Vastattu

Kokemuksia FRITZ!Box 6660 kaapelimodeemista

  • 23 maaliskuu 2020
  • 52 kommenttia
  • 4012 katselukerrat

Käyttäjätaso 3

Onko kukaan ehtinyt hankkimaan FRITZ!Box 6660 kaapelimodeemia? Näyttäisi olevan edullisempi kuin 6591 malli vaikka on uudempi. Toimiiko hyvin elisan kaapelissa?

Minulla on nyt arris tg2492s, mutta en haluaisi olla elisan armoilla päivitysten suhteen. Tuohon FRITZ!Boxiin ilmeisesti saa päivitykset asennettua itse.

Mikäli tuon päädyn hankkimaan, niin mitä kautta mac-osoite kannattaa elisalle ilmoittaa?

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi jhanna 23 maaliskuu 2020, 11:03

Mikäli tuon päädyn hankkimaan, niin mitä kautta mac-osoite kannattaa elisalle ilmoittaa?

 

Kätevin keino on ehdottomasti asiakaspalvelu-chat. Suosittelisin tätä jos vain mahdollista soittamisen sijaan kun kyseessä on vain uuden MAC-koodin ilmoitus :) 

Löydät chat-asiakaspalvelun OmaElisasta ma-pe 8-21 ja la-su 9-17.

Katso alkuperäinen viesti

52 kommenttia

Onko kukaan ehtinyt hankkimaan FRITZ!Box 6660 kaapelimodeemia? Näyttäisi olevan edullisempi kuin 6591 malli vaikka on uudempi. Toimiiko hyvin elisan kaapelissa?

Minulla on nyt arris tg2492s, mutta en haluaisi olla elisan armoilla päivitysten suhteen. Tuohon FRITZ!Boxiin ilmeisesti saa päivitykset asennettua itse.

Mikäli tuon päädyn hankkimaan, niin mitä kautta mac-osoite kannattaa elisalle ilmoittaa?

 Näyttäisi olevan  6591 mallissa 2 kpl USB 3 tyyppiä ja kaapeli tv virittimet 4 kpl.

Helpoiten tuon MAC osoitteen saa ilmoitettua vikapalvelun kautta hiljaisempana aikana puhelimella.

Päivitykset voi FrizBoxissa hoitaa itse, siellä on valintatäpit sitä varten haluaako automaattisesti tai sitten itse, Elisa ei siihen pääse sorkkimaan väliin. FrizBoxit on markkinoiden parhaimpia joskaan ei halvimpia, mitä kukin arvostaa.

Käyttäjätaso 1

Mikäli tuon päädyn hankkimaan, niin mitä kautta mac-osoite kannattaa elisalle ilmoittaa?

 

Kätevin keino on ehdottomasti asiakaspalvelu-chat. Suosittelisin tätä jos vain mahdollista soittamisen sijaan kun kyseessä on vain uuden MAC-koodin ilmoitus :) 

Löydät chat-asiakaspalvelun OmaElisasta ma-pe 8-21 ja la-su 9-17.

Käyttäjätaso 3

Nyt on FRITZ!Box 6660 hankittu eikä nouse linjoille. MAC-osoite tarkistettu ja tehty vikailmoitus. Huomenna pitäisi tehdä etätöitä ja ilmeisesti kännykän netin varassa ollaan.

 

Osaako joku sanoa virhelogin perusteella missä vika. Piilotin tuon mac-osoitteen.

30.03.2020 19:48:55 Auth Reject - Permanent Authorization Failure;CM-MAC=XX:XX:XX:XX:XX:cd;CMTS-MAC=8c:42:6d:f4:5c:02;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

30.03.2020 19:48:37 RNG-RSP CCAP Commanded Power in Excess of 6 dB Below the Value Corresponding to the Top of the DRW;CM-MAC=XX:XX:XX:XX:XX:cd;CMTS-MAC=8c:42:6d:f4:5c:02;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

30.03.2020 19:48:37 REG-RSP-MP Mismatch Between Calculated Value for P1.6hi Compared to CCAP Provided Value;CM-MAC=XX:XX:XX:XX:XX:cd;CMTS-MAC=8c:42:6d:f4:5c:02;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

