Kohta 10 vuotta on kärsitty huonosti toimivasta Elisa laajakaistasta. Elisa teki sopimuksen taloyhtiömme kanssa ja muka tarjoaa 100/10 Mbits yhteyden joka kuuluu vuokraan. Todellisuudessa yhteys on hyvän jos on 60/6 Mbits, joskus upload nopeus putoa jopa alle 2 Mbits. Eli liittymä on käytännössä käyttökelvoton, jos haluaa striimata, lähettää videoita youtubeen, varmuuskopioda dataa pilveen tai tehdä etätöitä.
Elisa rajoittaa työ ja harrastusmahdollisuuksia, en pysty tekemään etätöitä, kehittyä ammattissani ja harrastuksissani. Ja koska Elisalla on sopimus taloyhtiön kanssa, asuntoon ei saa mitään muuta lankayhteyttä ei DNA, ei Soneraa, ei mitään. Ollaan suorastaan panttivankeina Elisalla, kun ei edes rahalla saa parempaa yhteyttä. Elisa pilaa suorastaan elämän, kun ei voi tehdä töitä kotona, harrastaa, ei mitään. Ainoa keino olisi muuttaa pois taloyhtiöstä, mikä ei valitettavasti ole mahdollista.
Pahinta, ettei Elisa halua tehdä mitään asialle, Elisa on tyytyväinen kun saa taloyhtiöltä säännöllisesti rahaa, rajoittaa kilpailijoita, mutta se ettei yhteys toimi, ei Elisaa kiinnosta. Olen 10 vuoden aikana valittanut asiasta useita kertoja Elisalle, mutta aina sama vastaus, Elisalla on kaikki kunnossa tässä on 99€ vianrajausmaksu, kun vika ei ollut Elisassa. Mutta vaikka tarkastaja kävi kotonani, vaihtoi puhelinpistokkeet, teki mittaukset kahdella eri vdsl modeemeilla ja nopeus oli silti 60/6 Mbits, niin vika ei ole myöskään MINUN ei laitteistoissani. Mutta Elisan mielestä, koska taloyhtiössä on "huonot kuparit" niin vika on minun ja minun pitäisi maksaa 99€ vianrajausmaksu jos valitan huonosta nopeudesta. Ei huonolle yhteydelle edes yritetä tehdä mitään!!
Minulla on pari kysymystä:
1. Jos taloyhtiössä on muka "huonot kuparit" niin miksi ihmeessä Elisa valitsi VDSL tekniikan? Se oli Elisan valinta, sillä ennen Elisaa meillä oli DNA laajakaista taloyhtiössä, joka on toiminut kaapelimodeemin kautta, eikä mitään ongelmia koskaan ollut. Samoin kaapelimodeemi tarjoaa jopa 1000M / 100M nopeudet. Miksi ihmeessä Elisa valitsi VDSL, jos se ei toimi ja maksiminopeuskin on vain 100M /10M ? Ja todellisuudessa ole kuin puolet siitä? Säästösyistä? Jotta voisi huijata asukkaita ja tarjota heille puolet nopeudesta ja syyttää "huonoja kupareita"?
Vaikka sekään ei ole totta. Olen asunut tässä taloyhtiössä 15 vuotta ja ennen taloyhtiön sopimusta Elisan kanssa minulla minulla oli myös Elisan VDSL yhteys, joka ei vaan kuulunut vuokraan ja josta maksoin 39€/kk. Mutta silloin yllätys yllätys samoilla "huonoilla kupareilla" sain ongelmitta jopa 110m/10M nopeuden. Ja "kuparit ruostuivat" vasta sen jälkeen kun taloyhtiö teki sopimuksen Elisan kanssa.
2. Jos VDSL kuparit ovat huonoja niin miksei vaihdeta yhteystapaa? Vaikka tuohon kaapelimodeemiin, joka meillä oli DNA:n kanssa? Tai asenneta toista yhteystapaa VDSL rinnalle, jos ei haluta pakottaa kaikkia taloyhtiön 170 asuntoa vaihtamaan modeemia?
3. Jos Elisa on huijannut minua 10 vuoden ajan ja 10 vuoden ajan olen maksanut vuokrassa 100m/10m yhteydestä mutta saanut vain puolet siitä, niin onko minulla oikeus korvauksiin?
4. Jos Elisa ei pysty toimittamaan VDSL tekniikalla yhteyden josta veloittaa maksun, pitäisikö Elisan tarjota korvaava yhteys VELOITUKSETTA, esim 5G tekniikalla?
5. Ja jos Elisa ei suostu tekemään asialle mitään, ja yrittää tukkea asiakkaiden suut 99€ vianrajausmaksuilla, ettei asiakkaat valittaisi yhteydestä, niin kenelle voi valittaa asiasta? Kun olemme Elisan panttivankeina tässä. Auttaisiko kuluttaja-asiamies?
Tilanne on suorastaan toivoton! Ei voi muuta kuin rukoilla, että Elisa menisi konkurssiin ja taloyhtiö tekisi sopimuksen DNA:n tai Telian kanssa.
EDIT: 23.9.2025 // Muokattu otsikkoa kuvaavammaksi. -eepuska




