Kaapelimodeemiverkon huoltotyö 7.9.2021 - 9.9.2021

  • 8 September 2021
  • 22 kommenttia
  • 785 katselukerrat

Kaapelimodeemi yhteys katkesi kun tämä huoltokatkos alkoi joskus toissayönä eikä ole mihinkään kellonaikaan noussut ylös modeemia buuttailemalla. Viimeksi kun oli vastaava huoltotyö niin ihan sama juttu ja meni tuntitolkulla aikaa soitellessa jonkin vika-/ asiakaspalveluun. Tiedoitteessa puhutaan 15 min katkoksista ja vielä yöaikaan. Ei pidä taaskaan yhtään paikkansa. Tällä kertaa joku Elisalainen voisi ottaa kopin tästä ja hoitaa asian kuntoon, mulla kun ei riitä hermo alkaa soitteleen enää.

 

Tiedoite siis tässä:

 

Kaapelimodeemiverkon huoltotyö 7.9.2021 - 9.9.2021

Huollamme laajakaistaverkkoa 7.9.2021 - 9.9.2021. Huoltoaika on yöaikaan klo 00:00 - 07:00. Huoltotöistä aiheutuu noin 15 minuutin katkos osalle laajakaistayhteyksiä kaapelimodeemiverkossa. Katkos koskee myös Elisa Viihde palvelua kaapelimodeemiverkossa.

Jos netti ei toimi huollon päättymisajankohdan jälkeen, sammuta kaapelimodeemi n. 10 sekunnin ajaksi ja käynnistä laite uudelleen. Laitteen käynnistämisen jälkeen nettiyhteys palautuu noin 10 minuutin sisällä. Lisäohjeita: elisa.fi/verkkoapuri.

Suoritamme säännöllisesti verkon sekä järjestelmien huolto- ja päivitystöitä, jotta pystymme tarjoamaan asiakkaillemme entistä parempia palveluja.

Pahoittelemme huoltotyöstä aiheutuvaa haittaa.


Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

22 kommenttia

Käyttäjätaso 1

Omat kokemusket eiliseltä Tampereelta... Aamulla TG2492S softalla 9.1.103FF jumissa. Buutilla yhteys palautuu, mutta UL aivan surkea 200-300 kbits. Buuttailua puoleen päivään ja tiketti Elisalle. Asentaja tulee iltapäivällä ja toteaa omalla läppärillään saman. Hakee vastaavan vehkeen autostaan, joka toimii ja sanoo, että mun laite rikki. Uusi soitto Elisalle ja uusi modeemi on postissa tulossa takuuseen…

 

 

12008021221.png

 

 

 

Noniin justiinsa, tarvii pistää tiketti kans sit jos ei ole iltaan mennessä toipunut...

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Noniin justiinsa, tarvii pistää tiketti kans sit jos ei ole iltaan mennessä toipunut...

Mikä modeemi?

Tässä on kyllä itsellänikin jotain ihme hämärää. Reilu kuukausi sittten oli myös yö- huolto ja seuraavana aamuna pace c2300 modeemi vilkutti vaan ds/us valoja, no sitten tein perustoimenpiteet, boot/reset jne. Ei vaan toimi!

Sitten soitto elisalle, häiriö ilmot ja sitä rataa. No eihän sieltä tullut mitään selvyyttä ja tuumailtiin että kai se modeemi on sitten rikki...(mikä onkin vähän kumma sattuma kun oli se huolto)…

No sitten ostin kaverilta Arris TG2492S purkin ja sepä lähti pelittää ihan suoraan, ei edes tarvinnut mac:a ilmoitella, sehän on elisalta siis saatu joskus.

No nyt toissa yönä oli taas huolto ja olipas yllätys kun modeemi vilkutti aamulla taas valojaan eikä mikään auttanut, ds/us palaa kyllä hetken mutta online ei pelitä, vilkkuu vaan. No sitten sain kunkku ajatuksen että kokeilenpahan huvikseen sitä vanhaa pacea kun se siinä hyllyssä kurkki, ja oli kyllä todellinen yllätys, sehän toimi!! Noh, tästä päättelin että vika saattaakin olla siinä F-liittimellä varustetussa seinäjohdossa, olisiko siinä joku kosketushäiriö. Mut eipä sekään ruvennut Arriksella toimimaan vaikka sitä vääntelin ja kääntelin, kävin jopa ostamassa uuden johodon eikä edelleekään tapahtunut mitään, ongelma on siis edelleen päällä Arriksessa.

