Skip to main content

Mitä tehdä jos Elisa ei suostu/pysty korjaamaan/parantamaan yhteyttä?

  • September 22, 2025
  • 18 kommenttia
  • 312 katselukerrat

Forum|alt.badge.img

Kohta 10 vuotta on kärsitty huonosti toimivasta Elisa laajakaistasta. Elisa teki sopimuksen taloyhtiömme kanssa ja muka tarjoaa 100/10 Mbits yhteyden joka kuuluu vuokraan. Todellisuudessa yhteys on hyvän jos on 60/6 Mbits, joskus upload nopeus putoa jopa alle 2 Mbits. Eli liittymä on käytännössä käyttökelvoton, jos haluaa striimata, lähettää videoita youtubeen, varmuuskopioda dataa pilveen tai tehdä etätöitä.


Elisa rajoittaa työ ja harrastusmahdollisuuksia, en pysty tekemään etätöitä, kehittyä ammattissani ja harrastuksissani. Ja koska Elisalla on sopimus taloyhtiön kanssa, asuntoon ei saa mitään muuta lankayhteyttä ei DNA, ei Soneraa, ei mitään. Ollaan suorastaan panttivankeina Elisalla, kun ei edes rahalla saa parempaa yhteyttä. Elisa pilaa suorastaan elämän, kun ei voi tehdä töitä kotona, harrastaa, ei mitään. Ainoa keino olisi muuttaa pois taloyhtiöstä, mikä ei valitettavasti ole mahdollista.


Pahinta, ettei Elisa halua tehdä mitään asialle, Elisa on tyytyväinen kun saa taloyhtiöltä säännöllisesti rahaa, rajoittaa kilpailijoita, mutta se ettei yhteys toimi, ei Elisaa kiinnosta. Olen 10 vuoden aikana valittanut asiasta useita kertoja Elisalle, mutta aina sama vastaus, Elisalla on kaikki kunnossa tässä on 99€ vianrajausmaksu, kun vika ei ollut Elisassa. Mutta vaikka tarkastaja kävi kotonani, vaihtoi puhelinpistokkeet, teki mittaukset kahdella eri vdsl modeemeilla ja nopeus oli silti 60/6 Mbits, niin vika ei ole myöskään MINUN ei laitteistoissani. Mutta Elisan mielestä, koska taloyhtiössä on "huonot kuparit" niin vika on minun ja minun pitäisi maksaa 99€ vianrajausmaksu jos valitan huonosta nopeudesta. Ei huonolle yhteydelle edes yritetä tehdä mitään!!


Minulla on pari kysymystä:

1. Jos taloyhtiössä on muka "huonot kuparit" niin miksi ihmeessä Elisa valitsi VDSL tekniikan? Se oli Elisan valinta, sillä ennen Elisaa meillä oli DNA laajakaista taloyhtiössä, joka on toiminut kaapelimodeemin kautta, eikä mitään ongelmia koskaan ollut. Samoin kaapelimodeemi tarjoaa jopa 1000M / 100M nopeudet. Miksi ihmeessä Elisa valitsi VDSL, jos se ei toimi ja maksiminopeuskin on vain 100M /10M ? Ja todellisuudessa ole kuin puolet siitä? Säästösyistä? Jotta voisi huijata asukkaita ja tarjota heille puolet nopeudesta ja syyttää "huonoja kupareita"?

Vaikka sekään ei ole totta. Olen asunut tässä taloyhtiössä 15 vuotta ja ennen taloyhtiön sopimusta Elisan kanssa minulla minulla oli myös Elisan VDSL yhteys, joka ei vaan kuulunut vuokraan ja josta maksoin 39€/kk. Mutta silloin yllätys yllätys samoilla "huonoilla kupareilla" sain ongelmitta jopa 110m/10M nopeuden. Ja "kuparit ruostuivat" vasta sen jälkeen kun taloyhtiö teki sopimuksen Elisan kanssa. 

2. Jos VDSL kuparit ovat huonoja niin miksei vaihdeta yhteystapaa? Vaikka tuohon kaapelimodeemiin, joka meillä oli DNA:n kanssa? Tai asenneta toista yhteystapaa VDSL rinnalle, jos ei haluta pakottaa kaikkia taloyhtiön 170 asuntoa vaihtamaan modeemia?

3. Jos Elisa on huijannut minua 10 vuoden ajan ja 10 vuoden ajan olen maksanut vuokrassa 100m/10m yhteydestä mutta saanut vain puolet siitä, niin onko minulla oikeus korvauksiin? 

