Vastattu

Ongelma liittyä uuden valokuituliittymän reitittimellä kotiverkkoon

  • 15 December 2023
  • 11 kommenttia
  • 300 katselukerrat

Olen korvaamassa nykyisen VDSL2 yhteyden valokuituliittymällä. Ongelmaksi kuitenkin on muodostunut se, että valokuituyhteyden tarjoava Huawein reititin toimi yhdessä kotiverkkoni kytkimen kanssa. Oletan ettei minulle toimitettu reititin pysty tarjoamaan kuin yhden IP-osoitteen kotiverkkoni käyttämälle Lan-kytkimelle. 

Kotonani on siis kiinteä LAN-verkko, jonka kaapelointi kytkeytyy kytkentäriman kautta teknisessä tilassa olevaan 1Gbit/s LAN kytkimeen. Kun samaan kytkimeen liitetään verkkoyhteys vanhalta reitittimeltä kaapelilla nin kaikki toimii hienosti. Sen sijaan kun liitän kaapelin uudelta Huawein reitittimeltä niin liikenne pysähtyy siihen. Kytkin on yksinkertainen D-Linkin 8-porttinen ja ei -konfiguroitava peruskytkin, joten sen asetuksista ei synny ongelmaa. Ja koska asunnossani on vielä vanha laajakaista yhteys ja sen reititin, sekä uusi laajakaistayhteys ja sen Huawei reititin niin on helppo todeta ettei ongelma liity kytkimeen.

En saanut Elisalta uuteen reitittimeen mitään ohjekirjaa tai ohjeita, joten kysynkin pitäisikö Huawein reititintä lähteä itse konfiguroimaan. Reitittimestä tulee kyllä suoraan tietokoneeseen liittettynä datayhteys läpi, mutta ilman toimivaa yhteyttä kotiverkkoon ei nopealla kuituyhteydellä ole mitään käyttöä. Elisan vikapalvelu ei ollut kiinnostunut auttamaan asian ratkaisussa eikä antamaan apua. Sainkin erittäin tylyä asiakaspalvelua ja tiedon ettei heitä kiinnosta asian selvittäminen kuntoon.

Kysynkin suosituksia miten ongelmassani pitäisi edetä? Onko reitittimien konfiguroimiseen ohjeita? Miten dynaamisten IP-osoittoiden käyttö määriteltäisiin uuteen kuituliittymään?

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi JJJku 15 December 2023, 14:57

Katso alkuperäinen viesti

11 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Oletuksena Huawein MESH-laite hakee itselleen yhden julkisen IP-osoitteen WAN-porttiin ja tekee LAN-puolelle NAT:n, teknisesti ihan samalla lailla kuin valtaosa DSL-modeemeista. Sisäverkon IP-avaruus on oletuksena muotoa 192.168.100.x

Kahden vapaaksi jäävän portin pitäisi toimia LAN-portteina.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +10

Vai onko kyseessä pelkkä kuitupääte esim Huawei OptiXstar HG8012Hv6:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/laitteet/elisa-talokuitu-kuitupaatelaitteet/

 

Silloin tarvitset vielä reitittimen väliin, ennen kytkintä. (5 laitetta tosin pitäisi toimi, jos Elisa antaa sen 5 kpl julkista osoitetta edelleen, joten ei välttämättä tästä sitten kyse.)

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Hyvä huomio @JJJku. Minä ajattelin, että käyttäjällä olisi reititin tai Huawein MESH-laite, tosiaan kuitupääte on pelkkä “dummy silta” ja siitä saa 5 julkista IP-osoitetta, mutta ei siinä “järkeä” ole sisäverkkoa ajaa julkisilla IP-osoitteilla ja aika turvatontakin touhua nykypäivänä.

Jos ei halua uutta reititintä hommata, monessa VDSL-modeemissa on erikseen ETH WAN portti tai jonkun LAN-porteista voi konfiguroida LAN-portiksi ja käyttää reitittimenä.

Kuitupäätteessä ei ole mitään konfiguroitavaa.

Kiitoksia nopeista kommenteista. Kyseessä on juurikin tuo Huawein OptiXstar HG8012Hv6 kuitupääte, jonka ymmärsin olevan reititin. 

Eli yllä olevilla ohjeiden mukaisesti laitan nyt tuon kuitupäätteen ja kytkimen väliin reitittimen, jolloin konfiguraation pitäisi toimia.

Elisan aiemmin toimittaman VDSL modeemin sisällä on kylläkin ETH WAN-portti. Tarkoittaako tuo sitä, että voisin kytkeä kuitupäätteestä LAN-kaapelin tuohon VDSL-modeemiin (DSL-linjan asemasta) ja saisin sieltä tulisi yhteyden vanhaan tapaan kytkimelle?

Käyttäjätaso 7

Elisan aiemmin toimittaman VDSL modeemin sisällä on kylläkin ETH WAN-portti. Tarkoittaako tuo sitä, että voisin kytkeä kuitupäätteestä LAN-kaapelin tuohon VDSL-modeemiin (DSL-linjan asemasta) ja saisin sieltä tulisi yhteyden vanhaan tapaan kytkimelle?

Kyllä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Elisan aiemmin toimittaman VDSL modeemin sisällä on kylläkin ETH WAN-portti. Tarkoittaako tuo sitä, että voisin kytkeä kuitupäätteestä LAN-kaapelin tuohon VDSL-modeemiin (DSL-linjan asemasta) ja saisin sieltä tulisi yhteyden vanhaan tapaan kytkimelle?

Kyllä.

Sellainen pieni lisämauste saattaa olla, että laite pitää ehkä nollata tehdasasetuksille, jos ei automaattisesti tajua käytettävän WAN-portin vaihtuneen.