 

Onneksi se ikivanha pace siis nyt toimii vaikka edellisen huollon jälkeen meni pimeäksi...outo juttu!

 

Voiko tässä vielä jotain kokeilla? Onko se MAC homma Elisalla kunnossa jos se kerta jo kuukauden päivät toimi?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

@KimiT nyt vähän kuulostaisi siltä, että kaveriltasi ostettu Arris on MAC-osoitteellaan rekisteröity johonkin toiseen liittymään ja tuo Pace sitten on tämän kokoajan ollut sinun liittymällesi rekisteröitynä. Kaapelimodeemiliittymät eivät ole niin tarkasti tiettyyn osoitteeseen rajoitettuja, joten joskus näin voi käydä vaikka se hieman erikoiselta saattaakin kuulostaa. :sweat_smile: Arris lakkasi siis todennäköisesti toimimasta, kun kaverisi liittymä aikanaan irtisanoutui.

Nuo Pacet on kieltämättä jo sen ikäisiä laitteita, että ihan hirmuisen suurta luottamista laitteen suuntaan en uskaltaisi asetella. Mutta jos toimii niin toimii, hyvä juttu tietysti! :relaxed:

@KimiT nyt vähän kuulostaisi siltä, että kaveriltasi ostettu Arris on MAC-osoitteellaan rekisteröity johonkin toiseen liittymään ja tuo Pace sitten on tämän kokoajan ollut sinun liittymällesi rekisteröitynä. Kaapelimodeemiliittymät eivät ole niin tarkasti tiettyyn osoitteeseen rajoitettuja, joten joskus näin voi käydä vaikka se hieman erikoiselta saattaakin kuulostaa. :sweat_smile: Arris lakkasi siis todennäköisesti toimimasta, kun kaverisi liittymä aikanaan irtisanoutui.

Nuo Pacet on kieltämättä jo sen ikäisiä laitteita, että ihan hirmuisen suurta luottamista laitteen suuntaan en uskaltaisi asetella. Mutta jos toimii niin toimii, hyvä juttu tietysti! :relaxed:

Mut se arris siis toimi minulla reilun kuukauden päivät, eikö se mac silloin ole elisan päässä kunnossa? Jos ei niin missä sen voi elisalle ilmoittaa? Toimiiko vanha pace  jos tuon arriksen mac on elisalle laitettu eli voiko olla useita modeemeja?

Itselläni lakkasi huoltokatkon aikana (8.9. klo 03:55) CIscon EPC3010-modeemi muodostamasta yhteyttä keskukseen, epätoivoisesti yrittää saada lukitusta downstream-kanaviin, saa yhteen mutta virheiden määrä on sen verran suuri että jatkaa skannaamista.

Kuuleman mukaan (Elisan vikapäivystys) tämä on tiedostettu ongelma, ja yrittävät saada ratkaisua aikaiseksi näille EPC-läisille, mutta on mahdollista että pitäisi kipittää kauppaan ja ostaa uusi modeemi. Jos pitää paikkansa, niin on tämä kätevää että EOL:taa laitteita yksipuolisella ilmoituksella (taino, ei millään ilmoituksella).

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

@KimiT nyt vähän kuulostaisi siltä, että kaveriltasi ostettu Arris on MAC-osoitteellaan rekisteröity johonkin toiseen liittymään ja tuo Pace sitten on tämän kokoajan ollut sinun liittymällesi rekisteröitynä. Kaapelimodeemiliittymät eivät ole niin tarkasti tiettyyn osoitteeseen rajoitettuja, joten joskus näin voi käydä vaikka se hieman erikoiselta saattaakin kuulostaa. :sweat_smile: Arris lakkasi siis todennäköisesti toimimasta, kun kaverisi liittymä aikanaan irtisanoutui.

Nuo Pacet on kieltämättä jo sen ikäisiä laitteita, että ihan hirmuisen suurta luottamista laitteen suuntaan en uskaltaisi asetella. Mutta jos toimii niin toimii, hyvä juttu tietysti! :relaxed:

Mut se arris siis toimi minulla reilun kuukauden päivät, eikö se mac silloin ole elisan päässä kunnossa? Jos ei niin missä sen voi elisalle ilmoittaa? Toimiiko vanha pace  jos tuon arriksen mac on elisalle laitettu eli voiko olla useita modeemeja?