30.03.2020 19:48:36 Improper Configuration File CVC Format

30.03.2020 19:48:36 Config File Rejected due to Invalid or Unexpected TLV 11;CM-MAC=XX:XX:XX:XX:XX:cd;CMTS-MAC=8c:42:6d:f4:5c:02;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

30.03.2020 19:48:36 TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=XX:XX:XX:XX:XX:cd;CMTS-MAC=8c:42:6d:f4:5c:02;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

30.03.2020 19:48:36 MIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-MAC=XX:XX:XX:XX:XX:cd;CMTS-MAC=8c:42:6d:f4:5c:02;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

30.03.2020 19:18:16 Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=XX:XX:XX:XX:XX:cd;CMTS-MAC=8c:42:6d:f4:5c:02;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

30.03.2020 19:17:56 Lost MDD Timeout;CM-MAC=XX:XX:XX:XX:XX:cd;CMTS-MAC=8c:42:6d:f4:5c:02;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

30.03.2020 19:17:52 CM-STATUS message sent. Event Type Code: 2; Chan ID: 24; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=XX:XX:XX:XX:XX:cd;CMTS-MAC=8c:42:6d:f4:5c:02;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

30.03.2020 19:17:51 SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=XX:XX:XX:XX:XX:cd;CMTS-MAC=8c:42:6d:f4:5c:02;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

30.03.2020 19:17:51 CM-STATUS message sent. Event Type Code: 5; Chan ID: 22; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=XX:XX:XX:XX:XX:cd;CMTS-MAC=8c:42:6d:f4:5c:02;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

30.03.2020 19:14:22 Auth Reject - Permanent Authorization Failure;CM-MAC=XX:XX:XX:XX:XX:cd;CMTS-MAC=8c:42:6d:f4:5c:02;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

30.03.2020 19:14:15 RNG-RSP CCAP Commanded Power in Excess of 6 dB Below the Value Corresponding to the Top of the DRW;CM-MAC=XX:XX:XX:XX:XX:cd;CMTS-MAC=8c:42:6d:f4:5c:02;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

30.03.2020 19:14:15 REG-RSP-MP Mismatch Between Calculated Value for P1.6hi Compared to CCAP Provided Value;CM-MAC=XX:XX:XX:XX:XX:cd;CMTS-MAC=8c:42:6d:f4:5c:02;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

30.03.2020 19:14:13 Improper Configuration File CVC Format

 

Käyttäjätaso 3

Soitin uudestaan vikapalveluun ja paljastivat, että mikään FRITZ!Box 6660 modeemi ei mene elisalla verkkoon ja vika on heillä tutkinnassa. Tämä olisi ollut kiva tietää ennenkuin menin modeemin hankkimaan. Onneksi se on tilattu postimyynnistä, joten tässä on vielä aikaa ja voin sen palauttaa, mutta odottelen nyt vielä jos keksivät vikapuolella ratkaisun.

Käyttäjätaso 3

Olisi kiva saada jotain väliaikatietoa miten vian korjaus etenee. Sain tasan yhden tekstiviestin jossa kerrottiin, että vikailmoitus on vastaanotettu. Onko ratkaisu edes lähellä? Fritzboxit ovat kuitenkin suosittuja modeemeja ja näitä ihmiset ostavat tietämättä etteivät ne toimi elisan verkossa.

Olisi kiva saada jotain väliaikatietoa miten vian korjaus etenee. Sain tasan yhden tekstiviestin jossa kerrottiin, että vikailmoitus on vastaanotettu. Onko ratkaisu edes lähellä? Fritzboxit ovat kuitenkin suosittuja modeemeja ja näitä ihmiset ostavat tietämättä etteivät ne toimi elisan verkossa.

 FRITZ!Box 6660 modeemi on niin uusi laite ettei Elisallakaan ole mitään tajua siitä miten se toimii.

Yleisesti ottaen FrizBox modeemit toimii hyvin Elisalla,joten kannattaa ostaa FB malli joka on havaittu toimivaksi.