4. Jos Elisa ei pysty toimittamaan VDSL tekniikalla yhteyden josta veloittaa maksun, pitäisikö Elisan tarjota korvaava yhteys VELOITUKSETTA, esim 5G tekniikalla? 

5. Ja jos Elisa ei suostu tekemään asialle mitään, ja yrittää tukkea asiakkaiden suut 99€ vianrajausmaksuilla, ettei asiakkaat valittaisi yhteydestä, niin kenelle voi valittaa asiasta? Kun olemme Elisan panttivankeina tässä. Auttaisiko kuluttaja-asiamies?


Tilanne on suorastaan toivoton! Ei voi muuta kuin rukoilla, että Elisa menisi konkurssiin ja taloyhtiö tekisi sopimuksen DNA:n tai Telian kanssa. 


EDIT: 23.9.2025 // Muokattu otsikkoa kuvaavammaksi. -eepuska

September 23, 2025

Mutta nyt minä etukäteen tiedän miten käy, Elisa sanoo että Elisan vehkeissä kaikki on kunnossa ja Heka sanoo, että Hekan kupareissa kaikki on kunnossa, mutta nopeus on jostain syystä hidas ja minä saan 99€ laskun, kun yhteys ei toimi eikä asialle haluta tehdä mitään.

Kiinteistössänne on iso määrä huoneistoja. Katselin läpi useamman rapun liittymiä ja kyllä sieltä löytyy useita yhteyksiä, jotka ovat synkanneet täydellä 100M nopeudella.

Kiinteistö rupeaa myös olemaan jo melkoisen vanha, eli eivät ne puhelinkaapelit varmasti enää ihan iskussaan ole jokaiseen huoneistoon. Harva yhtiö haluaa investoida puhelinkaapelien uusimiseen.

Lähivuosina tullee peruskorjaus ja menee sisäverkko uusiksi ja vaihtuu DSL:n tilalle ethernetiä tai kuitua ja nopeudet nousevat ihan eri luokkaan.

HEKA voi käydä vaihtamassa huoneistoosi tulevan sisäverkon parin niin halutessaan, jos siellä ns. “ressupareja” olemassa on. Kannattaa myös huoneiston sisältä irtikytkeä ylimääräiset puhelinrasiat, jos sellaisia on.

18 kommenttia

  • September 23, 2025

Elisahan puhuu täyttä palturia, että VDSL2:sen maksiminopeus on 100/10Mbit/s. Tiedän esim. Siikaverkon taloyhtiökohteissa kuluttajalle myydään ihan 100/100Mbit/s eli VDSL2 30a profiilia ja sellainen toteutuu oikein nätisti. 17a maksiminopeus on 100/64Mbit/s. Ja kaapeleiden korjaus kuuluu taloyhtiön vastuulle eli he tilaavat firman joko asentamaan valokuitukaapelit tai ethernet-kaapelit asuntoihin.

Eli jos Elisalla jää 100/10Mbit/s nopeusluokassa koko aika alle, niin silloin kyseessä on sopimuksen purku tai korjatkoot kuntoon.  Ja Elisalla kaapelimodeemi on sitten rajattu 1000/50Mbit/s. 
 


 

 


sakarialanne
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+24
  • OmaYhteisön moderaattori
  • September 23, 2025

Elisahan puhuu täyttä palturia, että VDSL2:sen maksiminopeus on 100/10Mbit/s.

 

Tekninen maksimi on eri asia, kuin asiakkaalle myyty palvelu.

 


Forum|alt.badge.img
  • Keskustelun aloittaja
  • Osallistuja
  • September 23, 2025

Elisahan puhuu täyttä palturia, että VDSL2:sen maksiminopeus on 100/10Mbit/s.

 

Tekninen maksimi on eri asia, kuin asiakkaalle myyty palvelu.

 

 

Ja asiakkaalle myyty palvelu on eri asia, mitä asiakas saa Elisalta.  Yritäpäs tehdä töitä tolla yhteydellä, kun sinun pitäisi uploadata asiakkaalle yli 3000 valokuvaa ja videot. 

 


  • September 23, 2025

Elisahan puhuu täyttä palturia, että VDSL2:sen maksiminopeus on 100/10Mbit/s.

 

Tekninen maksimi on eri asia, kuin asiakkaalle myyty palvelu.

