Kuituliittymä ei toimi luvatulla nopeudella

  • 16 January 2022
  • 29 kommenttia
  • 2974 katselukerrat

Minulla on ollut outo ongelma Elisan kuituliittymän (Netti kotiin XL) kanssa jo useamman kuukauden: 600M/200M-liittymän download-nopeudet jäävät huomattavasti luvatusta. Olen kokeillut nopeutta useana eri ajankohtana kaikilla keksimilläni nopeustesteillä (Elisa, Telia, DNA, Speedtest.net, Fast.com, CloudFlare, Funet ftp testitiedostot, ...), mutta suurin osa testeistä näyttää aina download-nopeudeksi vain 20-40 Mbps. Satunnaisesti on käynyt niin, että jokin yksittäinen testi näyttää parempaa lukemaa, mutta tämä vaihtelee. Upload on aina lähellä luvattua, eli 190-200 Mbps. Testit olen tehnyt useammallakin eri tietokoneella, selaimella ja verkkokaapelilla (Cat 5e tai 6). Olen aina kytkenyt tietokoneen suoraan kuitupäätteeseen ohittaen kaikki omat verkkolaitteet. Olen siis lähes varma, ettei ongelma liity omiin laitteisiini.

Olen yrittänyt selvittää tätä asiakaspalvelun kautta useaan otteeseen, mutta ratkaisua ei ole löytynyt. Asentaja kävi ensimmäisellä käynnillä vaihtamassa kuitupäätteen ja toisella käynnillä toteamassa ongelman sekä myöhemmin tekemässä jotain laitteille "kuidun toisessa päässä", mutta sekään ei ratkaissut ongelmaa. Nyt asiakaspalvelukin tuntuu olevan hukassa tämän tapauksen kanssa - viimeisimpänä minulle yritettiin tarjota ratkaisuksi nopeuden laskemista 150 Mbps liittymään, mutta sekään ei tunnu hyvältä vaihtoehdolta todellisen nopeuden ollessa vain 30% siitä. Onko joku muu törmännyt aiemmin vastaavaan ongelmaan - mikä voisi olla ratkaisu? Onko vielä jotain, mitä voisin tehdä rajatakseni ongelmaa, jotta se olisi helpompi asiakaspalvelun ymmärtää ja käsitellä?


29 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

@Marsa4 2017 lisää käyttäjäprofiiliisi asiakasnumero sille varattu paikkaan, jotta saadaan tarkistettua, mitä toimenpiteitä asentaja on tarkalleen kirjannut tehneensä liittymällesi.

@sakarialanne Asiakasnumero lisätty. Jos sen perusteella löytyy jotain uutta tietoa, jota minulla ei (aloitusviestistä päätellen) vielä ole, pyydän kertomaan.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

@sakarialanne Asiakasnumero lisätty. Jos sen perusteella löytyy jotain uutta tietoa, jota minulla ei (aloitusviestistä päätellen) vielä ole, pyydän kertomaan.

Kiitos kun lisäsit asiakasnumerosi.

Tapauksestasi on vielä avoimena yksi tiketti sisäisessä selvityksessä, mutta ratkaisua ei vielä ole löytynyt.

Asentajan toimenpiteet kuitupäätteen vaihto ja keskuspään SFP:n vaihto ovat sellaiset, että enempää ei kentällä juurikaan voida tehdä vaan tilanne johtuu jostain muusta.

Koitanpa kysyä statuspäivitystä tuolle sisäiselle selvitykselle, josko jotain kerrottavaksi sinulle asti olisi.

Mielenkiintoinen tapaus, kun osa nopeustesteistä antaa ihan kelvollisia tuloksia ja toiset taas aivan liian vähän.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +12

Asia siis jo ilmeisesti vireillä 😊

 

Saitko @sakarialanne tähän mitään vastauksia?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Asia siis jo ilmeisesti vireillä 😊

Saitko @sakarialanne tähän mitään vastauksia?

En saanut vielä, mutta eiköhän tässä jo lähipäivinä jotain kuulla.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

@Marsa4 2017 Tätä on tutkittu ja hutkittu täällä päässä ja eilen vähän etätoimenpiteitä on tehty niin käynnisteletkö vielä kuitupäätetta uudelleen ja testaa, että onko tullut mitään parannusta? 
Ja sellainen tuli mieleen, että jos tekee sitä nopeustestiä vaikka speedtest.net osoitteessa ja kokeilee sieltä aina vaihtaa eri palvelinta niin tuleeko tällöin mitään muutoksia tuloksiin? 

