Skip to main content
Vastattu

Netti ei toimi - häiriön näkyminen häiriökartalla

  • 17. joulukuuta 2024
  • 32 kommenttia
  • 581 katselukerrat

Forum|alt.badge.img

Meillä meni valokuituyhteys poikki lauantaina kello 00:30. Aamulla toki vasta huomasin sen kun heräsin, häiriökartassa ei ollut mitään häiriöitä alueellamme. Tein vikailmoituksen, niin jo muutamassa minuutissa tuli tekstiviestillä kuittaus että “Vika liittyy palvelussamme havaittuun laajempaan vikaan. Pahoittelemme tästä aiheutuvaa haittaa”

Ensinnäkin, kukaan ei ollut Elisalla huomannut 8 tuntiin että kuitu on poikki. Ja nyt on jo tiistai, ja vieläkään ei laajakaista toimi alueellamme.

Häiriökartalla kuitenkaan ei ole mitään vikaa alueella, vaikka tekstiviestin mukaan palvelussa on laaja vika. Onko tuo häiriökartta pelkkää valetta?

Ja mistä saisi tietoa kuinka monta viikkoa mahdollisesti tämä laajempi vika jota ei ole olemassa, jatkuu alueellamme?


EDIT 2.1.2025 // Muokattu otsikkoa kuvaavammaksi -Error404

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi sakarialanne

Nenikkras kirjoitti:

Häiriökartalla kuitenkaan ei ole mitään vikaa alueella, vaikka tekstiviestin mukaan palvelussa on laaja vika. Onko tuo häiriökartta pelkkää valetta?

 

Kiitos palautteesta, ehkä tuossa viestissä käytetty sana “laaja” oli tässä kohtaa huono valinta.

Häiriökartalle eivät päädy kaikki tapaukset vaan riittävän laajavaikutteiset. Tekstiviestillä tiedotamme asianosaisia tarkemmin.

Vaikka “kuituvika” sanana kuulostaa isolta jutulta, niin sellainen saattaa välillä koskettaa vain yhtä asiakasta, riippuen ihan vikakohdasta.

Häiriökartta ei ole valetta, mutta kaikkea sieltä ei myöskään ole aina nähtävissä.

Katso alkuperäinen viesti
Oliko tästä hyötyä?

32 kommenttia

  • 4585 kommenttia
  • 17. joulukuuta 2024

Kysäise asiakaspalvelusta:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/

ChattaaOmaelisassa  ma-pe 8-21 ja la 9-17.

Lähetä viesti Facebookissa  Arkisin 8-21 ja viikonloppuisin/arkipyhinä 9-21.
Lähetä viesti X-palvelussa  Arkisin 8-21 ja viikonloppuisin/arkipyhinä 9-21.

Soittakaa minulle

Asiakaspalvelupuhelu:

010 190 240 (mpm/pvm myös jonotusajalta)​

Omaelisassa

Omaelisa /Asiakaspalvelu>Viestit ja ilmoitukset>Asiakaspalvelun viestit

Jos Botti OmaElisan Chatissa, niin kirjoita viestikenttään: Häiriökartta, niin Botti

antaa vaihtoehdon: Siirry asiakaspalveluun. (Jos ei heti onnistu, niin

lopeta Chatti ja kokeile uudestaan, vaikka useamman kerran, niin pääset jonoon.)


sakarialanne
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+24
  • Elisalainen
  • 3824 kommenttia
  • Vastaus
  • 17. joulukuuta 2024
Nenikkras kirjoitti:

Häiriökartalla kuitenkaan ei ole mitään vikaa alueella, vaikka tekstiviestin mukaan palvelussa on laaja vika. Onko tuo häiriökartta pelkkää valetta?

 

Kiitos palautteesta, ehkä tuossa viestissä käytetty sana “laaja” oli tässä kohtaa huono valinta.

Häiriökartalle eivät päädy kaikki tapaukset vaan riittävän laajavaikutteiset. Tekstiviestillä tiedotamme asianosaisia tarkemmin.

Vaikka “kuituvika” sanana kuulostaa isolta jutulta, niin sellainen saattaa välillä koskettaa vain yhtä asiakasta, riippuen ihan vikakohdasta.

Häiriökartta ei ole valetta, mutta kaikkea sieltä ei myöskään ole aina nähtävissä.


Sokrates
  • 6406 kommenttia
  • 17. joulukuuta 2024
sakarialanne kirjoitti:
Nenikkras kirjoitti:

Häiriökartalla kuitenkaan ei ole mitään vikaa alueella, vaikka tekstiviestin mukaan palvelussa on laaja vika. Onko tuo häiriökartta pelkkää valetta?

