Vastattu

Kaapelimodeemin yhteys

  • 18 September 2021
  • 12 kommenttia
  • 345 katselukerrat

Hei,


Kotona netissä ilmennyt pätkintää noin vuoden ajan. Tässä matkan varrella olen jo tilannetta pyrkinyt korjaamaan ostamalla parempia coax -kaapeleita, siirtänyt wifin mesh verkoksi (AVM Fritz) yms. 
 

Minkälaiset mahtavat olla hyvät kaapelinetin paluukanavien arvot? Yritin tätä tietoa Elisan sivuilta etsiä, mutta huonoin tuloksin. Itselläni neljän paluukanavan arvot ovat jatkuvasti 36.8 - 38.0 dBmV välillä. Sisään tulevien 24 kanavan osalta liikutaan 1.4 - 5.6 dBmV välillä. Ovatko nämä hyvät arvot vai löytyisikö mahdollisesti tämän pätkivän netin syy näistä luvuista? Voiko noita itse jotenkin parantaa?

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi TeHo2 5 October 2021, 18:17

Katso alkuperäinen viesti

12 kommenttia

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki

Ohessa kuvakaappaus omastani FritzBox 6660 modeemista. Kanavia 24/4 Liittymä nopeus n. 950/50M.
Onko Fritzin modeemi käytössä ja mikä malli? Päivitetty ajan tasalle tai resetoitu tehdasasetuksille?

 

Moi,

 

Käytössä FritzBox 6591 modeemi/reititin. Päivitetty ajantasalle. Alla kuvakaappauksena noita lukuja tarkemmin. Ovatko nämä oikeansuuntaisia? Jostain luin, että paluukanavan voimakkuuden olisi hyvä olla +40 dBmV?

 


 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Kaikki nuo lukemat näyttää hyviltä mitkä näkyy kuvassa. Haluan nähdä kaikkien sisääntulevien kanavien arvot niin voin kertoa lisää.

Kiitos, Grounded0! Alla sisääntulevien kanavien arvot. Ymmärtääkseni näiden osalta on ok, mikäli voimakkuus liikkuu -8…8  dBmV välillä? FritzBoxissa 6591:ssa tosiaan käyttiksenä v.07.28.

Kiitollinen olen jo tiedosta/verifioinnista keneltä tahansa taholta, että nämä luvut ovat ok. Tällöin voin jatkaa nettiongelmien syyn etsintää jostain toisesta suunnasta… Näin etätyöskentelyaikoina, yhteyksien on vain vaan toimittava pomminvarmasti. Aivan liian monta työpalaveria/oppituntia mennyt sekoiluksi meidän taloudessa netin pätkinnän johdosta.

 

 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Kanavatunnus 24 keskitaajuus 594 MHz on sellainen että pitäisi selvittää mistä johtuu. Virheiden määrät kanavalla.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3

@TeHo2 - Lisäilisitkö asiakasnumeron profiiliisi niin voitaisiin katsoa yhteyden puolta tarkemmin? :)

Keinotekoinen: lisätty profiiliin asiakastunnus. :) Kiitos, mikäli ehditte vilkaisemaan.

Ymmärtääkseni yleisimmin tämän tyyppiset häiriöt johtuvat modeemin kaapeloinnista. Kävin lävitse kaapelin ja kieltämättä huomasin seinän päässä olevassa liittimessä kiristämisen varaa. Kaapeli on metrin mittainen, tässä speksit ja kytketty seinässä olevaan tv/data splitteriin. 

Kiristettyäni tiiviimmäksi tuota kaapeli/splitter liitosta, olen tässä seuraillut häiriöiden lukumäärää fritzbozin hallintapaneelilta.cnyt n. 16 h lokittamisen jälkeen häiriöt vaikuttaisi hieman vähentyneen. Tosin edelleen on tullut kanavalla 20 (554mhz) yhteensä 23 ”non-correctable erroria”. 

Keskimäärin siis (hieman ekstrapoloiden) tämä tekee noin 35 virhettä vuorokaudessa. Mielelläni kuulisin miten paljon muilla kaapeliasiakkailla näitä fataalivirheitä tulee vuorokausittain?

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Keinotekoinen: lisätty profiiliin asiakastunnus. :) Kiitos, mikäli ehditte vilkaisemaan.

Ymmärtääkseni yleisimmin tämän tyyppiset häiriöt johtuvat modeemin kaapeloinnista. Kävin lävitse kaapelin ja kieltämättä huomasin seinän päässä olevassa liittimessä kiristämisen varaa. Kaapeli on metrin mittainen, tässä speksit ja kytketty seinässä olevaan tv/data splitteriin. 

