Vastattu

Ongelmallinen hyppypiste

  • 30 November 2022
  • 12 kommenttia
  • 349 katselukerrat

Käyttäjätaso 3

Skannasin reittiä kodin ja peliserverin välillä. Siinä on ollut ongelmia ja sain tallennettua Pingplotteriin jälkimmäisen pisteen dataa (kehystettynä kuvassa). Pingi on yleensä alle 50, mutta heittelee satunnaisesti jopa yli 300:aan. Pakettikatoa on 1-25% välillä. Otin yhteyttä OVHCloud nimiseen yritykseen, joka hallinnoi näitä hyppypisteitä. Pyysivät ottamaan yhteyttä omaan ISP:hen ensin, jotta voi lähteä kartoittamaan ongelman lähdettä. Modeemissa arvot on kohdillaan, eikä virheitä ole. Osaako täällä joku sanoa mitään asiasta? Otan myös yhteyttä tukeen.

Reittiskannuksesta screenshotti (imgbb kuvanjakopalvelu)

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Keinotekoinen 5 December 2022, 08:12

Katso alkuperäinen viesti

12 kommenttia

Käyttäjätaso 3

En tiedä, onko tällä yhteyttä ongelmiin. Tässä on modeemin (Fritzbox 6591) tekemästä diagnostiikasta dataa muutaman päivän ajalta. Jotain häikkää CMTS:ssä.

 

30.11.2022 02:22:29

No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

30.11.2022 02:19:00

DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx:cd;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

29.11.2022 20:53:55

No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx:cd;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

29.11.2022 20:18:59

DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

29.11.2022 15:12:07

No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

29.11.2022 14:18:58

DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

29.11.2022 11:20:15

No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

29.11.2022 08:19:00

Improper Configuration File CVC Format

29.11.2022 08:19:00

Config File Rejected due to Invalid or Unexpected TLV 11;CM-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

29.11.2022 08:19:00

TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=3c:a6:2f:57:2f:e9;CMTS-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

29.11.2022 08:19:00

MIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

Käyttäjätaso 6

Moro @rampage!

Näkyykö nämä ongelmat muussa käytössä kuin satunnaisessa pingin pomppimisessa esim. pätkäiseekö yhteys kokonaan? 🤔 Entäpä onko muiden peliserverien kanssa ollut vastaavaa?

Olithan myös tehnyt perinteiset nollaukset modeemille?

Käyttäjätaso 3

Moro @rampage!

Näkyykö nämä ongelmat muussa käytössä kuin satunnaisessa pingin pomppimisessa esim. pätkäiseekö yhteys kokonaan? 🤔 Entäpä onko muiden peliserverien kanssa ollut vastaavaa?

Olithan myös tehnyt perinteiset nollaukset modeemille?

Silloin tällöin on yhteys pudonnut ja luotu heti perään uudestaan, eli yhteys on poikki yleensä vain hyvin pienen hetken. YT:ssa videoita katsellessa on video pysähtynyt ja alkanut lataamaan. Pienen hetken päästä video taas pyörii normaalisti. Peleissä on tullut “Connection Interrupted” ja hetken päästä on päässyt takaisin sisään. Modeemin tallentamia tietoja tarkastallessa on löytynyt joskus parikin sellaista tietoa viikon aikana. Kuukausittain sitä tapahtuu arviolta maksimissaan 5 tai 6 kertaa.

Skannasin eilen kodin ja Elisan väliä ja nyt näkyi uutena ilmiönä oman modeemin kohdalla 65% pakettikatoa ja vähän reitin varrella. Pingit silti näyttää olevan kohdillaan. Näissä tilanteissa videot ja pelit näkyy ikään kuin “10 fps” kulkuna.

Rebootit ja tehdasasetuksille palautukset, eikä Windowsin uudelleenasennukset, eikä johtojen vaihdotkaan ole auttanut.

Tänään on ollut pitkästä aikaa lähes normaalia. Modeemin ja Elisan kohdalla 0% pakettikato ja pingit oikein, mutta tuossa OVHCloudin hallinnoimassa pisteessä edelleen ping heittelee satunnaisesti korkealle. Esim. pelissä näkyy hetkittäin pingi 200+ ja sitten palaa normaaliksi. Kummallista, ettei se tallennu max ping kohdalle, vaikka skannus pyörii pelin alla. 

Samat ongelmat näkyy satunnaisesti missä tahansa kohteessa, minkä Pingplotteriin määrittelen. Noita CMTS-ongelmia miettiessä tuli mieleen, että voikohan Fritzboxissa olla jotain epäyhteensopivuutta Elisan kanssa? Olis hyvä tietää onko muilla Fritzboxien käyttäjillä samaa. 

imgbb-kuvanjako

 

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Tämän osalta olikin hieman testailuja tekniikan puolella tehty, ja myös testaillessa ilmeni ongelmia tuohon OVH Cloudiin yhteyttä ottaessa. Vaikuttaisi siltä, että ongelma rajautuu tuonne OVHCloudin puolelle. 

 

Varmuuden vuoksi voi toki testailla toimivuutta myös toisella modeemilla, jos mahdollista. Fritz!Boxin kanssa ei meillä tosin mitään yhteensopivuusongelmia ole tiedossa.