 

Kiitos palautteesta, ehkä tuossa viestissä käytetty sana “laaja” oli tässä kohtaa huono valinta.

Häiriökartalle eivät päädy kaikki tapaukset vaan riittävän laajavaikutteiset. Tekstiviestillä tiedotamme asianosaisia tarkemmin.

Kuinka monelta asiakkaalta netin pitää olla poikki , että vika päätyy häiriökartalle??


sakarialanne
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+24
  • Elisalainen
  • 3824 kommenttia
  • 17. joulukuuta 2024
Sokrates kirjoitti:
sakarialanne kirjoitti:
Nenikkras kirjoitti:

Häiriökartalla kuitenkaan ei ole mitään vikaa alueella, vaikka tekstiviestin mukaan palvelussa on laaja vika. Onko tuo häiriökartta pelkkää valetta?

 

Kiitos palautteesta, ehkä tuossa viestissä käytetty sana “laaja” oli tässä kohtaa huono valinta.

Häiriökartalle eivät päädy kaikki tapaukset vaan riittävän laajavaikutteiset. Tekstiviestillä tiedotamme asianosaisia tarkemmin.

Kuinka monelta asiakkaalta netin pitää olla poikki , että vika päätyy häiriökartalle??

En tiedä tarkkoja lukuja, mutta kyllä se useampia kymmeniä on.


Forum|alt.badge.img
  • Keskustelun aloittaja
  • Avulias
  • 11 kommenttia
  • 17. joulukuuta 2024
sakarialanne kirjoitti:
Nenikkras kirjoitti:

Häiriökartalla kuitenkaan ei ole mitään vikaa alueella, vaikka tekstiviestin mukaan palvelussa on laaja vika. Onko tuo häiriökartta pelkkää valetta?

 

Kiitos palautteesta, ehkä tuossa viestissä käytetty sana “laaja” oli tässä kohtaa huono valinta.

Häiriökartalle eivät päädy kaikki tapaukset vaan riittävän laajavaikutteiset. Tekstiviestillä tiedotamme asianosaisia tarkemmin.

Vaikka “kuituvika” sanana kuulostaa isolta jutulta, niin sellainen saattaa välillä koskettaa vain yhtä asiakasta, riippuen ihan vikakohdasta.

Häiriökartta ei ole valetta, mutta kaikkea sieltä ei myöskään ole aina nähtävissä.

 

Eli valehteleeko nyt sitten häiriökartta vai tekstiviesti? Jos kerta alueellani ei ole laaja häiriö jota on nyt korjattu monta päivää tuloksetta, niin miksi valehdellaan tekstiviestissä?

 

Jos taas alueella on laaja häiriö, niin miksi se ei näy häiriökartassa. Onko tosiaan sen takia, ettei asiakkaat näe palvelun laatua, ja näin piilotellaan sitten häiriöt sujuvasti?

 

Ja 2024 vuonna luulisi jotain korjausarviota yms olevan reaaliaikaisesti, mutta ei. Ei Elisalla kiinnosta asiakaspalvelu. Kohta 4 päivää ollut netti poikki ja Elisan ainoa informaatio on “vikaa korjataan”. Ja tämä info on annettu lauantai aamuna kello 8:31. Samalla mustaa huumoria tulee mainosspämmin muodossa että “tilaa meiltä nyt lisää palveluita”. Kun perus palvelu ei edes toimi moneen päivään eikä mistään tule lisää tietoa.

 


tontze
Forum|alt.badge.img+18
  • Superstara
  • 2082 kommenttia
  • 17. joulukuuta 2024

Ettei vaan olis automaatti joka laittaa kaikille ihan saman vastauksen laajasta häiriöstä kun jättää häiriöilmoituksen.


  • 4585 kommenttia
  • 17. joulukuuta 2024

Tee uusi vikailmoitus, niin luulisi tulevan tuorempaa tietoa.


Forum|alt.badge.img
  • Keskustelun aloittaja
  • Avulias
  • 11 kommenttia
  • 17. joulukuuta 2024
Kimblez kirjoitti:
Nenikkras kirjoitti:

 

Tee uusi vikailmoitus, niin luulisi tulevan tuorempaa tietoa.

 

Ei pysty tekemään, järjestelmä ilmoittaa että tästä on jo vikailmoitus.

