Vastattu

Kaapelimodeemi käynnistyy uudelleen 30 vuorokauden välein (Arris TG2492S)

  • 24 July 2023
  • 17 kommenttia
  • 794 katselukerrat

Elikkäs ongelmana on, että 30 vuorokauden välein Arris TG2492S kaapelimodeemi käynnistyy uudelleen. Tästä aiheutuu noin 4 minuutin katkos nettiyhteyteen ja koska uudelleenkäynnistys tapahtuu aina noin klo 23.05-23.15, niin se osuu ikävän useasti leffahetken kohdalle.

 

Onkohan tämä ihan yleinen asetus Elisan verkossa vai jostain syystä meikäläisen liittymään parametroitu toiminto? Aikaisemmin ongelma ei oikeastaan näkynyt, kun yhteys katkeili sen verran useasti, mutta nyt ei ole ollut noiden lisäksi yhtään katkosta tammikuun jälkeen, niin tuo alkaa ärsyttämään.

 

Kuvaaja kaapelimodeemin uptimesta viimeisen vuoden ajalta: 

Modeemin tiedot:

System: ARRIS EuroDOCSIS 3.0 / EuroPacketCable 1.5 Touchstone Residential Gateway
HW_REV: 4
VENDOR: ARRIS Group, Inc.
BOOTR: 4.2.0.45
SW_REV: 9.1.103FF.EURO
MODEL: TG2492S-85
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi draakki 24 July 2023, 19:55

Katso alkuperäinen viesti

17 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Elikkäs ongelmana on, että 30 vuorokauden välein Arris TG2492S kaapelimodeemi käynnistyy uudelleen. Tästä aiheutuu noin 4 minuutin katkos nettiyhteyteen ja koska uudelleenkäynnistys tapahtuu aina noin klo 23.05-23.15, niin se osuu ikävän useasti leffahetken kohdalle.

 

Onkohan tämä ihan yleinen asetus Elisan verkossa vai jostain syystä meikäläisen liittymään parametroitu toiminto? Aikaisemmin ongelma ei oikeastaan näkynyt, kun yhteys katkeili sen verran useasti, mutta nyt ei ole ollut noiden lisäksi yhtään katkosta tammikuun jälkeen, niin tuo alkaa ärsyttämään.

Voi luojan kiitos, en ole asian kanssa ainoa.

Olen asiasta Elisalle valittanut vaikka kuinka monta kertaa, ja asialle ei ole saanut tehtyä mitään edelleenkään.

Kyse ei ole Arriksesta, olen testannut myös Ciscon vanhalla modeemilla ja sama jumppa jatkui silläkin. Homma on jatkunut jo parin vuoden ajan. En tiedä mitä ihmettä tuolle Elisalle pitää oikein sanoa että ottaisi hommasta kiinni. Elisan tehtävä kun on ilmeisesti syyttää kaikesta asiakasta, ja korjaavana toimenpiteenä käydään lopulta vahvistinta ruuvaamassa. “Ominaisuus” on alkanut joskus 2020-2021, en muista nyt ulkoa tarkasti, kaikki katkot on kirjattu ylös ja katkot toistuvat juuri tasan 30 päivän välein n. klo 23:06-23:08, sekä yleensä myös katkoa seuraavana yönä klo 1:20-1:30 (eli siis parin tunnin päästä).

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Avasin asiasta uudelleen vikailmoituksen, sillä en ole enää asian kanssa yksin™. @Rensu teeppä vikailmoitus myös ja laita viittaus tähän viestiketjuun.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Kyse ei ole viasta, vaan verkon huoltotoimenpiteestä. 🙂 Vikailmoituksia tästä toiminnallisuudesta ei siis kannata avata. 

Kaapelimodeemiyhteyksien modeemit käynnistellään etänä osana verkon huoltotoimenpiteitä, jos laitetta ei ole käynnistetty uudelleen viimeisen 30 vuorokauden aikana. Tämä koskee ainoastaan Elisalta hankittuja kaapelimodeemeja, koska niiden tiedot ovat Elisan laitekannassa ja pystymme silloin automatisoidusti tekemään laitteille huoltotoimenpiteitä osana laajempaa verkon huoltoa. Muilta jälleenmyyjiltä hankitut modeemit eivät siten kuulu näiden huoltotoimenpiteiden piiriin eivätkä silloin myöskään buuttaannu itsekseen kerran kuussa. 