Jos ei parannusta tapahdu niin laitteletko meille vielä yksityisviestiä OmaYhteisö-tiimi niin katotaan sitten miten tilannetta jatketaan eteenpäin. :)

@JJesseJ Hyvä kuulla, että asia etenee. Kokeilin nyt illalla restartata kuitupäätteen ja ajella taas vähän testejä. Tulokset olivat harmi kyllä edelleen linjassa aiempien kanssa:
 

 

Päätin vaihteeksi kirjoittaa tänne keskustelupalstan puolelle. Ongelman jatkuessa edelleen puolen vuoden jälkeen (ensimmäisestä ilmoituksesta Elisalle), alkaa olla jo pienen kritiikin paikka. Samalla haluan tuoda yleiseen tietoon, mitä Elisan kanssa vianselvityslimboon joutuminen voi pahimmillaan olla. Kärjistäen voisi sanoa, että mitään ei tapahdu, ellei itse huomaa olla jatkuvasti ajamassa omaa asiaansa ja kyselemässä toimenpiteiden perään. Tällä hetkellä en edes enää tiedä mihin tahoon Elisan sisällä tämä "pingaus" tulisi kohdistaa, joten toivon, että sielläkin luetaan näitä keskusteluita.

Edellisen viestini jälkeen on tapahtunut lyhyesti seuraavaa:
- Sovin Omayhteisön kautta jälleen yhdestä asentajan käynnistä. Tällä kertaa kuitupääte vaihdettaisiin vielä kerran, toisen valmistajan laitteeseen
- Asentajasta ei aluksi kuulunut muutamaan viikkoon mitään, mutta sain lopulta yhteydenoton muutaman kerran asiasta kyseltyäni
- Vastahakoinen asentaja kävi vaihtamassa kuitupäätteen "vaikkei se mitään auta". Asentajan testitulokset olivat linjassa omieni kanssa
- Vian todettiin viimeinkin olevan oikeasti Elisan päässä - ei asiakkaan laitteissa, kuten oletus oli ollut koko ajan tähän saakka (asentaja referoi uusimman tiketin sisältöä näin)
- Muutaman päivän päästä sain tekstiviestin: "ilmoittamaasi häiriötä on rajattu"
- Taas muutama päivä ja tekstiviesti: "ilmoittamasi häiriö liittyy palvelussamme havaittuun laajempaan häiriötilanteeseen"
- Kyselin OmaYhteisössä miksei laajempi vikatilanne näy häiriökartalla, mutta tämä oli "virheellistä tietoa". Minulle kerrottiin, että selvitys jatkuu.
- Kahden viikon hiljaisuuden jälkeen kyselin taas tilannepäivitystä. Vastaus: "tässä suunnitellaan jonkin sortin isompaa muutostyötä", "maksa laskut normaalisti"
- Taas kaksi viikkoa hiljaisuutta ja liittymän toimivuus edelleen yhtä huono. Ratkaisua ongelmaan ei näköpiirissä. Minulle ei ole suostuttu antamaan edes arviota, koska asia voisi seuraavan kerran edetä

Tilanteen yhä pitkittyessä olen yrittänyt saada asiakaspalvelun kautta liittymähintaa kohtuullistettua tämän vikatilanteen ajalta, mutta tässäkin on ollut isoja haasteita. Minun näkökulmastani yhtäjaksoinen vikatilanne on Elisan järjestelmissä useampana tikettinä ja asiakaspalvelu uskoo liittymän aina välissä toimineen, vaikka olen yrittänyt vakuutella toista. Yleisen vastahakoisuuden lisäksi tätä on pidetty perusteena hinnanalennuksesta kieltäytymiselle. Uusimpana käänteenä asian ratkaiseminen siirrettiin korjauksen jälkeiseen aikaan. Odotellessa laskutus juoksee normaalisti.

