Moi!
Mulla on kotona palomuurina erillistietokone (i3-2100) joka pyörittää pfSenseä, jonka perässä on palvelin (24thread 96GB jne jne..), jossa on Proxmox-käyttöjärjestelmän alla LXC-containerissa pyörimässä Teamspeak 3 -palvelin. Yhteytenä on Elisa 1000/100Mbit kuitu. Käyttäjäni asuvat samalla paikkakunnalla, myöskin Elisan kuidun perässä (vähintään 100/10 yhteydellä) (pingi 1ms).
Resursseja on vaikka muille jakaa, ja yhteys käyttäjien välillä on lähellä ihanteellista kun ollaan saman operaattorin alla samassa kaupungissa valokuidulla.
Ongelmana kuitenkin on se, että välillä kenen tahansa käyttäjän ääni pätkäisee kesken lauseen, emme kuule häntä, eikä hän meitä. “Blackout” kestää n. 5-10 sekuntia. Tämä ei ole siis vain yksittäisen käyttäjän ongelma, vaan tulee yksi kerrallaan satunnaisesti jokaiselle käyttäjälle. Tätä on jatkunut ainakin vuoden, sanoisin siitä asti kun talojakamoon saatiin vaihdettua gigainen kytkin 100M Ciscon tilalle (josta minulla on täällä omayhteisössä ollut jo oma tappelulanka, VOAS&Elisa&Voimatel). En ole vain jaksanut selvittää ongelmaa, kun oletin vian olevan laitteistossani ja turhautuneena jatkoin maksullisen Hetzner-palvelimen käyttöä. (kyseinen ongelma on täysin poissa kun samat käyttäjät ovat Hetznerin palvelimella!)
Sen sijaan että koittaisin selvittää ongelmaa minun laitteistoistani ja ohjelmistoistani, joita ymmärettävästi olisi helppo syyttää, näin helpommaksi ohittaa ne kaikki.
Laitoin Teamspeak-palvelimen pyörimään ylimääräiseen tietokoneeseen (ei siis aikaisempi mainittu sama palvelintietokone), johon asensin puhtaan Ubuntu Server 20.04 käyttöjärjestelmän, jonka liitin kiinni suoraan datanousuun - ei palomuuria välissä. Se saa suoraan julkisen IP-osoitteen. Iptables/ebtables/UFW ei ole käytössä.
Lopputulos on kuitenkin se, että edelleenkin lauseet katkeavat satunnaisesti, packet loss nousee hetkellisesti 100%.. eli olen mielestäni eliminoinut mahdollisen ongelman päässäni, ja syytänkin siis Elisaa. Liitteinä toistaiseksi ainut data tästä ongelmasta, Teamspeak joka kertoo pingin ja packet lossin (suoraan nousussa kiinni, ei palomuuria). Mikään muu ei kuormita internet-yhteyttäni.
Onnistuuko tätä kautta ongelman selvittäminen? Profiilissani on osoite ja puhelinnumero.