Jos haluaa välttää että tuo modeemin uudelleenkäynnistys tapahtuu itselle epäsuotuisaan aikaan, niin kannattaa käynnistellä modeemi itsekseen aina silloin tällöin semmoisella hetkellä, mikä sopii omaan aikatauluun paremmin. 👍🏼

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Kyse ei ole viasta, vaan verkon huoltotoimenpiteestä. 🙂 Vikailmoituksia tästä toiminnallisuudesta ei siis kannata avata. 

Kaapelimodeemiyhteyksien modeemit käynnistellään etänä osana verkon huoltotoimenpiteitä, jos laitetta ei ole käynnistetty uudelleen viimeisen 30 vuorokauden aikana. Tämä koskee ainoastaan Elisalta hankittuja kaapelimodeemeja, koska niiden tiedot ovat Elisan laitekannassa ja pystymme silloin automatisoidusti tekemään laitteille huoltotoimenpiteitä osana laajempaa verkon huoltoa. Muilta jälleenmyyjiltä hankitut modeemit eivät siten kuulu näiden huoltotoimenpiteiden piiriin eivätkä silloin myöskään buuttaannu itsekseen kerran kuussa. 

Jos haluaa välttää että tuo modeemin uudelleenkäynnistys tapahtuu itselle epäsuotuisaan aikaan, niin kannattaa käynnistellä modeemi itsekseen aina silloin tällöin semmoisella hetkellä, mikä sopii omaan aikatauluun paremmin. 👍🏼

Todella huono ja tarpeeton “ominaisuus”. Mikäli verkossa tehdään jotakin huoltoa, niin sen yhteydessä on ihan perusteltua käynnistellä asiakkaiden päätelaitteita uudelleen. “Varmuuden vuoksi” uudelleen käynnistäminen 30 päivän välein on turhaa asiakkaiden kiusaamista. Toivoisin, että päätelaitteeni tiedot poistetaan Elisan järjestelmästä, eikä näin ollen niille tehtäisi tarpeetonta uudelleenkäynnistelyä.

Tämä on selvä huononnus Elisalta päätelaitteensa ostaneille, jatkossa ei kannata siis hommata päätelaitteita Elisalta, mikäli näille laitteille tarjotaan huonompaa palvelua, kun päätelaitteensa muualta ostaneille. Harmi sinällään meille, jotka ovat tähän ansaan jo haksahtaneet, ja maksaneet jo Elisalle ison hinnan näistä laitteista.

 

Lisäksi viimeksi kun asiasta Elisalta kyselin, ei mitään tämmöistä automaattista “ulospotkintaa” kenenkään mielestä ole olemassa, ja vika on Minun Päässäni. Minulle jäi nyt vähän semmonen vaikutelma, että tässä nyt mahdollisesti yritetään peitellä vikaa, jonka olemassaoloon ei kukaan löydä tai halua löytää syytä (esim. mahdollisesti vikaantunut CMTS-laite, jonka vaihtaminen ei olisi Elisalle kovin taloudellisesti kannattavaa). Lisäksi en ymmärrä tätä 23:06 aikaa. Mikäli tämmöinen ulospotkinta olisi Elisan päästä “tarkoituksellinen”, miksi se on juuri 23:06, eikä vaikka 3:36. Haistan palaneen käryä...

Käyttäjätaso 7

Todella huono ja tarpeeton “ominaisuus”. Mikäli verkossa tehdään jotakin huoltoa, niin sen yhteydessä on ihan perusteltua käynnistellä asiakkaiden päätelaitteita uudelleen. “Varmuuden vuoksi” uudelleen käynnistäminen 30 päivän välein on turhaa asiakkaiden kiusaamista.