Olkoon tässä siis risuja Elisan asiakaspalvelulle ja vikapuolelle - kenties myös laatutiimille, jonka on kerrottu olevan osallisena. Pieni positiivinen pilkahdus on ollut viestittely OmaYhteisön Elisalaisten kanssa - heidän uskon yrittävän kaikkensa, jotta ongelma saataisiin ratkaistua, mutta esteet tälle tuntuvat sijaitsevan enemmänkin ketjun loppupäässä. Ongelma on kuulemani mukaan epätavallinen, mutta se ei saisi olla este sen korjaamiselle. Ainakin aikaa olisi säästynyt, jos jo aiemmin olisi myönnetty vian olevan Elisalla sen sijaan, että keskityttiin asentajan käyntien laskuttamisella uhkailuun.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Päätin vaihteeksi kirjoittaa tänne keskustelupalstan puolelle. Ongelman jatkuessa edelleen puolen vuoden jälkeen (ensimmäisestä ilmoituksesta Elisalle), alkaa olla jo pienen kritiikin paikka. Samalla haluan tuoda yleiseen tietoon, mitä Elisan kanssa vianselvityslimboon joutuminen voi pahimmillaan olla. Kärjistäen voisi sanoa, että mitään ei tapahdu, ellei itse huomaa olla jatkuvasti ajamassa omaa asiaansa ja kyselemässä toimenpiteiden perään. Tällä hetkellä en edes enää tiedä mihin tahoon Elisan sisällä tämä "pingaus" tulisi kohdistaa, joten toivon, että sielläkin luetaan näitä keskusteluita.

Edellisen viestini jälkeen on tapahtunut lyhyesti seuraavaa:
- Sovin Omayhteisön kautta jälleen yhdestä asentajan käynnistä. Tällä kertaa kuitupääte vaihdettaisiin vielä kerran, toisen valmistajan laitteeseen
- Asentajasta ei aluksi kuulunut muutamaan viikkoon mitään, mutta sain lopulta yhteydenoton muutaman kerran asiasta kyseltyäni
- Vastahakoinen asentaja kävi vaihtamassa kuitupäätteen "vaikkei se mitään auta". Asentajan testitulokset olivat linjassa omieni kanssa
- Vian todettiin viimeinkin olevan oikeasti Elisan päässä - ei asiakkaan laitteissa, kuten oletus oli ollut koko ajan tähän saakka (asentaja referoi uusimman tiketin sisältöä näin)
- Muutaman päivän päästä sain tekstiviestin: "ilmoittamaasi häiriötä on rajattu"
- Taas muutama päivä ja tekstiviesti: "ilmoittamasi häiriö liittyy palvelussamme havaittuun laajempaan häiriötilanteeseen"
- Kyselin OmaYhteisössä miksei laajempi vikatilanne näy häiriökartalla, mutta tämä oli "virheellistä tietoa". Minulle kerrottiin, että selvitys jatkuu.
- Kahden viikon hiljaisuuden jälkeen kyselin taas tilannepäivitystä. Vastaus: "tässä suunnitellaan jonkin sortin isompaa muutostyötä", "maksa laskut normaalisti"
- Taas kaksi viikkoa hiljaisuutta ja liittymän toimivuus edelleen yhtä huono. Ratkaisua ongelmaan ei näköpiirissä. Minulle ei ole suostuttu antamaan edes arviota, koska asia voisi seuraavan kerran edetä

Tilanteen yhä pitkittyessä olen yrittänyt saada asiakaspalvelun kautta liittymähintaa kohtuullistettua tämän vikatilanteen ajalta, mutta tässäkin on ollut isoja haasteita. Minun näkökulmastani yhtäjaksoinen vikatilanne on Elisan järjestelmissä useampana tikettinä ja asiakaspalvelu uskoo liittymän aina välissä toimineen, vaikka olen yrittänyt vakuutella toista. Yleisen vastahakoisuuden lisäksi tätä on pidetty perusteena hinnanalennuksesta kieltäytymiselle. Uusimpana käänteenä asian ratkaiseminen siirrettiin korjauksen jälkeiseen aikaan. Odotellessa laskutus juoksee normaalisti.

