Vastattu

Laajakaistaliittymän nopeuden muutos!

  • 4 May 2019
  • 9 kommenttia
  • 1822 katselukerrat

Hei! Kiinnostaisi tietää, että kauanko nopeuden muutoksessa yleensä kestää? Oli 10mbit/s netti ja vaihdoin sen nopeampaan 100mbit/s.
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Pringlespurkki 4 May 2019, 21:11

Katso alkuperäinen viesti

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

9 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23
Hei! Kiinnostaisi tietää, että kauanko nopeuden muutoksessa yleensä kestää? Oli 10mbit/s netti ja vaihdoin sen nopeampaan 100mbit/s.

Jos muutos vaatii asentajan tekemään kytkentöjä (esim. ADSL-porttipaikan vaihto dslamissa VDSL-porttipaikaksi), on normaali toimitusaika pari-kolme arkipäivää. Jos kyseessä on pelkkä ohjelmointityö, onnistuu se automaatioasteesta riippuen tunneissa.

Saitko tilausvahvistuksen ? Mitä siinä lukee ?

Hei! Kiinnostaisi tietää, että kauanko nopeuden muutoksessa yleensä kestää? Oli 10mbit/s netti ja vaihdoin sen nopeampaan 100mbit/s.Jos muutos vaatii asentajan tekemään kytkentöjä (esim. ADSL-porttipaikan vaihto dslamissa VDSL-porttipaikaksi), on normaali toimitusaika pari-kolme arkipäivää. Jos kyseessä on pelkkä ohjelmointityö, onnistuu se automaatioasteesta riippuen tunneissa.

Saitko tilausvahvistuksen ? Mitä siinä lukee ?



Joo ei ongelmaa enää! Nopeus vaihtuikin jo 🙂
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Joo ei ongelmaa enää! Nopeus vaihtuikin jo :)


Hieno juttu, kiitos kuittauksestasi.
Lainataan vähän ketjua. OmaElisan kautta "päivitin" nykyistä liittymää. Kyseessä on sama, mutta saisi 3kk 50% hinnan pois. Nyt näyttää, että liittymä suljetaan huomenna ja laitetaan takaisin päälle myöhemmin? Maalaisjärjellä vaikuttaa aika turhalta. Meinaatteko laittaa asentajankin käymään uudelleen?

On tässä kieltämättä mennyt poikki ajoittain liittymä ja DSLreports antaa bufferbloat upload aivan järkyttäviä määriä. Twitch striimitkin pätkii ja menee poikki hetkittäin. Luulisi kaistan riittävän, mutta joku tukehduttaa sen täysin. Varsinkin noissa striimeissä, joissa on 8000Kbps käytössä.

RJ45 kaapelin vaihoin jo uuteen ja aikomuksena myös tuo rj11, jos auttaisi asiaan yhtään. Purkin mukana tullut rimpula siinäkin käytössä, joka on TeleWell TW-EV902. Mitään arvoja tällä ei taida nähdä mistään, mutta ei pitäisi olla mitään hidasteitakaan? Nopeudet ja pingit ovat yleensä tasaiset.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Lainataan vähän ketjua. OmaElisan kautta "päivitin" nykyistä liittymää. Kyseessä on sama, mutta saisi 3kk 50% hinnan pois. Nyt näyttää, että liittymä suljetaan huomenna ja laitetaan takaisin päälle myöhemmin? Maalaisjärjellä vaikuttaa aika turhalta. Meinaatteko laittaa asentajankin käymään uudelleen?

On tässä kieltämättä mennyt poikki ajoittain liittymä ja DSLreports antaa bufferbloat upload aivan järkyttäviä määriä. Twitch striimitkin pätkii ja menee poikki hetkittäin. Luulisi kaistan riittävän, mutta joku tukehduttaa sen täysin. Varsinkin noissa striimeissä, joissa on 8000Kbps käytössä.

RJ45 kaapelin vaihoin jo uuteen ja aikomuksena myös tuo rj11, jos auttaisi asiaan yhtään. Purkin mukana tullut rimpula siinäkin käytössä, joka on TeleWell TW-EV902. Mitään arvoja tällä ei taida nähdä mistään, mutta ei pitäisi olla mitään hidasteitakaan? Nopeudet ja pingit ovat yleensä tasaiset.

Ootko huomannut katkeaako modeemista linjavalo kun yhteyskin pätkäisee? Tai tapahtuuko purkin valoille ylipäätään mitään muutoksia tuolloin? Ilmeisesti yhteys katkeaa kaikilta laitteilta yhtäaikaisesti eikä ole merkitystä käyttääkö wlania vai ethernetiä? Tosiaan hyvä jos pystyisit koittamaan toista rj11-kaapelia, mahdollisimman lyhyttä sellaista. Kannattaa myös mahdollisuuksien mukaan testata toista puhelinpistorasiaa ja modeemiakin.

Olitkin laittanut profiiliisi jo asiakasnumerosi, joten onko ok että katson linjaa täältä käsin?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Hei!

Nopeudenmuutoksessa ei liittymää suljeta.

