Vastattu

Kaapelinetti ei eilisen jälkeen ensin toiminut ja nyt toimii osittain

  • 15 tammikuu 2021
  • 4 kommenttia
  • 476 katselukerrat

Eilen n. 23:30 aikoihin nettiyhteys lakkasi toimimasta ja huomasin tämän netflixin käydessä puskuroimaan ja luulin, että ongelma itse palvelussa, mutta sitten ei selaimellakaan mikään sivu auennut. Tämän tein siis kannettavalla tietokoneella, joka verkkopiuhalla kiinni Asus RT-AC86U reitittimessä ja se kiinni sillattuna olevassa kaapelimodeemissa.

Menin kaapelimodeemin luokse ja huomasin modeemin merkkivaloista (Cisco EPC3928AD), että se oli “tippunut verkosta” ja haki taajuuksia uudestaan. Tämä jonkin ajasta päästä lukittui kyllä taajuudelle ja kaikki valot jäivät palamaan kiinteästi online valoa lukuunottamatta, joka jäi vilkkumaan pitkäksi aikaa. Lopulta valot sammuivat ja modeemi kävi hakemaan DS taajuutta uudelleen ja jonkin ajan päästä lukittui taajuudelle ja sai myös US taajuudeen ym. mutta sama mitä aiemmin kirjoitin toistui ja modeemi jäi tämmöiseen “looppi” tilaan.

Käynnistin modeemin uusiksi, mutta ei auttanut. Resetoin myös modeemin hammastikulla laitteen takana olevasta painikkeesta n. 30 s painamalla. Ei auttanut myöskään. Kokeilin kahta eri splitteriä antennipistorasian liitäntään ja tämäkään ei auttanut vaan edelleen vika päällä. Tässä vaiheessa en jaksanut enää säätää vaan menin nukkumaan.

Aamulla ennen töihin lähtöä koitin uudestaan ja sama ongelma jatkui. Testasin myös kaapeli-tv:tä ja se toimi normaalisti.

Töistä kotiin paluun jälkeen muistin, että itsellä on myös sovitinkappale kaapelimodeemin antennikaapeliin, jolla sen saa suoraan kiinni seinässä olevaan antennirasiaan ilman jakajaa eli splitteriä. Laitoin sillä modeemin kiinni antennirasiaan ja yhteys kävi ihme kyllä toimimaan. Kanavat lukittuivat ja modeemin valot (yhteyden toimintaan liitttyvät) jäivät palamaan kaikki online valo mukaan lukien.

Nyt ongelma on, että yhteyden nopeus (verkkopiuhalla testattu) ei ole lähimaillakaan sitä mitä pitäisi downstream suunnassa, upstream suunta pelittää täydellä nopeudella.

Minulla on 1000/50 Mbps yhteys ja tiedän, että tässä mainitulla modeemilla (Fritzbox ollut jo jonkin aikaa harkinnassa ja tämä yhteyskään ei ole kovin montaa kuukautta vielä ollut) ei voi saada kuin murto-osan max. nopeudesta, mutta aiemmin yhteys toimi n. 350/50 Mbps nopeudella.

Tein useita speedtest testejä ja parhaimmillaan näyttää tällaista:

 

Modeemia myös vilkaisin ja docsis status näyttää tämmöistä:

Mielestäni downstream suunnan power levelit ovat aivan liian korkeita, kun normaalisti ovat olleet 5-7 dBmv luokkaa ja yksi downstream kanava on kokonaan alhaalla, Lisäksi signal to noise ratiot ovat laskeneet. Olivat aiemmin kanavasta vaihdellen 32-35 välillä. En ymmärrä miten yhden kanavan puuttuminen laskee noin paljon nopeuksia :S

Upstream puolella yksi kanava 16QAM, mutta muut kanavat 64QAM joten nopeuteen ei tuolla vaikutusta ja power levelit samaa luokkaa kuin yhteydessä aikaisemminkin olleet.

Sitä mietin, että voisiko vika olla modeemissa vai jotain vialla esim. talojakamossa nyt kovien pakkasten aikana?

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Hawk737 18 tammikuu 2021, 16:58

On toiminut tänäänkin hyvin ainakin sen ajan mitä kotona olen ollut illalla töiden jälkeen ja nopeudet tuota luokkaa kuin aiemman viestin elisan speedtestissä.

Uudempi modeemi toki harkinnassa millä saisi vielä paremmat nopeudet ja mikä ehkä vähentäisi mahdollisia häiriöitä.

