Vastattu

Kaapelimodeemi yhteys alkanut pätkimään

  • 10 October 2021
  • 10 kommenttia
  • 217 katselukerrat

Terve,

Tässä nyt pari viikkoa ihmetellyt tällaista ongelmaa, että kaapelimodeemi yhteys, mikä toiminut uudessa asunnossamme ongelmitta helmikuusta lähtien, on alkanut pätkimään. Täysin identtinen ongelma on alkanut myös naapurillani (rivitalo, sama taloyhtiö) tismalleen samaan aikaan. Pätkiminen ilmenee hyvin lyhyinä 1-3 sekunnin katkoksina, mitkä saattavat toistuvia välillä minuutinkin aikana useasti, mutta sitten saattaa mennä tuntikin, että katkoksia ei tapahdu. Olin yhteydessä tästä Elisaan ja sieltä käytiin katsastamassa paikallinen jakamo (?) ja sieltä oli vahvistin vaihdettu, koska oli ollut vikaa, mutta tämä ei poistanut meidän yhteysongelmia. Pätkiminen tapahtuu sekä WiFi:ssä, että Ethernet kaapelilla. Pätkimiset ovat niin lyhyitä, ettei niitä huomaa mm. Netflixin kaltaisia suoratoistopalveluita katsellessa. Mutta pelatessa ja suoraa striimiä (Twitch esim.) katsellessa pätkimiset huomaa erittäin ikävästi. Modeemille tehty kaikki mahdollinen ja kokeiltu eri piuhoilla - mistään ei ole apua. Alla tietoja modeemin lokista, jos joku osaisi neuvoa, missä vika voisi olla tai mitä voisi vielä kokeilla ?

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi roopeg 12 October 2021, 13:23

Katso alkuperäinen viesti

10 kommenttia

Downstream

  DCID Freq Power SNR Modulation Octets Correcteds Uncorrectables
Downstream 1 1 410.00 MHz 10.00 dBmV 38.98 dB 256QAM 2082866220 5 0
Downstream 2 2 418.00 MHz 10.10 dBmV 40.95 dB 256QAM 2047452902 5 0
Downstream 3 3 426.00 MHz 9.70 dBmV 40.37 dB 256QAM 2046955945 5 0
Downstream 4 4 434.00 MHz 9.30 dBmV 40.37 dB 256QAM 2047899997 0 0
Downstream 5 5 442.00 MHz 9.40 dBmV 40.37 dB 256QAM 2049166490 5 0
Downstream 6 6 450.00 MHz 9.70 dBmV 38.98 dB 256QAM 2049283070 6 0
Downstream 7 7 458.00 MHz 9.60 dBmV 40.37 dB 256QAM 2046763603 8 0
Downstream 8 8 466.00 MHz 9.50 dBmV 40.37 dB 256QAM 2047582647 6 0
Downstream 9 9 474.00 MHz 9.40 dBmV 40.37 dB 256QAM 2048896134 6 0
Downstream 10 10 482.00 MHz 9.50 dBmV 40.95 dB 256QAM 2046152163 5 0
Downstream 11 11 490.00 MHz 9.30 dBmV 40.37 dB 256QAM 2050981263 7 0
Downstream 12 12 498.00 MHz 9.00 dBmV 40.37 dB 256QAM 2049479804 0 0
Downstream 13 13 506.00 MHz 9.10 dBmV 38.98 dB 256QAM 2050322706 3 0
Downstream 14 14 514.00 MHz 9.70 dBmV 40.95 dB 256QAM 2050038671 5 0
Downstream 15 15 522.00 MHz 9.90 dBmV 40.37 dB 256QAM 2047360941 5 0
Downstream 16 16 530.00 MHz 9.20 dBmV 40.37 dB 256QAM 2048008857 5 0
Downstream 17 17 538.00 MHz 8.80 dBmV 38.61 dB 256QAM 2048077911 4 0
Downstream 18 18 546.00 MHz 8.90 dBmV 40.37 dB 256QAM 2047860990 5 0
Downstream 19 19 554.00 MHz 9.30 dBmV 40.37 dB 256QAM 2046972870 0 0
Downstream 20 20 562.00 MHz 9.20 dBmV 40.37 dB 256QAM 2046785680 6 0
Downstream 21 21 570.00 MHz 8.70 dBmV 40.37 dB 256QAM 2048970413 7 0
Downstream 22 22 578.00 MHz 8.30 dBmV 38.98 dB 256QAM 2049451521 7 0
Downstream 23 23 586.00 MHz 8.00 dBmV 40.37 dB 256QAM 2049381917 7 0
Downstream 24 24 594.00 MHz 8.00 dBmV 40.37 dB 256QAM 2047505302 16 0