 

Ja moinen käytäntö on todella surkea muutoinkin, jos ilmoittaa saman vian monesti niin sotkee vaan turhaan vikojen vastaanottoa. Jos olisi huolellisesti tehty vikajärjestelmä niin asiakkaan ei tarvitsisi arpoa missä mennään, kuinka monta viikkoa joutuu olemaan ilman verkkoyhteyttä jne. Vaan vikapäivystys pitäisi asiakkaat ajantasalla ja tiedottaisivat ilman että asiakkaan pitää yrittää tehdä samasta viasta monta ilmoitusta.

 

Haiskahtaa että Elisa on jämähtänyt 1990-luvulle tälläisten asioiden suhteen.


Forum|alt.badge.img
  • Keskustelun aloittaja
  • Avulias
  • 11 kommenttia
  • 17. joulukuuta 2024
tontze kirjoitti:

Ettei vaan olis automaatti joka laittaa kaikille ihan saman vastauksen laajasta häiriöstä kun jättää häiriöilmoituksen.

Todellakin 1990-luvun tyyliä olla standardi automaattivastaus, piti se paikkaansa tai ei. Asiakkaalle valehtelu ei koskaan ole hyvästä.


Porkkana
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+17
  • Elisalainen
  • 469 kommenttia
  • 17. joulukuuta 2024

Häiriökartalle ei kyllä päädy yksittäisen kadun kuituviat jos siellä on vaikka 20 omakotitaloa ilman yhteyttä kun kuitukaappi on aurattu sileäksi.

Se on kyllä laajempi vika kun koskettaa useampaa kuin yhtä taloutta ja vika pyritään korjaamaan mahdollisimman pian.

Pahasti katkenneet ja revityt isot kuituniput ottaa aikansa korjata.


  • 4585 kommenttia
  • 17. joulukuuta 2024
Porkkana kirjoitti:

Häiriökartalle ei kyllä päädy yksittäisen kadun kuituviat jos siellä on vaikka 20 omakotitaloa ilman yhteyttä kun kuitukaappi on aurattu sileäksi.

Se on kyllä laajempi vika kun koskettaa useampaa kuin yhtä taloutta ja vika pyritään korjaamaan mahdollisimman pian.

Pahasti katkenneet ja revityt isot kuituniput ottaa aikansa korjata.

Olisikohan paikallaan jonkunlainen väliaikatiedote silloin, kun näyttää pitkittyvän, niin helpottaisi oloa kummasti.


  • 941 kommenttia
  • 18. joulukuuta 2024
Porkkana kirjoitti:

Häiriökartalle ei kyllä päädy yksittäisen kadun kuituviat jos siellä on vaikka 20 omakotitaloa ilman yhteyttä kun kuitukaappi on aurattu sileäksi.

Sähköyhtiöiltä tuollainen palvelu jostain syystä onnistuu. Ilmoittavat lisäksi, montaako asiakasta vika koskee, samoin kuin arvioidun korjausaikataulun.


jusbe
Forum|alt.badge.img+7
  • Avulias
  • 37 kommenttia
  • 18. joulukuuta 2024

En kyllä myöskään ymmärrä, miksi vikakartalta on rajattu häiriöiden näyttäminen noin. Kyllähän tuollainen kadun laajuinen vika on jo ihan merkittävä ja soisi sen myös kartalla näkyvän. Eikä kai oikeastaan ole mitään syytä, miksei yksittäisen talon vikakin voisi näkyä.

 


Sokrates
  • 6406 kommenttia
  • 18. joulukuuta 2024
kv36 kirjoitti:
Porkkana kirjoitti:

Häiriökartalle ei kyllä päädy yksittäisen kadun kuituviat jos siellä on vaikka 20 omakotitaloa ilman yhteyttä kun kuitukaappi on aurattu sileäksi.

Sähköyhtiöiltä tuollainen palvelu jostain syystä onnistuu. Ilmoittavat lisäksi, montaako asiakasta vika koskee, samoin kuin arvioidun korjausaikataulun.

Jep.

Olisikohan niin , että sähköyhtiö näkee etäluettavista mittareista tuleeko kuluttajalle sähköt , kun mittari on aina pääkytkimen etupuolella.

Ihan vastaavaa mahdollisuutta ei teleyhtiöillä ole , mutta voisihan sitä jotakin vastaavaa keksiä.


sakarialanne
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+24
  • Elisalainen
  • 3824 kommenttia
  • 18. joulukuuta 2024
Sokrates kirjoitti:
kv36 kirjoitti:
Porkkana kirjoitti:

Häiriökartalle ei kyllä päädy yksittäisen kadun kuituviat jos siellä on vaikka 20 omakotitaloa ilman yhteyttä kun kuitukaappi on aurattu sileäksi.

