Vastattu

Kaapelimodeemi yhteys alkanut pätkimään

  • 10 October 2021
  • 19 kommenttia
  • 1029 katselukerrat

Terve,

Tässä nyt pari viikkoa ihmetellyt tällaista ongelmaa, että kaapelimodeemi yhteys, mikä toiminut uudessa asunnossamme ongelmitta helmikuusta lähtien, on alkanut pätkimään. Täysin identtinen ongelma on alkanut myös naapurillani (rivitalo, sama taloyhtiö) tismalleen samaan aikaan. Pätkiminen ilmenee hyvin lyhyinä 1-3 sekunnin katkoksina, mitkä saattavat toistuvia välillä minuutinkin aikana useasti, mutta sitten saattaa mennä tuntikin, että katkoksia ei tapahdu. Olin yhteydessä tästä Elisaan ja sieltä käytiin katsastamassa paikallinen jakamo (?) ja sieltä oli vahvistin vaihdettu, koska oli ollut vikaa, mutta tämä ei poistanut meidän yhteysongelmia. Pätkiminen tapahtuu sekä WiFi:ssä, että Ethernet kaapelilla. Pätkimiset ovat niin lyhyitä, ettei niitä huomaa mm. Netflixin kaltaisia suoratoistopalveluita katsellessa. Mutta pelatessa ja suoraa striimiä (Twitch esim.) katsellessa pätkimiset huomaa erittäin ikävästi. Modeemille tehty kaikki mahdollinen ja kokeiltu eri piuhoilla - mistään ei ole apua. Alla tietoja modeemin lokista, jos joku osaisi neuvoa, missä vika voisi olla tai mitä voisi vielä kokeilla ?

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi roopeg 12 October 2021, 13:23

Katso alkuperäinen viesti

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

19 kommenttia

Downstream

  DCID Freq Power SNR Modulation Octets Correcteds Uncorrectables
Downstream 1 1 410.00 MHz 10.00 dBmV 38.98 dB 256QAM 2082866220 5 0
Downstream 2 2 418.00 MHz 10.10 dBmV 40.95 dB 256QAM 2047452902 5 0
Downstream 3 3 426.00 MHz 9.70 dBmV 40.37 dB 256QAM 2046955945 5 0
Downstream 4 4 434.00 MHz 9.30 dBmV 40.37 dB 256QAM 2047899997 0 0
Downstream 5 5 442.00 MHz 9.40 dBmV 40.37 dB 256QAM 2049166490 5 0
Downstream 6 6 450.00 MHz 9.70 dBmV 38.98 dB 256QAM 2049283070 6 0
Downstream 7 7 458.00 MHz 9.60 dBmV 40.37 dB 256QAM 2046763603 8 0
Downstream 8 8 466.00 MHz 9.50 dBmV 40.37 dB 256QAM 2047582647 6 0
Downstream 9 9 474.00 MHz 9.40 dBmV 40.37 dB 256QAM 2048896134 6 0
Downstream 10 10 482.00 MHz 9.50 dBmV 40.95 dB 256QAM 2046152163 5 0
Downstream 11 11 490.00 MHz 9.30 dBmV 40.37 dB 256QAM 2050981263 7 0
Downstream 12 12 498.00 MHz 9.00 dBmV 40.37 dB 256QAM 2049479804 0 0
Downstream 13 13 506.00 MHz 9.10 dBmV 38.98 dB 256QAM 2050322706 3 0
Downstream 14 14 514.00 MHz 9.70 dBmV 40.95 dB 256QAM 2050038671 5 0
Downstream 15 15 522.00 MHz 9.90 dBmV 40.37 dB 256QAM 2047360941 5 0
Downstream 16 16 530.00 MHz 9.20 dBmV 40.37 dB 256QAM 2048008857 5 0
Downstream 17 17 538.00 MHz 8.80 dBmV 38.61 dB 256QAM 2048077911 4 0
Downstream 18 18 546.00 MHz 8.90 dBmV 40.37 dB 256QAM 2047860990 5 0
Downstream 19 19 554.00 MHz 9.30 dBmV 40.37 dB 256QAM 2046972870 0 0
Downstream 20 20 562.00 MHz 9.20 dBmV 40.37 dB 256QAM 2046785680 6 0
Downstream 21 21 570.00 MHz 8.70 dBmV 40.37 dB 256QAM 2048970413 7 0
Downstream 22 22 578.00 MHz 8.30 dBmV 38.98 dB 256QAM 2049451521 7 0
Downstream 23 23 586.00 MHz 8.00 dBmV 40.37 dB 256QAM 2049381917 7 0
Downstream 24 24 594.00 MHz 8.00 dBmV 40.37 dB 256QAM 2047505302 16 0