Upstream

  UCID Freq Power Channel Type Symbol Rate Modulation
Upstream 1 4 52.50 MHz 41.25 dBmV DOCSIS2.0 (ATDMA) 5120 kSym/s 64QAM
Upstream 2 3 45.70 MHz 40.75 dBmV DOCSIS2.0 (ATDMA) 5120 kSym/s 64QAM
Upstream 3 2 38.90 MHz 40.50 dBmV DOCSIS2.0 (ATDMA) 5120 kSym/s 64QAM
Upstream 4 1 32.10 MHz 40.25 dBmV DOCSIS2.0 (ATDMA) 5120 kSym/s 64QAM
Date Time Event ID Event Level Description
10/8/2021 16:32 82000200 3 No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=c0:c5:22:ed:84:a2;CMTS-MAC=2c:55:3c:01:3d:82;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
10/8/2021 17:19 68010300 4 DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=c0:c5:22:ed:84:a2;CMTS-MAC=2c:55:3c:01:3d:82;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
10/8/2021 18:46 82000200 3 No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=c0:c5:22:ed:84:a2;CMTS-MAC=2c:55:3c:01:3d:82;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
10/8/2021 19:19 68010300 4 DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=c0:c5:22:ed:84:a2;CMTS-MAC=2c:55:3c:01:3d:82;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
10/8/2021 20:16 82000200 3 No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=c0:c5:22:ed:84:a2;CMTS-MAC=2c:55:3c:01:3d:82;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
10/8/2021 21:19 68010300 4 DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=c0:c5:22:ed:84:a2;CMTS-MAC=2c:55:3c:01:3d:82;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
10/8/2021 21:37 82000200 3 No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=c0:c5:22:ed:84:a2;CMTS-MAC=2c:55:3c:01:3d:82;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
10/8/2021 23:19 68010300 4 DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=c0:c5:22:ed:84:a2;CMTS-MAC=2c:55:3c:01:3d:82;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
10/8/2021 23:25 82000200 3 No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=c0:c5:22:ed:84:a2;CMTS-MAC=2c:55:3c:01:3d:82;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
10/9/2021 1:19 68010300 4 DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=c0:c5:22:ed:84:a2;CMTS-MAC=2c:55:3c:01:3d:82;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
10/9/2021 6:13 82000200 3 No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=c0:c5:22:ed:84:a2;CMTS-MAC=2c:55:3c:01:3d:82;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
10/9/2021 7:19 68010300 4 DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=c0:c5:22:ed:84:a2;CMTS-MAC=2c:55:3c:01:3d:82;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
10/9/2021 9:03 82000200 3 No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=c0:c5:22:ed:84:a2;CMTS-MAC=2c:55:3c:01:3d:82;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
1/1/1970 0:01 84020100 4 Missing Mandatory MDD TLV on primary DS Channel;CM-MAC=c0:c5:22:ed:84:a2;CMTS-MAC=2c:55:3c:01:3d:82;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
10/9/2021 9:18 73040100 6 TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=c0:c5:22:ed:84:a2;CMTS-MAC=2c:55:3c:01:3d:82;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
10/9/2021 11:18 68010300 4 DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=c0:c5:22:ed:84:a2;CMTS-MAC=2c:55:3c:01:3d:82;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
10/9/2021 17:40 82000200 3 No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=c0:c5:22:ed:84:a2;CMTS-MAC=2c:55:3c:01:3d:82;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
10/9/2021 19:18 68010300 4 DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=c0:c5:22:ed:84:a2;CMTS-MAC=2c:55:3c:01:3d:82;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
10/9/2021 21:55 82000200 3 No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=c0:c5:22:ed:84:a2;CMTS-MAC=2c:55:3c:01:3d:82;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
10/9/2021 23:18 68010300 4 DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=c0:c5:22:ed:84:a2;CMTS-MAC=2c:55:3c:01:3d:82;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

