Skip to main content
Vastattu

Kaapelimodeemi ei toimi?

  • September 19, 2025
  • 15 kommenttia
  • 285 katselukerrat

Sain annettua puuttuvan MAC osoitteen ja Elisa kytki modemin.

Saan wifin kautta yhteyden modeemiin ja pystyn konfiguroimaan sitä.

Oma Elisan testi sanoo, että modemi toimii. Samoin Elisan testaaja sanoi, että se toimii.

Mutta yhtedet eivät toimi eli selain ei saa yhteyttä ulkoverkkoon.

Modemi on (iki)vanha DNA modemi (Model: F@ST 3686 V2 DNA) ja se toimi hyvin kun yhteydet tulivat DNA:n kautta.

 

Tuleeko kelläkään mitään muuta mieleen kuin modemin vaihto(, jonkun eksoottisen vian takia)?

Mikä modemi toimii? Myykö Elisa jotain takuulla toimivaa? Onko kokemusta jostain halvasta ja toimivasta? Minulla on aikaisemmin ollut vain normi modeemeja eikä näitä kaapeli mallisia, joista en tiedä mitään.

 

En kokeillut resetointia, kun laitet periaatteessa on trehdasasetuksilla salasanoja lukuunottamatta. Boottasin sen kyllä muutaman kerran ja irrotin johdot.

 

Ideoita?

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Kimblez

Kokeile vaan resetointia, josko auttaisi, mutta noinhan tuosta sinun modeemista mainitaan toisaalla:

“Laitteen ohjelmistoa ei enää päivitetä aktiivisesti. Suosittelemme vaihtamaan uuteen laitteeseen, jotta tietoturva ja suorituskyky ovat varmasti ajan tasalla.” 

Tuolla Elisan kaapelimodeemit:

https://elisa.fi/kauppa/tuote/kotiboksi-tg2482

https://elisa.fi/kauppa/tuote/kotiboksi-tg2492s

https://elisa.fi/kauppa/tuote/technicolor-cga437--kaapelimodeemi

15 kommenttia

  • OmaYhteisön luottojäsen
  • Vastaus
  • September 19, 2025

Kokeile vaan resetointia, josko auttaisi, mutta noinhan tuosta sinun modeemista mainitaan toisaalla:

“Laitteen ohjelmistoa ei enää päivitetä aktiivisesti. Suosittelemme vaihtamaan uuteen laitteeseen, jotta tietoturva ja suorituskyky ovat varmasti ajan tasalla.” 

Tuolla Elisan kaapelimodeemit:

https://elisa.fi/kauppa/tuote/kotiboksi-tg2482

https://elisa.fi/kauppa/tuote/kotiboksi-tg2492s

https://elisa.fi/kauppa/tuote/technicolor-cga437--kaapelimodeemi


  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • September 19, 2025

ok, eipä näy noista mitään specsejä.

Mitähän eroa noilla 2482 ja 2492s:llä on?

Tukeeko ne molemmat 2,4 GHz wifiä?


tontze
Forum|alt.badge.img+19
  • Superstara
  • September 20, 2025

ok, eipä näy noista mitään specsejä.

Mitähän eroa noilla 2482 ja 2492s:llä on?

Tukeeko ne molemmat 2,4 GHz wifiä?

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/laitteet/arris-tg2482/

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/laitteet/arris-tg2492s/

 

Google on kaveri :) Tuolla on speksejä. Molemmissa on 2.4Ghz taajuudet, en tiedä yhtäkään reititintä jossa ei olisi.

 

Molemmat on Elisan valitsemia laitteita, joten luulisi niiden toimivan.


  • OmaYhteisön luottojäsen
  • September 20, 2025

ok, eipä näy noista mitään specsejä.

Mitähän eroa noilla 2482 ja 2492s:llä on?

Tukeeko ne molemmat 2,4 GHz wifiä?

Tukee molemmat, tuolla:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/laitteet/arris-tg2482/

Käyttöönotto ja käyttäminen

Arris TG2482 -pikaopas

Ominaisuudet

IEEE 802.11b/g/n/ac yhteensopiva dual band langaton tukiasema 2,4GHz: 3x3 antennia, 802.11b/g/n, max. 300Mbps 5GHz: 4x4 antennia, 802.11n/ac Wave2 max. 2160 Mbps

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/laitteet/arris-tg2492s/

Käyttöönotto ja käyttäminen

Arris TG2492s -pikaopas

Ominaisuudet

  IEEE 802.11b/g/n/ac yhteensopiva dual band langaton tukiasema 2,4GHz: 2x2 antennia, 802.11b/g/n, max.
300Mbps 5GHz: 3x3 antennia, 802.11n/ac max. 1300Mbps

Arris TG2482 on uudempi malli, sitähän asiakaspalvelukin tarjoilee.