Upstream

  UCID Freq Power Channel Type Symbol Rate Modulation
Upstream 1 4 52.50 MHz 41.25 dBmV DOCSIS2.0 (ATDMA) 5120 kSym/s 64QAM
Upstream 2 3 45.70 MHz 40.75 dBmV DOCSIS2.0 (ATDMA) 5120 kSym/s 64QAM
Upstream 3 2 38.90 MHz 40.50 dBmV DOCSIS2.0 (ATDMA) 5120 kSym/s 64QAM
Upstream 4 1 32.10 MHz 40.25 dBmV DOCSIS2.0 (ATDMA) 5120 kSym/s 64QAM
Date Time Event ID Event Level Description
10/8/2021 16:32 82000200 3 No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=c0:c5:22:ed:84:a2;CMTS-MAC=2c:55:3c:01:3d:82;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
10/8/2021 17:19 68010300 4 DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=c0:c5:22:ed:84:a2;CMTS-MAC=2c:55:3c:01:3d:82;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
10/8/2021 18:46 82000200 3 No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=c0:c5:22:ed:84:a2;CMTS-MAC=2c:55:3c:01:3d:82;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
10/8/2021 19:19 68010300 4 DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=c0:c5:22:ed:84:a2;CMTS-MAC=2c:55:3c:01:3d:82;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
10/8/2021 20:16 82000200 3 No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=c0:c5:22:ed:84:a2;CMTS-MAC=2c:55:3c:01:3d:82;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
10/8/2021 21:19 68010300 4 DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=c0:c5:22:ed:84:a2;CMTS-MAC=2c:55:3c:01:3d:82;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
10/8/2021 21:37 82000200 3 No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=c0:c5:22:ed:84:a2;CMTS-MAC=2c:55:3c:01:3d:82;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
10/8/2021 23:19 68010300 4 DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=c0:c5:22:ed:84:a2;CMTS-MAC=2c:55:3c:01:3d:82;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
10/8/2021 23:25 82000200 3 No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=c0:c5:22:ed:84:a2;CMTS-MAC=2c:55:3c:01:3d:82;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
10/9/2021 1:19 68010300 4 DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=c0:c5:22:ed:84:a2;CMTS-MAC=2c:55:3c:01:3d:82;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
10/9/2021 6:13 82000200 3 No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=c0:c5:22:ed:84:a2;CMTS-MAC=2c:55:3c:01:3d:82;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
10/9/2021 7:19 68010300 4 DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=c0:c5:22:ed:84:a2;CMTS-MAC=2c:55:3c:01:3d:82;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
10/9/2021 9:03 82000200 3 No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=c0:c5:22:ed:84:a2;CMTS-MAC=2c:55:3c:01:3d:82;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
1/1/1970 0:01 84020100 4 Missing Mandatory MDD TLV on primary DS Channel;CM-MAC=c0:c5:22:ed:84:a2;CMTS-MAC=2c:55:3c:01:3d:82;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
10/9/2021 9:18 73040100 6 TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=c0:c5:22:ed:84:a2;CMTS-MAC=2c:55:3c:01:3d:82;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
10/9/2021 11:18 68010300 4 DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=c0:c5:22:ed:84:a2;CMTS-MAC=2c:55:3c:01:3d:82;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
10/9/2021 17:40 82000200 3 No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=c0:c5:22:ed:84:a2;CMTS-MAC=2c:55:3c:01:3d:82;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
10/9/2021 19:18 68010300 4 DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=c0:c5:22:ed:84:a2;CMTS-MAC=2c:55:3c:01:3d:82;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
10/9/2021 21:55 82000200 3 No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=c0:c5:22:ed:84:a2;CMTS-MAC=2c:55:3c:01:3d:82;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
10/9/2021 23:18 68010300 4 DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=c0:c5:22:ed:84:a2;CMTS-MAC=2c:55:3c:01:3d:82;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

Ja kuten huomataan niin ne näyttäisivät olevan kaksi samaa virheilmoitusta, mitkä tuolla toistuvat.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Hmm, täsmäävätkö nuo lokien aikaleimat huomaamiesi pätkäisyjen ajankohtien kanssa? :thinking: Olen itsekin huomannut, että Arriksen lokiin pukkaa kaikenlaista, mutta suurin osa näistä virheistä ovat sinänsä aivan vaarattomia. Uncorrectables näyttää kuitenkin tasaista nollariviä, tuo on hyvä juttu. :thumbsup:

Hmm, täsmäävätkö nuo lokien aikaleimat huomaamiesi pätkäisyjen ajankohtien kanssa? :thinking: Olen itsekin huomannut, että Arriksen lokiin pukkaa kaikenlaista, mutta suurin osa näistä virheistä ovat sinänsä aivan vaarattomia. Uncorrectables näyttää kuitenkin tasaista nollariviä, tuo on hyvä juttu. :thumbsup:

Suoraan sanottuna ei nuo kyllä suoraan täsmää, koska noita katkoksia on huomattavasti enemmän, kuin mitä lokissa. Uncorrectableja oli melkein sama määrä, mitä nyt correctedeja ennen, kun käytiin tuo vahvistin tuossa lähijakamossa vaihtamassa. Eli uncorrectablet korjaantuivat, mutta yhteys itsessään ei niinkään.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Okei! Joo, nuo uncorrectablet yleensä varsin hyvin kertoo jos modeemin ja vahvistimen välillä on jotakin mätää, oli se sitten vahvistimella, talon verkossa tai omissa kaapeleissa, liitännöissä tai modeemissa. Lisäätkö vielä asiakasnumerosi OmaYhteisön profiiliisi sille varatulle paikalle (näkyy vain ylläpidolle), niin kurkataan vielä linjan tilannetta tältäkin suunnalta. :slight_smile:

Okei! Joo, nuo uncorrectablet yleensä varsin hyvin kertoo jos modeemin ja vahvistimen välillä on jotakin mätää, oli se sitten vahvistimella, talon verkossa tai omissa kaapeleissa, liitännöissä tai modeemissa. Lisäätkö vielä asiakasnumerosi OmaYhteisön profiiliisi sille varatulle paikalle (näkyy vain ylläpidolle), niin kurkataan vielä linjan tilannetta tältäkin suunnalta. :slight_smile:

Muokkasin tietojani niin, että asiakasnumero löytyy nyt tiedoistani :slight_smile:

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Kiitos! Laiteltu tästä vikailmoitusta matkaan, tiedotusta tulee tuttuun tapaan tekstiviestitse. :slight_smile:

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Etenkin alempien taajuuksien kohdalla powerit vähän on ylhäällä, mutta ei mitään  hengenhätää pitäisi noilla kyllä vielä olla ainakaan omien kokemusten pohjalta. Sanoisinkin melkein että vikailmoituksella sitten pitäisi ratketa, etenkin kun ongelma ei jää yksinomaan sulle vaan riivaa naapuria myös

Jatkan tähän kun omassa kaapelinettiyhteydessä esiintyy Järvenpäässä täsmälleen samanlainen  ongelma, Välillä netti saattaa olla pätkimättä tunteja mutta esim. tänä aamuna lyhyitä alle sekunnin pätkäisyjä esiintyi runsaasti. Katkos on riittävän pitkä että heittää pelistä ulos. Silti latausnopeudet speedtestillä kokeiltuna ovat kunnossa ja modeemin raportoimat signaalitasotkin ovat kunnossa mitä nyt downlink-suunta ehkä hieman yläkantissa. Virheilmot DOCSIS event -logissa näyttävät täsmälleen samoilta kuin aloittajallakin vaikka kyseessä on eri valmistajan modeemi jos ymmärsin oikein.

 

Pätkäisyt eivät yleensä haittaa Viihteen tallenteiden katselua eikä yleistä nettiselailua. Pari vuotta sitten sain 6 dB vaimentimen joka tarvittiin koska  DS signaalitasot olivat koholla mutta nyt vaimentimesta huolimatta näyttää että tasot ovat hiipineet taas ylemmäs. Silloin vaimentimen asennus auttoi selvästi parantamaan yhteyden luotettavuutta. Modeemi on EPC3928 ja tasot seuraavat nyt:

Downstream scanning completed Upstream ranging completed DHCP completed TFTP completed Registration completed

DOCSIS Link Information

Operational Status Wideband Online
Downstream Channels 8
Upstream Channels 4
Baseline Privacy Enable
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +12

Moikka @Risto H! Lisäiletkö asiakasnumeron profiiliisi sille siunattuun paikkaan niin pääsemme täältä käsin vielä asiaa tarkemmin penkomaan ja tarvittaessa ihan vikailmoitustakin laittamaan 🙂 Mikäli asialla on kiirus niin suosittelen olemaan yhteydessä asiakaspalveluumme.

Profiili päivitetty.

 

Koska signaalitasot olivat varsin korkeat, kokeilin lisätä modeemin antenniliitäntään toisen 6 dB vaimentimen eli nyt siinä on yhteensä 12 dB vaimennusta. Tasot tippuivat aika tarkkaan 6 dB ja signaalikohinasuhde pysyi jokseenkin samana (40 dB). Tämä ei ehkä vaikuttanut juuri mitenkään ensin mutta kun resetoin modeemin muutoksen jälkeen, netti alkoi toimia lähes normaalisti.