Se vaihtuu taustalla. Toki liittymätyyppi siinä vaihtuu ja laskutuksen hinta, siksi vanha sopimus esim. 10M joudutaan sulkemaan, jos vaihtaa nopeampaan 50M-tilaajakaistaan. Siitä tulee uusi sopimus vaihtopäivästä alkaen ja sitä liittymää ei suljeta - eli se toimii kuin tähänkin asti nopeuden vaan vaihtuessa. Nopeus vaihtuu tunnin sisään, käynnistä modeemi uudelleen.

Tässä suljetaan sopimus, ei liittymä, ja avataan toinen sopimus vastaamaan tilausta!!!

Nyt soi Frontliner & Katt Niall - Heart Beating (Original Mix).
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23
Nopeudenmuutoksessa ei liittymää suljeta.

Tämä ei pidä aina paikkaansa. Jos kyseessä on asennusta vaativa tekniikanvaihto, tehdään muutos yleensä vanhan sopimuksen purkuna ja uusi sopimus uutena.

Asiakkaalle päin ei pitäisi katkosta näkyä, jos asentajan työt sujuvat suunnittellusti. Esim. talvikaudella on välillä isoja haasteita talojakamoihin pääsyissä kun huoltoyhtiöt eivät kerkiä ovia availemaan kun tekevät lumitöitä. Lukitukset ovat useissa taloyhtiöissä huonosti hoidettu.

Lainataan vähän ketjua. OmaElisan kautta "päivitin" nykyistä liittymää. Kyseessä on sama, mutta saisi 3kk 50% hinnan pois. Nyt näyttää, että liittymä suljetaan huomenna ja laitetaan takaisin päälle myöhemmin? Maalaisjärjellä vaikuttaa aika turhalta. Meinaatteko laittaa asentajankin käymään uudelleen?

On tässä kieltämättä mennyt poikki ajoittain liittymä ja DSLreports antaa bufferbloat upload aivan järkyttäviä määriä. Twitch striimitkin pätkii ja menee poikki hetkittäin. Luulisi kaistan riittävän, mutta joku tukehduttaa sen täysin. Varsinkin noissa striimeissä, joissa on 8000Kbps käytössä.

RJ45 kaapelin vaihoin jo uuteen ja aikomuksena myös tuo rj11, jos auttaisi asiaan yhtään. Purkin mukana tullut rimpula siinäkin käytössä, joka on TeleWell TW-EV902. Mitään arvoja tällä ei taida nähdä mistään, mutta ei pitäisi olla mitään hidasteitakaan? Nopeudet ja pingit ovat yleensä tasaiset.
Ootko huomannut katkeaako modeemista linjavalo kun yhteyskin pätkäisee? Tai tapahtuuko purkin valoille ylipäätään mitään muutoksia tuolloin? Ilmeisesti yhteys katkeaa kaikilta laitteilta yhtäaikaisesti eikä ole merkitystä käyttääkö wlania vai ethernetiä? Tosiaan hyvä jos pystyisit koittamaan toista rj11-kaapelia, mahdollisimman lyhyttä sellaista. Kannattaa myös mahdollisuuksien mukaan testata toista puhelinpistorasiaa ja modeemiakin.

Olitkin laittanut profiiliisi jo asiakasnumerosi, joten onko ok että katson linjaa täältä käsin?


En ole tajunnut tai ehtinyt niitä vilkuilla ollenkaan. Yhteys tiputti alas ja palasi aika nopeasti takaisin. Modeemi on siis vain langan päässä yhdellä koneella ja ei ole wlan tuossa ollenkaan. Paremman rj11 tilasinkin ja kokeilen sitä myöhemmin. Tässä asunnossa ei ole kuin olohuoneessa toimiva pistorasia, makuuhuoneesta on otettu pois käytöstä. Vaikuttaisi, että tuo random tiputtelu loppui rj45 kaapelin uusimisella toistaiseksi.

Saa sitä katsoa, että onko siellä mitä lukemia. Itse en voi katsoa mitään arvoja tuolla, koska kyseessä on ns. dummy purkki.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

En ole tajunnut tai ehtinyt niitä vilkuilla ollenkaan. Yhteys tiputti alas ja palasi aika nopeasti takaisin. Modeemi on siis vain langan päässä yhdellä koneella ja ei ole wlan tuossa ollenkaan. Paremman rj11 tilasinkin ja kokeilen sitä myöhemmin. Tässä asunnossa ei ole kuin olohuoneessa toimiva pistorasia, makuuhuoneesta on otettu pois käytöstä. Vaikuttaisi, että tuo random tiputtelu loppui rj45 kaapelin uusimisella toistaiseksi.

Saa sitä katsoa, että onko siellä mitä lukemia. Itse en voi katsoa mitään arvoja tuolla, koska kyseessä on ns. dummy purkki.


No nyt näyttääkin siltä että fyysinen yhteys ei ole katkonut purkille saakka kertaakaan nyt 24h sisään, joten uskon että tuo rj45:n vaihto korjasi ongelmaa. Jos yhteys vielä katkoo niin varmista katkeaako se DSL-valo modeemilta. Ja voidaan toki uudemman kerran täältä katsella sitä katkeilua. Mutta sormet ristissä, toivotaan että tällä selvittiin 🤞🏻