 

 

Ja asiakkaalle myyty palvelu on eri asia, mitä asiakas saa Elisalta.  Yritäpäs tehdä töitä tolla yhteydellä, kun sinun pitäisi uploadata asiakkaalle yli 3000 valokuvaa ja videot. 

 

 

@sakarialanne Kun sä hoidat kiinteän puolen, niin varmaan voisit kurkkailla yhteyttä?


sakarialanne
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+24
  • OmaYhteisön moderaattori
  • September 23, 2025

Elisahan puhuu täyttä palturia, että VDSL2:sen maksiminopeus on 100/10Mbit/s.

 

Tekninen maksimi on eri asia, kuin asiakkaalle myyty palvelu.

 

 

Ja asiakkaalle myyty palvelu on eri asia, mitä asiakas saa Elisalta.  Yritäpäs tehdä töitä tolla yhteydellä, kun sinun pitäisi uploadata asiakkaalle yli 3000 valokuvaa ja videot. 

 

Laita asiakasnumero profiiliisi niin katsotaan. 

Elisa on toimittanut kuidun talojakamoon ja asentanut sinne dslamin. Tähän kohtaan loppuu operaattorin vastuualue. Sisäverkko on taloyhtiön vastuulla ja huoneiston kytkennät asukkaan vastuulla.

Jos asiaa ei ole vielä käyty tarkemmin tutkimassa, teemme sen toki. Joskus sisäverkon parien uudelleenjärjestelyllä saadaan häiriöitä vähennettyä.


Forum|alt.badge.img
  • Keskustelun aloittaja
  • Osallistuja
  • September 23, 2025

Kyllä on tutkittu parikin kertaa, mutta mitään ei tehty asialle. Elisan asentaja käy tutkimassa talojakaamossa jotain ja sanoo että Elisan laitteissa kaikki on kunnossa ja taloyhtiön laitteisiin hänellä ei ole lupa koskea. Sitten parin viikon päästä käy Hekan asentaja käy jopa kotonani mittaamassa ja tutkimassa kuparit, ja toteaa, että kaikki on kunnossa, mutta nopeus todellakin on vain 60 Mbits / 6 Mbits, ja Elisan vehkeisiin hänellä ei ole lupaa koskea. Jokaisen mielestä kaikki on kunnossa, mutta nopeus on vain hidas, eikä asialle haluta tehdä mitään. Sitten Elisa lähettää 99€ vianrajauslaskun minulle, kun kaikki on kuulema kunnossa ja vika on asiakkaan. Ja näin on jatkunut jo 10 vuotta, mitään ei tehdä asialle.

Jos nämä Elisan ja Hekan asentajat järjestäisivät vaikka treffit ja antaisivat toisilleen luvan koskettaa toisensa vehkeisiin, ehkä silloin jotain tulosta syntyisi ja ratkaisu löytyisi? 

Mutta nyt minä etukäteen tiedän miten käy, Elisa sanoo että Elisan vehkeissä kaikki on kunnossa ja Heka sanoo, että Hekan kupareissa kaikki on kunnossa, mutta nopeus on jostain syystä hidas ja minä saan 99€ laskun, kun yhteys ei toimi eikä asialle haluta tehdä mitään.


sakarialanne
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+24
  • OmaYhteisön moderaattori
  • September 23, 2025

Mutta nyt minä etukäteen tiedän miten käy, Elisa sanoo että Elisan vehkeissä kaikki on kunnossa ja Heka sanoo, että Hekan kupareissa kaikki on kunnossa, mutta nopeus on jostain syystä hidas ja minä saan 99€ laskun, kun yhteys ei toimi eikä asialle haluta tehdä mitään.

Kiinteistössänne on iso määrä huoneistoja. Katselin läpi useamman rapun liittymiä ja kyllä sieltä löytyy useita yhteyksiä, jotka ovat synkanneet täydellä 100M nopeudella.

Kiinteistö rupeaa myös olemaan jo melkoisen vanha, eli eivät ne puhelinkaapelit varmasti enää ihan iskussaan ole jokaiseen huoneistoon. Harva yhtiö haluaa investoida puhelinkaapelien uusimiseen.

Lähivuosina tullee peruskorjaus ja menee sisäverkko uusiksi ja vaihtuu DSL:n tilalle ethernetiä tai kuitua ja nopeudet nousevat ihan eri luokkaan.