Kyse taitaa olla siitä että Elisan laitteet “tarvitsevat” säännöllisen buuttauksen, jotta ne toimisivat niin kuin niiden pitäisi toimia.  Automaattinen pakkobuuttaus (verkon huollon yhteyteen) lienee tehty ihan siksi, ettei vikapalvelun tarvitsisi jatkuvasti setviä liian pitkän päälläolon aiheuttamia ongelmia.

Kyse ei ole viasta, vaan verkon huoltotoimenpiteestä. 🙂 Vikailmoituksia tästä toiminnallisuudesta ei siis kannata avata. 

Kaapelimodeemiyhteyksien modeemit käynnistellään etänä osana verkon huoltotoimenpiteitä, jos laitetta ei ole käynnistetty uudelleen viimeisen 30 vuorokauden aikana. Tämä koskee ainoastaan Elisalta hankittuja kaapelimodeemeja, koska niiden tiedot ovat Elisan laitekannassa ja pystymme silloin automatisoidusti tekemään laitteille huoltotoimenpiteitä osana laajempaa verkon huoltoa. Muilta jälleenmyyjiltä hankitut modeemit eivät siten kuulu näiden huoltotoimenpiteiden piiriin eivätkä silloin myöskään buuttaannu itsekseen kerran kuussa. 

Jos haluaa välttää että tuo modeemin uudelleenkäynnistys tapahtuu itselle epäsuotuisaan aikaan, niin kannattaa käynnistellä modeemi itsekseen aina silloin tällöin semmoisella hetkellä, mikä sopii omaan aikatauluun paremmin. 👍🏼

Vai “huoltotoimenpide”.🙄 

Sepäs on varsin ystävällistä, siellä on joku aamunvirkku keksinyt kellonajan tälle toimenpiteelle. Lisäksi ymmärtäisin tämän huoltotoimenpiteen, jos se liittyisi verkon muutoksiin tai huoltotoimenpiteisiin, mutta nyt se on täysin modeemin uptimen mukainen.

Mutta kiitoksia tiedosta, että tämä “huoltotoimenpide” on korjattavissa ostamalla modeemin muualta kuin teiltä. Kunhan paketti saapuu perille, niin päivitelläämpä sitten MAC osoite kohdilleen.😉

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Jep. Täytynee kartottaa taas vaihtoehtoja, mikäli Elisan rekisteristä ei saa poistettua mitenkään Elisalta hommattuja laitteita. Voisko selvittää mahdollisuutta tälle ensin?

Varmaankin Technicolor CGA2121 voisi olla ihan pätevä purkki edelleen, mikäli vaan toimii Elisan verkossa kunnolla, toisin kun tuo toinen Technicolor (TC-4400 tms?) jota testailin aikasemmin.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

Ilmeisesti Anvialta Elisalle siirretyt laitteet eivät ole tässä laitekannassa, kun omaa Cisco modeemia ei ole automaattisesti buutattu. Montakahan kuukautta se on nyt putkeen ollut päällä….

Käyttäjätaso 7

Tällainen päätelaitteiden käynnistely koskee Elisan softalla varustettuja laitteita vähän yleisemminkin eikä vain kaapelimodeemeja. Varmaankin sillä bootilla putsataan laitteen muistiin kerääntyvää roskaa , kun laitteen softa ei sitä oikein osaa tehdä itse.

Itselläni ei ole Elisan laitteita ja juuri katsoin , koska olen reitittimelleni tehnyt bootin , niin on siitä jo muutama vuosi ja sekin liittyi silloin tekemiini asetusmuutoksiin. Ei oikein suunniteltuja laitteita tarvitse boottailla vain varmuuden vuoksi. Esim. kotipalvelimeni olen bootannut viimeksi vuonna 2018 , mutta siinä onkin käyttiksenä Linux.