Olkoon tässä siis risuja Elisan asiakaspalvelulle ja vikapuolelle - kenties myös laatutiimille, jonka on kerrottu olevan osallisena. Pieni positiivinen pilkahdus on ollut viestittely OmaYhteisön Elisalaisten kanssa - heidän uskon yrittävän kaikkensa, jotta ongelma saataisiin ratkaistua, mutta esteet tälle tuntuvat sijaitsevan enemmänkin ketjun loppupäässä. Ongelma on kuulemani mukaan epätavallinen, mutta se ei saisi olla este sen korjaamiselle. Ainakin aikaa olisi säästynyt, jos jo aiemmin olisi myönnetty vian olevan Elisalla sen sijaan, että keskityttiin asentajan käyntien laskuttamisella uhkailuun.

Joo tämä on kieltämättä ollut haastava keissi! Ei tämä missään nimessä ole mennyt meidän osalta putkeen mutta toki parhaamme asian suhteen pyrimme tekemään ja näistä otetaan oppia tulevaisuutta varten. 

Valitettavasti minulla ei ole edelleenkään mitään tarkkaa ajankohtaa korjaukselle mutta asia on kyllä selvityksessä ja sitä olla unohdettu. Ja mitä tulee mahdollisiin hyvityksiin niin niistä onkin keskustelua käyty ja tässä tilanteessa suosittelisin, että odotetaan, että tuo vika saadaan kuntoon ja sen jälkeen katsotaan niitä asioita lisää. :)

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Ja muistetaan, että jo maksettua rahaa on moninverroin vaikeampi saada takaisin. Kyllä juoksevan vian aikana pitäisi myös kk maksun olla halvempi.

Näin olen itsekin ajatellut. En ole luopumassa vaateistani hinnanalennuksen suhteen. Reklamointi ei ole tuottanut tulosta, joten aion seuraavaksi olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan.

Toimivan korjauksen suhteen en pidätä hengitystäni.

Sama homma mutta itselläni on 1000M/400M nopeudet luvattuina, lataus ei koskaan nouse yli 50M mikä on jo aika reilusti alakanttiin verrattuna siihen mistä maksan. Päivitin siis 250M liittymästä tähän nykyiseen, eikä nopeudessa tapahtunut minkäänlaista muutosta vaikka kaikki mahdolliset toimenpiteet mitä itse voi tehdä on kokeiltu. 

Sama homma mutta itselläni on 1000M/400M nopeudet luvattuina, lataus ei koskaan nouse yli 50M mikä on jo aika reilusti alakanttiin verrattuna siihen mistä maksan. Päivitin siis 250M liittymästä tähän nykyiseen, eikä nopeudessa tapahtunut minkäänlaista muutosta vaikka kaikki mahdolliset toimenpiteet mitä itse voi tehdä on kokeiltu. 

Mielenkiintoista. Minäkin arvelen ongelmani alkaneen juurikin nopeuden nostosta (250M → 600M), vaikka siitä ehtikin kulua muutama kuukausi ennen kuin kunnolla aloin mittailla nopeuksia ja etsiä syytä vajaille tuloksille. Aiemmalla nopeudella muistan saaneeni varsin hyviä tuloksia (poikkeuksetta yli 200M omien verkkolaitteidenkin läpi).

Päivittele toki tänne kuinka asia omalla kohdallasi etenee - näissä tapauksissa saattaa olla jotain samaa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Kaistaa on ohjattu 5G mastoihin ? Toimisiko joku muu kuidun tarjoaja paremmin ?

Kaistaa on ohjattu 5G mastoihin ? Toimisiko joku muu kuidun tarjoaja paremmin ?

Varmasti, mutta taitaa tuo kuidun tarjoajan vaihtaminen tarkoittaa käytännössä uuden kaapelin vetoa, joten se ei kustannussyistä ole vaihtoehto. Kyllä tässä pitkälti Elisan monopolin armoilla ollaan...

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +3

Eipä tässä nyt montaa vaihtoehtoa taida olla? Mulla 1000/400 liittymä, eikä kyllä ole hidastunut missään vaiheessa.

  • Kuitu vikaantunut (signaalitiedoista pitäisi näkyä)
  • Laitteissa jotain vikaa - Elisan puolella kytkimen/muu vika. 
  • Linkki runkoverkkoon tukossa (epätodennäköistä)

Mä tappelin Elisan kanssa n. 6 kk, että sain kuituliittymän, jonka olin tilannut. Luvattiin ja luvattiin, mutta sitten aina radiohiljaisuus. Tarina löytyy jostain foorumilta, ellei ole siivottu pois. Elisa kävi väsytystaistelua, lopulta KKV:n yhteydenotto sai muutoksen asiaan. Säilytä ja tallenna kaikki puhuttu ja kirjallinen materiaali todisteeksi.

