Kohteelle Ethernet ei ole kelvollista IP-määritystä

  • 27 huhtikuu 2019
  • 12 kommenttia
  • 688 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 6 kommenttia
Käyttöjärjestelmä Windows 10. Netti toimii välillä ja sitten yht'äkkiä lakkaa toimimasta, alkaa toimia uudestaan joskus ja lakkaa toimimasta jne. Langatonkotiverkko toimii. Modeemi on Zyxel VMG3925-B10B. Missähän vika mahtaa olla ja miten korjataan?

12 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Moro @qsefb ja tervetuloa OmaYhteisöön! 🙂 Kuulostaisi että ongelma jää tuohon verkkokaapeliyhteyteen reitittimen ja tietokoneen välillä. Melkein ensimmäisenä testaisin toista ethernet-johtoa tuohon väliin ja samalla varmuuden vuoksi vaihtaisin modeemista LAN-porttia mihin tietokoneen kytken. Jos se ei auta niin tietokoneelta verkkokortin ajurit tarkistukseen että päivitykset on ajantasalla ja tarvittaessa vielä vaikka toisella ethernet-kaapelia käyttävällä laitteella testaus että pätkiikö langallinen yhteys silläkin
Kiitos vastauksestasi! Olin jo aiemmin kokeilllut neuvojasi, mutta ne eivät auttaneet. Löysin tältä palstalta jostain neuvon, jossa käskettiin irrottaa virtajohto ja kaikki muutkin keskusyksiköstä ja pitää virtanappia painettuna 15 sek. Se näytti auttavan parin päivän ajan, mutta nyt vika palasi taas.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Hmm... Olitko siis testannut jo toisen laitteenkin LAN ja eth-kaapelin ohella?
En kokeillut toista laitetta. Kokeilin taas korjaustoimintoa: Verko ja Internet -> Näytä verkontila ja tehtävät -> Muuta sovittimen asetuksia -> Ethernet -> Tee yhteyden vian määritys. Ensin tulos oli sama: Kohtelle Ethernet ei ole.. Toistin korjauskehoituksen ja yhteys korjaantui. Jään jännityksellä odottamaan kauanko se toimii. Onko näistä tiedoista hyötyä ongelman selvittämisessä.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Hmm.. Ongelman voi aiheuttaa joko itse modeemi, jonka firmware tai LAN -portit eivät toimi kuten niiden kuuluisi toimia tai sitten koneen verkkokortissa tai sen ajureissa on jotain vialla.

Mitäs Windowsin laitehallinta sanoo tuosta verkkokortista? Onko laitehallinnassa verkkosovittimen kuvakkeen yhteydessä keltaista huutomerkkiä tms.? Jos ei, Windowsin mukaan laite toimii tällöin oikein. Tästäkin huolimatta verkkokortin ajurit kannattaa kokeilla asentaa uudelleen.

Jos verkkokortin sörkkimisellä ei ole mitään vaikutusta tähän ongelmaan, voi ongelman aiheuttaja olla itse modeemi. Mikäli mahdollista, kannattaa testata toista modeemia. Tämä auttaisi vianrajauksessa merkittävästi. Jos tuossa modeemissa on sisällä Elisa10 -firmware, voisit pyytää Elisaa rullaamaan modeemiin aiemman Elisa9 -version ja testata sillä toimivuutta.
Kiitos vastauksestasi. Verkkokortti toimii oikein. Verkkokortin ajurit olen päivittänyt. Miten ajureiden uudelleen asennus tehdään? Kokelin myös USB-väylään liitettävää uutta ulkoistaverkkokorttia. Siitäkään ei ollut apua.
Käyttäjätaso 7
Kiitos vastauksestasi. Verkkokortti toimii oikein. Verkkokortin ajurit olen päivittänyt. Miten ajureiden uudelleen asennus tehdään? Kokelin myös USB-väylään liitettävää uutta ulkoistaverkkokorttia. Siitäkään ei ollut apua.
Jos ulkoisestakaan verkkokortista ei ollut apua , niin vika lienee modeemissa. Jos mahdollista , niin kokeile toisella modeemilla.
Kiitos vastauksestasi!
Käyttäjätaso 3
Vielä jos sen verran voin pyytää @qsefb niin huikkaatko vielä, miten tässä kävi, kun oot ehtinyt testata 🙂
Ongelman syy ei selvinnyt. Elisa vaihtoi modeemin ja nyt netti toimii. Kiitos kaikille neuvoja antaneille.
Käyttäjätaso 3
Hyvä juttu kuitenkin että homma korjaantui toisella modeemilla 🙂
Totta, se oli pääasia.

Osallistu keskusteluun