HEKA voi käydä vaihtamassa huoneistoosi tulevan sisäverkon parin niin halutessaan, jos siellä ns. “ressupareja” olemassa on. Kannattaa myös huoneiston sisältä irtikytkeä ylimääräiset puhelinrasiat, jos sellaisia on.


Forum|alt.badge.img
  • Keskustelun aloittaja
  • Osallistuja
  • September 23, 2025

Kiinteistössänne on iso määrä huoneistoja. Katselin läpi useamman rapun liittymiä ja kyllä sieltä löytyy useita yhteyksiä, jotka ovat synkanneet täydellä 100M nopeudella.

Kiinteistö rupeaa myös olemaan jo melkoisen vanha, eli eivät ne puhelinkaapelit varmasti enää ihan iskussaan ole jokaiseen huoneistoon. Harva yhtiö haluaa investoida puhelinkaapelien uusimiseen.

Lähivuosina tullee peruskorjaus ja menee sisäverkko uusiksi ja vaihtuu DSL:n tilalle ethernetiä tai kuitua ja nopeudet nousevat ihan eri luokkaan.

HEKA voi käydä vaihtamassa huoneistoosi tulevan sisäverkon parin niin halutessaan, jos siellä ns. “ressupareja” olemassa on. Kannattaa myös huoneiston sisältä irtikytkeä ylimääräiset puhelinrasiat, jos sellaisia on.

 

Talo on peruskorjattu vuonna 2000, kylpyhuoneet on uusittu 2005, keittiöt 2015. Mitään tietoa tulevista peruskorjauksista ainakaan minulla, asukkaalla ei ole. Taphtuvatko nämä korjaukset 10 vai 20 vuoden päästä? Mistä nämä tiedot ovat peräisin?  Montako vuosikymmentä vielä joudun kärsimään tämän surkean Elisa-yhteyden kanssa? 

Ja vaikea uskoa että Heka suostuisi repimään seinät auki asunnossani ja vetämään uudet puhelinparin, kun asunnosta valmiiksi löytyy tv-kaapeli, jonka kautta saisi vaikka 1000M yhteyden, jos Elisalta löytyisi halukkuutta tehdä jotain asialle.

Entäs oletteko miettineet jotain korvauksia siitä, että jouduin jo 10 vuotta kärsimään surkean yhdeytenne kanssa (ja ei ole tietoa montako vuosikymmentä joudun vielä kärsimään tulevaisuudessa)? 


sakarialanne
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+24
  • OmaYhteisön moderaattori
  • September 23, 2025

Kiinteistössänne on iso määrä huoneistoja. Katselin läpi useamman rapun liittymiä ja kyllä sieltä löytyy useita yhteyksiä, jotka ovat synkanneet täydellä 100M nopeudella.

Kiinteistö rupeaa myös olemaan jo melkoisen vanha, eli eivät ne puhelinkaapelit varmasti enää ihan iskussaan ole jokaiseen huoneistoon. Harva yhtiö haluaa investoida puhelinkaapelien uusimiseen.

Lähivuosina tullee peruskorjaus ja menee sisäverkko uusiksi ja vaihtuu DSL:n tilalle ethernetiä tai kuitua ja nopeudet nousevat ihan eri luokkaan.

HEKA voi käydä vaihtamassa huoneistoosi tulevan sisäverkon parin niin halutessaan, jos siellä ns. “ressupareja” olemassa on. Kannattaa myös huoneiston sisältä irtikytkeä ylimääräiset puhelinrasiat, jos sellaisia on.

 

Talo on peruskorjattu vuonna 2000, kylpyhuoneet on uusittu 2005, keittiöt 2015. Mitään tietoa tulevista peruskorjauksista ainakaan minulla, asukkaalla ei ole. Tapahtuvatko nämä korjaukset 10 vai 20 vuoden päästä? Mistä nämä tiedot ovat peräisin?  Montako vuosikymmentä vielä joudun kärsimään tämän surkean Elisa-yhteyden kanssa? 

Ja vaikea uskoa että Heka suostuisi repimään seinät auki asunnossani ja vetämään uudet puhelinparin, kun asunnosta valmiiksi löytyy tv-kaapeli, jonka kautta saisi vaikka 1000M yhteyden, jos Elisalta löytyisi halukkuutta tehdä jotain asialle.

Entäs oletteko miettineet jotain korvauksia siitä, että jouduin jo 10 vuotta kärsimään surkean yhdeytenne kanssa (ja ei ole tietoa montako vuosikymmentä joudun vielä kärsimään tulevaisuudessa)? 