Joutuivat uusimaan omassa päässä laitteita jne. 2,5 päivää oli netti poikki, että ihan pienestä ja halvasta operaatiosta tuskin oli kyse.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +3

Olihan omassa keississä tietenkin se positiivista, että kun asiaa alettiin lopulta korjaamaan, homma hoitui melkein erinomaisesti ja erittäin nopeasti. Mitä nyt asentajat unohtivat ilmoittaa Elisalle, että aloittavat kytkimen vaihtotyöt ja kun useaan kertaan pätkitty kuitu tieltä vaihdettiin uuteen, mun liittymä unohtui kokonaan. Ei kyllä tuntunut enää pahalta, huvitti hieman ja helpottunut → Netti tulee kuntoon.

Kannattaa tietenkin ensisijaisti vaatia asiaan korjausta/oikaisua. Eli saat sen, mitä on tilattu.

Kiinteissä on vähän se, kun operaattori joutuu asioille tekemään jotain vikatilanteessa, eikä vain todeta kapasiteettiongelmista tai liian monesta käyttäjästä.

Löysin ja kävin lukemassa tuon keskustelun. Elisan puolelta toiminta kuulosti kovin samantyyliseltä kuin omalla kohdallani. Näitä ja muita vastaavia ketjuja lukeneena ei voi välttyä siltä käsitykseltä, että ajan pelaaminen, pitkät ja epämääräiset odotusajat sekä jatkuvat informaatiokatkokset organisaation sisällä ovat näissä ihan normaaleja toimintatapoja. "Otetaan oppia" ja "yritetään parantaa" - mutta milloin oikeasti?

Oman ongelmani osalta korjaus on ollut koko ajan se ensisijainen vaade - tosin ajan kuluessa toivo alkaa pikkuhiljaa hiipua. Selvittäminen jatkuu edelleen. Kun nyt saataisiin edes tuo laskutus tilanteen mukaiseksi, olisi palveluntarjoajalla enemmän motivaatiota korjata liittymä kuntoon jossain järjellisessä ajassa...

Näin olen itsekin ajatellut. En ole luopumassa vaateistani hinnanalennuksen suhteen. Reklamointi ei ole tuottanut tulosta, joten aion seuraavaksi olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan.

Toimivan korjauksen suhteen en pidätä hengitystäni.

 

Minulla on Elisan taloyhtiökaista ja kun sanoin, että maksan tyhjästä, kun nopeus on puolet luvatusta. Niin Elisan asiakaspalvelu vastasi minulle, etten maksa mitään, kun laajakaista kuuluu vuokraan.

Ja että minulla on joskus hankittu mobiililaajakaista, joka on 5€ edullisempi kuin normihinta ja että siinä on minulle ihan riittävästi alennusta.

Mutta käsittääkseni jos laajakaista kuuluu vuokraan, niin maksan myös siitä, sillä maksan vuokran joka on korkeampi nyt laajakaistan takia. Enkä ymmärrä miten joskus aiemmin hankkimani mobiililiittymä liittyy asiaan. Jos kaupassa ostin vaikka maitoa 30% alennuksella, niin eihän tämä tarkoita että seuraavana päivänä minulle voi myydä puoli kiloa mansikoita kilon hinnalla?

Tilannepäivitys: mikään ei ole muuttunut.

Alkuviikosta Elisa sai viimein hoidettua tuon jo lähes maagiseksi povatun "isomman muutostyön", mutta asiakkaalle se näkyi ainoastaan katkoksena. Varsinaisen ongelmani suhteen sillä ei ollut mitään vaikutusta. Vianselvityksen mahdolliset seuraavat askeleet ovat taas hämärän peitossa ja niiden aikataulu siirretty määrittelemättömään tulevaisuuteen. Tiedän vain, että ongelma on palloiltu jälleen takaisin verkonrakennuksen puolelle (nyt jo kolmannen tai neljännen kerran). Epäilen, että kohta luonani vierailee taas asentaja tai kaksi mittailemassa nopeuksia sekä tulotehoja ja lopuksi todetaan, ettei vika edelleenkään ole asiakkaan laitteissa.