 

Epäilen silti että resetointi olisi ehnyt saman ilman vaimennuksen lisäämistäkin sillä kuvio on usein ollut samankaltainen: Netti hidastelee tai pätkii → resetoidaan kaapelimodeemi → netti toimii taas hetken aikaa paremmin. Lyhyitä katkoksia esiintyy silti jatkuvasti mutta kun netti toimii kelvollisesti, näitä katkoksia ei ole kuin pari-kolme tunnissa. Kun tilanne menee huonoksi kuten eilen aamulla, katkoksia esiintyy parin minuutin välein ja esim. nettipelaaminen on mahdotonta. Viihdettä ja Netflixiä pystyy näinkin katsomaan luultavasti bufferoinnin ansiosta mutta viihteen tallenteiden haku saattaa kestää kauan. Katkoksia ei tietysti pitäisi kiinteällä yhteydellä tulla lainkaan joten jotain hämärää tässä edelleen on.

 

Vielä lisätietona että toissapäivänä olin viimeksi yhteydessä asiakaspalveluun koska modeemin provisiointi estyi syystä tai toisesta kokonaan. Arvailen että jotain meni pieleen Viihde Premiumin tunnusten siirron yhteydessä koska muutoksia tehtiin suunnilleen samoihin aikoihin kun netti katkesi.

Lisään vielä että pelikone on kaapelilla kiinni modeemissa eli kyseessä ei siis ole Wifin häröily.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

@Risto H Kiitoksia lisätiedoista. 

Etämittauksella ei ainakaan mitään merkillistä tuossa linjassa näy niin nyt vähän lisäselvitystä vaatii. Kannattaa ehdottomasti testailla yhteyttä vielä toisesta antennipistokkeesta jos kotoota sellainen löytyy ja ehdottomasti myös uusilla kaapeleilla jos niitä ei ole hetkeen päivitetty. 

Seuraavaksi lähin antennirasia on vähän hankalassa paikassa mutta ei mitenkään saavuttamaton joten tarvittaessa sitäkin voi kokeilla. Se tosin on myös kauempana kodin antenniverkossa. Nyt käytössä oleva on lähempänä kiinteistön jakovahvistinta.

Vaimentimen lisäämisen jälkeen netti on käyttäytynyt paremmin - jospa liian iso signaalitaso oli ainakin osa ongelmaa? Outoa kyllä että tarvitaan 2 x 6 dB vaimentimia että tasot asettuvat järkeviksi.  Kaapeliverkon tasapainoa alueella saattaisi olla syytä tutkia.

 

Arvelen että lopullinen ratkaisu ongelmaan olisi kaapeliverkon korvaaminen kunnollisella kuituverkolla. Onko tietoa milloin kuitu olisi tulossa?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Risto H - Ei ole tällä hetkellä tietoa kuituverkon saapumisesta alueelle. 

 

Täällä puolella nuo linjalla tilanne näyttää oikein hyvältä. Onko sulla pätkimistä nyt esiintynyt? Kerkesitkö tuota toista antennirasiaa testaamaan?

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +6

 

 

Arvelen että lopullinen ratkaisu ongelmaan olisi kaapeliverkon korvaaminen kunnollisella kuituverkolla. Onko tietoa milloin kuitu olisi tulossa?

Kannattaa tiedustella kaikilta sielläpäin toimivilta kuitu operaattoreilta niiden halukkuutta toimittaa liittymä, sekä onko lähitulevaisuudessa suunnitelmia kuidun rakentamisesta pienemmiltä yhtiöiltä.

OK. Tuntuu että tällä hetkellä kaapelinetin ohessa tai korvaajaksi myydään vain 5G-tekniikkaan pohjautuvia ratkaisuja. Enpä tiedä saako silläkään konstilla latensseja ja latenssin vaihtelua pienemmäksi. Tilanne sama muillakin operaattoreilla kuin Elisalla.

 

Kun liittymä tuntuu toimivan toistaiseksi OK niin en ole tullut testanneeksi toista antenniliitäntää. Tarkistan vielä kiinteistön sähköpiirustuksista muistinko oikein missä järjestyksessä antennirasiat ovat ketjussa. Jos muistin oikein ja vaihtoehto on kauempana jakovahvimesta, siihen vaihtamalla tuskin saa selvää etua paitsi sen että mahdollisesti toisen 6 dB vaimentimen saa pois välistä.

 

Aikoinaan muutama vuosi sitten kun huolto kävi paikalla ja totesi että 6 dB vaimennusta tarvitaan niin oireet olivat melko samanlaiset. Kommunikaatiokatkoksen takia kävi niin että toinenkin huoltohenkilö pyörähti tutkimassa kaapeliverkkoa ja jätti toisen 6 dB vaimentimen postilaatikkoon josta näyttää nyt olevan hyötyä. Minusta on silti outoa että meillä tarvitaan 12 dB vaimennusta ja veikkaan että joku muu saman kaapeliverkon alueella oleva saa huonoa signaalia minkä vuoksi tasot on vedetty koviksi. Varsinainen vika löytynee siis sieltä suunnalta missä signaali on heikompi, ei meiltä.