Kannattaa kuunnella käyttäjä kokemuksia niin välttyy päänsäryltä.:wink:

Käyttäjätaso 3

En kyllä näe mitään järkeä maksaa 70 euroa enemmän kolme vuotta vanhasta mallista. Jos vanhempi malli olisi ollut tuon 70 euroa vähemmän, niin sitten olisi voinut harkitakin.

 

Käyttäjätaso 3

Olisi kiva saada jotain väliaikatietoa miten vian korjaus etenee. Sain tasan yhden tekstiviestin jossa kerrottiin, että vikailmoitus on vastaanotettu. Onko ratkaisu edes lähellä? Fritzboxit ovat kuitenkin suosittuja modeemeja ja näitä ihmiset ostavat tietämättä etteivät ne toimi elisan verkossa.

Moi @helento1 ! Eli onko tästä meidän kautta jo vikailmoitusta laitettu menemään? Nappaisetko meille yksityisviestiä , niin katsotaan vähän tilannepäivitystä tuon vikarin osalta :)

Käyttäjätaso 3

Hei @MiikaMoi Olen jo pari päivää sitten laittanut Omayhteisö-tiimille postia, jossa on vikailmoituksen numero. Silloin tähän vastasi Error404 niminen moderaattori, mutta eipä siitä mitään apua ollut. Soitin tämän jälkeen asiakaspalveluun ja he yhdistivät vikapuolelle josta sain tiedon, että olisi muissakin Fritz!Box 6660 malleissa ongelmaa. Pyysin vaihtamaan Arriksen mac-osoitteen takaisin linjoille etten joudu olemaan päiväkausia ilman nettiä.

Tuon uuden modeemin kuitenkin haluan käyttöön, koska on paljon monipuolisempi ja tehokkaampi peli.

Käyttäjätaso 3

Onkohan tälle korjaukselle mitään tapahtumassa? Päivitin boxiin uusimman perjantaina julkaistun beta firmiksen ja edelleen sama ongelma. Elisan asiakaspalvelu ei tunnu tietävän mitään. Viikko tätä nyt on ihmetelty ja useamman kerran olen asiakaspalveluun soittanut. 

 

06.04.2020 10:30:10 DHCP RENEW sent - No response for IPv4;CM-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=8c:42:6d:f4:5c:02;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

06.04.2020 10:09:45 Auth Reject - Permanent Authorization Failure;CM-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=8c:42:6d:f4:5c:02;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

06.04.2020 10:09:37 RNG-RSP CCAP Commanded Power in Excess of 6 dB Below the Value Corresponding to the Top of the DRW;CM-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=8c:42:6d:f4:5c:02;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

06.04.2020 10:09:37 REG-RSP-MP Mismatch Between Calculated Value for P1.6hi Compared to CCAP Provided Value;CM-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=8c:42:6d:f4:5c:02;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

06.04.2020 10:09:35 Config File Rejected due to Invalid or Unexpected TLV 11;CM-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=8c:42:6d:f4:5c:02;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

06.04.2020 10:09:35 TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=8c:42:6d:f4:5c:02;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

06.04.2020 10:09:35 MIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=8c:42:6d:f4:5c:02;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Eipä valitettavasti ainakaan vielä ole tuosta mitään selkoa näköjään tullut :( Avoinna selvitys vielä eli toiveissa toki että saataisiin kuntoonkin!

Käyttäjätaso 3

Kyselinpä modeemin myyneeltä verkkokauppa.com:lta pitäisikö tämän toimia Elisan verkossa. 

Tässä heidän vastaus:

“Hei Tommi! Ei ole ollut ongelmia minkään operaattorin verkon kanssa. Modeemin lokitiedostosta olisi nyt paljon apua. Voisitko olla yhteydessä tuki@sandcom.fi niin annamme ohjeet lokin luomiseksi.”

Nyt on laitettu modeemin support file, jossa näkyvät kaikki virheilmoitukset myös Sandcomin tukeen, samoin modeemin valmistaneelle AVM:lle.

Elisalle täytyy kyllä antaa risuja, koska sieltä ei ole oltu missään yhteydessä tai kerrottu onko ongelman ratkeaminen edes lähellä. Itse olen soittanut Elisalle jo useamman kerran ja aina sama vastaus “pyritään korjaamaan mahdollisimman pian.” Kehenkään tekniseen tai asiasta jotain tietävään henkilöön ei edes saa yhteyttä.