Kiristettyäni tiiviimmäksi tuota kaapeli/splitter liitosta, olen tässä seuraillut häiriöiden lukumäärää fritzbozin hallintapaneelilta.cnyt n. 16 h lokittamisen jälkeen häiriöt vaikuttaisi hieman vähentyneen. Tosin edelleen on tullut kanavalla 20 (554mhz) yhteensä 23 ”non-correctable erroria”. 

Keskimäärin siis (hieman ekstrapoloiden) tämä tekee noin 35 virhettä vuorokaudessa. Mielelläni kuulisin miten paljon muilla kaapeliasiakkailla näitä fataalivirheitä tulee vuorokausittain?

Omakotitalossa jossa oma syöttökaapeli menee kadun peltilaatikolle on tämmöinenkin mahdollista. Jos asut taloyhtiössä voi häiriö tulla taloyhtiön sisäverkostakin.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3

Keinotekoinen: lisätty profiiliin asiakastunnus. :) Kiitos, mikäli ehditte vilkaisemaan.

Ymmärtääkseni yleisimmin tämän tyyppiset häiriöt johtuvat modeemin kaapeloinnista. Kävin lävitse kaapelin ja kieltämättä huomasin seinän päässä olevassa liittimessä kiristämisen varaa. Kaapeli on metrin mittainen, tässä speksit ja kytketty seinässä olevaan tv/data splitteriin. 

Kiristettyäni tiiviimmäksi tuota kaapeli/splitter liitosta, olen tässä seuraillut häiriöiden lukumäärää fritzbozin hallintapaneelilta.cnyt n. 16 h lokittamisen jälkeen häiriöt vaikuttaisi hieman vähentyneen. Tosin edelleen on tullut kanavalla 20 (554mhz) yhteensä 23 ”non-correctable erroria”. 

Keskimäärin siis (hieman ekstrapoloiden) tämä tekee noin 35 virhettä vuorokaudessa. Mielelläni kuulisin miten paljon muilla kaapeliasiakkailla näitä fataalivirheitä tulee vuorokausittain?


Kiitos vastauksesta! Linjan puolella tilanne näyttää hyvältä, ei ole mitään poikkeavaa siellä puolella. Toki optimitilanteessa virheitä ei tule ollenkaan, mutta nuo määrät ovat sen verran alhaisia että tuota virheilyä ei välttämättä edes huomaa käytössä.

Toki jos yhteys pätkii/hidastelee, niin toista antennipistoketta voi testata, sekä toista haarotinta/kaapelia. 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1

@TeHo2 mitenkä tilanne on kehittynyt, toimiiko yhteys nykyään paremmin? :slight_smile:

@roopeg hyvä että kysyit, niin muistin käydä täällä kirjoittamassa päivityksen!

Tilanne on nimittäin parantunut merkittävästi. :) Ongelmaksi osoittautui tämä edellä mainitsemani kaapeli, jonka äskettäin hankin modeemin ja seinäpistokkeen väliin. Luulin oikeasti ostaneeni laadukkaan erikoiskaapelin; juuri oikeanmittainen, kullattu päistään ja erinomaisesti suojattu ulkoisilta häiriöiltä (-135dB). Olipa kyseistä kaapelia myös useampi fritzboxin käyttäjäkin kehunut tuolla Amazon.de:ssä.

Poistin kaapelin ja otin käyttöön vanhan peruskaapelin. Heti huomasin lähtösignaalin voimakkuuden nousseen tasolle 38-39 dBmV. Ja mitä tärkeintä, nyt reilun viikon aikana ei ole tullut ainuttakaan kriittistä virhettä lokeihin ja kotiverkko toiminut selkeästi stabiilimmin.  

Tarinan opetus: pitää jatkossa olla tarkkana siitä minkä valmistajan kaapeleita tulee osteltua. 🙂 Selvästikin tuo ostamani kaapeli oli maanantaierän kappale.

Seuraavana projektina odottaakin kotiverkon 5Ghz kanavien säätely pysyväisiksi siten, ettei aivan jokainen lentokone/säätutkasignaali aiheuta wifiin katkoksia… on tää kotiverkon tuunaaminen sitten niin hauska korona-ajan harrastus 😂

 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1

Hei loistavaa! Näinhän se usein menee, että jostakin ihan pienestä asiasta kaikki on lopulta kiinni. :sweat_smile:  

Kotiverkon virittely on mukavaa puuhaa! Kannattaa testata myös tuota uutta verkkoapuria, kun kuuluvuuksia ympäri kämppää lähdet kartoittelemaan!

 

Osallistu keskusteluun