Sen verran vielä tosta modeemista, että Docsis Event Log kohtaa selaisin ja n. tunnin välein seuraavat virheet:

2  Mon Jan 18 13:55:32 2021  84020300 Warning (5)  MDD message timeout;CM-MAC=2c🆎a4:1c:1a:5a;CMTS-MAC=60:d7:55:9d:5b:b9;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
 1  Mon Jan 18 13:04:10 2021  68010300 Error (4)  DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=2c🆎a4:1c:1a:5a;CMTS-MAC=60:d7:55:9d:5b:b9;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

Ja aamupäivästä ollut muutamia kertoja klo 8-11:30 välillä tätä virhettä:

1  Mon Jan 18 10:19:42 2021  82000500 Critical (3)  Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=2c🆎a4:1c:1a:5a;CMTS-MAC=60:d7:55:9d:5b:b9;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

 

En tiedä onko yhteys tuona aikana katkeillut, kun ketään ei ole ollut kotona. Ainakaan pidempää katkosta ei ole ollut, koska Mitsubishi LN-25 ilmalämpöpumppu ei ole lähettänyt etäohjauksen mahdollistavan pilvipalvelunsa kautta varoitusta yhteysvirheestä sähköpostiin.

Katso alkuperäinen viesti

4 kommenttia

Päivitystä edelliseen viestiin. Nyt su aamusta lähtien yhteys on alkanut toimimaan paremmin ja nopeudet palautumaan ennalleen.

 

 

Myös yhteysarvot ovat parantuneet modeemista ja enää ei ole tilassa “partial service” eikä kanavia puutu :sunglasses:

 

 

Alan kallistumaan sille puolelle, että yhteydessä oli jokin tilapäinen reilu 2 päivää kestänyt ongelma, joka nyt taisi korjaantua itsekseen. Toinen vaihtoehto on, että tuo epc3928ad modeemi on syypää koko ongelmaan ja alkaa pikkuhiljlaa hajoamaan :thinking:

Lisäsin tähän vielä Elisan oman nopeustestin tuloksen:

Juurikin tuota luokkaa kyseisellä modeemilla on nopeus ollut parhaimmillaankin eli nyt toimii kuten pitääkin ja vanha modeemi vain rajoittaa nopeuden maximia.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

Onkos yhteys nyt pysynyt toiminnassa tämänkin päivää? 

On toiminut tänäänkin hyvin ainakin sen ajan mitä kotona olen ollut illalla töiden jälkeen ja nopeudet tuota luokkaa kuin aiemman viestin elisan speedtestissä.

Uudempi modeemi toki harkinnassa millä saisi vielä paremmat nopeudet ja mikä ehkä vähentäisi mahdollisia häiriöitä.

Sen verran vielä tosta modeemista, että Docsis Event Log kohtaa selaisin ja n. tunnin välein seuraavat virheet:

2  Mon Jan 18 13:55:32 2021  84020300 Warning (5)  MDD message timeout;CM-MAC=2c:ab:a4:1c:1a:5a;CMTS-MAC=60:d7:55:9d:5b:b9;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
 1  Mon Jan 18 13:04:10 2021  68010300 Error (4)  DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=2c:ab:a4:1c:1a:5a;CMTS-MAC=60:d7:55:9d:5b:b9;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

Ja aamupäivästä ollut muutamia kertoja klo 8-11:30 välillä tätä virhettä:

1  Mon Jan 18 10:19:42 2021  82000500 Critical (3)  Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=2c:ab:a4:1c:1a:5a;CMTS-MAC=60:d7:55:9d:5b:b9;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

 

En tiedä onko yhteys tuona aikana katkeillut, kun ketään ei ole ollut kotona. Ainakaan pidempää katkosta ei ole ollut, koska Mitsubishi LN-25 ilmalämpöpumppu ei ole lähettänyt etäohjauksen mahdollistavan pilvipalvelunsa kautta varoitusta yhteysvirheestä sähköpostiin.

Käyttäjätaso 4

Hyvä homma, että nyt on pelittänyt taas tasaisemmin :thumbsup_tone2:  toisen modeemin testaamisesta ei toki ole haittaa. Jos ongelma uusii, erityisesti jos se jatkuu uudella modeemilla, laittelehan meille viestiä uudelleen niin katsotaan ja ihmetellään yhdessä mistä sitten oikein kiikastaa. :slight_smile:

Osallistu keskusteluun