Nyt kun on paljon uutisoitu siitä, että pitäisi huolehtia modeemien tietoturvasta, mietin, että mistä tiedän ja/tai mistä tavallinen laitteista ymmärtämätön tallaaja/käyttäjä tietää onko modeemin tietoturva kunnossa ja esimerkiksi päivitykset tehty?
Omalle heinäkuussa Elisan kautta ostetulle kaapelimodeemilleni (Arris TG2482B) olen vaihtanut modeemin hallintaan tarkoitetun oletussalasanan toiseksi. Modeemissa valmiina ollutta wifi-verkon salasanaa en ole vaihtanut, koska olen siinä käsityksessä, että tällaisten pitempien numeroita ja kirjaimia sisältävien salasanojen pitäisi kuitenkin olla turvallisia (mutta korjatkaa, jos olen väärässä).
Entäpä firmware-päivitykset? Voiko siihen luottaa, että ne ovat kunnossa, ymmärtääkseni näiden pitäisi tulla operaattorin kautta? Toisessa ketjussa oli jotain kommentteja Arris-modeemien tietoturvaongelmista, mutta en ihan saanut selvää, että koskeeko se tätäkin mallia.
Mielestäni Elisan olisi kyllä syytä huolehtia näistä päivityksistä ajallaan ja asianmukaisesti, kun tämäkin modeemi maksoi yli 200 euroa ja se käytännössä pakotettiin ostamaan kaapelinettitalouteen muuttaessa (sanottiin, että jos ei tilaa modeemia heti liittymää tilatessa, niin ei voi tilata myöhemminkään, joten en viitsinyt lähteä selvittelemään olisiko jostain saanut laitetta halvemmalla).
Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Kimblez
Nyt kun on paljon uutisoitu siitä, että pitäisi huolehtia modeemien tietoturvasta, mietin, että mistä tiedän ja/tai mistä tavallinen laitteista ymmärtämätön tallaaja/käyttäjä tietää onko modeemin tietoturva kunnossa ja esimerkiksi päivitykset tehty?
Omalle heinäkuussa Elisan kautta ostetulle kaapelimodeemilleni (Arris TG2482B) olen vaihtanut modeemin hallintaan tarkoitetun oletussalasanan toiseksi. Modeemissa valmiina ollutta wifi-verkon salasanaa en ole vaihtanut, koska olen siinä käsityksessä, että tällaisten pitempien numeroita ja kirjaimia sisältävien salasanojen pitäisi kuitenkin olla turvallisia (mutta korjatkaa, jos olen väärässä).
Entäpä firmware-päivitykset? Voiko siihen luottaa, että ne ovat kunnossa, ymmärtääkseni näiden pitäisi tulla operaattorin kautta? Toisessa ketjussa oli jotain kommentteja Arris-modeemien tietoturvaongelmista, mutta en ihan saanut selvää, että koskeeko se tätäkin mallia.
Mielestäni Elisan olisi kyllä syytä huolehtia näistä päivityksistä ajallaan ja asianmukaisesti, kun tämäkin modeemi maksoi yli 200 euroa ja se käytännössä pakotettiin ostamaan kaapelinettitalouteen muuttaessa (sanottiin, että jos ei tilaa modeemia heti liittymää tilatessa, niin ei voi tilata myöhemminkään, joten en viitsinyt lähteä selvittelemään olisiko jostain saanut laitetta halvemmalla).
Noinhan ne päivitykset Elisalla menee:
“Elisalta hankittuihin kiinteän laajakaistan modeemeihin päivitykset tulevat automaattisesti, eivätkä ne yleensä vaadi mitään toimenpiteitä asiakkaan suunnalta.”
Nyt kun on paljon uutisoitu siitä, että pitäisi huolehtia modeemien tietoturvasta, mietin, että mistä tiedän ja/tai mistä tavallinen laitteista ymmärtämätön tallaaja/käyttäjä tietää onko modeemin tietoturva kunnossa ja esimerkiksi päivitykset tehty?
Omalle heinäkuussa Elisan kautta ostetulle kaapelimodeemilleni (Arris TG2482B) olen vaihtanut modeemin hallintaan tarkoitetun oletussalasanan toiseksi. Modeemissa valmiina ollutta wifi-verkon salasanaa en ole vaihtanut, koska olen siinä käsityksessä, että tällaisten pitempien numeroita ja kirjaimia sisältävien salasanojen pitäisi kuitenkin olla turvallisia (mutta korjatkaa, jos olen väärässä).
Entäpä firmware-päivitykset? Voiko siihen luottaa, että ne ovat kunnossa, ymmärtääkseni näiden pitäisi tulla operaattorin kautta? Toisessa ketjussa oli jotain kommentteja Arris-modeemien tietoturvaongelmista, mutta en ihan saanut selvää, että koskeeko se tätäkin mallia.
Mielestäni Elisan olisi kyllä syytä huolehtia näistä päivityksistä ajallaan ja asianmukaisesti, kun tämäkin modeemi maksoi yli 200 euroa ja se käytännössä pakotettiin ostamaan kaapelinettitalouteen muuttaessa (sanottiin, että jos ei tilaa modeemia heti liittymää tilatessa, niin ei voi tilata myöhemminkään, joten en viitsinyt lähteä selvittelemään olisiko jostain saanut laitetta halvemmalla).
Noinhan ne päivitykset Elisalla menee:
“Elisalta hankittuihin kiinteän laajakaistan modeemeihin päivitykset tulevat automaattisesti, eivätkä ne yleensä vaadi mitään toimenpiteitä asiakkaan suunnalta.”
No joo, näin olen itsekin lukenut, että näin sen pitäisi mennä. Ehkä pohdintani koskee enemmän sitä, että tuleeko niitä päivityksiä tosiaan, ja jos ei tule, voiko tai pitäisikö niitä sitten kuitenkin tehdä itse?
Ok, hyvä tietää. En kyllä välttämättä halua vastuuta ja vapautta itselle, ja varsinkin kun juuri ostin kalliin modeemin, niin ei auta kuin toivoa, että niitä päivityksiä tosiaan tulee tarpeen mukaan.
Anna OmaYhteisö-tunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle sähköpostitse ohjeet salasanan palauttamiseksi
Skannataan tiedostoa virusten varalta
Pahoittelut, tarkistamme vielä tiedoston sisältöä varmistaaksemme, onko sen lataaminen turvallista. Ole hyvä ja yritä uudestaan muutaman minuutin kuluttua.