanhan 4G netin taloyhtiön tarjouksen kautta kaapelilaajakaistaan. Yhteys toimi alussa mainiosti mutta noin vuorokauden käytön jälkeen yhteydessä on ilmennyt packet loss ongelma ja esim. pelaaminen on käytännössä mahdotonta tällä hetkellä (CSGO ja Path of Exile). Yhteys ei katkea kokonaan mutta peleissä yhteys “jumittuu” tylysti 1-5 sekunniksi ja tuota tapahtuu taukoamatta, jatkunut parisen päivää. Olen käynnistellyt tuota modeemia uusiksi, kokeillut eri piuhoja ja varmistanut ettei mikään ylimääräinen sovellus käytä kaistaa yms jne, ei vaikuta.

Yhteys on siis Elisa Netti kotiin M 150mb ja modeemina Arris TG2482.

Apua?

Mulla oli aikoinaan samaa vikaa, asia ratkesi kun laitoin modeemin siltaavaksi ja sen perään erillinen wifi reititin. Toki on aika radikaali ratkaisu, mutta se toimi kohdallani. Kokeile laittaa modeemi siltaavaksi ja laita joku kone siihen kiinni verkkopiuhalla (siltaavassa ei sitten ole palomuureja mukana). Jos packet loss poistuu, niin kannattaa harkita wifi reititintä.

Voisit myös ottaa linjan signaalitasoista tänne kuvakaappauksen (192.168.100.1) niin @OmaYhteisö-tiimi voi sitä myös arvioida.

Käyttäjätaso 1

Moi,

Tulin päivittäneeksi vanhan 4G netin taloyhtiön tarjouksen kautta kaapelilaajakaistaan. Yhteys toimi alussa mainiosti mutta noin vuorokauden käytön jälkeen yhteydessä on ilmennyt packet loss ongelma ja esim. pelaaminen on käytännössä mahdotonta tällä hetkellä (CSGO ja Path of Exile). Yhteys ei katkea kokonaan mutta peleissä yhteys “jumittuu” tylysti 1-5 sekunniksi ja tuota tapahtuu taukoamatta, jatkunut parisen päivää. Olen käynnistellyt tuota modeemia uusiksi, kokeillut eri piuhoja ja varmistanut ettei mikään ylimääräinen sovellus käytä kaistaa yms jne, ei vaikuta.

Yhteys on siis Elisa Netti kotiin M 150mb ja modeemina Arris TG2482.

Apua?

Mulla oli aikoinaan samaa vikaa, asia ratkesi kun laitoin modeemin siltaavaksi ja sen perään erillinen wifi reititin. Toki on aika radikaali ratkaisu, mutta se toimi kohdallani. Kokeile laittaa modeemi siltaavaksi ja laita joku kone siihen kiinni verkkopiuhalla (siltaavassa ei sitten ole palomuureja mukana). Jos packet loss poistuu, niin kannattaa harkita wifi reititintä.

Voisit myös ottaa linjan signaalitasoista tänne kuvakaappauksen (192.168.100.1) niin @OmaYhteisö-tiimi voi sitä myös arvioida.

Hei, kiitti vinkistä! Pääsin kuitenkin eroon jo tuosta ongelmasta ainakin hetkeksi, otin modeemista yöksi virrat pois ja nyt yhteys on toiminut taas moitteettomasti parisen tuntia.

Harmi kun en tajunnut aiemmin turhautuneena katsoa noita signaalitasoja, mutta laitetaan nyt vaikka kuva noista kun vielä kaikki toimii, pistän vaikka uuden kuvan jos ongelma taas palaa.

 

 

Käyttäjätaso 1

Noniin ja taas mennään, sama ongelma. Netin selailua lukuunottamatta yhteys käytännössä käyttökelvoton.

Tältä näyttää tuo taulukko nyt;

 

Ajoin myös tuota nopeustestiä aiemmin, yhteyden toimiessa tuo lataus oli 120-150mb ja jitter 0. Tällä hetkellä tuo testi antaa tämän näköiset lukemat;

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Aika paljon tulee virheitä. Onko sulla joku pitkä antennikaapeli tai jakaja välissä ?

Tässä minun laitteesta, silmään pistää noi Downstream Power tasot myös.