Oletin, että ei olisi isompia korjauksia tehty, jos ei ethernet-verkkoa löydy.

Korvausvelvollisuutta ei ole, koska ongelman aiheuttaja on taloyhtiön vastuulla, eikä operaattorin.

Jossain kohtaa tulevaisuudessa VDSL2-laitteiden tilalle vaihdetaan g.fast laitteet, mutta sekään ei välttämättä ongelmaa ratkaise. En osaa sanoa, miksi aikanaan on päädytty VDSL2-ratkaisuun kaapelimodeemin sijaan. 

Laitan urakoitsijallemme työmääräyksen, että käyvät vielä kertaalleen paikalla tutkimassa mahdollisuutta vaihtaa sisäverkon paria. Siitä ei tule sinulle kustannuksia.

 


Forum|alt.badge.img
  • Keskustelun aloittaja
  • Osallistuja
  • September 24, 2025

Eli vaihtoehtona on vain kärsiä huonon yhteyden kanssa seuraavat 10-30 vuotta, kunnes taloyhtiössä ehkä joskus harmaassa tulevaisuudessa tehdään peruskorjaus ja jokaiseen asuntoon mahdollisesti vedetään CAT-kaapeli. 

Sitä odottaessa voi siis unohtaa etätyöt, harrastukset, pilvipalvelut, striimaukset, jne.. Ja kun täytyy lähettää isompi tiedosto, niin täytyy juosta kirjastoon lähettämään sen. Kun ei voi hankkia parempaa yhteyttä edes kilpailijalta, koska taloyhtiöllä on sopimus Elisan kanssa, eikä tänne saa DNA, Telian eikä mitään muutakaan laajakaista kuin Elisan. Ollaan Elisan panttivankeina, kunnes kuolema meidät erottaa!


Ja Elisalla tätä kutsutaan reilumeiningiksi! Ei korvausvelvollisuuttä ja hyvää päivänjatkoa, maailman onnellisin kansa!


PS: Olisiko mahdollista edes poistaa 100/10 rajoitukset yhteydestä, kun perille ei kuitenkaan tule kuin 60/6 hyvinäkin päivinä?  Vai olisiko se kohtuutonta ja Elisa tekisi tappiota jos teoreettinen maksiminopeus nostetaan edes pari megatavua sovitusta? 


sakarialanne
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+24
  • OmaYhteisön moderaattori
  • September 24, 2025

voi siis unohtaa etätyöt, harrastukset, pilvipalvelut, striimaukset, jne.. Ja kun täytyy lähettää isompi tiedosto, niin täytyy juosta kirjastoon lähettämään sen.

Jos paluusuunnan nopeus on sinulle elintärkeä, ota 5G-liittymä ja siihen uudenaikainen sisäreititin. Ei tartte “kirjastoon” lähteä.

 


Forum|alt.badge.img
  • Keskustelun aloittaja
  • Osallistuja
  • September 24, 2025

voi siis unohtaa etätyöt, harrastukset, pilvipalvelut, striimaukset, jne.. Ja kun täytyy lähettää isompi tiedosto, niin täytyy juosta kirjastoon lähettämään sen.

Jos paluusuunnan nopeus on sinulle elintärkeä, ota 5G-liittymä ja siihen uudenaikainen sisäreititin. Ei tartte “kirjastoon” lähteä.

 

 

Itse asiassa minulle on tärkeintä etäyhteys kotikoneelle, jotta mistä tahansa pääsisin käsiksi omiin tiedostoihin etänä ja siihen tietenkin tarvitaan upload kaistaa myös ja nettiin näkyvä IP osoite. (Ja IPv6 tässä on odotettu Elisalta vuodesta 2014, eli vaivaiset 11 vuotta, mutta ehkä jonain päivänä vielä...) 


Mutta valitettavasti Elisa tarjoaa laajakaistan asiakkaille Tupla 50 laajakaistan (tietenkin kohtuulliseen lisähintaan! Mites muutenkaan!) joka on vain 4G ja missä upload nopeus on yhtä huono ellei huonompi kuin kiinteässä Elisa yhteydessä.