Käyttäjätaso 3

Nyt tuli valmistajan tuesta tietoa, että heidän analyysin mukaan elisa on estänyt modeemin toiminnan!

Lainsäädännön mukaan operaattori ei kuitenkaan saa estää asiakkaita käyttämästä omia modeemejaan. 

pykälä 246 §:n mukaan "Teleyritys ei saa estää käyttäjää liittämästä yleiseen viestintäverkkoon tämän lain vaatimusten mukaista radio- ja telepäätelaitetta tai suojauksen purkulaitetta taikka televisiovastaanotinta."

 

Thank you for your patience. 

We conclude from your data that your cable provider does not provision your FRITZ!Box.
If your Internet Service Provider says that they cannot provision your FRITZ!Box for your current cable line, we cannot offer you a solution, I regret.

Best regards from Berlin,
Michael Ellguth (AVM Support)

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

No siinähän oli jännästi tulkittu jo lokia :sweat_smile:  Kyllä toi sun modeemi on siis ihan provisioitu linjoille lainsäädännön mukaisesti, ongelma ei siis ole siinä vaan mitä ilmeisemmin jotain yhteensopivuusongelmaa paikallisen keskuksen kanssa  tjms mitä tuolla yhä selvitellään. Väliaikatiedottaminen olisi voinut kyllä olla jo tähän asti proaktiivisempaa, pahoitteluni siitä että tämän suhteen ei ole onnistuttu. Toisaalta ainakaan asiakaspalvelun puolelta ei tuossa ole oikein ollut myöskään mitään tiedotettavaa kun tarkempaa tilannetietoa ei meilläkään ole. Mutta tiedotuksessa tilanne kyllä on viimeistään siinä kohtaa kun tuolta joku lopputulema saadaan aikaiseksi

Käyttäjätaso 3

Viikko taas vierähtänyt, eikä modeemi edelleenkään toimi. Toivottavasti tässä korjauksessa ei ole sama aikataulu kuin IPv6:n kanssa.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1

Moi @helento1! Laitoinpa eteenpäin vähän kyselyä, että mikä on tilanne tämän suhteen. :slight_smile: Jokatapauksessa asia ei ole missään tapauksessa unohtunut, ei huolta!

En kyllä näe mitään järkeä maksaa 70 euroa enemmän kolme vuotta vanhasta mallista. Jos vanhempi malli olisi ollut tuon 70 euroa vähemmän, niin sitten olisi voinut harkitakin.

 

Kannattaisi kuunnella käyttäjä kokemuksia. Hintaero Jimss kaupassa 20e ja sillä rahalla saa toimivan laitteen, vinkiksi vaan.

Käyttäjätaso 3

En kyllä näe mitään järkeä maksaa 70 euroa enemmän kolme vuotta vanhasta mallista. Jos vanhempi malli olisi ollut tuon 70 euroa vähemmän, niin sitten olisi voinut harkitakin.

 

Kannattaisi kuunnella käyttäjä kokemuksia. Hintaero Jimss kaupassa 20e ja sillä rahalla saa toimivan laitteen, vinkiksi vaan.

Niin vain 20 euroa lisää ja saan 3 vuotta vanhemman laitteen, jonka tuki loppuu myös 3 vuotta aiemmin. Lisäksi laitteesta puuttuu wifi6 tuki ja 2.5Gb kytkinportti. Kuulostaa todella hyvältä idealta.

 

Mitäpä jos sen sijaan elisa laittaisi tuon 6660 mallin toimimaan verkossaan? Sen verran lisätietoa, että myös maahantuoja on nyt tässä casessa mukana ja on toimittamassa elisalle testilaitetta.

Käyttäjätaso 3

Ilmeisesti jollain tämä modeemi toimii myös elisan verkossa arvostelun mukaan. https://www.verkkokauppa.com/fi/reviews/42317/njkcn

Miksei minulle voida laittaa samoja toimivia asetuksia?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Miksei minulle voida laittaa samoja toimivia asetuksia?