Kiitoksia vinkeistä. VDSL modeemin kanssa yhteys onnistui kytkemällä vinkkien mukaisesti WAN-liitännän kautta ja liittymä toimii nyt kotiverkossa kuten pitikin. Hienoa :-)

Koitan vielä tehdä lopullisen asennuksen elegantimmin laittamalla modeemin sijasta pienen reitittimen kuitupäätteen ja kytkimen väliin, jolloin laitteiden (kuitupääte, reititin ja kytkin) mahtuminen pieneen sähkökaappiin onnistuisi kivuttomasti. VDSL modeemi on reitittimeen verrattuna melko kookas.

Kuluttaja-asiakkaana en voi olla ihmettelemättä sitä miksei Elisa antanut mitään tukea ja ohjeita asiakkaalleen silloin kuin kuituliittymä kytkettiin käyttöön. Asiakaspalvelukokemuksena laajakaistaliittymän käyttöönottoon liittyvä vikapalvelu on varmasti huonoin mitä olen koskaan kokenut. Elisan kontaktihenkilö osoitti kaikin tavoin ettei ongelman ratkaisu voisi vähempää kiinnostaa. Näiden liittymien käyttöönotto on kuitenkin toistuva prosessi laajakaista-asiakkailla. Tuollaisella asiakkaita ylimielisesti kohtelevalla asenteella ei mikään yritystoiminta voi menestyä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Kuluttaja-asiakkaana en voi olla ihmettelemättä sitä miksei Elisa antanut mitään tukea ja ohjeita asiakkaalleen silloin kuin kuituliittymä kytkettiin käyttöön. Asiakaspalvelukokemuksena laajakaistaliittymän käyttöönottoon liittyvä vikapalvelu on varmasti huonoin mitä olen koskaan kokenut. Elisan kontaktihenkilö osoitti kaikin tavoin ettei ongelman ratkaisu voisi vähempää kiinnostaa.

Pahoittelut huonosta kokemastasi.

Laita käyttäjäprofiiliisi asiakasnumero niin saamme tapauksen yksilöityä ja  läpikäytyä täällä päässä ja samalla vietyä palautteen eteenpäin asianosaisille sinua palvelleille ihmisille.

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Kiitoksia vinkeistä. VDSL modeemin kanssa yhteys onnistui kytkemällä vinkkien mukaisesti WAN-liitännän kautta ja liittymä toimii nyt kotiverkossa kuten pitikin. Hienoa :-)

Koitan vielä tehdä lopullisen asennuksen elegantimmin laittamalla modeemin sijasta pienen reitittimen kuitupäätteen ja kytkimen väliin, jolloin laitteiden (kuitupääte, reititin ja kytkin) mahtuminen pieneen sähkökaappiin onnistuisi kivuttomasti. VDSL modeemi on reitittimeen verrattuna melko kookas.

Kuluttaja-asiakkaana en voi olla ihmettelemättä sitä miksei Elisa antanut mitään tukea ja ohjeita asiakkaalleen silloin kuin kuituliittymä kytkettiin käyttöön. Asiakaspalvelukokemuksena laajakaistaliittymän käyttöönottoon liittyvä vikapalvelu on varmasti huonoin mitä olen koskaan kokenut. Elisan kontaktihenkilö osoitti kaikin tavoin ettei ongelman ratkaisu voisi vähempää kiinnostaa. Näiden liittymien käyttöönotto on kuitenkin toistuva prosessi laajakaista-asiakkailla. Tuollaisella asiakkaita ylimielisesti kohtelevalla asenteella ei mikään yritystoiminta voi menestyä.

Olisko asiakaspalvelijan kaveri ollut omagurussa töissä ..

Kuluttaja-asiakkaana en voi olla ihmettelemättä sitä miksei Elisa antanut mitään tukea ja ohjeita asiakkaalleen silloin kuin kuituliittymä kytkettiin käyttöön. Asiakaspalvelukokemuksena laajakaistaliittymän käyttöönottoon liittyvä vikapalvelu on varmasti huonoin mitä olen koskaan kokenut. Elisan kontaktihenkilö osoitti kaikin tavoin ettei ongelman ratkaisu voisi vähempää kiinnostaa.

Pahoittelut huonosta kokemastasi.

Laita käyttäjäprofiiliisi asiakasnumero niin saamme tapauksen yksilöityä ja  läpikäytyä täällä päässä ja samalla vietyä palautteen eteenpäin asianosaisille sinua palvelleille ihmisille.

 

Kiitos tarjouksesta mutta teen tästä casesta kattavamman reklamaation Elisan asiakaspalveluun nimelläni jotta saadaan laajemmin tapahtumat dokumentoitua ja käsiteltyä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Kuluttaja-asiakkaana en voi olla ihmettelemättä sitä miksei Elisa antanut mitään tukea ja ohjeita asiakkaalleen silloin kuin kuituliittymä kytkettiin käyttöön. Asiakaspalvelukokemuksena laajakaistaliittymän käyttöönottoon liittyvä vikapalvelu on varmasti huonoin mitä olen koskaan kokenut. Elisan kontaktihenkilö osoitti kaikin tavoin ettei ongelman ratkaisu voisi vähempää kiinnostaa.

Pahoittelut huonosta kokemastasi.

Laita käyttäjäprofiiliisi asiakasnumero niin saamme tapauksen yksilöityä ja  läpikäytyä täällä päässä ja samalla vietyä palautteen eteenpäin asianosaisille sinua palvelleille ihmisille.

 

Kiitos tarjouksesta mutta teen tästä casesta kattavamman reklamaation Elisan asiakaspalveluun nimelläni jotta saadaan laajemmin tapahtumat dokumentoitua ja käsiteltyä.

OK, tämä sopii hyvin.

Osallistu keskusteluun