 

Käyttäjätaso 1

Joo, pahalta näyttää kun vertailee sinun taulukkoon. Mulla on tuo modeemin mukana tullut jakaja tuossa käytössä, kun ei ole seinässä tuota data  liitäntää valmiina ja tuossa piuhassakin on kyllä pari metriä ylimääräistä.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Noniin ja taas mennään, sama ongelma. Netin selailua lukuunottamatta yhteys käytännössä käyttökelvoton.

Tältä näyttää tuo taulukko nyt;

 

Downstream powerit on ihan hyvät. Ihan hyvin asettuvat “optimihaarukkan” eli -7dBmV ja +7dBmV välille. Ongelma piilee noissa kanavissa, missä SNR on huomattavan pieni. Yksi kanava (10) on pudonnut kokonaan pois käytöstä, kanavat 16, 18 ja 23 on luokattoman huonoja. Kanavan 15 lukisin näillä arvoilla myös marginaaliseksi. Oletko koittanut mahdollisesti muita antennirasioita, onko tilanne sielä sama? Onko modeemin ja antennirasian välissä mitään ylimääräistä? Onko modeemin ja rasian välistä johtoa kokeiltu vaihtaa?

Käyttäjätaso 1

Noniin ja taas mennään, sama ongelma. Netin selailua lukuunottamatta yhteys käytännössä käyttökelvoton.

Tältä näyttää tuo taulukko nyt;

 

Downstream powerit on ihan hyvät. Ihan hyvin asettuvat “optimihaarukkan” eli -7dBmV ja +7dBmV välille. Ongelma piilee noissa kanavissa, missä SNR on huomattavan pieni. Yksi kanava (10) on pudonnut kokonaan pois käytöstä, kanavat 16, 18 ja 23 on luokattoman huonoja. Kanavan 15 lukisin näillä arvoilla myös marginaaliseksi. Oletko koittanut mahdollisesti muita antennirasioita, onko tilanne sielä sama? Onko modeemin ja antennirasian välissä mitään ylimääräistä? Onko modeemin ja rasian välistä johtoa kokeiltu vaihtaa?

Mulla on vaan tämä yksi antennirasia ja toistaiseksi en ole kehdannut lähteä naapureilta kyselemään että “saiskos teidän antennirasiaa testata?”. Modeemin ja antennirasian välissä on tosiaan tuo jakopalikka, se on siis tuossa TV liitännässä kiinni. Modeemin ja rasian välinen johto on tuo modeemin mukana tullut, ajattelin lyhyemmän hakea siihen tilalle jahka ehdin.

Erittäin turhauttava ongelma tämä, yhteys toimii useamman tunnin moitteettomasti ja sitten kuin napin painalluksesta nuo ongelmat alkaa, yhteys takkuaa ja tuo nopeustesti näyttää tuota 10mb nopeutta. Että miksi se välillä toimii ja välillä ei?

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Mulla on vaan tämä yksi antennirasia ja toistaiseksi en ole kehdannut lähteä naapureilta kyselemään että “saiskos teidän antennirasiaa testata?”. Modeemin ja antennirasian välissä on tosiaan tuo jakopalikka, se on siis tuossa TV liitännässä kiinni. Modeemin ja rasian välinen johto on tuo modeemin mukana tullut, ajattelin lyhyemmän hakea siihen tilalle jahka ehdin.

Erittäin turhauttava ongelma tämä, yhteys toimii useamman tunnin moitteettomasti ja sitten kuin napin painalluksesta nuo ongelmat alkaa, yhteys takkuaa ja tuo nopeustesti näyttää tuota 10mb nopeutta. Että miksi se välillä toimii ja välillä ei?

 

Voihan tuossa linjalla olla vain ajoittaista häiriötä, tai sitten mikäli antennikaapeli on viallinen, voi se ottaa vastaan häiriötä tietyistä kodin sähkölaitteista. Mikäli jakopalikkaa ei välttämättä tarvitse, voisit hommata tai rakentaa rasian ja modeemin väliin sopivan johdon (IEC-liitin rasian päässä ja F-liitin modeemin päässä). Suosittelisin alkuun kokeilemaan eri antennikaapelia modeemin ja rasian väliin, mikäli se antaa heikkoja SNR arvoja edelleen, vika hyvin todennäköisesti ei ole ns. omalla vastuualueellasi. Onko vika sitten antennirasiassa, Elisan antennivahvistimessa tai talon antenniverkossa, sitä on paha lähteä arvailemaan. En tiedä minkä ikäinen antenniverkko on, tai miten se on toteutettu. Ketjumallit vaikuttavat vika-alttiimmilta kun tähtiverkot, varsinkin jos naapuri on tehnyt omia viritelmiään väliin. Naapurin vikaantunut antennirasiakin voi olla syyllinen.