On tietenki kohtuutonta toivoa, että Elisa tarjoaisi vuonna 2025 5G yhteyden tuplalaajakaistan asiakkaille. (Joka oikeustajuni mukaan pitäisi tarjota ilmaiseksi, eikä lisämaksusta, kun ei kiinteä laajakaista toimi, eikä asiakkaalla ole mahdollisuutta vaihtaa edes kilpailijalle) 

Mutta Elisa tietenkin tässäkin asiassa yrittää tehdä pisnestä. Tarjotaan niin surkea kiienteä yhteys, jotta asiakkaan olisi pakko maksaa vielä 50€/kk 5G yhteydestä, jotta voisi lähettää sähköpostiliitteet... ai niin sähköpostikaan ei enää kuulu Elisan laajakaistaan ja sekin on nykyään maksullinen lisäpalvelu... mutta se on jo eri tarina.


Forum|alt.badge.img+15
  • Älyniekka
  • September 24, 2025

Huomasitko ​@hakkeri , että Sakarialanne kertoi tehneensä työmääräyksen asentajalle Elisan laskuun, että tarkistavat vielä onko mahdollisuutta saada yhteyttä paremmaksi. Kyllä Elisa yrittää. 

Ja näin se on. Taloyhtiö on vastuussa sisäverkosta. Hekaa pitää sinun hiillostaa. Ja jos se ei auta, niin ei auta kuin ruveta harkitsemaan muuttoa.


Forum|alt.badge.img
  • Keskustelun aloittaja
  • Osallistuja
  • September 24, 2025

Huomasitko ​@hakkeri , että Sakarialanne kertoi tehneensä työmääräyksen asentajalle Elisan laskuun, että tarkistavat vielä onko mahdollisuutta saada yhteyttä paremmaksi. Kyllä Elisa yrittää. 

Ja näin se on. Taloyhtiö on vastuussa sisäverkosta. Hekaa pitää sinun hiillostaa. Ja jos se ei auta, niin ei auta kuin ruveta harkitsemaan muuttoa.

 

Kyllä huomasin, ja toivon että edes tällä kerta saavat korjattua jotain, sillä toivossa on hyvä elää ainakin seuraavat 10 vuotta. Valitettavasti edelliset asentajat eivät saaneet mitään aikaan, tämä kun ei ole ensimmäinen kerta kun valitan asiasta, ongelman kanssa sentään on eletty jo 10 vuotta.

 

Mutta jos olisin Elisalla töissä ja ajattelisin asiakaspalvelua ja asiakastyytyväisyyttä, niin:

  1. Ottaisin yhteyttä Hekaan ja kysyisin onko tiedossa peruskorjauksia lähitulevaisuudessa. Jos ei ole, niin keskustelisin asiasta, miten yhteysongelmat voisi ratkaistaa toisella tavalla, pitäisikö vaihtaa vaikka VDSL yhteys kaapelimodeemiin. Vai voisiko Elisa toimittaa 200 asunnon taloyhtiöön vaihtoehtoisen yhteyden? Niin että VDSL ja kaapelimodeemi toimisivat rinnakkain? Ja jokainen asukas voisi itse päättää, mitä yhteystapaa käyttää? Joka tapauksessa tämä on Hekan ja Elisan välinen sopimus, asukas ei voi vaikuttaa asiaan.
  2. Seuraavaksi poistaisin 100/10 nopeusrajoitukset. Jos yhteys toimisi vaikka 110/15 nopeudella, niin tuskin tämä suuri kuluerä Elisalle. 10 vuotta vanha sopimus ja nopeudet kuitenkin kannattaisi päivittää ajantasalle ja vastamaan vuoden 2025 tarpeita.
  3. Ja jos asentaja kävi asiakkaan kotona, teki mittaukset ja totesi, ettei nopeus vasta ilmoitettua. Niin tarjoaisin kyseiselle asiakkaalle veloituksetta vaikka 200/50 5G yhteyden. Ja pahoittelisin, että asiakas joutuu ostamaan 300€ hintaisen 5G modeemin.

Mutta näin tekisin minä, jos olisin Elisa. Mutta toki on olemassa myös vaihtoehto B:

  • Ollaan tekemättä mitään ja toivotaan etteivät asiakkaat valita 99€ vianrajausmaksun pelossa. Ja kun nopeus oli puolet luvatusta, niin säästämme 10 vuodessa 50 000€, mitä voi jakaa bonuksina johdolle. 

PS: Ja jos muutan niin ongelma ratkeaa? Vai seuraava asukas, joka muuttaa asuntooni, törmää aivan samaan ongelmaan ja alaa kirjoittamaan samoista ongelmista tänne.