Käyttäjätaso 3

Tämän osalta olikin hieman testailuja tekniikan puolella tehty, ja myös testaillessa ilmeni ongelmia tuohon OVH Cloudiin yhteyttä ottaessa. Vaikuttaisi siltä, että ongelma rajautuu tuonne OVHCloudin puolelle. 

 

Varmuuden vuoksi voi toki testailla toimivuutta myös toisella modeemilla, jos mahdollista. Fritz!Boxin kanssa ei meillä tosin mitään yhteensopivuusongelmia ole tiedossa.

Hyvä uutinen! Ehdin jo vähän epäillä, että onkohan vika vain omissa vermeissäni. Toista modeemia ei mulla ole, mutta uutta laitetta olen hankkimassa, kunhan selviää mitkä laitteet toimii Elisan verkossa. Tarkoitus olisi rakentaa SQM-optiolla toimiva verkko, että pääsen eroon massiivisesta bufferbloatista. 

Käyttäjätaso 3

Tässä tuorein kommentti OVH:n aspalta:

“Thank you for your feedback. If there are several IPs concerned at your provider, your ISP should escalate this request to our network team by contacting them directly.”

-We remain available. ^MaxR

Käyttäjätaso 6

@rampage Ollaan tätä tutkittu nyt tarkemmin. Ongelmaa ei täysin saada toistettua, niin kaivattaisiin hieman enemmän dataa tutkittavaksi. Saisitko pingplotterin pyörimään 24h ajaksi. Tulokset voit lähetellä yksityisviestinä @OmaYhteisö-tiimi:lle. Kuvan lähettäminen ei suoraan onnistu yksärien puolella, niin voit laitella linkkiä tulemaan josta päästään katsomaan niitä sitten.

Käyttäjätaso 3

@rampage Ollaan tätä tutkittu nyt tarkemmin. Ongelmaa ei täysin saada toistettua, niin kaivattaisiin hieman enemmän dataa tutkittavaksi. Saisitko pingplotterin pyörimään 24h ajaksi. Tulokset voit lähetellä yksityisviestinä @OmaYhteisö-tiimi:lle. Kuvan lähettäminen ei suoraan onnistu yksärien puolella, niin voit laitella linkkiä tulemaan josta päästään katsomaan niitä sitten.

Parhaillaan pyörii taustalla ja skannaa kolmea eri kohdetta.

Käyttäjätaso 3

Tässä uutta ajoa toisella modeemilla (EPC3928). Siinä on tosin firmis vuodelta 2016, eikä Elisa saa siihen ajettua uutta, eikä Cisconkaan aspa auta, joten jää nyt epäselväksi, onko modeemissa kaikki kunnossa. Modeemi on resetoitu ja kokeiltu kahdella eri kaapelijohdolla ja ethernet-johdolla, sekä ilman 6 db vaimenninta että sen kanssa. Saako elisalta vielä näitä Ciscon purkkeja? Kokeilin nopeuden päivityksen kautta, niin siinä ei ollut ainakaan tarjolla.

 

Alempi on peliserveri Ranskassa ja tuttuun tapaan OVHCloud paukuttaa ajoittain pingiä 700 nurkille.

 

Käyttäjätaso 6

@rampage Ei valitettavasti ole enää Ciscon kaapelimodeemeja saatavilla meiltä. Laitatko OmaYhteisön profiiliin vielä modeemista S/N / Sarjanumeron Yksityiset muistiinpanot (ei julkinen) -kenttään. Jos modeemi on Elisalta, niin voidaan kurkata saadaanko päivitys ajettua.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

@rampage Ei valitettavasti ole enää Ciscon kaapelimodeemeja saatavilla meiltä. Laitatko OmaYhteisön profiiliin vielä modeemista S/N / Sarjanumeron Yksityiset muistiinpanot (ei julkinen) -kenttään. Jos modeemi on Elisalta, niin voidaan kurkata saadaanko päivitys ajettua.

 

Tänne voisi yrittää tunkata päivitystä myös. Elisan kautta hommattu EPC3928AD. Firmware on nyt e3928A-E15-5-E122-c5110r55113-160318c ja ilmeisesti uudempaakin on tarjolla. Sarjanumero laitettu tuonne mainitsemaasi kenttään.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

@rampage Ei valitettavasti ole enää Ciscon kaapelimodeemeja saatavilla meiltä. Laitatko OmaYhteisön profiiliin vielä modeemista S/N / Sarjanumeron Yksityiset muistiinpanot (ei julkinen) -kenttään. Jos modeemi on Elisalta, niin voidaan kurkata saadaanko päivitys ajettua.

 

Tänne voisi yrittää tunkata päivitystä myös. Elisan kautta hommattu EPC3928AD. Firmware on nyt e3928A-E15-5-E122-c5110r55113-160318c ja ilmeisesti uudempaakin on tarjolla. Sarjanumero laitettu tuonne mainitsemaasi kenttään.



Tutkin tilannetta, ja ei valitettavasti saada täältä päästä Ciscolle enää päivityksiä ajettua. 😕

Osallistu keskusteluun