 

SNR vaatimus 256QAM on minimissään n. 30dB, hyvä olisi olla päälle 32dB. Sulla nuo kolme kanavaa alittaa tuon huomattavasti, joka aiheuttaa häiriötä kyseisillä kanavilla. Ja yksi kanava puuttuu kokonaan, todennäkösesti alittuu SNR vielä noista, kun ei pysty kommunikoimaan sillä ollenkaan. Häiriötä (uncorrectables) sulla on niilläkin kanavilla, joilla SNR on hyvällä tasolla.

Käyttäjätaso 1

Mulla on vaan tämä yksi antennirasia ja toistaiseksi en ole kehdannut lähteä naapureilta kyselemään että “saiskos teidän antennirasiaa testata?”. Modeemin ja antennirasian välissä on tosiaan tuo jakopalikka, se on siis tuossa TV liitännässä kiinni. Modeemin ja rasian välinen johto on tuo modeemin mukana tullut, ajattelin lyhyemmän hakea siihen tilalle jahka ehdin.

Erittäin turhauttava ongelma tämä, yhteys toimii useamman tunnin moitteettomasti ja sitten kuin napin painalluksesta nuo ongelmat alkaa, yhteys takkuaa ja tuo nopeustesti näyttää tuota 10mb nopeutta. Että miksi se välillä toimii ja välillä ei?

 

Voihan tuossa linjalla olla vain ajoittaista häiriötä, tai sitten mikäli antennikaapeli on viallinen, voi se ottaa vastaan häiriötä tietyistä kodin sähkölaitteista. Mikäli jakopalikkaa ei välttämättä tarvitse, voisit hommata tai rakentaa rasian ja modeemin väliin sopivan johdon (IEC-liitin rasian päässä ja F-liitin modeemin päässä). Suosittelisin alkuun kokeilemaan eri antennikaapelia modeemin ja rasian väliin, mikäli se antaa heikkoja SNR arvoja edelleen, vika hyvin todennäköisesti ei ole ns. omalla vastuualueellasi. Onko vika sitten antennirasiassa, Elisan antennivahvistimessa tai talon antenniverkossa, sitä on paha lähteä arvailemaan. En tiedä minkä ikäinen antenniverkko on, tai miten se on toteutettu. Ketjumallit vaikuttavat vika-alttiimmilta kun tähtiverkot, varsinkin jos naapuri on tehnyt omia viritelmiään väliin. Naapurin vikaantunut antennirasiakin voi olla syyllinen.

 

SNR vaatimus 256QAM on minimissään n. 30dB, hyvä olisi olla päälle 32dB. Sulla nuo kolme kanavaa alittaa tuon huomattavasti, joka aiheuttaa häiriötä kyseisillä kanavilla. Ja yksi kanava puuttuu kokonaan, todennäkösesti alittuu SNR vielä noista, kun ei pysty kommunikoimaan sillä ollenkaan. Häiriötä (uncorrectables) sulla on niilläkin kanavilla, joilla SNR on hyvällä tasolla.

 

Testailin toisella antennipiuhalla/jakopalikalla ja myös ilman jakopalikkaa, ei vaikuttanut yhteyden laatuun. Nyt kyllä vaikuttaa siltä ettei ole omissa käsissä tämän ratkaisu.

 

Kiitos paljon avusta kuitenkin!

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

 

Testailin toisella antennipiuhalla/jakopalikalla ja myös ilman jakopalikkaa, ei vaikuttanut yhteyden laatuun. Nyt kyllä vaikuttaa siltä ettei ole omissa käsissä tämän ratkaisu.

 

Kiitos paljon avusta kuitenkin!

Eihän homma maalissa vielä ole. 😃

Tästä varmaan seuraava askel on joko vikatiketti auki Elisalle tai yhteys taloyhtiön/kiinteistön edustajaan vian selvittämiseksi/rajaamiseksi.

Käyttäjätaso 1

Huonoon aikaan kyllä ilmeni tämä onglema, kun ei saa aspaan yhteyttä noiden työtaistelutoimien vuoksi, yritetty on.