Forum|alt.badge.img+15
  • Älyniekka
  • September 24, 2025

Asiakas ei voi oikein muuta kuin valittaa Hekalle. Elisa ei lähde aktiivisesti muuttamaan tai tarjoamaan mitään muuta kuin mitä yhtiö tilaa. Ei mikään operaattori sitä tee paitsi jos tekniikka poistuu kokonaan tarjolta, kuten omassa yhtiössä pari vuotta sitten DNA lopetti ADSL/VDSL tarjonnan, meillä ei kuitua tule alakertaan vaan tuo oli kauempaa keskusjakamosta tullut yhteys.

Riskinsä on tarjota yli tuon 100/10, koska ehkäpä linja ei kestä tuota. Saat kertomasi mukaan 60/6 joten eihän edes hyödyttäisi profiilin nosto. Korkeintaan modeemi yrittäisi liian kovaa nopeutta ja en ole varma, voisiko se mennä johonkin pysyvään pätkintäkierteeseen, ennen kuin kättelisi alemmalla nopeusluokalla.

3. Olisi juuri kuvaamallasi tavalla korjattavissa. Edullinen 5G siihen kylkeen, jos se toimisi paremmin. Ja mitä tulee kaapelinettiin, niin senkin käyttöönotto vaatii taloyhtiöltä toimia. Jonkin verran pitänee korjata/uusia/säätää antenniverkkoa ja ei se kaapelikaan ole onni tai autuus. Voi ihme jos verkko on ketjutettu (eli ktv/tv signaalin kulkee ketjussa kaikkien asuntojen kautta). Yleistä 60-70 luvun taloissa, niin saat kaikkien asuntojen häiriöt kaupan päälle. Jos puhelinverkko ei ole nopea, hyvässä kunnossa, niin ei varmaan TV-verkkokaan ole uusi.

 

Ymmärtääkseni jos asuu vuokralla ja vika ei ole omissa laitteissa eikä operaattorissa (eli taloyhtiössä), niin vianrajausmaksun voi osoittaa taloyhtiölle.


Forum|alt.badge.img
  • Keskustelun aloittaja
  • Osallistuja
  • September 24, 2025

Asiakas ei voi oikein muuta kuin valittaa Hekalle. Elisa ei lähde aktiivisesti muuttamaan tai tarjoamaan mitään muuta kuin mitä yhtiö tilaa. Ei mikään operaattori sitä tee paitsi jos tekniikka poistuu kokonaan tarjolta, kuten omassa yhtiössä pari vuotta sitten DNA lopetti ADSL/VDSL tarjonnan, meillä ei kuitua tule alakertaan vaan tuo oli kauempaa keskusjakamosta tullut yhteys.

Riskinsä on tarjota yli tuon 100/10, koska ehkäpä linja ei kestä tuota. Saat kertomasi mukaan 60/6 joten eihän edes hyödyttäisi profiilin nosto. Korkeintaan modeemi yrittäisi liian kovaa nopeutta ja en ole varma, voisiko se mennä johonkin pysyvään pätkintäkierteeseen, ennen kuin kättelisi alemmalla nopeusluokalla.

3. Olisi juuri kuvaamallasi tavalla korjattavissa. Edullinen 5G siihen kylkeen, jos se toimisi paremmin. Ja mitä tulee kaapelinettiin, niin senkin käyttöönotto vaatii taloyhtiöltä toimia. Jonkin verran pitänee korjata/uusia/säätää antenniverkkoa ja ei se kaapelikaan ole onni tai autuus. Voi ihme jos verkko on ketjutettu (eli ktv/tv signaalin kulkee ketjussa kaikkien asuntojen kautta). Yleistä 60-70 luvun taloissa, niin saat kaikkien asuntojen häiriöt kaupan päälle. Jos puhelinverkko ei ole nopea, hyvässä kunnossa, niin ei varmaan TV-verkkokaan ole uusi.

 

Hekan asentaja kävi aikoinaan kotonani, vaihtoi puhelinpistokkeet, ja totesi että kaikki on kunnossa ja Elisan vehkeisiin hänellä ei ollut lupa koskea. Yhteys mitattiin kahdella eri modeemilla ja useammalla johdolla, jopa vain 10cm lyhyellä, ja todettiin että kyllä hidas on. Sen jälkeen Elisan sivuille, kun haki laajakaistaa taloyhtiömme osoitteella, ilmestyi teksti pikkupräntinä, että 100M yhteyden todellinen nopeus saattaa olla vain 60M. Mutta nyt tämä teksti katosi, mutta yhteys ei ainakaan ole parantunut, päin vastoin.