Olisiko jo pian aika Elisalla lopettaa pallottelu, kääriä hihat ja alkaa potkia kohti oikeaa maalia? Tikettejä lentää, aspan väki pyörittelee päätään, laatutiimi lomailee ja kentällä asentajien valtuudet eivät riitä tarpeeksi syvään vianetsintään. Korjaus sakkaa, mutta yhdenkään laskun lähettäminen täydellä hinnalla ei viivästy tai unohdu.

Tilannepäivitys: minulla on nyt 150/200M liittymä.

Asentaja käynnisti uudelleen "jonkin laitteen" keskuksella ja tämän seurauksena liittymäni latausnopeus nousi merkittävästi. Tällä hetkellä se on noin 150 Mbps. Viimeinkin siis asia konkreettisesti etenee, vaikka matkaa 600 Mbps sopimusnopeuteen tai edes palvelukuvauksessa määritettyyn miniminopeuteen on vielä. Elisan ja Voimatelin seuraavat suunnitelmat on jälleen unohdettu kommunikoida asiakkaalle, joten en tiedä mitä seuraavaksi tulee tapahtumaan ja millä aikataululla.

Nyt kun joudun käymään keskustelua liittymänopeudesta, seurannee siitä taas väittelyä eri nopeustestien paikkansapitävyydestä ja luotettavuudesta. Haluaisin tietää, mikä lasketaan Elisalla luotettavaksi nopeustestiksi, eli millä riippumattomalla koejärjestelyllä palvelukuvauksen mukainen liittymänopeus kuuluisi pystyä toteamaan liittymän toimiessa?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Tilannepäivitys: minulla on nyt 150/200M liittymä.

Asentaja käynnisti uudelleen "jonkin laitteen" keskuksella ja tämän seurauksena liittymäni latausnopeus nousi merkittävästi. Tällä hetkellä se on noin 150 Mbps. Viimeinkin siis asia konkreettisesti etenee, vaikka matkaa 600 Mbps sopimusnopeuteen tai edes palvelukuvauksessa määritettyyn miniminopeuteen on vielä. Elisan ja Voimatelin seuraavat suunnitelmat on jälleen unohdettu kommunikoida asiakkaalle, joten en tiedä mitä seuraavaksi tulee tapahtumaan ja millä aikataululla.

Nyt kun joudun käymään keskustelua liittymänopeudesta, seurannee siitä taas väittelyä eri nopeustestien paikkansapitävyydestä ja luotettavuudesta. Haluaisin tietää, mikä lasketaan Elisalla luotettavaksi nopeustestiksi, eli millä riippumattomalla koejärjestelyllä palvelukuvauksen mukainen liittymänopeus kuuluisi pystyä toteamaan liittymän toimiessa?

Elisa.fi/nopeustesti/

?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Itse olen PC:llä testatessani tottunut käyttämään cli-pohjaista speedtest.net sovellusta. Elisan palvelimen id on 22669.

Itse olen PC:llä testatessani tottunut käyttämään cli-pohjaista speedtest.net sovellusta. Elisan palvelimen id on 22669.

Selvä. Kiitän.

CLI Speedtestin hyvänä puolena on sekin, että selaimen mahdollisesta vaikutuksesta tuloksiin ei tarvitse keskustella. Tulokset tuota Elisan palvelinta vasten näyttävät tällä hetkellä tältä:

@tontze Elisan sivuilla olevan nopeustestin yritin varovasti sivuuttaa kysymällä ‘riippumatonta’ testiä. Tilanne on myöhemmin tasaantunut, mutta vielä reilut neljä kuukautta sitten se antoi huomattavasti muita testejä parempia tuloksia, mistä herää epäilys, että tuota testiä olisi jotenkin viritetty. Vaikka se taustalla käyttääkin samaa Ooklan speedtestiä, on ilmeisesti mahdollista, että sen tulos eroaa paljonkin esimerkiksi speedtest.net:n kautta Elisan palvelinta vasten ajetun testin tuloksesta. Joku Elisalainen voisi ehkä hieman valaista mistä tällainen voi johtua...

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Kyllähän noissa tuloksissa eroa on, etenkin tuossa viimeisessä.

Noin 5-10 minuutin aikaikkunassa testit tehty.

Osallistu keskusteluun