Tässä kun on päälle viikonpäivät käyttänyt tätä yhteyttä, niin huomasin että nuo heikkolaatuiset kanavat eivät varsinaisesti aiheuta harmia, vaan jostain syystä multa puotaa pois tuo päivitetty 150mb kaista.

Eli siis meillä on taloyhtiössä nyt ilmainen 10mb kaista ja mulla on siitä päivitetty 150mb ja jostain syystä tuo nopeampi yhteys putoaa multa täysin pois.  Tuo yhteyden putoaminen/vaihtuminen tapahtuu about samoihin aikoihin kun naapuri(t) alkaa käyttämään omia kaistojaan iltapäivisin ja näköjään näin viikonloppuisin en saa lainkaan tuota omaa kaistaa käyttöön.

Ilmeisesti varsinainen ongelma olisi siis tämä talon kaapeliverkkoratkaisu?

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Huonoon aikaan kyllä ilmeni tämä onglema, kun ei saa aspaan yhteyttä noiden työtaistelutoimien vuoksi, yritetty on.

Tässä kun on päälle viikonpäivät käyttänyt tätä yhteyttä, niin huomasin että nuo heikkolaatuiset kanavat eivät varsinaisesti aiheuta harmia, vaan jostain syystä multa puotaa pois tuo päivitetty 150mb kaista.

Eli siis meillä on taloyhtiössä nyt ilmainen 10mb kaista ja mulla on siitä päivitetty 150mb ja jostain syystä tuo nopeampi yhteys putoaa multa täysin pois.  Tuo yhteyden putoaminen/vaihtuminen tapahtuu about samoihin aikoihin kun naapuri(t) alkaa käyttämään omia kaistojaan iltapäivisin ja näköjään näin viikonloppuisin en saa lainkaan tuota omaa kaistaa käyttöön.

Ilmeisesti varsinainen ongelma olisi siis tämä talon kaapeliverkkoratkaisu?

Kyllä mä voisin melkein pistää pääni pantiksi siitä, että ongelma on nimenomaan RF-tasolla. Oletko seurannut, muuttuvatko noi arvot päivän mittaan? Jos joku häiriötä aiheuttava laite ilmaantuu linjoille ja ongelmat alkavat on hyvin mahdollinen skenario. Packet lossia ei pitäisi ilmetä vaikka naapurit käyttäisivät yhteyksiään. Häiriöilmoituksiahan otettaneen vastaan työtaistelutoimista huolimatta. Noilla eri nopeusluokilla ei ole mitään tekemistä noihin signaalitasoihin. Tuutista tulee naapurien ja mahdollisesti naapuritalojen bitit ihan siinä missä sinun omasikin. Se tulee kaikki kokonaisuudessaan läpi tai sitten ei tule, ei mikään laite missään välissä valikoi mitä dataa niistä juuri sinun modeemisi kaipaa.

 

Kannattaa tuo RF-puoli hoitaa kuntoon ennenkun rupeaa miettimään “puuttuvaa kaistaa”. Sillä tämän hetken tietojen mukaan nämä asiat hyvin todennäköisesti liittyvät toisiinsa (eli huonolaatuinen RF aiheuttaa pakettien putoamisen myötä nopeuden putoamista). Mikäli “kaistaa puuttuu” vielä sitten kun RF on kunnossa, niin sitten se on ihan oma vikansa, ja se on Elisan asia hoitaa kuntoon.

Käyttäjätaso 1

Huonoon aikaan kyllä ilmeni tämä onglema, kun ei saa aspaan yhteyttä noiden työtaistelutoimien vuoksi, yritetty on.

Tässä kun on päälle viikonpäivät käyttänyt tätä yhteyttä, niin huomasin että nuo heikkolaatuiset kanavat eivät varsinaisesti aiheuta harmia, vaan jostain syystä multa puotaa pois tuo päivitetty 150mb kaista.

Eli siis meillä on taloyhtiössä nyt ilmainen 10mb kaista ja mulla on siitä päivitetty 150mb ja jostain syystä tuo nopeampi yhteys putoaa multa täysin pois.  Tuo yhteyden putoaminen/vaihtuminen tapahtuu about samoihin aikoihin kun naapuri(t) alkaa käyttämään omia kaistojaan iltapäivisin ja näköjään näin viikonloppuisin en saa lainkaan tuota omaa kaistaa käyttöön.

Ilmeisesti varsinainen ongelma olisi siis tämä talon kaapeliverkkoratkaisu?

