Vastattu

Miksi työpaikan etäyhteys ei toimi

  • 20 February 2022
  • 4 kommenttia
  • 483 katselukerrat

Miten saan työpaikan etäyhteyden toimimaan?

 

Vaihdoin jokin aika sitten reitittimen uuteen - Zyxel NBG6604 AC 1200. Samassa rytäkässä otin taloyhtiön netin käyttöön. Muutosten jälkeen työkoneeni etäyhteys ei ole toiminut niin kuin sen pitäisi.

 

Välillä yhteys muodostuu työpaikan verkkoon, mutta varsinaista verkkoyhteyttä ei ole, tai kone ei avaa mitään sivuja. Etäyhteyden yhdistymiseen saattaa mennä jopa tunteja ja joinain päivinä en saa luotua yhteyttä ollenkaan. Nettisivut ilmoittavat ongelmaksi mm. :

-DNS address could not be found

-Your internet access is blocked Firewall or antivirus software may have blocked the connection

 

Jos saan yhteyden muodostettua, toimii se yleensä ihan normaalisti koko työpäivän. Netti toimii puolison työkoneen etäyhteydessä, chromecastissa ja muissa laittessa täysin normaalisti.

Puhelimen netillä etäyhteyteen yhdistäminen onnistuu sekunneissa.

 

 

 

Olen yrittänyt mm:

-DNS-palvelimen osoitteiden lisääminen

-Cmd-sovelluksessa lukuisat komennot

-Työkoneen vaihtaminen

-Reitittimen resetointi

-Katsoa asiaa kuntoon työpaikan käytön tuen kanssa, mutta osaaminen on tasoa: käynnistä kone uudelleen.

 

 

 

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi irritus 22 February 2022, 08:50

Katso alkuperäinen viesti

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

4 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Moikka @Late-1 ja tervetuloa OmaYhteisöön! 

Onpas kyllä erikoinen pulma. Olikos sulla miten sisäverkko toteutettu - onko tuo reititin kytketty esim. jonkin toisen modeemin perään? Tämä kysymys siksi, että jos on modeemi ja lisäksi vielä tuo reititin käytössä, voi kahden laitteen palomuurit olla ‘päällekkäin’  ja tästä ei muut laitteet usein tykkää. Mainitsitkin että olit puhelimen yhteydellä tuota testannut, mutta oliko sinun mahdollista tuota toisella reitittimellä myös testata? Voi olla myös kyse siitä, että jokin tietty portti on kiinni reitittimen asetuksissa, jonka tuo työkoneesi tarvitsee.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Tiedäkö, mitä vpn-protokollaa työpaikallanne käytetään? Ipsec-protokolla voi olla haastava saada toimimaan osoitemuunnoksen takaa.

Aivan ensimmäiseksi voisit tarkastaa reitittimesi asetuksista, onko siellä ipsec-avustajaa. Eli ipsec helper, ipsec alg, ipsec application layer gateway. Zyxel NBG6604:ssä ilmeisesti WAN → NAT → Passthrough → IPSEC → ◉ Enable.

Mikäli tämä ei auta, voisit kysyä työpaikalta, tukevatko heidän laitteensa OpenVPN- tai Wireguard-protokollia ja siirtyä käyttämään jompaa kumpaa noista.

┈─┈

Oletko seurannut, ilmeneekö tämä ongelma silloin, kun teillä molemmilla on etäyhteys auki? Entä onko samaan Zyxeliin kytketytyneenä VoWiFi-puhelimia?

Mikäil reitittimesi ei siedä useampaa kuin yhden Ipsec-istunnon, jo yksi älypuhelin, jossa VoWiFi on päällä, voi sotkea etäyhteyden työpaikalle.

Et maininut nettisi yhteysmuotoa. Mutta jos se on Ethernet, voit melko helposti erottaa työkoneesi kokonaan erilliseen verkkoon. Hanki pieni Ethernet-kytkin, vaikka 5-porttinen. Kytke tämä huoneistojakamosi nousu-liittimeen. Kytke kytkimestä johto NBG6604:n wan-porttiin.

Hanki toinen reititin työkonetta varten. Tarkasta myös vanha reitittimesi. Jos siinä on wan-liitin, voit käyttää sitä. Kytke hankkimastasi kytkimestä johto toisen reitittimesi wan-porttiin.

Kun teette töitä, kytkeytykää työkoneittenne kanssa aina eri reitittimiin.

Mikäli yhteysmuotona onkin VDSL2- tai kaapeli-tv, tällöin kytkimen oston sijasta siltaa yksi modeemin porteista ja kytke toinen reititin modeemin sillattuun porttiin.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +12

@Late-1 Saitko tuon etäyhteyden toimimaan? 😊

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Onko firmalla useampi kuin yksi VPN-palvelin?

Ongelman voi yrittää kiertää myös kytkeytymällä eri koneilla eri VPN-palvelimiin.