Sähköyhtiöiltä tuollainen palvelu jostain syystä onnistuu. Ilmoittavat lisäksi, montaako asiakasta vika koskee, samoin kuin arvioidun korjausaikataulun.

Jep.

Olisikohan niin , että sähköyhtiö näkee etäluettavista mittareista tuleeko kuluttajalle sähköt , kun mittari on aina pääkytkimen etupuolella.

Ihan vastaavaa mahdollisuutta ei teleyhtiöillä ole , mutta voisihan sitä jotakin vastaavaa keksiä.

Operaattori näkee, onko yhteys aktiivinen mutta ei näe, onko asiakas tarkoituksella ottanut omista laitteistaan sähköt pois rahansäästön vuoksi vai onko jotain oikeasti vialla.

Jos nämä kaikki olisivat häiriökartalle “vikatilanteena” vietynä, luettavuus kärsisi jo merkittävästi.


Forum|alt.badge.img
  • Keskustelun aloittaja
  • Avulias
  • 11 kommenttia
  • 18. joulukuuta 2024

Mutta jos samalla kellonlyömällä häipyy kadullinen+ asiakkaita, niin aika koordinoitua laitteiden irtokytkentää olisi naapurustossa. Eli kyllä se on operaattorin vikojen peittelyä ettei näytetä kuinka paljon häiriöllä laajakaista oikeasti on, kun sitä yritetään myydä varmana yhteytenä. Meilläkin on jo pelkästään tänä syksynä ollut kahdesti yhteys poikki, kumpikaan ei näkynyt vika kartassa, kumpikin koski naapurustoa.

Lisäksi sähköyhtiöiltä tulee ilmoitus jos on vikaa, ettei tarvi kotona miettiä mitä tapahtui tai jos on reissussa, että meneekö talo kylmäksi. Elisa ei edes huomaa vikoja kahdeksaan tuntiin, niiden järjestelmän mukaan meilläpäin ei ollut vikaa kun “vikarobotilla” ilmoitusta tein, vasta muutama minuutti ilmoituksen jälkeen tuli että “kappas, siellä onkin laaja järjestelmähäirilö”. Todellakin luulisi että laaja järjestelmähäiriö olisi heillä tiedossa ennenkuin asiakas siitä ilmoittaa.


sakarialanne
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+24
  • Elisalainen
  • 3824 kommenttia
  • 18. joulukuuta 2024

Kuitu on toimintavarma yhteys mutta ei mikään yhteys ole immuuni fyysisille vaurioille, joita varsinkin talvikaudella tapahtuu kun aurataan kaappeja kumoon tai kesällä rakentamisvaiheessa, kun mennään kaivelemaan ilman kaapelinäyttöjä ja samalla katkotaan toisten kuituja.

Meillä ei ole mitään syytä piilotella vikamääriä tai korjausaikoja mutta reaaliaikaiasen läpinäkyvyyden tuottaminen ei ole niin yksinkertainen asia kuin miltä se sivustakatsojalle kuulostaa. Parhaamme yritämme.

Verkossa on valvottavia yhteyksiä seitsennumeroinen luku ja valvottavia laitteita on ainakin kuusinumeroinen luku joten kyllä siitä massasta valitettavasti voi jotain näkemättä jäädä tai nähdään pienellä viiveellä.

Jos yhteys on kriittisessä käytössä, kannattaa olla varayhteys olemassa. Onneksi tänä päivänä “täydellinen nettimotti” on erittäin harvinainen kun mobiilidataa voidaan jakaa useamman laitteen käyttöön.

Sähköliittymän ja internet-yhteyden toimintaperiaatteessa on paljon samaa mutta myös paljon eroa. Mielestäni ei kannata verrata omenaa ja appelsiinia.


Forum|alt.badge.img+2
  • Kommentaattori
  • 37 kommenttia
  • 18. joulukuuta 2024

Kaitpa tätäkin voi katsella vähän kustannuskysymyksenä?

Mitä tiheäsilmäisempi valvonta, sitä suuremmat kustannukset. Liikeyrityshän pärjää siirtämällä ne kustannukset loppuhintoihin.

 


  • 4585 kommenttia
  • 18. joulukuuta 2024

 

Oiva palvelu:

Elisan kiinteän laajakaistaverkon vikojen automaattitiedotus

“Toimme Elisalla marraskuussa 2024 kehitystä kiinteän laajakaistaverkon ja TV-palveluiden (Elisa Kaapeli-TV, Elisa Viihteen IPTV-kanavat) vikojen automaattitiedotukseen.