Kyllä mä voisin melkein pistää pääni pantiksi siitä, että ongelma on nimenomaan RF-tasolla. Oletko seurannut, muuttuvatko noi arvot päivän mittaan? Jos joku häiriötä aiheuttava laite ilmaantuu linjoille ja ongelmat alkavat on hyvin mahdollinen skenario. Packet lossia ei pitäisi ilmetä vaikka naapurit käyttäisivät yhteyksiään. Häiriöilmoituksiahan otettaneen vastaan työtaistelutoimista huolimatta. Noilla eri nopeusluokilla ei ole mitään tekemistä noihin signaalitasoihin. Tuutista tulee naapurien ja mahdollisesti naapuritalojen bitit ihan siinä missä sinun omasikin. Se tulee kaikki kokonaisuudessaan läpi tai sitten ei tule, ei mikään laite missään välissä valikoi mitä dataa niistä juuri sinun modeemisi kaipaa.

 

Kannattaa tuo RF-puoli hoitaa kuntoon ennenkun rupeaa miettimään “puuttuvaa kaistaa”. Sillä tämän hetken tietojen mukaan nämä asiat hyvin todennäköisesti liittyvät toisiinsa (eli huonolaatuinen RF aiheuttaa pakettien putoamisen myötä nopeuden putoamista). Mikäli “kaistaa puuttuu” vielä sitten kun RF on kunnossa, niin sitten se on ihan oma vikansa, ja se on Elisan asia hoitaa kuntoon.

 

No joo, no kuten varmaan on käynyt ilmi niin täysin maallikkona koitan kuvailla ongelmaa/spekuloida syytä ja kun tuota RF-taulukkoa ei ole ihan niin tiuhaan tullut seurailtua, niin sitten jostain syystä naapurien tekemiset vaikuttaa “loogiselta” selitykseltä😅

Tuossa kun vertailen noita RF-taulukon SNR lukemia, niin noilla kolmella ongelma kanavalla on 3-4+ dB ero kun yhteys toimii, muilla kanavilla ei juurikaan heittoa, muutamalla kanavalla jotain 0.3-4 dB eroa.

 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

 

No joo, no kuten varmaan on käynyt ilmi niin täysin maallikkona koitan kuvailla ongelmaa/spekuloida syytä ja kun tuota RF-taulukkoa ei ole ihan niin tiuhaan tullut seurailtua, niin sitten jostain syystä naapurien tekemiset vaikuttaa “loogiselta” selitykseltä😅

Tuossa kun vertailen noita RF-taulukon SNR lukemia, niin noilla kolmella ongelma kanavalla on 3-4+ dB ero kun yhteys toimii, muilla kanavilla ei juurikaan heittoa, muutamalla kanavalla jotain 0.3-4 dB eroa.

 

 

SNR tosiaan pitäisi 256QAM kanavilla olla vähintään 30dB, mielellään vähintään 32dB. Uncorrectables pitäisi olla pyöreä 0. Sulla noilla heikoilla kanavilla nuo lukemat on tähtitieteellisiä. 😁 Muillakin kanavilla pientä virheilyä on. Näillä asioilla on jo selvä yhtäläisyys pakettien häviämiseen ja sen kautta myös nopeuden tippumiseen.

Toki kaapelimodeemien kanssa naapureiden käyttö vaikuttaa oman yhteyden nopeuteen, mutta kohdallasi en tässä vaiheessa miettisi vielä sitä, kun RF-puoli on noin pahasti pielessä. Naapurien käyttö ei vaikuta RF-puoleen.

 

Edit: naapurien normaalikäyttö ei vaikuta RF-puoleen. Kuten aikaisemmin ketjussa olen todennut, niin mikäli kiinteistössä on käytössä ketjuverkko, voi naapurien tekemät viritykset tai ihan vaan vikaantunut antennirasia vaikuttaa omalla kohdallasi RF-laatuun.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Mullahan siis aikoinaan oli myös kun päivitn 50M → 150M ongelmana jumalaton määrä uncorrectablesia. 50M siis toimi hyvin, sen kanssa ei ollut ongelmia eikä viiveitä.

Ongelma korjaantui asentajan käynnillä joka poisti vahvistimen ja huonon jakajan omakotitaloni vintiltä. Sen jälkeen uncorrectablesia ei ole tullut yhtäkään.

Vika saattaa olla siis rivitalonne? kaapeloinnissakin. Se on taas sitten taloyhtiön heiniä.