Elisa tekee verkossaan kuukausihuoltoja ja se näkyy kyllä meilläkin , kun xDSL-modeemini netti pätkäisee kerran kuukaudessa vähintään. No laite on sen verran fiksu , että se nousee verkkoon kyllä ihan itsekseen eikä laite boottaa ja lokissa näkyy vain merkintä DSL:n katkoksesta. Ajankohtakaan ei minua haittaa , kun se tapahtuu yöllä , jolloin nukun. 😉

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Otetaas tilannepäivitystä omalta osalta tähän keissiin. Vaihdoin heinäkuun lopussa kaapelimodeemin sellaiseksi, joka ei ole Elisan kautta hommattu. Vielä sitä ole potkittu ulos kertaakaan. Modeemin/yhteyden uptime 33 vuorokautta.

Eli näyttäisi paikkansa pitävän Elisan selitykset kerrankin. En suosittele laitteiden hommaamista Elisan kautta.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Tämä oli joku outo yhteensattuma. Syyskuun alussa modeemi heitettiin taas pihalle klo 23:07 (päivä edellisen viestin kirjoittamisen jälkeen). Nyt meni taas 30 vuorokautta edelliestä kerrasta ja modeemi heitettiin pihalle.

Modeemia ei tosin nyt bootata, kuten Elisa oli luvannutkin. Modeemi kyllä heitetään ulos linjoilta ja modeemi joutuu kättelemään linjan uudelleen. Elisan selitykset tämän “ominaisuuden” koskevan vain Elisan kautta hommattuja modeemeja on siis ollut p-puhetta, ja tämä asia on minun kirjoissani edelleen vika eikä ominaisuus.

Sama toistuu siis Elisan kautta hommatuilla Ciscolla ja Arriksella, nämä modeemit bootataan tasan 30 vuorokauden kuluttua klo 23:06-23:08. FritzBox ollut heinäkuun lopulta ajossa, ja se on heitetty 2 kertaa ulos linjoilta nyt Elisan toimesta. Edellisellä kerralla jostain syystä 33 vuorokauden kuluttua, ja seuraavalla kerralla jälleen tasan 30 vuorokauden kuluttua. Väliin mahtuu myös yksi FritzBoxin auto-update, jonka otin tapahtuman jälkeen pois käytöstä, sillä häiritsee tämän asian seuraamista.

29.7.2023 otettu FritzBox linjoille

1.9.2023 23:05 pudotettu linjoilta Elisan toimesta.

10.9.2023 klo 1:14 FritzBox auto-update

9.10.2023 klo 23:07 pudotettu linjoilta Elisan toimesta.

 

Avasin vikatiketin asiasta uudelleen.

 

PS. Näitä 30 vuorokauden ylityksiä on ollut Arriksellakin ainakin yksi kappale (2021 syys-lokakuu, tällöin modeemi oli yhtäjaksoisesti linjoilla 9.9.2021 - 1.11.2021, jonka jälkeen 30 päivän rumba jatkui normaalisti), Elisan potkintaskripti jumiutunut ja herättyään/uudelleenkäynnistettyään jatkanut potkintaa? Ottakaahan kokonaan pois käytöstä, tai laittakaa koskemaan vain niitä kauttanne hommattuja modeemeja kuten olette sanoneet. Mielellään ei niitäkään.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Näin se Elisan mieli aina asian suhteen muuttuu.

Ensin mitään “väkipakolla katkaisinta” ei ole olemassa. Kielletään koko asia ja syytetään asiakasta.

Sitten esitellään asia Elisan kautta hommattujen modeemien “huoltotoimenpiteenä”, eli bootataan Elisan kautta hommatut modeemit. Luvattiin että homma korjaantuu vaihtamalla modeemi semmoiseksi, joka ei ole Elisan kautta hommattu.

Nyt asia esitetään KAIKKIEN kaapelimodeemiverkossa olevien laitteiden “huoltotoimenpiteenä”. Eli jokikinen kaapelimodeemiverkossa kiinni oleva laite monotetaan väkipakolla pihalle verkosta 30 päivän välein.

Mitä ihmeen tekemistä tämmösellä on verkon huollon kanssa? Tämä aiheuttaa toimimattomuutta verkkoon, ei toimivuutta.