  • Viestimme asiakkaillemme tekstiviestillä, jos havaitsemme asiakkaan xDSL-, FTTH- ja FTTB-tekniikan nettiliittymässä häiriön.
  • Tuomme myöhemmin vastaavan vika/häiriötiedotuksen myös kaapelimodeemiliittymille.”

sakarialanne
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+24
  • Elisalainen
  • 3824 kommenttia
  • 18. joulukuuta 2024
pegge kirjoitti:

Kaitpa tätäkin voi katsella vähän kustannuskysymyksenä?

Mitä tiheäsilmäisempi valvonta, sitä suuremmat kustannukset. Liikeyrityshän pärjää siirtämällä ne kustannukset loppuhintoihin.

 

Ei ole nykyaikaa tai mahdollistakaan pelkästään ihmissilmin seurata vikoja tai ohjata niiden korjaamista. Liitttymämäärät ovat niin valtavia.

Elisa-konserniin kuuluvalla Polystarilla on automaatioratkaisu olemassa, jota emoyhtiön lisäksi myös maailmalla käytetään eri operaattorien toimesta.

Lisää voi lukea osoitteesta https://elisapolystar.com/products/virtual-noc/ 


Sokrates
  • 6406 kommenttia
  • 18. joulukuuta 2024
Kimblez kirjoitti:

 

Oiva palvelu:

Elisan kiinteän laajakaistaverkon vikojen automaattitiedotus

“Toimme Elisalla marraskuussa 2024 kehitystä kiinteän laajakaistaverkon ja TV-palveluiden (Elisa Kaapeli-TV, Elisa Viihteen IPTV-kanavat) vikojen automaattitiedotukseen.

  • Viestimme asiakkaillemme tekstiviestillä, jos havaitsemme asiakkaan xDSL-, FTTH- ja FTTB-tekniikan nettiliittymässä häiriön.

Tuossa viestissä on sanat jos havaitsemme ja se lienee se ongelma , että ei havaita.


tontze
Forum|alt.badge.img+18
  • Superstara
  • 2082 kommenttia
  • 18. joulukuuta 2024

Hm, onko siis nin että jos kuitu on poikki tai koko kaappi jyrätty, ei sitä voi päätellä etänä vaan on odoteltava että jollakulla menee hermo kun netti ei toimi ?


sakarialanne
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+24
  • Elisalainen
  • 3824 kommenttia
  • 18. joulukuuta 2024
tontze kirjoitti:

Hm, onko siis nin että jos kuitu on poikki tai koko kaappi jyrätty, ei sitä voi päätellä etänä vaan on odoteltava että jollakulla menee hermo kun netti ei toimi ?

Riippuu ihan kaapin sisällöstä ja yhteyksien määrästä minkä luokan hälytys syntyy.

Lisäksihän asiakkaan velvollisuus on ilmoittaa häiriöstä jos haluaa korvauksia, mutta toki tavoitteemme on havaita ja korjata viat ilman erillisiä ilmoituksia.


Forum|alt.badge.img+2
  • Kommentaattori
  • 37 kommenttia
  • 19. joulukuuta 2024
sakarialanne kirjoitti:
pegge kirjoitti:

Kaitpa tätäkin voi katsella vähän kustannuskysymyksenä?

Mitä tiheäsilmäisempi valvonta, sitä suuremmat kustannukset. Liikeyrityshän pärjää siirtämällä ne kustannukset loppuhintoihin.

 

Ei ole nykyaikaa tai mahdollistakaan pelkästään ihmissilmin seurata vikoja tai ohjata niiden korjaamista. Liitttymämäärät ovat niin valtavia.

Elisa-konserniin kuuluvalla Polystarilla on automaatioratkaisu olemassa, jota emoyhtiön lisäksi myös maailmalla käytetään eri operaattorien toimesta.

Lisää voi lukea osoitteesta https://elisapolystar.com/products/virtual-noc/ 

Njoo, tarkoitin “tiheäsilmäisyydellä” automaattisenkin valvonnan mittaamien asioiden määrää, en oikeita ihmissilmiä.


Forum|alt.badge.img+8
  • Valmentaja
  • 520 kommenttia
  • 19. joulukuuta 2024

Miksi ton homman ei voisi antaa kokonaan tekoälyn tehtäväks kun se osaa tehokkaasti havaita ja ilmoittaa viat ja häiriöt?