Voisiko olla, että kaverisi liittymä oli vielä voimassa joitain viikkoja pidempään, vaikka laite oli jo sinulla? Tuo valtuutus verkosta saattaa pienellä viiveellä myöskin poistua. Tämä on toki ihan arvailua kertomiesi tietojen perusteella, mutta näin tosiaan voi tapahtua. :sweat_smile: Jos @KimiT lisäilet OmaYhteisön profiiliisi asiakasnumerosi (löytyy esim. laskulta) sekä yksityisiin muistiinpanoihin tuon Arriksen MAC-osoitteen (CM MAC tai CMAC), niin saadaan kyllä rekisteröityä kyseinen laite liittymällesi. :slight_smile:  

@dfgsdfgsdfgsdfgdfgs kieltämättä kuulostaa erikoiselta, mutta hyvä että vikapäivystyksen kautta asia on jo hoidossa. :thumbsup: Tuo EPC3010 taitaa olla vähä vanhempaa Ciscoa, joka taitaa myös tukea vähän rajallisempia nopeuksiakin kuin uudemmat heidän mallit. :thinking: 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

 

@dfgsdfgsdfgsdfgdfgs kieltämättä kuulostaa erikoiselta, mutta hyvä että vikapäivystyksen kautta asia on jo hoidossa. :thumbsup: Tuo EPC3010 taitaa olla vähä vanhempaa Ciscoa, joka taitaa myös tukea vähän rajallisempia nopeuksiakin kuin uudemmat heidän mallit. :thinking: 

EuroDOCSIS 8x4 tuki tossa mallissa eli teoreettinen maksimi latausnopeudelle on 400M, käytännössä voinee jäädä vähemmäksikin. Ikää laitteella toki jo sen verran että pikkuhiljaa ehkä hyvä alkaa ylipäätään varautua päivittelemään uudempaan jossain kohtaa. Taisi olla 2010 julkaisuvuosi tuolle mallille ja Cisco listannut ton jo past EOL eli elinkaaren päättänyt laitemalli eikä uusia päivityksiä tai muuta tukea enää löydy heiltäkään

Jos @KimiT lisäilet OmaYhteisön profiiliisi asiakasnumerosi (löytyy esim. laskulta) sekä yksityisiin muistiinpanoihin tuon Arriksen MAC-osoitteen (CM MAC tai CMAC), niin saadaan kyllä rekisteröityä kyseinen laite liittymällesi. :slight_smile:  

 

Sielläpä on nyt tiedot

Joensuussa oli oma kaapelimodeemiyhteys myös lähes käyttökelvoton 7.-8.9. vaikka miten useasti käynnisteli modeemia: hetken saattoi toimia ja sitten ei bitti kovin luotettavasti jaksanutkaan enää viuhua.

 

Tänään aamuisen bootin jälkeen näyttäisi tilanne normalisoituneen. 1000/50 liittymä omakotitalossa ja Fritz!Box 6591 modeemina.

 

Modeemin hallintasivulta en nyt ihmeempää selvää virhettä statistiikasta ongelman ollessa päällä huomannut: kätteli aina tilauksen mukaiseen nopeuteen, välillä ei saanut IP-osoitetta haettua, mutta yleensä kyllä. Upstream-kanavilla oli modulaatio välillä jollain muuta kuin nyt toimivilla oleva 64QAM.

 

Mutta jospa olisi nyt toimiva setti taas kasassa...

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Jos @KimiT lisäilet OmaYhteisön profiiliisi asiakasnumerosi (löytyy esim. laskulta) sekä yksityisiin muistiinpanoihin tuon Arriksen MAC-osoitteen (CM MAC tai CMAC), niin saadaan kyllä rekisteröityä kyseinen laite liittymällesi. :slight_smile:  

 

Sielläpä on nyt tiedot


Nytpä on tuo profiilista löytyvä CMAC rekisteröity. :slight_smile:  Pitäisi lähteä toimimaan hetkisen kuluttua kun modeemi on käynnistelty uudestaan!

Käyttäjätaso 1

Sain uuden modeemin ja hetken näytti huonolta. UL-nopeus oli samaa luokkaa kuin vanhalla, mutta sitten se nousi kymmeneen megaan.

Pistin vanhan modeemin vielä takaisin, että pääsen lisäämään muutamalle raspille uuden verkon SSH:lla ja kas kummaa. Nyt vanhankin modeemin nopeudet olivat ok.