Liittynee runkoverkon laitteisiin mitä alueella, noissa on toisinaan ilmennyt eroja ennenkin. Selvitellään

Käyttäjätaso 3

Elisa on nyt kolme viikkoa tutkinut ongelmaa. Käsittääkseni maahantuoja lähetti teille myös testimodeemin, joten onkohan ratkaisu kohta näköpiirissä?

Fritz!Box 6660 on muuten sertifioitu toimimaan standardin mukaisesti tehdyissä DOCSIS 3.1/3.0 verkoissa. Joten tarkoittaako toimimattomuus, että Elisan verkkoja ei ole tehty standardin mukaisiksi?

https://en.avm.de/news/the-latest-news-from-fritz/2020/worldfirst-fritzbox-6660-cable-wi-fi-6-certified-docsis-3-1/

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Elisa on nyt kolme viikkoa tutkinut ongelmaa. Käsittääkseni maahantuoja lähetti teille myös testimodeemin, joten onkohan ratkaisu kohta näköpiirissä?

Fritz!Box 6660 on muuten sertifioitu toimimaan standardin mukaisesti tehdyissä DOCSIS 3.1/3.0 verkoissa. Joten tarkoittaako toimimattomuus, että Elisan verkkoja ei ole tehty standardin mukaisiksi?

https://en.avm.de/news/the-latest-news-from-fritz/2020/worldfirst-fritzbox-6660-cable-wi-fi-6-certified-docsis-3-1/

Ikävä kyllä ei ole asian tiimoilta tullut lisätietoja :/ 
Eli tutkinnassa edelleen.

Kysyin asiaa tänään ELISAn chatissa. Ohessa keskusteluni (kirjoitusvirheineen… )

 
 
 
 
Customer service
 
Tervetuloa asiakaspalveluun!
 
 
 
 
 
 
Customer service
 
Huomenta. Kuinka voin auttaa?
 
 
 
 
 
 
You
 
Hei. Onko tietoa, toimiiko kaapleimodeemi FRITZ!Box 6660 Tampereella enstisen TTV:n kaapeliverkossa?
 
 
 
 
 
 
You
 
Siis kaapelimodeemi...
 
 
 
 
 
 
You
 
...ja entisen TTV:n...
 
 
 
 
 
 
Customer service
 
Pitäisihän sen toimia kyllä.
 
 
 
 
 
 
You
 
Kiitos
 
 
Käyttäjätaso 3

@DV6 Olen tässä kuukauden aikana huomannut, että elisan asiakaspalvelulla ei ole yhtään mitään tietoa mitä teknisellä puolella tapahtuu. Käytännössä heidän roolinsa on vain kirjata vikailmoitukset ylös ja sitten ne häviävät tekniselle puolelle. Minäkin kyselin tämän keskustelun ensimmäisessä viestissä kokemuksia Fritz!box 6660 toimivuudesta ja @jhanna ei sanallakaan maininnut, että yhteensopivuudessa olisi ongelmia. Nyt minulla on 229€ hintainen modeemi kirjanpainona!

@DV6 Olen tässä kuukauden aikana huomannut, että elisan asiakaspalvelulla ei ole yhtään mitään tietoa mitä teknisellä puolella tapahtuu. Käytännössä heidän roolinsa on vain kirjata vikailmoitukset ylös ja sitten ne häviävät tekniselle puolelle. Minäkin kyselin tämän keskustelun ensimmäisessä viestissä kokemuksia Fritz!box 6660 toimivuudesta ja @jhanna ei sanallakaan maininnut, että yhteensopivuudessa olisi ongelmia. Nyt minulla on 229€ hintainen modeemi kirjanpainona!


Juu…, ihan saman olen aspan osaamisen tasosta huomannut. Tuo edellinen on vaan siksi, että nyt on ihan ‘mustaa valkoisella’ siitä, että ELISAn mielestä se toimii.

Kuluttajan kannalta tämä tarkoittaa sitä, että palveluntuottajalta olen ennen hankintaa asian selvitettänyt, että toimii. Nyt ei ole epäselvää pitäisikö toimia vai ei.

Osallistu keskusteluun