Ja kuten huomataan niin ne näyttäisivät olevan kaksi samaa virheilmoitusta, mitkä tuolla toistuvat.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1

Hmm, täsmäävätkö nuo lokien aikaleimat huomaamiesi pätkäisyjen ajankohtien kanssa? :thinking: Olen itsekin huomannut, että Arriksen lokiin pukkaa kaikenlaista, mutta suurin osa näistä virheistä ovat sinänsä aivan vaarattomia. Uncorrectables näyttää kuitenkin tasaista nollariviä, tuo on hyvä juttu. :thumbsup:

Hmm, täsmäävätkö nuo lokien aikaleimat huomaamiesi pätkäisyjen ajankohtien kanssa? :thinking: Olen itsekin huomannut, että Arriksen lokiin pukkaa kaikenlaista, mutta suurin osa näistä virheistä ovat sinänsä aivan vaarattomia. Uncorrectables näyttää kuitenkin tasaista nollariviä, tuo on hyvä juttu. :thumbsup:

Suoraan sanottuna ei nuo kyllä suoraan täsmää, koska noita katkoksia on huomattavasti enemmän, kuin mitä lokissa. Uncorrectableja oli melkein sama määrä, mitä nyt correctedeja ennen, kun käytiin tuo vahvistin tuossa lähijakamossa vaihtamassa. Eli uncorrectablet korjaantuivat, mutta yhteys itsessään ei niinkään.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1

Okei! Joo, nuo uncorrectablet yleensä varsin hyvin kertoo jos modeemin ja vahvistimen välillä on jotakin mätää, oli se sitten vahvistimella, talon verkossa tai omissa kaapeleissa, liitännöissä tai modeemissa. Lisäätkö vielä asiakasnumerosi OmaYhteisön profiiliisi sille varatulle paikalle (näkyy vain ylläpidolle), niin kurkataan vielä linjan tilannetta tältäkin suunnalta. :slight_smile:

Okei! Joo, nuo uncorrectablet yleensä varsin hyvin kertoo jos modeemin ja vahvistimen välillä on jotakin mätää, oli se sitten vahvistimella, talon verkossa tai omissa kaapeleissa, liitännöissä tai modeemissa. Lisäätkö vielä asiakasnumerosi OmaYhteisön profiiliisi sille varatulle paikalle (näkyy vain ylläpidolle), niin kurkataan vielä linjan tilannetta tältäkin suunnalta. :slight_smile:

Muokkasin tietojani niin, että asiakasnumero löytyy nyt tiedoistani :slight_smile:

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1

Kiitos! Laiteltu tästä vikailmoitusta matkaan, tiedotusta tulee tuttuun tapaan tekstiviestitse. :slight_smile:

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Etenkin alempien taajuuksien kohdalla powerit vähän on ylhäällä, mutta ei mitään  hengenhätää pitäisi noilla kyllä vielä olla ainakaan omien kokemusten pohjalta. Sanoisinkin melkein että vikailmoituksella sitten pitäisi ratketa, etenkin kun ongelma ei jää yksinomaan sulle vaan riivaa naapuria myös

Osallistu keskusteluun