Hohhoijaa, kiusantekoa, sanon minä. Mä luovutan. Tää on ihan p:stä koko homma. Ikävää tämmöinen kiusanteko monopoliasemassa. Selvästi kaapelimodeemiverkon alasajon merkit ilmassa. Alan miettimään vaihtoehtoja jotta saataisiin joskus taloyhtiö irti Elisasta kokonaan. Tällä asiakaskokemuksella Elisa on poissuljettu tämän taloyhtiön osalta joskus hamassa tulevaisuudessa toteutettavasta valokuituhankkeesta. Antenni katolle ja Valokuituselta kuitua.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

Nyt näyttää että omassa Anivalta aikoinaan hankitussa kaapelimodeemissa on 12 syyskuuta tapahtunut lokin perusteella jokin resetointi sellaiseen kelloaikaan, että olen ollut nukkumassa. Pitääpä nyt seurata mitä tapahtuu lähipäivinä. Olen  joutunut poikkeuksellisesti buuttaamaan pariin otteseen modeemin, joten jännityksellä odotan mitä tapahtuu 12 lokakuuta.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Elisan ulospotkimisominaisuus villiintynyt. Tänäänkin (10.10.2023) lennettiin pihalle klo 23:06. Eli kahtena päivänä putkeen.

Hyvin luotettava ja toimiva “ominaisuus”. Taidan vaihtaa 5G (lukijan mielikuvituksen varaan jätetään pohdinta, tuleeko olemaan Elisalta) kun tää on tämmöstä ja jos Elisan mielestä tämä on ihan normaalia ja hyväksyttävää. 🤣

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

No niin, viime yönä modeemi lokiin oli ilmestynyt tällainen:

 

1  Mon Nov 06 01:18:46 2023  2436694044 Critical (3)  Resetting the cable modem due to docsDevResetNow

 

Sama ilmoitus tuli syyskuussakin ja lokakuussa tätä ei tullut, kun käynnistelin pariin otteeseen modeemin uudelleen.

Eli tekeekö Elisa joka kuukausi jokaiselle kaapelimodeemille jonkin tason resetoinnin?

Ja modeemina on ikivanha Anvialta hankittu Cisco EPC3928AD (jonka sai muuten ilmaiseksi aikoinaan)

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Sama ilmoitus tuli syyskuussakin ja lokakuussa tätä ei tullut, kun käynnistelin pariin otteeseen modeemin uudelleen.

Eli tekeekö Elisa joka kuukausi jokaiselle kaapelimodeemille jonkin tason resetoinnin?

Ja modeemina on ikivanha Anvialta hankittu Cisco EPC3928AD (jonka sai muuten ilmaiseksi aikoinaan)

Jep. Kun linjan uptime lyö 30 vuorokautta, elisa potkii pihalle. Elisan kautta hommatut laitteet bootataan ja muut vaan potkitaan pellolle ja joutuvat kättelemään yhteyden uudelleen. Itse aiheutetut boottaukset/katkokset nollaavat laskurin. Todella typerää ja tarpeetonta. Irtisanoin elisan liittymät tämän johdosta, palataan astialle kun jompikumpi seuraavista tapahtuu: 1) elisa lopettaa verkkonsa tarpeettoman “huollon” 2) elisa päivittää docsis-versiota uudempaan (tai lisää täydet 32 kanavaa nykyiseen + jokusen upload, ja nostaa tämän johdosta lähetysnopeudet vähintään 100M). Kukaties 2 poistaa myös 1, jos nuo huahein rojut on semmosta kuraa että vaatii tämän sortin “huoltoa”. Vaikkei poistakaan niin tuo päivitys sen verran lisää kapaa verkkoon että bitti lentää sujuvasti eikä hyydy ruuhka-aikoina.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

Tuo modeemin lokiin ilmestynyt teksti on mielestäni paljon enemmän kuin pelkkä boottaus tai muuten vain pellolle potkimista. Sehän nollataan tuon tekstin perusteella. Eipä tuosta nyt vielä ole haittaa tullut, kun tapahtuu sellaiseen aikaan että olen yleensä nukkumassa tuolloin. Mutta eipä mitään hyötyäkään tuosta ole ollut. 

Osallistu keskusteluun