Tuossa aiemmin jo esitettiin kysymys, että voiko samalla liittymällä olla useampi MAC, jos jatkan vanhan modeemin käyttöä toistaiseksi ja pidän uuden varalla? Nythän vanhan MAC mennee “vanhaksi” kuun lopussa...

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Tuossa aiemmin jo esitettiin kysymys, että voiko samalla liittymällä olla useampi MAC, jos jatkan vanhan modeemin käyttöä toistaiseksi ja pidän uuden varalla? Nythän vanhan MAC mennee “vanhaksi” kuun lopussa…

Yhdellä liittymäsopimuksella voi olla vain yksi mac-osoite voimassa kerrallaan. 

 

Käyttäjätaso 1

Tuossa aiemmin jo esitettiin kysymys, että voiko samalla liittymällä olla useampi MAC, jos jatkan vanhan modeemin käyttöä toistaiseksi ja pidän uuden varalla? Nythän vanhan MAC mennee “vanhaksi” kuun lopussa…

Yhdellä liittymäsopimuksella voi olla vain yksi mac-osoite voimassa kerrallaan. 

 


Ok. Sitten täytyy alkaa päivittämään asetuksia...

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +1

Itellä sama ongelma ku jarski_treellä. Tästä jo kirjoittanut aikaisemminkin. Tilanne on nyt se, että meidän kerrostalossa on huono sisäverkko ja isännöitsijälle on laitettu jo koodia siitä Elisankin pyynnöstä. Mutta, laajakaista on pelittänyt ennen näitä huoltoja 50dbmv USllä ihan jees ja nyt ei pelitä ollenkaan kolmeen päivään. 

 

Onko tässä nyt se koska olen talon sisäverkon lenkin viimeinen ja kaikilla ehkä mullaki asukkailla talossa netti on niin ja näin, niin joudun kärsimään tästä never ending ongelmasta huoltojen + sisäverkon takia? 

 

 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Arris TG2492s spekseistä:

RF Upstream

RF Output Level (dBmV):

+54dBmv (64QAM, 4-8 upstreams)

Modeemi näyttäisi olevan täydellä lähetysteholla kaikilla US-kanavilla nyt.

EuroDOCSIS 3.0 mahdollistaa korkeintaan 54 dBmV lähetystehon neljällä kanavalla 64QAM-modulaatiolla extended power tilassa jota Arris TG2492s tukee.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +1

Elisan päässä resetoitiin linja, nyt ainakin parempi ja uppi korjaantui 10M asti. Mutta tää ei poista juurisyytä, miksi tätä tapahtuu lähes kuukauden välein. DS ja US arvot ovat silti huonot.

 

 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Elisan päässä resetoitiin linja, nyt ainakin parempi ja uppi korjaantui 10M asti. Mutta tää ei poista juurisyytä, miksi tätä tapahtuu lähes kuukauden välein. DS ja US arvot ovat silti huonot.

 

 

Antennivahvistin auttaisi taloyhtiön teknisessä tilassa jollei jo ole tai sen vaihtaminen tehokkaammaksi.

Jos @KimiT lisäilet OmaYhteisön profiiliisi asiakasnumerosi (löytyy esim. laskulta) sekä yksityisiin muistiinpanoihin tuon Arriksen MAC-osoitteen (CM MAC tai CMAC), niin saadaan kyllä rekisteröityä kyseinen laite liittymällesi. :slight_smile:  

 

Sielläpä on nyt tiedot


Nytpä on tuo profiilista löytyvä CMAC rekisteröity. :slight_smile:  Pitäisi lähteä toimimaan hetkisen kuluttua kun modeemi on käynnistelty uudestaan!


Sepä Arris rupesi toimimaan taas, vika oli siis MAC:ssa. Toki mysteeriksi jää miksi vanha Pace ei herännyt reilu kuukaus sitten enää eloon verkkohuollon jälkeen.

No sama tilanne Järvenpäässä. Huoltotöiden jälkeen upload käytännössä olematonta, jitter huitelee korkeimmillaan yli tonnissa ja packet lossia myös vähintään riittävästi. Tehty tiketti ja sen lopputulemana vaihdettu vanha modeemi uuteen. Samat ongelmat jatkuu.

 

Toiseen tikettiin eivät ole toistaiseksi edes reagoineet.

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

@Jeebeli - Lisäätkö asiakasnumeron ja modeemin CMAC-osoitteen profiiliisi yksityisiin muistiinpanoihin, niin voidaan katsoa tilannetta lisää?