Forum|alt.badge.img+6
  • Älyniekka
  • September 20, 2025

Re Made It Oy Riihimäellä myy käytettyjä testattuja Arris modeemeja.

https://rmit.fi/product/335/arris-tg2492s-kaapelimodeemi

https://rmit.fi/product/165/arris-tg2482-kaapelimodeemi

 


  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • September 20, 2025

Kiitoksia !!


  • Keskustelija
  • June 28, 2026

Technicolor cga427 kaapelimodeemin kirjautumissivu ei ole toiminut pitkään aikaan 192.168.0.1  

Ostin läppärin toiseksi koneeksi eikä tässä ole verkkokorttia kiinteälle yhteydelle, joudun jakaan puhelimestani netin, koska wifi:n kytkeminen päälle modeemin asetuksiin pääsemiseksi on täysi mahdottomuus. Olisi kiva jos selvittäisitte asian ja saisitte kirjautumissivun toimimaan 😉


  • OmaYhteisön luottojäsen
  • June 28, 2026

Technicolor cga427 kaapelimodeemin kirjautumissivu ei ole toiminut pitkään aikaan 192.168.0.1  

Ostin läppärin toiseksi koneeksi eikä tässä ole verkkokorttia kiinteälle yhteydelle, joudun jakaan puhelimestani netin, koska wifi:n kytkeminen päälle modeemin asetuksiin pääsemiseksi on täysi mahdottomuus. Olisi kiva jos selvittäisitte asian ja saisitte kirjautumissivun toimimaan 😉

Tarkista tietokoneelta se osoite/oletusyhdyskäytävä:

Kirjoita koneen hakuun (suurennuslasi): cmd Klikkaa komentokehote tai avaa.

Kirjoita ipconfig ja paina enter.

Sieltä osoite: Default Gateway

Tai klikkaa hiiren oikealla sivun vasemmalta alhaalta aloitusneliötä>Pääte ja ipconfig.


  • Keskustelija
  • June 28, 2026

Olen ns. entinen Windowsin käyttäjä monestakin syystä ja nyt pidempään käyttänyt Arch linuxia 😊 eli olisiko vastaa linux kikkaa olemassa 😊


  • OmaYhteisön luottojäsen
  • June 28, 2026

Olen ns. entinen Windowsin käyttäjä monestakin syystä ja nyt pidempään käyttänyt Arch linuxia 😊 eli olisiko vastaa linux kikkaa olemassa 😊

Kokeile vaikka tuollaisia osoitteita: 192.168.1.1, 192.168.10.1, 192.168.100.1.


  • Keskustelija
  • June 28, 2026

Sama vaikutus kuin tuolla alkuperäisellä osoitteellakin, eli pyörittää vain tyhjää ja sitten tulee sivun aikakatkaisu


  • OmaYhteisön luottojäsen
  • June 28, 2026

Sama vaikutus kuin tuolla alkuperäisellä osoitteellakin, eli pyörittää vain tyhjää ja sitten tulee sivun aikakatkaisu

Kokeile vielä käynnistämällä tietokone uudelleen.


  • Keskustelija
  • June 28, 2026

Ei mitään vaikutusta, samalla tavoin pyörittää aikakatkaisuun asti tyhjää


  • Keskustelija
  • June 28, 2026

Aiemmin selain ilmoitti kirjautumissivun huijaussivustoksi, mutta antoi jatkaa kirjautumiseen. Nyt on ollut pitkään tätä, ettei selain avaa mitään ja aikakatkaisee sitten sivunlatauksen.


  • OmaYhteisön luottojäsen
  • June 28, 2026

Aiemmin selain ilmoitti kirjautumissivun huijaussivustoksi, mutta antoi jatkaa kirjautumiseen. Nyt on ollut pitkään tätä, ettei selain avaa mitään ja aikakatkaisee sitten sivunlatauksen.

Se ei haittaa vaikka selain varoitteleekin.

Toisaalla tuollaista sen tiimoilta:

“Silloin kun reitittimeen kirjaudutaan sen LAN-portin tai WiFIn kautta paikallisella hallintaosoitteella 192.168.100.1 , niin käytettäessä salattua https:// - protokollaa selain varoittaa puuttuvasta varmennussertifikaatista , kun reitittimessä ei sellaista ole eikä tarvita.”

Varoitus on ihan turha , koska ko. tapauksessa ei kirjauduta julkiseen internettiin, vaan kotiverkon sisäiseen osoitteeseen.”

Kokeile vielä jollakin toisella selaimella, tai selaamista yksityisessä/incognito tilassa.

Voi vielä kokeilla ottamalla modeemista virtajohto irti rasiasta minuutiksi. Modeemin tehdasasetusten palautus sitten viimeisenä kokeiluna.