Voisi Elisakin vihdoinkin luopua VDSL yhteyksistä. Vai montako vuosikymmentä aikovat jatkaa, jos Heka ei tee mitään asialle? Ja taloyhtiön jakamoon kuulema tulee valokuitu, joka muuttuu siellä VDSL yhteydeksi, joten tuskin ainakaan kapasiteetti loppuisi, jos nopeutta nostettaisiin vähän. En tiedä..

Ja taloyhtiössämme ennen Elisaa oli DNA kaapelimodeemiyhteys, joten kaapelimodeemivalmius pitäisi olla. Muistan kun tuli ilmoitus, että DNA kaapelimodeemi pitää palauttaa DNA-liikkeeseen ja hakea tilalle Elisan VDSL boksi. Silloin oli jo WTF tunne, että miksi? Mitä järkeä? Ja Elisa kaappasi DNA:lta myös kaapelitv-lähetykset ei ainoastaan nettiyhteydet, joten kaapeli-tv verkko pitäisi olla 100% Elisan käytössä myös. 


Harmittaa, kun eläkkeellä olevilla vanhemmillani, jotka eivät tarvitse nettiyhteyttä kuin laskujen maksuun on DNA kaapelimodeemiyhteys, joka antaa ongelmitta 600/100 Mbit/s ja toimi kuin junan vessa. Vaikka taloyhtiö on vielä vanhempi kuin meidän. Mutta meillä on Elisa, ja hyvä jos tulee 60/6 ja tarvitsen vielä työssäni nopeaa yhteyttä ja etäyhteyksiä. Ja olkoon jos tätä olisi jatkunut vuosi pari, mutta kun 10 vuotta! Ja Elisa tuntien voi hyvinkin jatkua vielä seuraavat 10-20 vuotta, eikä tunnelin päässä ole valoa eikä toivoa paremmasta tulevaisuudesta.


sakarialanne
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+24
  • OmaYhteisön moderaattori
  • September 24, 2025

Voisi Elisakin vihdoinkin luopua VDSL yhteyksistä. Vai montako vuosikymmentä aikovat jatkaa, jos Heka ei tee mitään asialle?

Olemme jo jonkin aikaa vaihtaneet FTTB-toteutuksia VDSL2:sta g.fastiin. Työssä menee oma aikansa, useamman vuoden, sillä vaihdettavia laitteita ja kiinteistöjä on maassa vaikka kuinka paljon. Aikanaan olimme ensimmäinen operaattori joka otti VDSL2:n käyttöön.

Yleisesti: vanhoissa kiinteistöissä on usein valittavana kahdesta huonosta vähemmän huono sisäverkko. Eli antenniverkko tai puhelinverkko. Nykyään edellytämme aina verkon mittausta, jotta tämänkaltaiset ongelmat eivät tulisi esiin vasta jälkikäteen. Näin ei ole aina ollut.

Tarjoamme myös sisäverkkojen modernisointipalveluita, eli tarvittaessa rakennamme kuitusisäverkkoja huoneistoon asti, jolloin voidaan tarjota jopa 10-gigaisia nopeuksia, mutta tämäkin on täysin taloyhtiön päätös.

Pyydän kiinteistöliittymämyyntimme edustajaa olemaan yhteydessä HEKA:n suuntaan, josko teidän kiinteistössä voitaisiin g.fast siirtymää edistää. Käytännössä g.fast tarjoaa suurempia nopeuksia kuin kaapelimodeemi. Teoriassa molemmat kykenevät vaikka sun mihin.


Forum|alt.badge.img+6
  • Mentor
  • September 24, 2025

Mikähän purnukka siellä on ja kun noita screenshotteja harrastetaan niin ne purnukan yhteyden taulukkotiedot (nopeudet, desibelit ym.) ovat myös mielenkiintoisia. Oikeastaan enempi kuin toi nopeustestin tulos. Lokeissakin voi olla jotain kättelystä. Niitä on kivempi katsella ja lukea kuin “leipätekstiä”. En taida viitsiä lukea tota aiempaa litaniaa, onko siellä tietoa onko kytkeytyminen purkkiin Wifillä vai verkkojohdolla? Jokainen seinähän heikentää Wifiä..